Toon posts:

Jaren 60 huis compleet moderniseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:55
We zijn recent tegen een huis aangelopen. Het is een jaren 60 huis, en er moet denk ik nog flink wat aan gebeuren. Het huis heeft nu een D-label.

Onze grote wens zou zijn om het huis naar de huidige BENG norm te brengen of vergelijkbaar. All-electric en zo neutraal als mogelijk.

Nu valt als eerste op dat er een grote "wand" met bomen net ten zuiden van het huis staat. Ik gok dat alleen in hoogzomer je daar vol zon op je dak hebt. Oost west is er ook nog ruimte op het dak, maar dat deel is een stuk kleiner.

Nu komt het, ik ben al heel lang bezig met allerlei details dat ik nu nadenk over of de panelen wel genoeg gaan opbrengen. Maar heb eigenlijk geen idee hoe nu verder.

Als we een bod zouden gaan uitbrengen (of zelfs een stap verder gaan) dan ga je heel snel de molen in. Architect inschakelen, slopen, herbouwen etc. We keken tot nu toe naar een kavel en het bouwen van een huis en de budgetten daarvoor hadden we redelijk uitgewerkt.

Nu praten we over een bestaande maar gedateerde woning die we het liefst strippen en herbouwen, maar geen idee over wat voor bedragen we dan praten. Als een totaal verbouwing net zo veel gaat kosten als een nieuw huis dan kunnen we beter weglopen, dat gaat het met de vraagprijs gewoon niet worden.

Tips, suggesties? Mensen die me een architect of aannemer kunnen aanraden waar ik kort mee kan babbelen over kosten? Willen we wat gaan doen dan moet het in de huidige markt snel gebeuren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geheel verbouwen naar BENG norm met ook nog een nieuwe badkamer, keuken, stucwerk, elektra en vloeren van een oud huis kost uiteindelijk meer dan gewoon een nieuwbouwhuis bouwen.

Ik zou zelf altijd voor nieuwbouw kiezen als ik het budget heb, dan heb je gewoon precies wat je wilt hebben en alles lekker nieuw en onderhoudsvrij.

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-04 19:04
Voor een volledige renovatie waar je alles wilt laten doen zou ik zomaar rekenen met €400-€500 per m3. Zeker als je all electric etc wilt bereiken. Verder geeft je post erg weinig informatie om specifiek te worden. Alles hangt natuurlijk ook af van je wensen voor luxe.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:56
Wat is er op het moment aanwezig qua isolatie?

Mijn tussenwoning is in 1964 gebouwd en heeft energielabel B, wel op basis van de oude manier van labelen. Dat is met dakisolatie, spouwmuurisolatie, HR++ glas boven en deels HR++ glas beneden. Vloerisolatie is er niet. Geen hele dure investeringen en het zorgt voor een flink gunstiger energielabel.

Als het huis je aanstaat zou ik eerst eens kijken naar isolatiemogelijkheden, direct kijken naar vernieuwbouw gaat hard in de papieren lopen.

• Ethirty
Details zijn ook nog wat zuinig, behalve dubbelglas staat er op Funda weinig info. Vergat wellicht dat het gaat om een vrijstaand huis.

Waar ik aan dacht was alles extra isoleren, afhankelijk wat er nu is moet er wellicht een heel nieuw dak op. Misschien wel extra gevelisolatie aan de buitenkant. Geen idee nog precies wat nodig gaat zijn.
Van D naar minimaal een B, liever A.

Verder alle binnenmuren eruit en helemaal opnieuw indelen (is ooit dubbel bewoond geweest, veel kleine hokjes). Als je dan bezig bent met herindelen zitten veel ramen en duren op een onhandige plek, dat zal een flinke kostenpost zijn, maar als je toch ook aan de gevel bezig gaat wel het moment.

Veel leidingwerk verleggen en/of afdoppen. Keuken, bijkeuken, badkamer vloeren etc zal dan allemaal nieuw moeten. Hoeft niet mega-lux, maar ga ook geen dhz spul bij de Gamma kopen.

Voor een nieuw te bouwen huis hadden we 3-4 ton ex grond begroot, maar gezien de prijs is hier denk ik max 1,5 over blijft om alles te moderniseren en verduurzamen. Probleem voor mij is dat Ms een bouwval geen probleem vindt (locatie vind ze primair) en ik weiger om 10 jaar op een bouwplaats te wonen, dus ik eis een fatsoenlijk en comfortabel huis. :P

Sloopwerk kunnen we tot op zekere hoogte zelf nog wel om kosten te drukken, maar in de bouwfase zal het meeste door pro's gedaan moeten worden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:43:
Voor een nieuw te bouwen huis hadden we 3-4 ton ex grond begroot, maar gezien de prijs is hier denk ik max 1,5 over blijft om alles te moderniseren en verduurzamen.
Het budget is nog niet eens (te) onrealistisch, maar op dit moment denk ik niet haalbaar door de druk op de markt. Reken ook op 6+ maanden wachttijd en dan zit je dus zo op 12 maanden van idee tot uitvoering. Mag je dus ook 12 maanden dubbele lasten betalen.

Daarnaast loop je het risico dat je meer constructief moet doen. Je hebt geen idee wat je koopt (en dat is normaal), maar als je zo tekeer gaat, dan moet je doorpakken. En dan gaat de teller heel hard lopen.
Als de locatie perfect is, het kavel groot... kopen en met dhz-gehobby naar je smaak maken. En dan de verbouwing gaan regelen.

Ik woon in een woning die niet veel ouder is en na 2-3 jaar is mijn budget gegroeid, mijn plan verbeterd en kan ik rustig gaan verbouwen.
En ondertussen heb ik zonder bouwdepot of stress al flink wat laten doen. Nieuwe groepenkast, nieuwe dakbedekking & isolatie, zonnepanelen. Dat betekent ook dat mijn verbouwing een paar weken korter is geworden.

Ik heb ook vrienden die een woning kochten, het meteen helemaal lieten renoveren... en toen viel de reistijd/locatie toch tegen.
Ethirty schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:22:
Willen we wat gaan doen dan moet het in de huidige markt snel gebeuren.
Is begin 2022 snel genoeg? :+
Zonder gekheid, tegen de tijd dat jij een handtekening wilt zetten zullen de goede aannemers dit jaar al aardig volzitten. Mijn 'badkamerboer' boekt nu vanaf week ~40....

• Ethirty
TheGhostInc schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Is begin 2022 snel genoeg? :+
Zonder gekheid, tegen de tijd dat jij een handtekening wilt zetten zullen de goede aannemers dit jaar al aardig volzitten. Mijn 'badkamerboer' boekt nu vanaf week ~40....
Ik doelde ook meer op de beoordeling of een bod uitbrengen iets is wat we zouden willen overwegen, waarbij we een realistisch beeld hebben van de plannen die we hebben. Een huis kopen dat je (financieel) niet aan je wensen kan aanpassen is niet wat ik wil :)

Dat het 1 of 2 jaar duurt voor het áf is, dat is te overzien. Maar 10 jaar in een dhz huis wonen terwijl je de euro's bij elkaar schraapt voor de volgende klus vertik ik :P

#team_UTC+1

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:21
Mijn woning is nu bijna klaar. Een vrijstaand jaren 60 huis dat compleet is vernieuwd. Ik heb zoveel mogelijk zelf gedaan en door de covid had ik hier voldoende tijd voor. Zou niet weten hoever ik anders was gekomen. Heeft nu zo'n anderhalf jaar geduurd (okt 2019 sleutel gekregen en in mei 2020 erin getrokken terwijl veel nog niet af was). Het scheelt wel dat we in hetzelfde dorp zijn blijven wonen. Als je een flinke reistijd hebt tussen je huidige en nieuwe woning dan wordt dat flink vervelend. Of jouw budget toereikend is, hangt natuurlijk ook af van de grootte van het huis en welke mate van afwerking/luxe je wilt. Hier heeft het toch wel een ton gekost terwijl ik veel zelf heb gedaan.

• TheGhostInc
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:49:
waarbij we een realistisch beeld hebben van de plannen die we hebben.
Tja, je kunt het zo gek maken als je wilt.
Een setje tuindeuren heb je voor onder de 2K, een schuifdeur gaat meestal erover heen en een stel harmonica deuren kan goed naar de 4K gaan. En je kunt er ook een raam van maken, dan ben je nog goedkoper uit.
Een huis kopen dat je (financieel) niet aan je wensen kan aanpassen is niet wat ik wil :)
1,5 ton is serieus geld, dan ga je richting het bedrag dat een instapwoning kost om te bouwen. Dus daarvoor kun je echt wel alles vernieuwen.

Maar de vraag is of je bereid bent een compromis te sluiten.
Vind je een Ikea keuken prima, of ga je liever voor een merkkeuken, of komt er geen apparaat binnen als het niet het topmodel is van die fabrikant, moet er een natuursteenblad komen 'want composiet is zo goedkoop' etc.
Dat het 1 of 2 jaar duurt voor het áf is, dat is te overzien. Maar 10 jaar in een dhz huis wonen terwijl je de euro's bij elkaar schraapt voor de volgende klus vertik ik :P
Een DHZ huis is een keuze.
Loop door een nieuwbouwwijk van een jaar of 10 oud en je zult ook gewoon overal verbouwingen en aanpassingen zien. Dus er is niks geks aan om iets af te ronden en 'te laten voor wat het is' en later nog een keer te kijken met een nieuw budget.

Simpel voorbeeld:
Je wilt graag een en-suite badkamer, maar een extra badkamer kost je zo weer €15+k
Dan kun je die ruimte als ruwbouw opleveren en je 5 jaar storen dat je geen geld/zin/tijd hebt om het af te maken. Je kunt er ook een inbouwkast van maken, dat kost vrij weinig en dan kun je na een paar jaar alsnog besluiten om hem om te bouwen, maar misschien dat je dan weer andere ideeën hebt.
Vrienden hebben de badkamer tegels, wc pot etc voor de extra badkamer gewoon jaren (in totaal 10 jaar) op de bovenverdieping in de weg laten staan. Hadden ze die ruimte gewoon 'leeg' gelaten, dan hadden ze gewoon een bovenverdieping gehad (met misschien her en der een klein buisje uit de muur), nu bleef het dus 10 jaar toch een halve bouwval, terwijl die bovenverdieping juist een hele mooie verdieping had kunnen zijn. De 'winst' om dat muurtje 10 jaar daarvoor neer te zetten was elk jaar weg doordat ze in een onaf huis woonden (en daar ook wat irritatie over was).

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:30

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ernemmer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:29:
Ik zou zelf altijd voor nieuwbouw kiezen als ik het budget heb, dan heb je gewoon precies wat je wilt hebben en alles lekker nieuw en onderhoudsvrij.
Er zijn ook redenen genoeg om het niet te doen. Bijvoorbeeld dat je op een plek wil wonen waar nieuwbouw niet mogelijk is (stadscentrum, bepaalde wijk), dat je oudere huizen mooier acht of weet-ik-wat :). Alles 'nieuw' is overigens ook bij een volledige / grondige verbouwing mogelijk. Daarbij zijn sommige bouwmaterialen in mijn oude huis overigens beter dan wat je nu koopt, dus qua duurzaamheid... Tsja :).

Verder zou ik vooral kijken wat het verschil kost om all the way te gaan of (nog) niet. Wij hebben een huis uit 1910 gekocht, enorm verbouwd / geïsoleerd, etc. - maar wel een CV ketel. Die laatste stap ging je met de huidige prijzen / techniek gewoon niet "terugverdienen". Dat hoeft niet het doel te zijn, maar woog bij ons wel sterk mee.

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-04 16:26
TheGhostInc schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:18:
[...]
1,5 ton is serieus geld, dan ga je richting het bedrag dat een instapwoning kost om te bouwen. Dus daarvoor kun je echt wel alles vernieuwen.
Instapwoning begint toch echt pas bij 250k volgens mij

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:48
1.5 ton lijkt veel geld, maar dat valt vies tegen als je dit allemaal wil laten doen en naar nieuwbouw standaarden wil brengen. zeker in de huidige markt

nieuw dak met isolatie zit zo op 25-30k.buitengevel isoleren zit ook zo op 15-20k nieuwe kozijnen+deuren met HR+++ ook zo 20-25k. volledig nieuwe vloer geisoleerd met vloerverwarming nog eens 20k en dan is de eerste 100k al op en moet je nog een keuken, badkamer, stucen, schilderen, leidingwerk met meterkast, vloer afwerking, warmtepomp, zonnepanelen etc etc etc.

wij hebben ons huis grotendeels zelf gerenoveerd, maar zonder gevelisolatie (jaren 30 spouwmuur van 5cm was al gevuld) en het huis is ook niet enorm groot (112m2) en we zitten al op 175k. En dan hebben we het meeste nog zelf gedaan (en is nog niet helemaal klaar)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 11:17

Wuursj

want worst is al bezet

Waarom perse BENG? Je komt een hoop laatste hobbels tegen die net het laatste zetje naar BENG lastig gaat maken. Met 'gewoon' label A(+) en gasloos kom je al op >95% en dat is een stuk gemakkelijker te halen en terug te verdienen.

Ik heb een inmiddels A label gasloze 1913 woning en zijn die goed aan het isoleren volgens bouwbesluit 2012 normen voor nieuwbouw en tripple glas. Dat met een warmtepomp, WTW en 14 panelen zorgen straks al voor een energie rekening van 0 euro als je teruggave belasting meerekend.

Dat is dus met ~3500 kwh/j verbuik en ~3000 kwh opbrengst niet geheel nul-op-de-meter (en meer paneel-plek heb ik niet) maar wel (nu) 0 euro per jaar. Moet je verder gaan dan dat? Ik vind dat wel welletjes. Het loopt straks met de afschaffing salding langzaam weer op naar 30 euro/maand (gerekend met huidige tarieven) maar nog verdere aanpassingen (BENG) zouden erg rigoreus en dus duur worden.

Over opknappen versus nieuwbouw:
Nu was ons huis toch al aan een flinke opknapbeurt toe, dan kosten de isolatie maatregelingen relatief weinig extra. Maar de totaal verbouwing is ook niet echt goedkoop. Circa 2 ton bij veel zelf-werk maar daar zit ook een opbouw en aanbouw bij. Verhuizen naar nieuwbouw van een huis van dezelfde grootte en zelfde wijk was niet veel duurder geweest. Dan had een (in mijn ogen) minder leuke / mooie woning maar wel een hoop werk minder gehad. De niet-rationele verschillen hebben de doorslag tot verbouwing ipv verhuizen gemaakt. Nu is dat niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie maar als nieuwbouw een optie is, is dat waarschijnlijk inderdaad nauwelijks duurder. Het is dat kavels hier niet bestaan en de eerder genoemde nieuwbouw hier in de wijk een project is waar ik niet bepaald van gecharmeerd was.

Als je je zonnepanelen niet zelf kwijt kan door de schaduw: er bestaan ook veel collectieven. Hier kon je bijvoorbeeld mee doen met panelen op de plaatselijke tennishal en op die manier toch je stroom via panelen binnen hengelen zonder je eigen dak te gebruiken. Wel minder inspraak en iets duurder dan op je eigen dak.

[Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 23-02-2021 13:36]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:35
@Ethirty Wij hebben (inmiddels jaren geleden) hetzelfde gehad. Verouderd huis gekocht met idee te ver4bouwen. Alleen zijn we er eerst een tijd in gaan wonen en terwijl we er zaten tot de conclusie gekomen dat slopen en volgens de huidige normen nieuw bouwen beter zou zijn.

Achteraf was dat prijziger dan gedacht maar we hebben er nooit spijt van gehad. Voordeel: betere positionering op kavel, betere orientatie tov tuin en uiteraard: alles volgens normen van het bouwmoment of soms zelfs een stuk beter.

In deze tijd waar huizen en kavels onbetaalbaar zijn zou het een overweging kunnen zijn om je verbouwing uit te stellen - mits huis bewoonbaar - tot het moment dat bouwkosten weer een rationeel niveau bereiken.

• Ethirty
Wuursj schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:27:
Waarom perse BENG? Je komt een hoop laatste hobbels tegen die net het laatste zetje naar BENG lastig gaat maken. Met 'gewoon' label A(+) en gasloos kom je al op >95% en dat is een stuk gemakkelijker te halen en terug te verdienen.
Ik gebruikte BENG meer als algemene afkorting voor een zéér zuinige woning (Bijna Energie Neutraal). Of je het nu nul-op-de-meter noemt of iets anders, ik ken niet de exacte details van elke regeling die bedacht wordt.
En om eerlijk te zijn vind ik de meeste van al die regelingen ondoorzichtig en vooral een kapstok voor ambtenaren om uren op te schrijven :+

Maar het is wel iets om over na te denken hoe ver we willen gaan. Als gasloos kan en er is zat plek voor een paar extra zonnepanelen dan zou je misschien ook wel richting 0 verbruik kunnen. Prio zou sowieso zijn om van D naar A te gaan.

#team_UTC+1

• Videopac
  • Laatst online: 14:19
Ernemmer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:29:
Geheel verbouwen naar BENG norm met ook nog een nieuwe badkamer, keuken, stucwerk, elektra en vloeren van een oud huis kost uiteindelijk meer dan gewoon een nieuwbouwhuis bouwen.

Alleen kan die nieuwbouw vaak niet op de door de koper gewenste lokatie.

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:41
sinds een jaar woon ik in een jaren 60 woning die we helemaal hebben laten verbouwen naar de huidige eisen. Het is wel zoals bij elke verbouwing op sommige punten uit de hand gelopen (je komt van alles tegen...) maar aan de andere kant heeft het ook voordelen. Toen we het kochten was het plan om de boel te slopen en een nieuw huis neer te zetten. Reden om dat niet te doen was in eerste instantie een kosten afweging (achteraf denk ik dat het niet heel veel uit heeft gemaakt) maar ook omdat het huis een goed gevoel gaf.

Onder aan de streep:
- binnen is er 1 klein muurtje blijven staan
- dak volledig vervangen
- 2 ramen zitten nog op de originele plek
- Huis per saldo dus helemaal nieuw..

Het huis had al een spouwmuur maar we hebben buitenom isolatie tegen de muren geplaatst en de muur buiten gestuct omdat je het aangezicht nooit mooi zou gaan krijgen op de plekken waar ramen hadden gezeten en nu niet meer etc.

Achteraf ben ik we blij dat we het zo hebben gedaan.
1. we hoefden niet te voldoen aan nieuwe/huidige bouwbesluiten want ondanks het 'vernieuwbouw- karakter' was het gewoon een verbouwing, dus we hebben niet van die hoge plafonds en het huis is dus ook niet zo hoog als nieuwe woningen.
2. Het huis heeft bijzondere plekken/oplossingen voor 'problemen' die we tegen kwamen, oftewel het is een stuk persoonlijker.
3. Ondanks dat een aannemer de verbouwing heeft gedaan ben je er veel meer bij betrokken. Wij hebben bijvoorbeeld veel van het sloopwerk zelf gedaan en omdat we bij het 'project' woonden waren wij ook de opruimploeg, daarmee bespaar je ook veel uren. Zij konden gewoon de spullen laten vallen en naar huis en de volgende dag was alles weer aan de kant.
4. tijdens de verbouwing ook nog best wel grote wijzigingen kunnen doorvoeren in overleg met de aannemer en echt op het niveau van volledig verplaatsen van raampartijen en muren. Dat gaat je denk ik niet lukken met nieuwbouw. Maar is ook afhankelijk van de flexibiliteit van de aannemer.

Heel groot bijkomend voordeel was ook dat wij een bak met subsidie hebben gekregen voor isolatie, isolerende kozijnen/ramen, warmtepomp, laag btw tarief op uren schilder- en isolatiewerk etc. Dit zou je bij een nieuwbouw niet krijgen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

BB-One schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:00:
sinds een jaar woon ik in een jaren 60 woning die we helemaal hebben laten verbouwen naar de huidige eisen. Het is wel zoals bij elke verbouwing op sommige punten uit de hand gelopen (je komt van alles tegen...) maar aan de andere kant heeft het ook voordelen. Toen we het kochten was het plan om de boel te slopen en een nieuw huis neer te zetten. Reden om dat niet te doen was in eerste instantie een kosten afweging (achteraf denk ik dat het niet heel veel uit heeft gemaakt) maar ook omdat het huis een goed gevoel gaf.

Onder aan de streep:
- binnen is er 1 klein muurtje blijven staan
- dak volledig vervangen
- 2 ramen zitten nog op de originele plek
- Huis per saldo dus helemaal nieuw..

Het huis had al een spouwmuur maar we hebben buitenom isolatie tegen de muren geplaatst en de muur buiten gestuct omdat je het aangezicht nooit mooi zou gaan krijgen op de plekken waar ramen hadden gezeten en nu niet meer etc.

Achteraf ben ik we blij dat we het zo hebben gedaan.
1. we hoefden niet te voldoen aan nieuwe/huidige bouwbesluiten want ondanks het 'vernieuwbouw- karakter' was het gewoon een verbouwing, dus we hebben niet van die hoge plafonds en het huis is dus ook niet zo hoog als nieuwe woningen.
2. Het huis heeft bijzondere plekken/oplossingen voor 'problemen' die we tegen kwamen, oftewel het is een stuk persoonlijker.
3. Ondanks dat een aannemer de verbouwing heeft gedaan ben je er veel meer bij betrokken. Wij hebben bijvoorbeeld veel van het sloopwerk zelf gedaan en omdat we bij het 'project' woonden waren wij ook de opruimploeg, daarmee bespaar je ook veel uren. Zij konden gewoon de spullen laten vallen en naar huis en de volgende dag was alles weer aan de kant.
4. tijdens de verbouwing ook nog best wel grote wijzigingen kunnen doorvoeren in overleg met de aannemer en echt op het niveau van volledig verplaatsen van raampartijen en muren. Dat gaat je denk ik niet lukken met nieuwbouw. Maar is ook afhankelijk van de flexibiliteit van de aannemer.

Heel groot bijkomend voordeel was ook dat wij een bak met subsidie hebben gekregen voor isolatie, isolerende kozijnen/ramen, warmtepomp, laag btw tarief op uren schilder- en isolatiewerk etc. Dit zou je bij een nieuwbouw niet krijgen.
Dit wordt in België heel erg vaak gedaan, laat 1 binnenmuur staan en al de rest nieuw valt het nog steeds onder renovatie, maar dan betaal je 6% BTW op alles ipv 21%. (Materialen + uren 6% als je het uit besteed, doe je het zelf betaal je alsnog 21% op de materialen)

De Nederbelg !

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-04 14:31
Vergeet het maar voor dat bedrag. Wij zitten zelf in hetzelfde schuitje. Vrijstaand, jaren 30 en ook volledig renoveren, isoleren en een warmtepomp. Ik schrok me dood van de offerte. Alles bij elkaar ging het meer dan 300k kosten. We zijn snel van het idee warmtepomp afgestapt. Hierdoor kun je de kosten redelijk drukken. Alleen komen we met een traditionele gasketel, geen WTW en wat mindere isolatie nog steeds op 225k uit.

Het is trouwens ook maar de vraag (dat zijn wij later gaan realiseren) of het bij zo'n "oud' huis wel verstand is om van het gas af te gaan. Wij hopen en verwachten dat over 15 jaar als de CV-ketel moet worden vervangen er ook andere mogelijkheden zijn dan een warmtepomp. Denk hierbij aan waterstof. Nederland heeft namelijk het beste gasnetwerk van de wereld. Deze gaan ze echt niet opeens compleet afschrijven.

[Voor 32% gewijzigd door Sunri5e op 24-02-2021 16:23]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb even 'huis' aan de topic titel toegevoegd. De jaren 60 moderniseren is een flinke opgave :Y)

Tweakers Discord

• BB-One
Sunri5e schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:19:
Vergeet het maar voor dat bedrag. Wij zitten zelf in hetzelfde schuitje. Vrijstaand, jaren 30 en ook volledig renoveren, isoleren en een warmtepomp. Ik schrok me dood van de offerte. Alles bij elkaar ging het meer dan 300k kosten. We zijn snel van het idee warmtepomp afgestapt. Hierdoor kun je de kosten redelijk drukken. Alleen komen we met een traditionele gasketel, geen WTW en wat mindere isolatie nog steeds op 225k uit.

Het is trouwens ook maar de vraag (dat zijn wij later gaan realiseren) of het bij zo'n "oud' huis wel verstand is om van het gas af te gaan. Wij hopen en verwachten dat over 15 jaar als de CV-ketel moet worden vervangen er ook andere mogelijkheden zijn dan een warmtepomp. Denk hierbij aan waterstof. Nederland heeft namelijk het beste gasnetwerk van de wereld. Deze gaan ze echt niet opeens compleet afschrijven.
Wat bedoel je met mindere isolatie? Of je nu 10 of 12 centimeter isolatie plaatst kost geen 80.000 extra.
Maar voor nieuwbouw ben je ook zo 200-300 kwijt. Natuurlijk afhankelijk van de grootte van je woning.
Jellabie schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Dit wordt in België heel erg vaak gedaan, laat 1 binnenmuur staan en al de rest nieuw valt het nog steeds onder renovatie, maar dan betaal je 6% BTW op alles ipv 21%. (Materialen + uren 6% als je het uit besteed, doe je het zelf betaal je alsnog 21% op de materialen)
Bij ons zijn de buitenmuren wel blijven staan...

[Voor 16% gewijzigd door BB-One op 24-02-2021 16:39]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:24
Wij hopen en verwachten dat over 15 jaar als de CV-ketel moet worden vervangen er ook andere mogelijkheden zijn dan een warmtepomp. Denk hierbij aan waterstof. Nederland heeft namelijk het beste gasnetwerk van de wereld. Deze gaan ze echt niet opeens compleet afschrijven.
Ik zou kijken naar de buurt waar je huis staat. Midden in een stadscentrum vol met vergelijkbare oude meuk (of nog oudere monumentale panden waar niets aan gedaan mag worden)? Dan zal er wellicht wel waterstof ingezet gaan worden. In een jaren '30 wijk (en later) wellicht niet, en in het buitengebied zou ik het helemaal op mijn buik schrijven. Ze gaan dat dure aardgasnetwerk niet onderhouden voor een handvol huizen die niet zijn aangepast.

• Sunri5e
BB-One schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Wat bedoel je met mindere isolatie? Of je nu 10 of 12 centimeter isolatie plaatst kost geen 80.000 extra.
Maar voor nieuwbouw ben je ook zo 200-300 kwijt. Natuurlijk afhankelijk van de grootte van je woning.
Wij hebben er nu voor gekozen om de spouwmuur te vullen ipv voorzetwanden in huis te plaatsen. Dat is een wezenlijk verschil.

En voor nieuwbouw 200/300 kwijt? Zeker casco? Tel er dan nog maar zeker 100/125k bij op.

[Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 24-02-2021 16:41]

• BB-One
Sunri5e schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Wij hebben er nu voor gekozen om de spouwmuur te vullen ipv voorzetwanden in huis te plaatsen. Dat is een wezenlijk verschil.
Dat scheelt wel in de kosten en ruimte in huis...Maar dan kun je nog steeds wel een warmtepomp plaatsen. Neem je er gewoon een met een hoger vermogen. Dat kost niet zo heel veel extra. En je krijgt redelijk wat subsidie op een warmtepomp.

'probleem' is dat de installateurs vaak denken in het meest optimale (ik snap dat overigens wel, hoor!). Dus isolatiewaarde moet X zijn dan is de meest optimale warmtepomp Y. Overdimensionering zorgt voor een minder efficiënt gebruik van de warmtepomp. Maar als je verder vraagt gaat het soms om minieme verschillen die wellicht op te lossen zijn met een extra zonnepaneel (bij wijze van spreken..). Is misschien niet het optimum maar wel goed genoeg.
(voorbeeld bij ons: verwachting was dat badkamer niet warm (genoeg) kon worden dmv vloerverwarming zonder (dure) aanpassingen) Er hangt nu een een mooie elektrische handdoekenradiator, niet maximaal efficient (want cop=1) maar was beduidend goedkoper dan een uitbreiding op het systeem. Plus eigenlijk alleen maar aan geweest in de koude week. Dus die paar kWh kost de kop ook niet en eigenlijk ook handiger, want die radiator kan het in een uurtje goed warm stoken wat met vloerverwarming niet lukt.

[Voor 4% gewijzigd door BB-One op 24-02-2021 17:01]

• Sunri5e
BB-One schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Dat scheelt wel in de kosten en ruimte in huis...Maar dan kun je nog steeds wel een warmtepomp plaatsen. Neem je er gewoon een met een hoger vermogen. Dat kost niet zo heel veel extra. En je krijgt redelijk wat subsidie op een warmtepomp.

'probleem' is dat de installateurs vaak denken in het meest optimale (ik snap dat overigens wel, hoor!). Dus isolatiewaarde moet X zijn dan is de meest optimale warmtepomp Y. Overdimensionering zorgt voor een minder efficiënt gebruik van de warmtepomp. Maar als je verder vraagt gaat het soms om minieme verschillen die wellicht op te lossen zijn met een extra zonnepaneel (bij wijze van spreken..). Is misschien niet het optimum maar wel goed genoeg.
(voorbeeld bij ons: verwachting was dat badkamer niet warm (genoeg) kon worden dmv vloerverwarming zonder (dure) aanpassingen) Er hangt nu een een mooie elektrische handdoekenradiator, niet maximaal efficient (want cop=1) maar was beduidend goedkoper dan een uitbreiding op het systeem. Plus eigenlijk alleen maar aan geweest in de koude week. Dus die paar kWh kost de kop ook niet en eigenlijk ook handiger, want die radiator kan het in een uurtje goed warm stoken wat met vloerverwarming niet lukt.
Ik snap dat ze voor zeker willen gaan. Maar stel je voor dat je alles hebt verbouwd en uiteindelijk krijg je met vorst de woning niet warm genoeg... Ik zou het er niet op gokken.

• BB-One
Sunri5e schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Ik snap dat ze voor zeker willen gaan. Maar stel je voor dat je alles hebt verbouwd en uiteindelijk krijg je met vorst de woning niet warm genoeg... Ik zou het er niet op gokken.
Warm krijg je het altijd, al is het met een los elektrisch kacheltje ;) .

Maar die gok moet je inderdaad niet gaan nemen, maar mijn ervaring is dat je het expliciet moet vragen zeker bij een dergelijke verbouwingsofferte. Men gaat uit van dat de woning een bepaald isolatieniveau 'moet' hebben, dat gaat men dan realiseren en daarna wordt er gekeken naar een warmtepomp die daar dan bij past. Als je het nu eens omdraait: Dit is het te realiseren isolatieniveau en welke warmtepomp hoort/kan daarbij. En dan blijkt er vaak veel meer mogelijk/kan het goedkoper.

ik zou zeggen laat iemand er nog eens aan rekenen gebaseerd op het mindere isolatieniveau (de offerte van 225k)

• Ethirty
tweakduke schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:26:
Ik heb even 'huis' aan de topic titel toegevoegd. De jaren 60 moderniseren is een flinke opgave :Y)
Thanks, dacht dat het wonen en verbouwen forum wel duidelijk was :+

Het is ook meer discussie dan strict vraag geworden ook :)

Ik zie wel een aantal interessante standpunten langskomen om problemen praktisch aan te pakken ipv in normen te denken. Dat is dan misschien weer het voordeel van verbouwen over nieuwbouw, je hebt wat meer bewegingsruimte. Een zwaardere warmtepomp kan je dan weer met meer panelen relatief makkelijk compenseren.

Dat wordt overigens wel iets meer een issue als het salderen verdwijnt omdat je dan veel voordeel hebt van meer isolatie tov meer verwarmings-capaciteit.

#team_UTC+1

• CVTTPD2DQ
Sunri5e schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:05:
Dat is juist minder erg dan het lijkt. Je moet niet denken dat het verwarmingssysteem dan uitvalt. Bij te lage capaciteit zal de temperatuur gewoon dalen naar een lagere temperatuur die wel "klopt". Een verwarmingssysteem wordt efficienter naarmate de ruimtetemperatuur lager is. Op 15 graden heeft je systeem ineens 80-40% meer "capaciteit". De warmtevraag is ook kleiner, en dus houdt de warmtepomp het op die temperatuur. Niet comfortabel, maar je zult niet doodvriezen.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ethirty schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:22:
We zijn recent tegen een huis aangelopen. Het is een jaren 60 huis, en er moet denk ik nog flink wat aan gebeuren. Het huis heeft nu een D-label.

Onze grote wens zou zijn om het huis naar de huidige BENG norm te brengen of vergelijkbaar. All-electric en zo neutraal als mogelijk.

Nu valt als eerste op dat er een grote "wand" met bomen net ten zuiden van het huis staat. Ik gok dat alleen in hoogzomer je daar vol zon op je dak hebt. Oost west is er ook nog ruimte op het dak, maar dat deel is een stuk kleiner.

Nu komt het, ik ben al heel lang bezig met allerlei details dat ik nu nadenk over of de panelen wel genoeg gaan opbrengen. Maar heb eigenlijk geen idee hoe nu verder.

Als we een bod zouden gaan uitbrengen (of zelfs een stap verder gaan) dan ga je heel snel de molen in. Architect inschakelen, slopen, herbouwen etc. We keken tot nu toe naar een kavel en het bouwen van een huis en de budgetten daarvoor hadden we redelijk uitgewerkt.

Nu praten we over een bestaande maar gedateerde woning die we het liefst strippen en herbouwen, maar geen idee over wat voor bedragen we dan praten. Als een totaal verbouwing net zo veel gaat kosten als een nieuw huis dan kunnen we beter weglopen, dat gaat het met de vraagprijs gewoon niet worden.

Tips, suggesties? Mensen die me een architect of aannemer kunnen aanraden waar ik kort mee kan babbelen over kosten? Willen we wat gaan doen dan moet het in de huidige markt snel gebeuren.
In 2017 was ik voor onderhoud regelmatig in 'rijtjeshuurwoningen' gebouwd in de jaren zestig in Sneek (allemaal hetzelfde type)
Slecht geïsoleerd, en ook matig gebouwd met zeer matige bouwmaterialen.
Ik zei tegen de bewoners vaak 'dat je deze woning veel beter plat kan gooien en er een houtskeletwoning moet neer zetten, voor dezelfde woonlasten heb je een energiezuinige moderne woning.
55 jaar oud en al rijp voor de sloop.

In 1973 hebben mijn ouders een 'rijtjeshuis'gekocht, véél degelijker gemaakt, maar nog steeds niet bepaald energie zuinig, de 2 onder éénkap versie is zeker niet geschikt om via een warmtepomp te verwarmen.
een tussenwoning zou nog kunnen.

[Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 24-02-2021 19:19]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Dat is juist minder erg dan het lijkt. Je moet niet denken dat het verwarmingssysteem dan uitvalt. Bij te lage capaciteit zal de temperatuur gewoon dalen naar een lagere temperatuur die wel "klopt". Een verwarmingssysteem wordt efficienter naarmate de ruimtetemperatuur lager is. Op 15 graden heeft je systeem ineens 80-40% meer "capaciteit". De warmtevraag is ook kleiner, en dus houdt de warmtepomp het op die temperatuur. Niet comfortabel, maar je zult niet doodvriezen.
Plus dat de meeste warmtepompen nog een electrisch element er in hebben zitten. In mijn 6kw warmtepomp zit nog een 6kw element. In geval van nood (flinke vorst of onder de -15) kan ik dus deels overstappen of de WP aanvullen met dat element. Dat zijn dure dagen want de COP=1 maar als noodvoorziening te overzien. Die enkele dagen kosten uiteindelijk wellicht minder dan een te grote warmtepomp die de rest van het jaar minder efficient draait omdat hij te groot is.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ook met een iets minder geisoleerde woning kun je naar een WP zolang je die maar warm krijgt met lage temperatuur verwarming (= geen totaal ongeisoleerd tochtig hol dus). Als je vermogen (vermogen WP maar ook afgifte vermogen) daar maar is op is afgestemd en je continue wil verwarmen.

De benodigde kilowatts blijven evenveel, of deze nu door een WP of door een gasketel is opgewekt. En een kilowattuur aan warmte, opgewekt door een WP is over het algemeen goedkoper dan bij een gasketel. Erger nog, bij iets minder goed geisoleerde woningen is de WP juist sneller terug verdient dan bij goed geisoleerde want je hebt meer van die goedkopere kWh's nodig >:)

Een geschikte lage temperatuur afgifte is wel noodzakelijk, anders krijg je de hut gewoon niet warm en hoe lager het kan, hoe goedkoper je WP wordt. Maar met dergelijke renovaties wordt meestal toch vloerverwarming gebruikt.

[Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 24-02-2021 20:05]

• Sunri5e
Wuursj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:01:
[...]

Ook met een iets minder geisoleerde woning kun je naar een WP zolang je die maar warm krijgt met lage temperatuur verwarming (= geen totaal ongeisoleerd tochtig hol dus). Als je vermogen (vermogen WP maar ook afgifte vermogen) daar maar is op is afgestemd en je continue wil verwarmen.

De benodigde kilowatts blijven evenveel, of deze nu door een WP of door een gasketel is opgewekt. En een kilowattuur aan warmte, opgewekt door een WP is over het algemeen goedkoper dan bij een gasketel. Erger nog, bij iets minder goed geisoleerde woningen is de WP juist sneller terug verdient dan bij goed geisoleerde want je hebt meer van die goedkopere kWh's nodig >:)

Een geschikte lage temperatuur afgifte is wel noodzakelijk, anders krijg je de hut gewoon niet warm en hoe lager het kan, hoe goedkoper je WP wordt. Maar met dergelijke renovaties wordt meestal toch vloerverwarming gebruikt.
Maar is dan ook op de slaapkamers vloerverwarming nodig? Nu kiezen we voor vloerverwarming op de volledige begane grond en badkamer.

• CVTTPD2DQ
Sunri5e schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:20:
Maar is dan ook op de slaapkamers vloerverwarming nodig? Nu kiezen we voor vloerverwarming op de volledige begane grond en badkamer.
Heb je dan radiatoren boven, of helemaal niets? In het eerste geval kun je niet zomaar aan de warmtepomp. In het tweede geval moet het kunnen, want anders krijgt de CV-ketel het ook niet warm.

Het enige voordeel van een CV-ketel is dat-ie goedkoop water van 90 graden kan maken. Ouderwetse radiatoren hebben dat nodig. Voor vloerverwarming heb je niks aan water van 90 graden.

Bij warmtepompen is iedereen gefocust op het apparaat, dat het wel of niet zou 'trekken'. Terwijl je warmtepompen kunt kopen met een capaciteit tot 24kW, hetzelfde als een CV ketel (let wel, de buitenunit is dan, eh, fors). De beperking zit in het verwarmingssysteem.

• Sunri5e
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Heb je dan radiatoren boven, of helemaal niets? In het eerste geval kun je niet zomaar aan de warmtepomp. In het tweede geval moet het kunnen, want anders krijgt de CV-ketel het ook niet warm.

Het enige voordeel van een CV-ketel is dat-ie goedkoop water van 90 graden kan maken. Ouderwetse radiatoren hebben dat nodig. Voor vloerverwarming heb je niks aan water van 90 graden.

Bij warmtepompen is iedereen gefocust op het apparaat, dat het wel of niet zou 'trekken'. Terwijl je warmtepompen kunt kopen met een capaciteit tot 24kW, hetzelfde als een CV ketel (let wel, de buitenunit is dan, eh, fors). De beperking zit in het verwarmigssysteem.
We verwarmen nooit op de slaapkamers. Echter met opgroeiende kinderen die thuis moeten studeren is het wel handig dat het wel verwarmbaar is. Elektrische radiatoren kunnen dan een uitkomst zijn?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Voor een beetje bijverwarming bij de echte koude dagen doen gewone radiatoren ook nog wel iets op zeg 35 graden om de echte kou er uit te halen. Maar de ruimte zal je waarschijnlijk / misschien niet op 19 graden krijgen. Hier werd de boel prima op 17 graden gehouden met gewone radiator en een Ta van 40 graden in de terror-kou-week en dat is niet eens een goed geisoleerde situatie.

Er bestaan ook speciale LT (lage temperatuur) radiatoren die de boel wel warm krijgen met lage temperatuur verwarming. Hang bijvoorbeeld een flinke Jaga Strade op alleen je kinder-slaapkamers (ze zijn nogal duur) en je bent er al.

Een infarood paneeltje boven de huiswerk-plek kan ook als je die echt alleen gebruikt als het nodig is (potentieel puber aansturing porbleem).

Ik heb wel gekozen voor vloerverwarming boven. Was niet eens zo heel duur tov nieuwe, nette semi-LT radiatoren. Maar het kan prima zonder.

Maar wat ik vooral wil mee geven: je hoeft echt niet perse naar een A+++ / BENG woning om op WP te kunnen verarmen. Vanaf pak hem beet label C (natte vinger) zou het ook moeten kunnen als je je afgifte en vermogen er op af stemt. Vermogen is een kwestie van de koede WP kiezen. Die afgifte is het grootste probleem in veel huizen maar relatief eenvoudig op te lossen tijdens een grootschalige verbouwing. Wat niet wil zeggen dat je isolatie moet laten liggen wat dat brengt nog steeds het hoogste rendement op.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 15:53
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Heb je dan radiatoren boven, of helemaal niets? In het eerste geval kun je niet zomaar aan de warmtepomp.
Wel met lage temperatuur (lt) radiatoren, toch?

• CVTTPD2DQ
Sunri5e schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:47:
We verwarmen nooit op de slaapkamers. Echter met opgroeiende kinderen die thuis moeten studeren is het wel handig dat het wel verwarmbaar is. Elektrische radiatoren kunnen dan een uitkomst zijn?
Meer (lage temperatuur) verwarmingscapaciteit is altijd beter. Je krijgt een gelijkmatige verspreiding van de warmte, en in theorie kan je water dan wat kouder zijn (want het grotere afgifte-oppervlak compenseert voor het lauwere water) En dan verbruikt je warmtepomp weer iets minder stroom.

In veel mindere mate geldt hetzelfde voor de CV-ketel, die wordt ook efficiënter als hij kouder water mag leveren. Een hoop mensen zeggen dat ze nooit de slaapkamers verwarmen, maar tenzij je de bovenverdieping goed afsluit vraag ik me af hoeveel je er écht mee bespaart. Het warmteverlies van je woning blijft immers hetzelfde, en warmte stijgt op, dus het is goed mogelijk dat je het verwarmingssysteem beneden gewoon harder (en minder efficiënt) laat werken.

Dus als het voor een redelijke prijs nog kan, leg ook die vloerverwarming boven. Electrisch bijverwarmen kan altijd, maar houd er rekening mee dat de stroomnetten in oude wijken soms niet zijn berekend op hoge vermogens. We gaan het ongetwijfeld meemaken dat ergens in Nederland een oude stadswijk tijdens een barre winter zonder stroom komt te zitten. En dat is wel een heel vervelend scenario.
Daan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:04:
Wel met lage temperatuur (lt) radiatoren, toch?
Ja.

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:38
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Dus als het voor een redelijke prijs nog kan, leg ook die vloerverwarming boven. Electrisch bijverwarmen kan altijd, maar houd er rekening mee dat de stroomnetten in oude wijken soms niet zijn berekend op hoge vermogens. We gaan het ongetwijfeld meemaken dat ergens in Nederland een oude stadswijk tijdens een barre winter zonder stroom komt te zitten. En dat is wel een heel vervelend scenario.
In dat geval een paar extra zonnepanelen?

En heb je als je de bovenverdieping ook wil verwarmen met vloerverwarming + warmtepomp, niet een grotere, duurdere warmtepomp nodig? Wellicht dat het dan de extra kosten vh aanleggen niet waard is voor de paar keer dat je ze nodig heb.

• CVTTPD2DQ
absurdsmash schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:29:
In dat geval een paar extra zonnepanelen?
Die gaan je op het koudste moment ('s nachts) niet helpen :)
absurdsmash schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:29:
En heb je als je de bovenverdieping ook wil verwarmen met vloerverwarming + warmtepomp, niet een grotere, duurdere warmtepomp nodig? Wellicht dat het dan de extra kosten vh aanleggen niet waard is voor de paar keer dat je ze nodig heb.
Alles hangt af van de snelheid waarmee je benedenverdieping warmte afstaat aan de rest van het huis. Bij een verdiepingsvloer van houten planken met kieren, of een open trapgat, of een vide, is het huis eigenlijk één grote ruimte. Voor de capaciteit van de warmtepomp maakt het dan bijna niets uit of je alleen beneden of ook boven verwarming hebt.

Aan het andere uiterste: als je verdiepingsvloer geisoleerd is met glaswol, en je kunt het trapgat goed luchtdicht afsluiten, dan heb je eigenlijk een soort huis-in-een-huis. Dan zal het boven ijskoud zijn, maar je kunt wel gericht de woonkamer verwarmen. In dat geval kun je echt besparen op verwarmingscapaciteit.

Ik vraag me af of mensen die "alleen beneden verwarmen" zonder dat ze het doorhebben niet in een huis van het eerste type wonen. Als ze de thermostaat beneden op 20 zetten, wordt het boven 17, dus waarom zouden ze boven de verwarming aanzetten? Maar hun woonkamer verliest continu veel warmte aan de bovenverdieping, dus eigenlijk zijn ze met hun benedenverwarming het hele huis aan het verwarmen.

De waarheid zit ongetwijfeld voor de meeste huizen in het midden tussen deze twee uitersten.

• BB-One
Sunri5e schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:47:
[...]

wij hebben er ook voor gekozen om elektrrische radiatoren op de slaapkamers te hangen. Die van onze slaapkamer is afgelopen winter maar 1 keer aan geweest (als test :) ) Op de logeerkamer die nu tevens dienst doet als werkkamer heeft de elektrische radiator natuurlijk vaker aan gestaan. IS een 600 watt radiator, binnen no--time kamer warm. Misschien niet helemaal zo efficient als vloerverwarming, maar wel geodkoper in aanleg. Plus nadeel van vloerverwarming is, is dat het niet snel warm wordt, dus imho niet geschikt voor slaap/werkkamers.

Kwam zojuist dit artikel tegen, huis uit 1909 met warmtepomp verwarmd:

https://www.destentor.nl/...-doe-het-gewoon~af5a93e9/

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 21:04
Kan je anders voor de slaapkamers niet een multi split airco nemen? Lekker kun je in de zomer ook beetje koelen.

• Ethirty
Het betreffende object is ondertussen weg dus de vraag is (voor ons) niet meer relevant.

Maar ik heb wel een aantal inzichten gekregen in verduurzamen, waarvoor dank.

#team_UTC+1

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-04 07:25
@Ethirty
Mocht je er wat aan hebben, wij hebben een 2-1kapper uit 1956 opgeknapt. Zat nog geen centrale verwarming in en niets geisoleerd. Wat we hebben gedaan:
  • 56m2 houten balkenvloer vervangen voor geisoleerde (rc5) broodjesvloer met vloerverwarming
  • 20m2 kozijnen vervangen voor kunstof met HR+++ glas.
  • 1x openslaande deuren met HR+++ glas.
  • 1x geisoleerde voordeur.
  • 1x geisoleerde achterdeur.
  • alle (92m2) spouwmuren geisoleerd.
  • Ventilatiekanalen aangelegd in de woning voor WTW en kanaalairco
  • DucoBox Energy Comfort wtw
  • panasonic kanaalairco
  • panasonic 5kw warmtepomp met boilervat.
  • 60m2 dakisolatie rc5
  • 20 zonnepanelen 6.500kwh
totale kosten energieneutraal: 55K - 7,5K subsidie en btw op zonnepanelen = 47,5K
  • badkamer verbouwd (douche, bad, meubel, wc) 12m2
  • keuken 2 hoge, 6 lage kasten op 3,6m2 kunststof werkblad
  • wc verbouwd 1,2m2
25K

• 5m2 tegels beneden.
• 50m2 pvc beneden.
• 36m2 laminaat boven.
• 180m2 stuc- en schilderwerk binnen
[/list]
10K

overig zelf gedaan en gekocht materieel (elektra/meterkast vervangen, klein materieel, houtwerk herstellen etc.)
3K

In eerste instantie wilde we nog een uitbouw plaatsen, maar uiteindelijk toch niet gedaan.
Wel veel zelf meegeholpen. We hadden ook 25K extra geleend via een duurzaamheidslening, maar grotendeels niet nodig gehad en lossen 20K af als de belasting terug is dit jaar :).

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 16:57
Murkmans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:37:
@Ethirty
Mocht je er wat aan hebben, wij hebben een 2-1kapper uit 1956 opgeknapt. Zat nog geen centrale verwarming in en niets geisoleerd. Wat we hebben gedaan:
  • 56m2 houten balkenvloer vervangen voor geisoleerde (rc5) broodjesvloer met vloerverwarming
  • 20m2 kozijnen vervangen voor kunstof met HR+++ glas.
  • 1x openslaande deuren met HR+++ glas.
  • 1x geisoleerde voordeur.
  • 1x geisoleerde achterdeur.
  • alle (92m2) spouwmuren geisoleerd.
  • Ventilatiekanalen aangelegd in de woning voor WTW en kanaalairco
  • DucoBox Energy Comfort wtw
  • panasonic kanaalairco
  • panasonic 5kw warmtepomp met boilervat.
  • 60m2 dakisolatie rc5
  • 20 zonnepanelen 6.500kwh
totale kosten energieneutraal: 55K - 7,5K subsidie en btw op zonnepanelen = 47,5K
  • badkamer verbouwd (douche, bad, meubel, wc) 12m2
  • keuken 2 hoge, 6 lage kasten op 3,6m2 kunststof werkblad
  • wc verbouwd 1,2m2
25K

• 5m2 tegels beneden.
• 50m2 pvc beneden.
• 36m2 laminaat boven.
• 180m2 stuc- en schilderwerk binnen
[/list]
10K

overig zelf gedaan en gekocht materieel (elektra/meterkast vervangen, klein materieel, houtwerk herstellen etc.)
3K

In eerste instantie wilde we nog een uitbouw plaatsen, maar uiteindelijk toch niet gedaan.
Wel veel zelf meegeholpen. We hadden ook 25K extra geleend via een duurzaamheidslening, maar grotendeels niet nodig gehad en lossen 20K af als de belasting terug is dit jaar :).
Ik kom echt heel andere prijzen tegen, mag ik vragen hoe wie wat en waar?

Bericht hierboven

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-04 07:25
@Floor-is
Ik weet niet of ik het rücksichtslos mag droppen, maar dan horen we het wel.

Ik moet wel zeggen dat, mede door Corona, ik zelf veel mee heb geholpen en zelf heb kunnen doen.
Denk aan:
  • alle elektra vervangen
  • installeren van warmtepompen en WTW (op STEK aansluiten na)
  • ventilatiekanalen aanleggen voor wtw en warmtepomp
  • dak isoleren
  • zonnepanelen leggen (op aansluiten na voor verzekering),
  • balkenvloer verwijderen (maak je een zaterdagje kwaad met een groep vrienden)
  • meehelpen plaatsen broodjesvloer
  • badkamer slopen en voorzien van wedi platen
  • wc slopen
  • Vloerverwarming leggen op de broodjesvloer, etc.
En daarnaast werkte ik met de aannemer met een open begroting. Dus elk uur dat hij niet hoefde te werken scheelt je zo 50 euro.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 16:57
Murkmans schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:18:
@Floor-is
Ik weet niet of ik het rücksichtslos mag droppen, maar dan horen we het wel.

Ik moet wel zeggen dat, mede door Corona, ik zelf veel mee heb geholpen en zelf heb kunnen doen.
Denk aan:
  • alle elektra vervangen
  • installeren van warmtepompen en WTW (op STEK aansluiten na)
  • ventilatiekanalen aanleggen voor wtw en warmtepomp
  • dak isoleren
  • zonnepanelen leggen (op aansluiten na voor verzekering),
  • balkenvloer verwijderen (maak je een zaterdagje kwaad met een groep vrienden)
  • meehelpen plaatsen broodjesvloer
  • badkamer slopen en voorzien van wedi platen
  • wc slopen
  • Vloerverwarming leggen op de broodjesvloer, etc.
Als je alle arbeid daarvoor niet hoeft te betalen, dat scheelt inderdaad serieus.

Ik zit nog enorm te klooien met kosten voor waterdicht maken van de badkamer. Nu heb ik een Easy drain set staan, het idee lijkt dan te zijn dat je dit direct op hout of gips kunt plaatsen. Daarna een stuclaag en je tegels erop. Maar helemaal zeker over die constructie ben ik niet.
Met WIDA moet je ook nog afdichten, maar is natuurlijk een heel eind duurder dan dat Easy drain setje van hierboven. Ik ga m'n bevriende aannemer eens vragen hoe zij dat doet.
En daarnaast werkte ik met de aannemer met een open begroting. Dus elk uur dat hij niet hoefde te werken scheelt je zo 50 euro.
Ah, ja dat kan heel voordelig uitpakken dan, maar het risico is er ook.
***members only***
Dank, ga dit eens rustig doorwerken :)

Bericht hierboven

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DjoeC schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:28:
@Ethirty Wij hebben (inmiddels jaren geleden) hetzelfde gehad. Verouderd huis gekocht met idee te ver4bouwen. Alleen zijn we er eerst een tijd in gaan wonen en terwijl we er zaten tot de conclusie gekomen dat slopen en volgens de huidige normen nieuw bouwen beter zou zijn.

Achteraf was dat prijziger dan gedacht maar we hebben er nooit spijt van gehad. Voordeel: betere positionering op kavel, betere orientatie tov tuin en uiteraard: alles volgens normen van het bouwmoment of soms zelfs een stuk beter.

In deze tijd waar huizen en kavels onbetaalbaar zijn zou het een overweging kunnen zijn om je verbouwing uit te stellen - mits huis bewoonbaar - tot het moment dat bouwkosten weer een rationeel niveau bereiken.
Dit, zeker gezien je toch vooral voor de grond/woon recht betaald + ik goede hoop heb dat fabriekshuizen een verdere vlucht nemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee