Toon posts:

PC heeft frequent momenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• treeslayer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-05-2021
Beste allemaal,

Ik heb nu al voor een langere tijd dat mijn pc frequent 'momenten' heeft. Hierbij daalt zonder enige reden mijn FPS en begint mijn audio te haperen. De lengte van de momenten varieert nogal, soms duurt het een paar seconde en soms kan het wel tot langer dan een uur doorgaan. Vaak is het zo dat het wel stopt als ik de pc enige tijd rust geef.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen waar het probleem precies ligt. Alleen vermoed ik dat het niet aan mijn specificaties ligt, gezien die nogal overkill zijn voor de spellen die ik speel (Ik speel voornamelijk Overwatch, League of Legends en Hearthstone).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
GPU: MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 2X OC
CPU: AMD Ryzen 5 2600 6-Core
Moederbord: Gigabyte b450 aorus elite
Geheugen: 4x 4GB HyperX
Mocht je nog maar informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag

Wat ik al geprobeerd heb:

- Windows opnieuw geïnstalleerd.
- Alle drivers gecheckt op updates.
- Opnieuw installeren van grafische drivers.
- Frequent blijven monitoren wat het verschil is tussen een 'moment' vs een normale situatie. Ik merk hierbij niet echt een probleem op.

Alle reacties

• treeslayer
Wat wel opvalt, is dat mijn pc de laatste tijd steeds vaker een doorstart maakt. In plaats van af te sluiten start hij windows vanuit zichzelf weer opnieuw op. Kan dit iets met het probleem te maken hebben?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:49
Worrdt je pc niet gewooon te warm?

welke voeding en welke behuizing + hoe heb je de ventilatoren ingesteld

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BIOS van het moederbord al eens geupdate?
Op welke snelheid loopt het ram? 4 dimms is nogal bout met Zen+.
Installeer MSI Afterburner om te zien of er een afwijking in de grafieken zit op het moment van het probleem.

• Sirrush
  • Laatst online: 28-11-2022
Zitten er toevallig nog interessante meldingen in de Event Viewer? Bij een soortgelijk probleem met een vorige build bleek dit uiteindelijk een probleem met drivers v/d netwerk kaart te zijn. Alhoewel dat hier waarschijnlijk niet van toepassing zal zijn kan Event Viewer misschien wel duidelijkheid bieden.

• treeslayer
99ruud99 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:34:
Worrdt je pc niet gewooon te warm?

welke voeding en welke behuizing + hoe heb je de ventilatoren ingesteld
Ik ben er 99% procent zeker van dat ik een 650 Watt voeding heb (alleen weet ik even het merk niet meer. Behuizing is een Sharkoon M25-W met 3 fans; 1 aan de achterzijde van de behuizing en twee aan de voorzijde van de behuizing. Aan de achterzijde zit ie uiteraard bij de opening en bij de voorzijde zitten ze boven elkaar. Zie foto voor de makkelijkere versie gezien ik t nogal warrig uitleg:

• treeslayer
Uszka schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:54:
BIOS van het moederbord al eens geupdate?
Op welke snelheid loopt het ram? 4 dimms is nogal bout met Zen+.
Installeer MSI Afterburner om te zien of er een afwijking in de grafieken zit op het moment van het probleem.
Ik heb de BIOS nog niet geupdate. Alle 4 de RAM-onderdelen werken op een snelheid van 2666. Daarnaast zal ik Afterburner idd even openlaten zodat ik kan kijken naar de grafieken.

• treeslayer
Sirrush schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:07:
Zitten er toevallig nog interessante meldingen in de Event Viewer? Bij een soortgelijk probleem met een vorige build bleek dit uiteindelijk een probleem met drivers v/d netwerk kaart te zijn. Alhoewel dat hier waarschijnlijk niet van toepassing zal zijn kan Event Viewer misschien wel duidelijkheid bieden.
Ik zie 2 dingen die interessant kunnen zijn, alleen weet ik niet geheel wat de context erachter is. Ten eerste zie ik een goed aantal keer dat er foutmeldingen zijn over DistributedCOM. Daarnaast zie ik paar keer een kritieke fout m.b.t. Kernel-Power. Bij de laatste zegt het volgende:

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Ik kan wel alvast zeggen dat ik niks raars heb gedaan met de pc en dat er niks raars is gebeurd rond dat tijdstip (naast het opstarten terwijl ik de PC wou afsluiten).

• Sirrush
  • Laatst online: 28-11-2022
treeslayer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Ik zie 2 dingen die interessant kunnen zijn, alleen weet ik niet geheel wat de context erachter is. Ten eerste zie ik een goed aantal keer dat er foutmeldingen zijn over DistributedCOM. Daarnaast zie ik paar keer een kritieke fout m.b.t. Kernel-Power. Bij de laatste zegt het volgende:

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Ik kan wel alvast zeggen dat ik niks raars heb gedaan met de pc en dat er niks raars is gebeurd rond dat tijdstip (naast het opstarten terwijl ik de PC wou afsluiten).
DistributedCOM meldingen kun je in principe negeren, die zullen naar alle waarschijnlijkheid hier niet het probleem zijn. De Kernel-Power meldingen wijzen er dus wel op dat je PC dus niet goed afsluit, en daardoor dus weer opnieuw opstart.

Nu ik even verder terugdenk, heb ik datzelfde probleem (opnieuw opstarten na uitschakelen) zelf kunnen verhelpen door simpelweg Snel Opstarten uit te schakelen. Mocht dit nog aanstaan kan je het uitzetten via Win+X > Energiebeheer > Extra energie instellingen > Het gedrag van de aan of uit knoppen bepalen > Snel opstarten uitvinken. Zie je die optie niet moet je bovenin even op "Instellingen wijzigen die je niet kan zien" (oid) klikken. Hopelijk fixt dat het opstart probleem in ieder geval!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Met een R5 2600 en DDR4-2666 zal je videokaart moeite hebben met 100% belasting te halen, zeker als je lager dan 1440p resolutie draait en speelt.

Hoe warm wordt je processor? Graag even meten :)

En kijk even exact welke voeding het is. Er is een hoop rommel die claimt 650W te leveren maar al stopt bij 300-350W.

I reject your reality and substitute my own

• treeslayer
nelizmastr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:16:
Met een R5 2600 en DDR4-2666 zal je videokaart moeite hebben met 100% belasting te halen, zeker als je lager dan 1440p resolutie draait en speelt.

Hoe warm wordt je processor? Graag even meten :)

En kijk even exact welke voeding het is. Er is een hoop rommel die claimt 650W te leveren maar al stopt bij 300-350W.
Wil je dan weten hoe warm de processor wordt onder een zware load, als ie een moment heeft of in een standaardsituatie?

• treeslayer
Ik laat trouwens z.s.m. even weten welke voeding het precies is

• treeslayer
Sirrush schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:04:
[...]

DistributedCOM meldingen kun je in principe negeren, die zullen naar alle waarschijnlijkheid hier niet het probleem zijn. De Kernel-Power meldingen wijzen er dus wel op dat je PC dus niet goed afsluit, en daardoor dus weer opnieuw opstart.

Nu ik even verder terugdenk, heb ik datzelfde probleem (opnieuw opstarten na uitschakelen) zelf kunnen verhelpen door simpelweg Snel Opstarten uit te schakelen. Mocht dit nog aanstaan kan je het uitzetten via Win+X > Energiebeheer > Extra energie instellingen > Het gedrag van de aan of uit knoppen bepalen > Snel opstarten uitvinken. Zie je die optie niet moet je bovenin even op "Instellingen wijzigen die je niet kan zien" (oid) klikken. Hopelijk fixt dat het opstart probleem in ieder geval!
Heb ik even geprobeerd, thanks voor de tip!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

treeslayer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Wil je dan weten hoe warm de processor wordt onder een zware load, als ie een moment heeft of in een standaardsituatie?
Vooral onder zware load. Als-is staat te niksen hoort-ie dan wel geen 60 graden te worden, maar onder belasting moet-ie ook weer niet over de 90 gaan.

• treeslayer
nelizmastr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Vooral onder zware load. Als-is staat te niksen hoort-ie dan wel geen 60 graden te worden, maar onder belasting moet-ie ook weer niet over de 90 gaan.
Ik heb net even een stresstest gedaan via Ryzen Master, daar kwam op het hoogtepunt een temperatuur van 63 graden uit.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

treeslayer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Ik heb net even een stresstest gedaan via Ryzen Master, daar kwam op het hoogtepunt een temperatuur van 63 graden uit.
Dat is opmerkelijk laag voor een Wraith Stealth op een 2600.
Die loopt echt niet op zijn maximale kunnen dan.

• Uszka
  • Nu online
treeslayer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Doe eens een Furmark stresstest van de videokaart tegelijkertijd. Dan komt de warmte van de videokaart erbij en zal het veel hoger zijn verwacht ik.

• treeslayer
nelizmastr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Dat is opmerkelijk laag voor een Wraith Stealth op een 2600.
Die loopt echt niet op zijn maximale kunnen dan.
Ergens had ik ook wel dit vermoedde, gezien het feit dat de processor in gebruik nooit heel erg hoog komt zodra ik een spel speel. Goed voorbeeld is nu op overwatch: Mijn GPU draait rond de 60% maar mijn processor rond de 30 tot 40%

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
treeslayer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Ergens had ik ook wel dit vermoedde, gezien het feit dat de processor in gebruik nooit heel erg hoog komt zodra ik een spel speel. Goed voorbeeld is nu op overwatch: Mijn GPU draait rond de 60% maar mijn processor rond de 30 tot 40%
Dan zou ik bijvoorbeeld Cinebench R23 proberen. Dat duurt niet lang en dan kun je controleren of de CPU volledig gebruikt wordt.

https://www.maxon.net/en/downloads

[Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 22-02-2021 22:13]

...

• treeslayer
Uszka schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Doe eens een Furmark stresstest van de videokaart tegelijkertijd. Dan komt de warmte van de videokaart erbij en zal het veel hoger zijn verwacht ik.
Heb je daar toevallig n link voor? Dan weet ik zeker dat ik niet een verkeerde versie download ^^

• Uszka
  • Nu online
https://geeks3d.com/furmark/downloads/

Je kunt ook de Furmark cpu burntest en gpu stresstest tegelijkertijd doen.

• treeslayer
Uszka schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:21:
https://geeks3d.com/furmark/downloads/

Je kunt ook de Furmark cpu burntest en gpu stresstest tegelijkertijd doen.
Ik heb ze net gecombineerd. De processor liep op 100% en begon vanaf 65 graden langzamerhand naar boven te lopen (totdat ik m uiteindelijk stop had gezet na 50 seconden tot n minuut). GPU ongeveer hetzelfde verhaal, kwam net niet tot de 100% (97% tot 99%) en had dezelfde temperatuur als de CPU.

• Uszka
  • Nu online
50 sec is te kort. Dan beginnen ze net een beetje op te warmen. Gamen doe je ook langer dan 50 tellen achter elkaar toch? Laat ze maar eens een kwartier tot half uur stressen

• treeslayer
Uszka schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:36:
50 sec is te kort. Dan beginnen ze net een beetje op te warmen. Gamen doe je ook langer dan 50 tellen achter elkaar toch? Laat ze maar eens een kwartier tot half uur stressen
Daar heb je uiteraard een punt! Ben nu net klaar met een combitest van ongeveer 23 minuten. De max. was 80 graden van zowel de CPU and GPU. De GPU wou nog wel iets variëren, echter bleef de CPU consistent.

• treeslayer
Om er trouwens weer op terug te komen, de voeding betreft een Corsair VS650.

• treeslayer
Extra notitie: Ik weet niet geheel zeker of dit vaker is voorgekomen, maar ik had vandaag wel iets merkwaardigs. Ik speelde zojuist een game en had op een van mijn schermen een YouTube video open staan. Het geluid van de YouTube video bleef normaal werken, alleen het geluid van mijn spel niet. Daarnaast is het mij een klein patroon opgevallen: Vaak gebeuren de 'Momenten' zodra er net een animatie plaatsvind, waarna het systeem zich wel of niet weer hersteld.

• treeslayer
treeslayer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:47:
Extra notitie: Ik weet niet geheel zeker of dit vaker is voorgekomen, maar ik had vandaag wel iets merkwaardigs. Ik speelde zojuist een game en had op een van mijn schermen een YouTube video open staan. Het geluid van de YouTube video bleef normaal werken, alleen het geluid van mijn spel niet. Daarnaast is het mij een klein patroon opgevallen: Vaak gebeuren de 'Momenten' zodra er net een animatie plaatsvind, waarna het systeem zich wel of niet weer hersteld.
Het is niet zo dat dit scenario altijd plaatsvind, zojuist hadden alle schermen er last van.

Iets wat ook misschien interessant is zijn deze twee network graphs in overwatch:
Zonder problemen:

Met problemen:

[Voor 6% gewijzigd door treeslayer op 23-02-2021 21:18]

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03 22:10
Maak je voeding eens open en kijk eens of die niet vol met stof zit.
ik had het laast met een corsair 750
pc deed raar en hij trok het niet meer met videokaart.
Nadat ik de voeding had schoon gemaakt waren al de problemen voorbij.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:04

Nikeo

Jawelles

Update de bios eens. Kost je tien minuten.

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-03 20:22
binbero schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:11:
Maak je voeding eens open en kijk eens of die niet vol met stof zit.
ik had het laast met een corsair 750
pc deed raar en hij trok het niet meer met videokaart.
Nadat ik de voeding had schoon gemaakt waren al de problemen voorbij.
Ook niet zo maar de voeding openmaken als je niet weet waar je mee bezig bent, lijkt mij een wat vreemd advies

I7 12700F + AMD RX 6700 XT + 16GB DDR4 @3600

• Uszka
  • Nu online
treeslayer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:24:
Om er trouwens weer op terug te komen, de voeding betreft een Corsair VS650.
Waarom gebruik je van die rommel met een high-end videokaart. Kwaliteit en prestaties zijn veel te laag. Koop een fatsoenlijke voeding.

• treeslayer
Uszka schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Waarom gebruik je van die rommel met een high-end videokaart. Kwaliteit en prestaties zijn veel te laag. Koop een fatsoenlijke voeding.
Welke voedingen zijn op dit moment de beste? Ik ben namelijk niet heel erg bekend met wat goed is en wat niet.

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03 22:10
quadrofource schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ook niet zo maar de voeding openmaken als je niet weet waar je mee bezig bent, lijkt mij een wat vreemd advies
even je voeding uitbouwen en 4 schroefjes er uit ,
kapje eraf ,dan kan je hem goed bekijken.
Of inderdaad koop een nieuwe voeding.

PS Als je bekend ben met je systeem zelfbouw,
Kan je altijd even kijken.
Of anders ff naar lokaal pc boer of vriend die er wel verstand van heeft

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-03 20:22
binbero schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:29:
[...]

even je voeding uitbouwen en 4 schroefjes er uit ,
kapje eraf ,dan kan je hem goed bekijken.
Of inderdaad koop een nieuwe voeding.

PS Als je bekend ben met je systeem zelfbouw,
Kan je altijd even kijken.
Of anders ff naar lokaal pc boer of vriend die er wel verstand van heeft
Dat is geen probleem,ik heb bij mijn eigen voeding de fan vervangen voor een stillere variant maar je moet goed oppassen want er staat nog stroom op bepaalde onderdelen in de voeding welke dodelijk is bij verkeerde aanraking vandaar de waarschuwing :)

I7 12700F + AMD RX 6700 XT + 16GB DDR4 @3600

• Uszka
  • Nu online
treeslayer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Welke voedingen zijn op dit moment de beste? Ik ben namelijk niet heel erg bekend met wat goed is en wat niet.
be quiet Straight Power 11
Enermax Revolution D.F.
Fractal Design ION+
MSI MPG
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee