Toon posts:

YouTube-embeds zijn niet in 'privacy-enhanced mode'

Pagina: 1
Acties:

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:27
Op het forum is het mogelijk om YouTube-videos te embedden:

Als je dan met de 'inspect element' feature van je browser kijkt kan zien dat dit gebeurt met een iframe met de volgende URL:

https://www.youtube.com/embed/mw9SCNJNKBQ?feature=oembed&enablejsapi=1

Nu is het bij YouTube zo dat je video's ook kan embedden in 'privacy-enhanced mode'. Dit houdt in dat je als domein gebruikt https://www.youtube-nocookie.com/ ipv https://www.youtube.com/. Zie ook de documentatie van Google hierover:
Privacy Enhanced Mode allows you to embed YouTube videos without using cookies that track viewing behavior. This means no activity is collected to personalize the viewing experience. Instead, video recommendations are contextual and related to the current video. Videos playing in Privacy Enhanced Mode won’t influence the viewer's browsing experience on YouTube.

[...]

To use Privacy Enhanced Mode, change the domain for the embed URL in your HTML from https://www.youtube.com to https://www.youtube-nocookie.com as shown in the following example:

Before
code:
1
2
3
<iframe width="1440" height="762" 
src="https://www.youtube.com/embed/7cjVj1ZyzyE"
frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

After
code:
1
2
<iframe width="1440" height="762" src="https://www.youtube-nocookie.com/embed/7cjVj1ZyzyE"
frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Zoals je dus kan zien wordt dit op het forum dus niet gedaan. Ook op de frontpage wordt dit niet gedaan, check bijv. hetzelfde filmpje als ik hierboven heb ge-embed: video: Virtuele CES-highlights - Fellere oleds en handige covid-gadgets

Bij deze dus de vraag waarom dit niet gedaan wordt op Tweakers en of dit veranderd kan worden.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

youtube-nocookie was altijd:
When you turn on privacy-enhanced mode, YouTube won't store information about visitors on your website unless they play the video
dus het was eigenlijk nooit een echte cookie-less oplossing. Wellicht is dat ondertussen veranderd; ik zie wel dat de bewoording in de documentatie nu anders lijkt te suggereren.

Voor embeds op het forum lijkt me dit dan inderdaad wel iets wat we aan zouden kunnen passen. Of het ook wenselijk is voor eigen youtube video's in redactionele artikelen kan ik niet beoordelen; daar zullen wellicht ook andere belangen meespelen.

Ik tag @boenkeijer hier even aangezien hij hier als het goed is meer over kan zeggen :)

Intentionally left blank

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

@Lrrr
Dit is niet iets waar de Admins iets mee kunnen. Ik verplaats het topic naar "Mooie Features"

[Voor 5% gewijzigd door Bor op 22-02-2021 11:15]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

We hebben hier overigens nogmaals naar gekeken, en voor zover we hebben kunnen beoordelen is het gebruik van youtube-nocookie nog steeds niet echt cookie-less. Als je al eerder cookies van youtube had dan worden deze nog steeds gebruikt als een embedded video ads opvraagt. In die zin moet een website die een video via youtube-nocookie embed feitelijk altijd nog consent hebben van de bezoeker. Het gebruik van youtube-nocookie vrijwaart je hier dus niet van; zodra je een video gaat afspelen wordt je dus feitelijk bijna altijd alsnog getracked.

Daarnaast werkt ook de JS API koppeling niet meer bij het gebruik van youtube-nocookie. Deze gebruiken wij bijvoorbeeld voor het zelf bijhouden van bepaalde statistieken, en om te zorgen dat er geen 2 video's op dezelfde pagina tegelijk kunnen afspelen - een eis die Google stelt bij het gebruik van hun API koppelingen.

We zullen dus geen youtube-nocookie gaan gebruiken, maar op termijn de youtube embeds gaan voorzien van een click-to-load functie waarbij je expliciet consent moet geven om embedded youtube video's te kunnen bekijken.

Intentionally left blank

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

bonzz.netninja

Niente baffi

crisp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:17:
We hebben hier overigens nogmaals naar gekeken, en voor zover we hebben kunnen beoordelen is het gebruik van youtube-nocookie nog steeds niet echt cookie-less. Als je al eerder cookies van youtube had dan worden deze nog steeds gebruikt als een embedded video ads opvraagt. In die zin moet een website die een video via youtube-nocookie embed feitelijk altijd nog consent hebben van de bezoeker. Het gebruik van youtube-nocookie vrijwaart je hier dus niet van; zodra je een video gaat afspelen wordt je dus feitelijk bijna altijd alsnog getracked.

Daarnaast werkt ook de JS API koppeling niet meer bij het gebruik van youtube-nocookie. Deze gebruiken wij bijvoorbeeld voor het zelf bijhouden van bepaalde statistieken, en om te zorgen dat er geen 2 video's op dezelfde pagina tegelijk kunnen afspelen - een eis die Google stelt bij het gebruik van hun API koppelingen.

We zullen dus geen youtube-nocookie gaan gebruiken, maar op termijn de youtube embeds gaan voorzien van een click-to-load functie waarbij je expliciet consent moet geven om embedded youtube video's te kunnen bekijken.
Oud topic kicken maar toch de beste plek.

Waarom zou je opnieuw consent moeten vragen als er al youtube cookies staan op de client? Dan suggereert of impliceert toch dat er al een consent is gedaan eerder bij youtube waardoor youtube in dat geval die mag gebruiken?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

bonzz.netninja schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:26:
[...]

Oud topic kicken maar toch de beste plek.

Waarom zou je opnieuw consent moeten vragen als er al youtube cookies staan op de client? Dan suggereert of impliceert toch dat er al een consent is gedaan eerder bij youtube waardoor youtube in dat geval die mag gebruiken?
Volgens mij omdat de verwantwoordelijkheid voor de verwerking bij embedding bij ons ligt.

Intentionally left blank

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

bonzz.netninja

Niente baffi

crisp schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:30:
[...]

Volgens mij omdat de verantwoordelijkheid voor de verwerking bij embedding bij ons ligt.
Mm zou dat het zijn? Omdat het in dit geval de persoonsgegevens zijn van de bezoekers van tweakers, maakt dat van tweakers de controller. Youtube heeft geen expliciete instructies van tweakers voor het verwerken van gegevens en ook geen eigen grondslag. zoiets :o

Ik zal het eens in de DPO groep gooien hier hoe ze er over denken. Intrigerend :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Is hier nog ooit wat verder in duidelijk geworden, de kwestie embedding, controller etc?

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20

jelle.

Product Owner
roawser schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:06:
Is hier nog ooit wat verder in duidelijk geworden, de kwestie embedding, controller etc?
Voor zover ons bekend zijn wij als website verantwoordelijk voor embedded content, het zijn tenslotte derde partijen die de persoonsgegevens van onze bezoekers verwerken. In de overgang naar trackingvrije advertenties zijn dit soort derde partijen daarom als optioneel opgenomen in de cookievoorkeuren en staan de verwerkingsdoeleinden in ons cookiebeleid omschreven ("Ingesloten content van derden").

Ik ken ook geen enkele site die anders omgaat met bijvoorbeeld YouTube-video's. Wel een heleboel sites die geen toestemming vragen omdat ze hun toestemmingsvraag en cookiebeleid überhaupt niet op orde hebben, maar dat is een ander verhaal :P

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dank voor de aanvullende info, ik zal dit verder nalezen.

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20

jelle.

Product Owner
roawser schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:19:
Dank voor de aanvullende info, ik zal dit verder nalezen.
Voor nog meer leesvoer kwam ik deze interessante antwoorden tegen :) Who needs to implement Cookie Consent for embedded content?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee