Toon posts:

Opties uitbouw in relatie tot kosten

Pagina: 1
Acties:

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:29
Ik heb jullie opinie al eens eerder gevraagd aangaande wel of geen vloerverwarming in combinatie met het isoleren van ons oude huis (uit 1910) maar er speelt hier nog een dingetje. En dat is onze aanpandige berging of misschien kan ik beter schuur zeggen :)

Daar mankeert nog wel wat aan. De shingles op het puntdakje liggen half los, de halfsteens muren zijn vochtig en de plastic bekleding is ook niet veel meer. Aangezien het voor ons slechts een opbergruimte is voor tuin- en klusspullen zouden we normaal gesproken zeggen: platgooien en vervangen door een simpele blokhut. Probleem is dat de cv-ketel zich er ook bevindt en erger: eerdere bewoners hebben ooit besloten het toilet feitelijk in die (ongeïsoleerde) schuur te plaatsen. Het is ook het enige deel waar een betonvloertje zit. De muren zijn verder gefundeerd op staal.

We hebben overwogen er gewoon nieuwe bekleding op te laten zetten, het puntdak te vervangen door een nieuw plat dak en een stukje beton te storten in het halletje voor het toilet (want daar bleken dus gewoon twee grote terrastegels onder de bovenvloer te liggen....) maar uiteindelijk voelt dat niet helemaal goed. Je gaat dan iets slechts cosmetisch opknappen.

Maar wat dan? We hebben hier al eens een aannemer over de vloer gehad en die had het voorstel zowel de schuur als het stukje aanbouw van de keuken compleet te herbouwen maar hij had het dan over prijzen richting de dertigduizend euro. En dan ging het dus over een vloertje op zand, Hsb wanden en bijvoorbeeld Keralit bekleding. Maar eerlijk gezegd vinden we dat te gortig voor iets wat voor ons grotendeels gewoon een schuur is.

Vraag is of het goedkoper kan of op een zodanige manier dat we er ook nog op een andere manier voordeel van hebben. Zelf dachten we grofweg aan drie opties. Voordat ik een optie voorleg aan aannemers lijkt het me erg fijn feedback te krijgen over de mogelijkheden en onmogelijkheden, ook op financieel gebied. Want dat vind ik anno 2021 moeilijk inschatten.

1) Alleen de berging zelf herbouwen, mogelijk in een iets voordeligere vorm. Het stukje aanbouw in de keuken blijft dan zitten. Je zou dan sowieso goedkoper uit moeten komen dan die dertigduizend maar dan nog blijft het veel geld voor een schuur vrezen wij.

2) Berging plus keukenaanbouw herbouwen maar dan als één simpele rechte aanbouw. De binnendeur tussen schuur en woning sneuvelt dan door de plaats van het toilet maar dat is niet zo erg. Ik kan me voorstellen dat je met prefab elementen dan nog het een en ander kan winnen in prijs. Snelle bouwtijd is wat dat betreft ook wel een pre voor ons. Het voordeel is dat je gelijk het bovenlicht boven de keuken kunt aanpakken. Dat moet toch gebeuren.

3) Bij de derde optie gooien we het over een andere boeg en maken we een aanbouw over de volledige breedte van het huis. De schuur sneuvelt waardoor de tuin niet veel kleiner en misschien juist wat ruimtelijker wordt. De aanbouw is op zich niet complexer of groter dan de aanbouw van optie 2 maar ik zie nog wel discussiepunten in de uitvoering.

- Keuken, toilet en cv-ketel moeten verplaatst worden. Vraag is hoeveel extra kosten dat oplevert.
- De afvoerpijp van de cv kan nog wel een dingetje zijn. We hebben deze het liefst gewoon door het platte dak van de aanbouw naar buiten maar vlakbij het hoofdgebouw is natuurlijk een no-go. Maar is bij de rand aan de tuinkant wel toegestaan?
- De muur van de huidige berging lijkt gedeeld met de buren dus die moeten we dus netjes gaan bekleden. Dat wordt een beetje raar gezicht vrees ik maar wellicht kunnen we er een tuinkast van maken.
- We maken ons zorgen over minder lichtinval in wat nu de achterkant van de woonkamer is. De achtertuin zit op het noorden maar door de hoge ramen (plafond op drie meter) voelt het erg licht. Dus of lage uitbouw met een bovenlicht of een dakvenster in de uitbouw komt er dan wel bij.
- Het is een uitdrukkelijke wens van ons om de keuken te kunnen afsluiten. Dus dan zul je ook uitkomen op iets van glazen deuren over de hele breedte van de woonkamer wat doorgaans niet goedkoop is.
- Ik heb al wat zitten puzzelen met indelingen en we verliezen waarschijnlijk de directe doorgang vanuit de voordeur door de gang en keuken naar buiten. Aangezien we geen achterom hebben is dat wel een dingetje.
- Misschien meer een gevoel maar het voelt als zonde om een vrij nieuw kunststof achterkozijn (drie jaar oud) en een hele nieuwe achterdeur (was echt nodig) te doen sneuvelen. Maar wellicht is hergebruik nog mogelijk.

Optie 3 is technisch natuurlijk wel de mooiste oplossing. Je hebt gelijk de achtergevel geïsoleerd en maakt het huis ook meer waard. Alhoewel we daar weinig aan hebben als we er in blijven zitten. Maar zoals gezegd blijft het moeilijk inschatten wat het verplaatsen van allerlei onderdelen en het aansluiten met het hoofdhuis aan extra kosten oplevert. En op zich zijn we ook tevreden met de huidige indeling en de aparte pijpenla keuken.

Voordeel is het brede raam wat er achter al zit dus opvang van de verdieping lijkt geen issue verder. En dan zou het ook vergunningsvrij zijn. Alles staat hier in deze Haarlemse straten verder op staal dus over de fundering is verder geen twijfel.

• D-e-n
nvt

[Voor 99% gewijzigd door D-e-n op 07-05-2021 11:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-e-n
Graag zou ik mijn eigen vraag toch nog één keer aanvullen. Inmiddels zijn we namelijk verder aan het stoeien geweest met de indeling voor de uitbouw, nu ook met de meubels erbij. Naast de gebruikelijke zithoek en eettafel proberen we de extra ruimte die vrijkomt te benutten voor een extra kast annex thuiswerkplek. Dat laatste missen we nu in huis.

De laatste weken hebben we onder andere gekeken naar de optie om de keuken naar voren te brengen. Los van het eventuele nadeel dat de keuken voorin het huis misschien niet zo handig is bij bijvoorbeeld een BBQ is het vooral een behoorlijke ingreep in het leidingwerk. Je moet warm en koud water ergens vanuit het plafond in de gang naar je woonkamer brengen en de houten vloer moet open. En dan moet je hopen dat je daar vervolgens niets aantreft waar je ook weer wat aan moet herstellen. Ik twijfel of het dat waard is,

Verder lopen we tegen twee punten aan. Voor de doorloop in de woonkamer lijkt het verplaatsen van de zithoek naar de voorzijde van het huis heel praktisch. Maar ik blijk het toch wel erg fijn te vinden dat de zithoek nu juist niet aan de voorzijde zit. We hebben geen voortuin namelijk dus hangende voor de bank zit je dan toch erg in het zicht.. En met name mijn vriendin hecht waarde aan een kleine berging die van binnenuit te bereiken is. Je kunt zo'n ruimte natuurlijk aan de achterkant tegen je uitbouw plakken maar dan haal je de hele charme en openheid van een uitbouw over de hele breedte weg.

We hebben in overweging een architect een indeling te laten maken maar de vraag is of we al niet teveel in ons hoofd hebben vastgelegd. Dikke kans dat zo'n architect een open keuken midden in de kamer mooi vindt terwijl wij dat helemaal niks vinden. En uiteindelijk moeten we zelf de keus maken, op basis van wat voor ons mooi is maar ook in relatie tot wat het kost.

Concrete vraag aan jullie: zien we met al deze opties nu nog iets over het hoofd? Input van tweakers met een creatieve en/of bouwkundige geest is welkom! :)

ps. de groene lijntjes betreffen leidingwerk (handig voor mezelf)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-03 13:44
Aangezien je het ook hebt over een werkplek, wil je niet liever een afgesloten werkplek hebben in plaats van een werkplek in het midden van je woning? Je kan natuurlijk ook de huidige berging ombouwen tot werkplek, dan zit je lekker rustig met uitzicht op de tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-e-n
Milo85 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:15:
Aangezien je het ook hebt over een werkplek, wil je niet liever een afgesloten werkplek hebben in plaats van een werkplek in het midden van je woning? Je kan natuurlijk ook de huidige berging ombouwen tot werkplek, dan zit je lekker rustig met uitzicht op de tuin.
Nu tijdens corona werk ik volledige dagen thuis maar het is niet de bedoeling dat we na corona nog elke week thuis gaan zitten, en zeker niet allebei tegelijk. Dus wat dat betreft is helemaal afsluiten geen must. In één van de opties zat/zit de werkplek echt in het midden van de kamer en dat voelt inderdaad niet goed. Dus dat is wel een goed punt.

De huidige berging is echt een krot dus die moet sowieso helemaal herbouwd worden als het echt een bewoonbare ruimte moet worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee