Toon posts:

AVR voor actieve speakers <€450

Pagina: 1
Acties:

• MitchGamer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-03 23:36
Beste forumleden,

Voor het optimaal benutten van mijn audioinstallatie zou ik graag een AVR willen aanschaffen. De AVR zal voornamelijk gebruikt worden voor het afspelen van vinyl en streamen van Spotify. In de toekomst ben ik van plan om de AVR in een woonkamer setup te gebruiken met alles erop en eraan.

Er is natuurlijk genoeg aanbod in dit segment, maar er is een specifiek iets waar ik tegenaan loop. Namelijk, mijn speakers zijn actief(JBL LSR305). Dit vraagt zover ik weet voor een Stereo Pre-out. Ik heb nogal weinig AVR's gezien die deze optie hebben, gezamenlijk met mijn andere eisen.

Graag wil ik jullie advies vragen mbt de keuze van de AVR.

Budget:

<450

Eisen:

Stereo Pre-out(als er nog andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag)
Bluetooth(streaming van spotify vanaf android)
Phono ingang(voor de platenspeler, stereo tulp en aarde)
HDMI uitgang(1 of meer)
HDMI ingang(4 of meer)
Goede audiokwaliteit(daar draait het om natuurlijk)

Alvast bedankt voor jullie input!

Mitch

UPDATE

quote]martyw schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:07:
In Pricewatch blijft dan alleen de Marantz NR1510 over, voldoet aan al je eisen :)
[/quote]

Mijn keuze is gevallen op de Marantz NR1510. Deze AVR voldoet volledig aan mijn eisen terwijl het ook nog een goed merk is. De zwakke punten van de Marantz vallen juist in de features waar ik toch weinig/geen gebruik van ga maken. De rest is echt helemaal in orde.

Gezien hij behoorlijk in de aanbieding is, en hij eigenlijk buiten mijn prijsklasse valt heb ik hem direct besteld. Over een aantal weken word hij geinstalleerd in mijn setup, maar dat zal zeker in orde zijn.

Iedereen bedankt voor jullie input! :)

[Voor 28% gewijzigd door MitchGamer op 23-02-2021 21:57]

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:00

H_H

'Tis but a scratch!

Ga naar de pricewatch en selecteer de juiste filters. Komt vast wat uit voor je. En verder:
- externe phono versterker is niet duur en vaak betere kwaliteit. Laat je daar niet door beperken
- Waarom DAB? Internet radio biedt meer mogelijkheden. En gezien je budget zou ik ook deze eis laten vallen

[Voor 11% gewijzigd door H_H op 22-02-2021 00:16]

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@MitchGamer Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is naar dat forumonderdeel verplaatst.

Je geeft aan nog niet heel erg veel receivers gevonden te hebben welke aan (het merendeel) van je wensen voldoen. Het is dan wel handig om aan te geven welke je al gevonden hebt. Dan kan daarover gediscussieerd worden.

• MitchGamer
H_H schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:11:
Ga naar de pricewatch en selecteer de juiste filters. Komt vast wat uit voor je. En verder:
- externe phono versterker is niet duur en vaak betere kwaliteit. Laat je daar niet door beperken
- Waarom DAB? Internet radio biedt meer mogelijkheden. En gezien je budget zou ik ook deze eis laten vallen
In de filters van pricewatch kan ik geen stereo pre-out selecteren. Heeft deze optie nog een andere benaming die er wel tussen staat?

Internetradio is inderdaad ook een optie, dus de DAB eis laat ik vallen.

Een externe phono versterker heb ik al liggen, maar deze heeft geen aan/uit knop en er kan geen volume op geregeld worden. Een AVR is veel gebruiksvriendelijker.

[Voor 11% gewijzigd door MitchGamer op 22-02-2021 10:16]

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

MitchGamer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:12:
[...]
In de filters van pricewatch kan ik geen stereo pre-out selecteren. Heeft deze optie nog een andere benaming die er wel tussen staat?
2.0 Tulp Analoog
7.2 Tulp Analoog
9.2 Tulp Analoog
11.2 Tulp Analoog

En een phonoversterker hoeft inderdaad geen volumeregelaar te hebben. Die versterkt alleen tot line-level. Je receiver regelt het "luister" volume. Dus als je al een phonoversterker hebt, zou ik die gewoon gebruiken. Die van mij (Rega Fono Mini A2D) staat ook altijd aan. En heeft ook geen volumeknop. ;)

[Voor 25% gewijzigd door H_H op 22-02-2021 10:42]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:02
In Pricewatch blijft dan alleen de Marantz NR1510 over, voldoet aan al je eisen :)

• MitchGamer
H_H schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:42:
[...]

2.0 Tulp Analoog
7.2 Tulp Analoog
9.2 Tulp Analoog
11.2 Tulp Analoog

En een phonoversterker hoeft inderdaad geen volumeregelaar te hebben. Die versterkt alleen tot line-level. Je receiver regelt het "luister" volume. Dus als je al een phonoversterker hebt, zou ik die gewoon gebruiken. Die van mij (Rega Fono Mini A2D) staat ook altijd aan. En heeft ook geen volumeknop. ;)
Aha kijk eens aan, nu begrijp ik wat ik moet kiezen in de filter, thanks! Dan bestaat er een grote kans dat het uitzoeken zelf gaat lukken, gezien ik nu ook niet perse een phono aansluiting nodig heb.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Gewoon op de foto's kijken, zie je vrij snel of er pre-outs zijn.

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

martyw schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:07:
Ik had verwacht dat er wel meer opties zouden zijn, maar inderdaad: in die prijsklasse zijn er weinig receiver met een pre-out.

Persoonlijk zou ik liever ook kiezen om ergens (tweedehands) passieve speakers op de kop te tikken. Heb je veel meer mogelijkheden op de markt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:17

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

MitchGamer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:49:
Stereo Pre-out(als er nog andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag)
High to Low Level Converter. Niet de meest mooie oplossing (weer meer kastjes en kabels achter de receiver) maar in theorie zou dat moeten werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MitchGamer
martyw schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:07:
Deze ziet er wel goed uit. Wellicht dat dit een optie is. Als ik de filters aanpas in pricewatch krijg ik wel meer opties, maar de meeste hebben geen pre-out, terwijl er wel 2.0 tulp analoog audio uit bij staat.

• MitchGamer
H_H schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Ik had verwacht dat er wel meer opties zouden zijn, maar inderdaad: in die prijsklasse zijn er weinig receiver met een pre-out.

Persoonlijk zou ik liever ook kiezen om ergens (tweedehands) passieve speakers op de kop te tikken. Heb je veel meer mogelijkheden op de markt.
Ik ben helemaal weg van mijn JBL speakers, dus dat zit er niet in... 😄

• MitchGamer
FeaR schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:19:
[...]

High to Low Level Converter. Niet de meest mooie oplossing (weer meer kastjes en kabels achter de receiver) maar in theorie zou dat moeten werken.
Dan word het mij een beetje te omslachtig allemaal. Ik houd het bij een AVR met wellicht mijn Phono versterker voor de platenspeler, en dan heb ik wel genoeg kastjes haha. Toch bedankt voor het meedenken!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:02
MitchGamer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:42:
[...]

Deze ziet er wel goed uit. Wellicht dat dit een optie is. Als ik de filters aanpas in pricewatch krijg ik wel meer opties, maar de meeste hebben geen pre-out, terwijl er wel 2.0 tulp analoog audio uit bij staat.
Ik heb de indruk dat ook een subwoofer output meetelt in dit filter

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-03 12:22
je probleem zit hem al in de titel van je topic.
"AVR" en "actieve speakers".
De "R" in AVR staat voor "Receiver", wat doorgaan de combinatie van een radio en versterker is.
Een versterker heeft passieve speakers.
Je zoekt eigenlijk een AVR zonder versterker.

Dan kom je snel op het gebied waar nu vooral de draadloze speakers zitten.
Sonos, Heos, wellicht Google Nest Audio?
Bose SoundTouch?
In vrijwel al dat soort systemen, maken de actieve speakers zelf ook onderdeel uit van dat ecosysteem.
Deze ecosystemen zelf mixen vaak niet/nauwelijks.

Je kan dus ook de vraag omdraaien:
welk ecosysteem zit er om mijn JBL LSR305 en wat kan ik daaruit gebruiken?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

GarBaGe schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:50:
je probleem zit hem al in de titel van je topic.
"AVR" en "actieve speakers".
De "R" in AVR staat voor "Receiver", wat doorgaan de combinatie van een radio en versterker is.
Deze post is mijns inziens te kort door de bocht en zorgt meer voor verwarring.

"AVR" staat voor Audio Video Receiver. Het "receiver-deel" slaat inderdaad op een analoge tuner wat enkele merken weglaten. Denon heeft hun modelnamen daar bijvoorbeeld op aangepast van AVR-X... naar AVC-X.... Geen idee waar de C nu voor staat om eerlijk te zijn, Control? Center? Component? Let ook dat alleen de analoge tuner weg is. Internetradio is eigenlijk altijd aanwezig op de hedendaagse modellen. Voor DAB zijn er speciale DAB-modellen. Het "R-deel" heeft niets te maken met het versterkergedeelte.
Een versterker heeft passieve speakers.
Een versterker heeft niets maar het kan passieve speakers aansturen. Een versterker is ook het hart van de Home Cinema en kan diverse apparatuur ontvangen en aansturen.
Je zoekt eigenlijk een AVR zonder versterker.
In de basis klopt dit. Oftewel een pre/pro of voorsterker. Waarvan oudere modellen dan dus een analoge tuner hebben zonder eindtrappen. Vandaar dat de zin "combinatie van een radio en versterker is" niet correct is. Die apparaten zijn er dus, veelal een receiver zonder eindtrappen en op die plek XLR ingangen. Over het algemeen ook nog iets chiquer uitgevoerd met een ringkern en andere behuizing. Echter zijn die apparaten aanzienlijk duurder. Er is minder vraag naar en het maakt onderdeel uit van een niche markt.

De vraag om een pre/pro (om actieve speakers aan te sturen dan wel omdat men eindversterkers heeft) is vaker naar voren gekomen en het advies is eigenlijk altijd hetzelfde: pak een receiver en gebruik het versterker gedeelte simpelweg niet maar de Pre-Outs. Heb je al een receiver zonder Pre-Outs en moet het simpel? High to Low Level Converters. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Er zijn receivers waarbij je de eindtrappen uit kan schakelen zodat de receiver zich echt als pre/pro zal gedragen maar het is niet nodig. Zoek vooral naar een apparaat wat kan wat je wilt en focus niet op devices die helemaal aan de eisen voldoen, ook op het vlak van services die je niet nodig hebt. Idem met personen die geen SMART TV willen omdat ze alles via een ChromeCast doen. Dat is lastiger te vinden (en als het er is duurder) dan gewoon een SMART TV kopen en een functie niet gebruiken.
Dan kom je snel op het gebied waar nu vooral de draadloze speakers zitten.
Vanaf daar ben je me kwijt. Je legt de link naar actieve draadloze smart speakers. Ook actief maar dat is een geheel andere markt dan actieve speakers zoals TS ze heeft.

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 22-02-2021 13:59]

• MitchGamer
FeaR schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Er zijn receivers waarbij je de eindtrappen uit kan schakelen zodat de receiver zich echt als pre/pro zal gedragen maar het is niet nodig. Zoek vooral naar een apparaat wat kan wat je wilt en focus niet op devices die helemaal aan de eisen voldoen, ook op het vlak van services die je niet nodig hebt.
Hoe vind ik receivers waarbij je de eindtrappen uit kan schakelen? Zijn hier zoektermen voor? High to low level converters vind ik te omslachtig. Dan blijven er een aantal opties over:

-Receiver waarbij je de eindtrappen kan uitschakelen.
-Een AVR met stereo pre-outs.
-Denon AVC-X series, hier ga ik eens naar kijken.

Bedankt voor je input.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MitchGamer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Hoe vind ik receivers waarbij je de eindtrappen uit kan schakelen? Zijn hier zoektermen voor?
Niet dat ik weet, ik ken alleen de high end van Denon die het kan.
Dan blijven er een aantal opties over:
-Receiver waarbij je de eindtrappen kan uitschakelen.
-Een AVR met stereo pre-outs.
-Denon AVC-X series, hier ga ik eens naar kijken.
Volgens mij is een deel van mijn verhaal niet goed overgekomen. Informatie (over een tuner) die er initieel niets toe deed maar door misinformatie van een ander er wel moest komen. Enfin, een receiver waarvan je de eindtrappen uit kan schakelen voegt niets toe. Idem met een dedicated pre/pro. De AVC was als voorbeeld waarom Denon de "R" uit AVR heeft gehaald en dat de R niets met eindtrappen te maken heeft. Het apparaat blijft een receiver en zou ook gewoon naar boven komen als je de lijst in de Pricewatch invult.

Pak gewoon een receiver met Pre Out, niet moeilijker maken dan het is. Wat dus een AVR kan zijn maar bijvoorbeeld Denon noemt ze nu AVC omdat de analoge tuner er niet meer op zit. Nogmaals, dat zegt niets over eindtrappen of over aanwezigheid van Pre Outs.

[Voor 21% gewijzigd door FeaR op 22-02-2021 21:29]

• MitchGamer
FeaR schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:15:
[...]

Niet dat ik weet, ik ken alleen de high end van Denon die het kan.

[...]

Volgens mij is een deel van mijn verhaal niet goed overgekomen. Informatie (over een tuner) die er initieel niets toe deed maar door misinformatie van een ander er wel moest komen. Enfin, een receiver waarvan je de eindtrappen uit kan schakelen voegt niets toe. Idem met een dedicated pre/pro. De AVC was als voorbeeld waarom Denon de "R" uit AVR heeft gehaald en dat de R niets met eindtrappen te maken heeft. Het apparaat blijft een receiver en zou ook gewoon naar boven komen als je de lijst in de Pricewatch invult.

Pak gewoon een receiver met Pre Out, niet moeilijker maken dan het is. Wat dus een AVR kan zijn maar bijvoorbeeld Denon noemt ze nu AVC omdat de analoge tuner er niet meer op zit. Nogmaals, dat zegt niets over eindtrappen of over aanwezigheid van Pre Outs.
Nu is het voor mij helemaal duidelijk. Het word dus even zoekwerk, tenzij de Marantz NR1510 echt de enige optie is.

• MitchGamer
Zie eerste bericht voor een update.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee