Goedemorgen,
Ik heb een probleem met mijn PC: Hij wil niet meer starten.
Het probleem heeft een geschiedenis die ik even kort zal beschrijven:
Vanaf de eerste keer dat ik een monitor aan de DP poort hing had de PC kuren. Soms wel starten en soms niet. Bij enkele keren proberen startte hij altijd wel.
Na enige tijd over gegaan op de HDMI en DVI poorten en een lange tijd geen problemen gehad. Onlangs sneuvelde de dvi-kabel en ben ik terug over gegaan op de DP poort. Direct ontstonden de kuren weer. Totdat vandaag de PC ineens ect niet meer wil starten.
Wat mij op viel bij het nakijken van de PC is dat de fan lights en GPU lights aan bleven wanneer de DP kabel geconnect is, ook als de power stekker uit de PC is. Dit bracht met op het spoor van de DP Pin 20 power problematiek.
Zie https://www.cablechick.co...t-pin-20-issue-explained/ voor meer info.
Ik heb alle connecties nagekeken, de PCU getest, de PC geprobeerd te starten met de onboard graphics (GPU eruit en HDMI kabel aan het MOBO), en de situatie is altijd het zelfde.
Bij het starten:
Gaan de fan lights en GPU lights aan.
De GPU fans spinnen niet.
De HDD en CD-drive geven tekenen van leven.
Ik hoor geen MOBO beeps
De muis en keyboard geven geen licht
Heeft iemand een idee of dit MOBO of GPU schade is, of wellicht iets anders? En hoe ik er acter kom wat de boosdoener is zonder direct een dure nieuwe GPU te moeten bestellen?
Specs:
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-DS3H
Professor: i5 6500
RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX - DDR4
Grafische kaart: MSI R9 380 4G Gaming
SSD: Samsung evo 850 250GB
HDD: 500GB hdd
PSU: Corsair CX-M Series CX650M (650w)
Kast: Aerocool Cruisestar Advance
Ik heb een probleem met mijn PC: Hij wil niet meer starten.
Het probleem heeft een geschiedenis die ik even kort zal beschrijven:
Vanaf de eerste keer dat ik een monitor aan de DP poort hing had de PC kuren. Soms wel starten en soms niet. Bij enkele keren proberen startte hij altijd wel.
Na enige tijd over gegaan op de HDMI en DVI poorten en een lange tijd geen problemen gehad. Onlangs sneuvelde de dvi-kabel en ben ik terug over gegaan op de DP poort. Direct ontstonden de kuren weer. Totdat vandaag de PC ineens ect niet meer wil starten.
Wat mij op viel bij het nakijken van de PC is dat de fan lights en GPU lights aan bleven wanneer de DP kabel geconnect is, ook als de power stekker uit de PC is. Dit bracht met op het spoor van de DP Pin 20 power problematiek.
Zie https://www.cablechick.co...t-pin-20-issue-explained/ voor meer info.
Ik heb alle connecties nagekeken, de PCU getest, de PC geprobeerd te starten met de onboard graphics (GPU eruit en HDMI kabel aan het MOBO), en de situatie is altijd het zelfde.
Bij het starten:
Gaan de fan lights en GPU lights aan.
De GPU fans spinnen niet.
De HDD en CD-drive geven tekenen van leven.
Ik hoor geen MOBO beeps
De muis en keyboard geven geen licht
Heeft iemand een idee of dit MOBO of GPU schade is, of wellicht iets anders? En hoe ik er acter kom wat de boosdoener is zonder direct een dure nieuwe GPU te moeten bestellen?
Specs:
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-DS3H
Professor: i5 6500
RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX - DDR4
Grafische kaart: MSI R9 380 4G Gaming
SSD: Samsung evo 850 250GB
HDD: 500GB hdd
PSU: Corsair CX-M Series CX650M (650w)
Kast: Aerocool Cruisestar Advance
[Voor 6% gewijzigd door Frankvanv op 22-02-2021 09:14. Reden: Specs PC uitgebreid]