Toon posts:

KlikAanKlikUit vs Somfy RTS Somfy IO

Pagina: 1
Acties:

• erjan12
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-12-2021
Goedemorgen mensen,

Thuis heb ik veel (1-weg) schakelaars van KAKU, ik zit te denken om binnenkort de ICS te kopen zodat ik er ook geprogrammeerde functies in kan zetten.

Nou zijn we momenteel bezig met het uitzoeken van rolluiken en zonneschermen. De somfy motoren zijn te leveren in RTS en IO. Op dit forum heb ik gelezen dan de RTS motoren te koppelen zijn aan KAKU. IO dus niet. Wat voor mij dus wel een voordeel zou zijn.

Echter weet ik niet hoe goed dit te ''programmeren'' is aangezien het 1-weg communicatie is. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de pauze knop ook in te programmeren? Zo zou je kunnen zeggen Zonnescherm open, na 10sec pauze knop. Dan zou hij bijvoorbeeld halverwege staan.

Bij de rolluiken willen we het juist zo dat het mogelijk is om de rolluiken 's nachts op ventilatiestand te hebben en zodra de zon opkomt hem nog 2cm naar beneden te sturen zodat hij echt dich zit.

Is dit alles te doen met RTS?
Of kan ik beter voor de IO variant gaan met de daarbij behorende HUB. Nadeel in mijn ogen hiervan is dat ik weer een ''extra'' systeem heb.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:50

JdM

Gas?Gas!

Ik heb Somfy met RTS gekoppeld precies zoals jij dat wil, door middel van domoticz icm met een RFXcom, of het met de ICS ook kan weet ik niet.
In de zomer heb ik daardoor 's nachts een ventilatiestand die over gaat in half open zolang de zon nog op het raam staat en in de winter volledig dicht.
Ik heb er wel voor gekozen om altijd te starten met eerst naar de volledig open stand te gaan en dan enkele seconden bewegen tot die op een gewenste stand staat (trial and error qua secondes), aangezien je ook overdag weleens de stand van het luik wil veranderen en je altijd vanuit een vast punt naar je geprogrammeerde stand toe wil, hoe het luik ook staat.

N54 powered

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

De RTS variant is idd 1-weg communicatie maar een veel opener systeem. Wat ik zelf heb gedaan, is "domme" Somfy Ilmo rolluikmotoren gekocht bij onze rolluiken, en die stuur ik aan met een KlikAanKlikUit ASUN-650 via HomeWizard/Home Assistant.

Later kan ik die eventueel vervangen voor een SonOff zodat ik hem wat betrouwbaarder kan aansturen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee