• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-03 13:18
Fictieve situatie als volgt: ik heb een bod op een woning gedaan welke is geaccepteerd. Nu bezit ik een woning met een overwaarde welke nog niet is vrijgekomen. In de hypotheekaanvraag bij de bank wordt een X bedrag hypotheek én een overbruggingshypotheek (obv. 90% taxatiewaarde - restant hypotheek) verstrekt. Hiermee kan de nieuwe woning worden aangekocht, de financiering is rond.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Nadat de hypotheekaanvraag voor mijn nieuwe woning rond is, zet ik mijn eigen woning in de verkoop. Met het bedrag wat uit deze verkoop vrij komt (dus de 10% plus evt. meer) wil ik de reeds aangevraagde hypotheek verlagen om lagere woonlasten te behalen (er is geen verbouwing noodzakelijk). Is dit mogelijk?
  • Zoja, speelt timing hierin nog een rol? M.a.w. moet het moment van leveren (bij de notaris) van mijn oude woning aan de nieuwe eigenaar per sé plaatsvinden voor het moment van leveren van de nieuwe woning?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Eerste hangt van je hypotheek af. Meestal mag je maximaal 10% per jaar boetevrij aflossen, soms mag dat meer zijn.

2e maakt geen zak uit, want je financiering is al rond dus daar doe je niets meer aan ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Timing speelt in die zin een rol, dat je vaak maximaal een bepaald percentage boetevrij mag aflossen (vaak 10% of 15%). Geen idee wanneer je zou gaan passeren, maar als dat pas eind van het jaar is, zou je dus eind dit jaar boetevrij kunnen aflossen en 1 januari 2022 weer boetevrij kunnen aflossen.

Maar wellicht zijn er ook hypotheken, waarbij je de overwaarde boetevrij mag aflossen. Dat zou je aan je adviseur kunnen vragen.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-03 13:53
Op je eerste vraag is het antwoord ja. Ik heb zelf zojuist een woning gekocht (hiervoor heb ik geen overbruggingshypotheek nodig). De hypotheek van de nieuwe woning bestaat uit verschillende leningdelen. 1 deel van bijna 100k betreft een deel met variabele rente, wat ik binnen 1 maand aflos (dus na oplevering van mijn oude woning).

De tweede vraag: ja, timing is van belang. Zoals je nu schrijft, dan moet je inderdaad voortijdig aan de levering van je nieuwe woning je oude woning al verkocht+overgedragen hebben. En je zult al heel vroeg aan de bank zekerheid moeten kunnen verschaffen over de overwaarde die uit je oude woning vrijkomt. Om dit probleem op te lossen is dus de overbruggingshypotheek bedacht.

• Basekid
  • Laatst online: 23:50
Je kan ook een overbruggingshypotheek nemen/vragen inderdaad, die kan je wel in 1x afbetalen (en zo misschien wel 25% van je totale leenbedrag terugbetalen)

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Onno ! schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:19:
De hypotheek van de nieuwe woning bestaat uit verschillende leningdelen. 1 deel van bijna 100k betreft een deel met variabele rente, wat ik binnen 1 maand aflos (dus na oplevering van mijn oude woning).
@new_born89 Dit is het antwoord waar je naar op zoek bent. Zorg dat je je nieuwe hypotheek in delen afsluit.
1 deel, ter waarde van je overwaarde, met een hele korte vaste looptijd (1 jaar).

Boeterente, als je die al hebt, als je dat hele stuk hypotheek wil aflossen, is dan echt verwaarloosbaar. Ik heb dit zelf ook zo gedaan.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-03 13:53
Een goede hypotheek adviseur kan dit helder uitleggen en daarbij ook rekening houden met bijkomende zaken. Bijvoorbeeld een bank die automatisch het risicoprofiel en dus je hypotheek rente bijstelt naar beneden als je een flink deel van je hypotheek aflost. En bij sommige banken mag je bijv 15% ipv 10% extra boetevrij aflossen per jaar. Dat kan handig zijn als de overwaarde van je huidige woning meevalt en je dus nog wat extra wilt aflossen.

• new_born89
De optie op een variabel deel in de hypotheek en de optie boetevrije aflossing ga ik meenemen in het gesprek met de hypotheekadviseur. Stof tot nadenken, dank voor de vlotte reacties!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 10:57
Bij 'Munt Hypotheken' kan je aflossen wat je wil zonder boete.

DeepRadio The best in house&dance!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik snap je vraag niet. je hebt een overbrugging aangevraagd. Per definitief passeert je nieuwe woning eerder dan je oude woning anders hoef je niet te overbruggen.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:21
je hebt een overbruggingshypotheek. die is bij mijn weten op elk moment met elke bedrag af te lossen. Vraag het je adviseur zou ik zeggen, je zal wel advieskosten betalen dus laat hem of haar ervoor werken.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

Part

Helemaal niets.....

Ik zat in de zelfde situatie. Eerst een huis gekocht en pas een jaar later mijn oude huis verkocht.
Hierin heb ik gekozen een gedeelte van de hypotheek variabel toe houden.
Bij mijn hypotheek verstrekker staat er in de voorwaarde dat je het variabele gedeelte boete vrij mag aflossen.
Dus de volledige 100%.
De rest van de hypotheek staat telkens 1 jaar vast en daar mag ik 20% per jaar op aflossen.

Indien je een te hoog gedeelte variabele hypotheek hebt afgesloten dan kun je het overgebleven gedeelte direct na de aflossing vast zetten voor de periode die je wil.
Omgekeerd bij een te klein gedeelte variabel heb je nog wat speelruimte in het boete vrij gedeelte van de vaste hypotheek.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
new_born89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:23:
De optie op een variabel deel in de hypotheek en de optie boetevrije aflossing ga ik meenemen in het gesprek met de hypotheekadviseur. Stof tot nadenken, dank voor de vlotte reacties!
Hoe dan ook, jouw casus is verre van uitzonderlijk (vrijwel iedereen koopt op dit moment een woning vóór ie zijn oude huis verkocht heeft) dus jouw hypotheekadviseur zou hier een standaard antwoord op moeten kunnen geven. Daar betaal je de beste man (/vrouw) voor. Maar kan mij voorstellen dat je graag beslagen ten ijs komt dus natuurlijk nooit verkeerd hier ook even te polsen wat mensen doen :)

• new_born89
Valorian schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Hoe dan ook, jouw casus is verre van uitzonderlijk (vrijwel iedereen koopt op dit moment een woning vóór ie zijn oude huis verkocht heeft) dus jouw hypotheekadviseur zou hier een standaard antwoord op moeten kunnen geven. Daar betaal je de beste man (/vrouw) voor. Maar kan mij voorstellen dat je graag beslagen ten ijs komt dus natuurlijk nooit verkeerd hier ook even te polsen wat mensen doen :)
Precies dit. De twee geboden opties had ik zelf nog niet inzichtelijk tot nu _/-\o_

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:02
Houdt ook rekening mee dat je de opbrengst van de verkoop wel in een nieuwe huis moet steken als je HRA wilt behouden

ziek ook deze uitleg bij vereniging eigen huis.

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 19:10
Geef wel even aan de notaris door bij wie je oude woning geleverd wordt dat je een overbruggingshypotheek hebt. Daarmee voorkom je een hoop gedoe.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee