Toon posts:

Advies keuze omvormer 4 oost/west panelen berging

Pagina: 1
Acties:

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 11:10
Goedemorgen, na veel meelezen en inlezen wil ik graag zelf op mijn berging zonnepanelen. Op het platte dak van zolder komen later nog meer zonnepanelen maar dit zal i.v.m. de grote hoogte (>9m) door een installateur gedaan worden na de geboorte van mijn 2e kindje (eind mei). Om toch een beetje gebruik te kunnen maken van de lentezon wil ik zelf de berging alvast volleggen.

Graag wil ik advies om een omvormer te kiezen voor de panelen op mijn berging. De berging is bijna perfect haaks op het zuiden gelegen (azimut = 16 graden). Dus perfect voor een oost/west indeling. Er is in de zomer geen sprake van schaduw, op de kortste dagen van het jaar komt de helft van berging niet in de zon vanwege de woningen van de buren ten zuiden van de berging. Mijn idee is om 2 panelen op oost en 2 op west te leggen. Ik ga voor de montage gebruikmaken van Solarstell. Deze hebben een opstellingshoek van 13 graden. Voor de zaken die ik verder nodig heb kom ik er wel uit. (PV-verdeler + Homewizard 1P meter).

Omdat de lengte van mijn berging beperkt is (3.4m) kan ik niet alle panelen kwijt (helaas). De Panasonic-panelen passen wel, maar deze passen niet in mijn portemonnee. Daarom wil ik graag voor
Munchen Solar MSMD330M3-60 330WP Full Black
(https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html) gaan.

Nu lees ik al een tijdje mee in verschillende fora hier. Daar lees ik dat er een voldoende hoge opstart voltage moet zijn. De Growatt 750-S start al op bij 50V (https://www.solar-bouwmarkt.nl/750-s.html). Is deze omvormer in deze situatie bruikbaar of werkt de 1000-S ook? Zoja hoe sluit ik deze dan aan via 2 mini-strings van 2 panelen via y-stekkers of via 1 "grote" string van 4 panelen? Mis ik iets of is dit niet te doen omdat de oost en west string elkaar in de loop van de dag negatief beïnvloeden?

Als ik op micro's uitkom, welke dan is de beste micro? Als ik rekening houd met de mindere opbrengt van een oost/west situatie (max wattpiek x0.8) dan is de Enphase IQ7 al voldoende?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-03 17:16
Ik zou voor een dermate klein systeem kijken naar de APSystems QS1. Die combineren met 4 panelen van rond de 370wp. Dan trek je bij NOCT mooi de volle 1200w van de omvormer.

Bovenstaand is ook goed te doen voor doe het zelver omdat je niets in serie zet en zo dus DC spanningen laag houd.

• DrSpixel
Die APS micro is een goed idee! Die had ik nog helemaal niet gevonden. Jammer dat Solar Bouwmarkt deze niet verkoopt en Winkelman niet de panelen die ik wil.. :) De panelen die ik heb gevonden van 370wp zijn net te lang en dan kom ik op het dak van de buurman. Dus die gaan het helaas niet worden. Maar met 330wp is de opbrengst minder maar daar kan de micro wel mee overweg zag ik in de datasheet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:47
Zou je niet toch kijken of het tegelijkertijd kan...? Dat scheelt nogal met de BTW-vrijstelling...!

OhSunnyDay

• DrSpixel
Gaat wel nog dit jaar gebeuren, is de planning. Alle BTW in één jaar kan ik wel terugvragen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:47
Ah bon. Zou anders nogal zonde zijn ;)

OhSunnyDay

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:45

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee