• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-03 23:20
Hallo,

Laat ik voorop stellen dat ik me realiseer dat mijn vraag moraal niet juist is.

Maar ik vroeg me af, wat zijn de consequenties van het niet betalen van mijn studieschuld in Nederland?

Ik woon nu sinds 11 jaar in Nieuw Zeeland, en heb hier gestudeerd dmv een studie lening van nederland. Ik heb tot nu toe netjes terugbetaald, maar ik heb geen plannen ooit nog terug te komen naar nederland om te wonen, enkel bezoeken voor familie e.d.

Ik ben van plan hier citizenship aan te vragen waardoor mijn nederlandse paspoort komt te vervallen (geen dual citizenship toegestaan in Nederland).

Zou ik het DUO gewoon niet kunnen terugbetalen, wat zouden ze kunnen doen?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:20
Technisch niks denk ik, maar mocht je onverhoopt een keer aangehouden worden terwijl je op visite bent in NL, kom je wel in de problemen.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:35
je zou het kunnen doen, maar je weet zelf dat het moreel niet helemaal top is.
als jij er goed van kan slapne, denk ik niet dat er medewerkers bij duo er wakker van blijven liggen.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Het hangt een beetje af van het bedrag natuurlijk, maar ga er maar vanuit dat je vanaf dan nooit meer normaal naar Nederland op vakantie kan.

De kans dat je er dan bij de douane gewoon word uitgepikt is niet klein. En stel dat je over 10 jaar met je kinderen en familie enz terug naar NL gaat voor een bezoekje; wil je dan echt eruit gepikt worden omdat je nog 10k schuld open heb staan (ik noem maar een bedrag).

Of erger; als je ooit op werkbezoek gaat of iets in die richting. Het gaat om potentieel veel geld, maar je bent aardig 'crimineel' bezig als je besluit niet meer te betalen.

Mijn schoonbroer had nog een boete open staan toen hij wilde gaan vliegen, en die mocht hij gewoon nog eventjes aftikken voordat hij het vliegtuig in kon.

[Voor 34% gewijzigd door Edwin88 op 21-02-2021 20:52]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:33
bluebear schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:45:
Hallo,

Maar ik vroeg me af, wat zijn de consequenties van het niet betalen van mijn studieschuld in Nederland?

Ik woon nu sinds 11 jaar in Nieuw Zeeland, en heb hier gestudeerd dmv een studie lening van nederland. Ik heb tot nu toe netjes terugbetaald, maar ik heb geen plannen ooit nog terug te komen naar nederland om te wonen, enkel bezoeken voor familie e.d.

Ik ben van plan hier citizenship aan te vragen waardoor mijn nederlandse paspoort komt te vervallen (geen dual citizenship toegestaan in Nederland).

Zou ik het DUO gewoon niet kunnen terugbetalen, wat zouden ze kunnen doen?
Niks. Heb je nog familie in NL en eventuele erfenissen? Lijkt me dat ze dan gaan kijken of ze iets kunnen doen.

Woon zelf ook niet meer in Nederland since 11 jaar (grappig dat we ongeveer dezelfde situatie hebben) alleen is mijn DUO loon afbetaald door mijn ouders toen als cadeau'tje. Sowieso als je een nieuw paspoort krijgt en nieuwe nationaliteit denk ik niet dat je in de problemen komt op schiphol. Anders vlieg je gewoon on Belgie.

Als je in het buitenland woont en geen inkomsten hebt in NL, betaal je sowieso al de minimum premie? Na 15 jaar schelden ze het restant toch kwijt?
Einde aflosfase

Is de aflosfase afgelopen, maar hebt u uw schuld nog niet volledig afgelost? Dan wordt de restschuld kwijtgescholden. Dit gaat automatisch. Hiervan krijgt u een bericht. Eventuele achterstallige maandbedragen schelden we niet kwijt.
Zou gaan kijken wanneer jij in het einde van die fase zit en dan kan je gaan kijken of je het risico wilt nemen. Even opgezocht: https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp In mijn geval zou het 15 jaar geweest zijn omdat het voor 2012 was, na 2012 is het 35 jaar 8)7

[Voor 17% gewijzigd door mrFoce op 21-02-2021 20:57]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik zou het niet doen:

"DUO zet oud-studenten die onvindbaar zijn op een signaleringslijst waarbij het verlengen van het paspoort geweigerd wordt. Je paspoort verlengen kan dan wanneer de studieschuld wordt afgelost. "Ik heb recent nog mijn paspoort verlengd. Voorlopig is er nog niks aan de hand dus.""

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/node/125771

• bluebear
Zenix schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:54:
Ik zou het niet doen:

"DUO zet oud-studenten die onvindbaar zijn op een signaleringslijst waarbij het verlengen van het paspoort geweigerd wordt. Je paspoort verlengen kan dan wanneer de studieschuld wordt afgelost. "Ik heb recent nog mijn paspoort verlengd. Voorlopig is er nog niks aan de hand dus.""

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/node/125771
Maar dat is het punt. Zodra ik dan NZ citizenship heb betekend dat dat ik mijn NL nationaliteit moet opgeven. Dus geen verlengen van paspoort nodig.
mrFoce schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Niks. Heb je nog familie in NL en eventuele erfenissen? Lijkt me dat ze dan gaan kijken of ze iets kunnen doen.

Woon zelf ook niet meer in Nederland since 11 jaar (grappig dat we ongeveer dezelfde situatie hebben) alleen is mijn DUO loon afbetaald door mijn ouders toen als cadeau'tje. Sowieso als je een nieuw paspoort krijgt en nieuwe nationaliteit denk ik niet dat je in de problemen komt op schiphol. Anders vlieg je gewoon on Belgie.

Als je in het buitenland woont en geen inkomsten hebt in NL, betaal je sowieso al de minimum premie? Na 15 jaar schelden ze het restant toch kwijt?

[...]

Zou gaan kijken wanneer jij in het einde van die fase zit en dan kan je gaan kijken of je het risico wilt nemen.
Ik denk dat ik nog zo'n 90k heb openstaan bij DUO. Inderdaad kan ik voor 15 jaar blijven afbetalen. Ik heb geen inkomen in NL maar ze willen mijn inkomen van NZ weten, en baseren het terugbetalen op mijn inkomen uit NZ. Ik heb nog zo'n 12 jaar te gaan volgens mij

[Voor 47% gewijzigd door bluebear op 21-02-2021 21:00]

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

bluebear schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:55:
[...]

Maar dat is het punt. Zodra ik dan NZ citizenship heb betekend dat dat ik mijn NL nationaliteit moet opgeven. Dus geen verlengen van paspoort nodig.
Er is ook een opsporingsteam https://www.cursor.tue.nl...enland-duo-komt-je-halen/

Dus grenscontroles moet je ook rekening mee houden. Dus vliegen naar Nederland gaat niet mogelijk zijn.

Overigens vind ik het wel knap dat je een studieschuld hebt van 90k, dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Was het een vooropgezet plan om lekker te gaan studeren en genieten van die 90k? Om het vervolgens niet terug te betalen.. Moraal gezien vind ik dat erger dan het niet terugbetalen.

[Voor 33% gewijzigd door Zenix op 21-02-2021 21:05]

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:55
En: je Nederlanderschap opgeven, ook als het een plicht is, heeft waarschijnlijk meer om het lijf dan alleen een formuliertje. Wellicht vindt er een controle plaats op openstaande schulden?

Laat je goed informeren over het precieze verloop van de denaturalisatie.

[Voor 3% gewijzigd door CptKemel op 21-02-2021 21:01]

• bluebear
Het hele terugbetalen uit het buitenland in zo'n pain in the *ss. DUO maakt het niet makkelijk.
Destijds (toen ik begon met studeren) kon ik geen DigID aanvragen omdat ik uitgeschreven was in Nederland. Alles moest via de post. Dit zorgde ook voor problemen omdat ik als student best vaak van adres verwisselde. Daarbij dacht het DUO dat ik Zeeland studeerde ipv Nieuw Zeeland, en het verschil van studie start tijd tussen Nederlandse universiteit en Nieuw Zeelandse etc. zorgde voor problemen in hun systeem.

DigID aanvragen nu vanuit het buitenland is ook niet simpel. Ik heb nog steeds geen DigID en nog steeds gaat er van alles fout bij DUO. Brieven die niet aankomen..
Je zou er hopeloos van worden.

[Voor 3% gewijzigd door bluebear op 21-02-2021 21:05]

• mrFoce
CptKemel schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:58:
En: je Nederlanderschap opgeven, ook als het een plicht is, heeft waarschijnlijk meer om het lijf dan alleen een formuliertje. Wellicht vindt er een controle plaats op openstaande schulden?

Laat je goed informeren over het precieze verloop van de denaturalisatie.
Dat lijkt me niet.

Ik woon in Canada en zou graag ook die nationaliteit aannemen. Kan in mijn situatie alleen als ik de Nederlandse nationaliteit opgeef. Normaliter geef je automatisch de Nederlandse nationaliteit op als je een andere aanneemt. Maar als ik de Nederlandse kan behouden door een schuld op mij te nemen, sign me up.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Idd als je NZer wordt vervalt je Nederlanderschap automatisch.

Neemt niet weg dat je schuld gewoon blijft staan. Dus zou wel goed uitzoeken hoe dit gaat lopen, want als je wel eens een keer terug moet / wil kan het vervelend worden als je ergens tegen de lamp loopt.

• bluebear
Zenix schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:56:
[...]

Er is ook een opsporingsteam https://www.cursor.tue.nl...enland-duo-komt-je-halen/

Dus grenscontroles moet je ook rekening mee houden. Dus vliegen naar Nederland gaat niet mogelijk zijn.

Overigens vind ik het wel knap dat je een studieschuld hebt van 90k, dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Was het een vooropgezet plan om lekker te gaan studeren en genieten van die 90k? Om het vervolgens niet terug te betalen.. Moraal gezien vind ik dat erger dan het niet terugbetalen.
nee. maar studeren in nieuw zeeland kostte +- $30k per jaar. 5 jaar studeren... reken maar uit.
Het was nooit het plan.. en zoals ik zeg heb ik de afgelopen 3 jaar al terugbetaald. Ik zal ook blijven terugbetalen, hoe moeilijk DUO het ook maakt.
Het idee kwam gewoon op en ik dacht ik vraag het eens.

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:55
mrFoce schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:05:
[...]

... als ik de Nederlandse kan behouden door een schuld op mij te nemen, sign me up.
Wat ik bedoel: hoe verloopt dit exact, tussen Nederland en Canada in jouw geval of in het geval van TS, tussen Nederland en Nieuw Zeeland?

Ik ken persoonlijk een geval waar ook geen dubbele nationaliteit was toegestaan. Ter plekke nam het "nieuwe" land het oude paspoort in op het moment van naturalisatie, en dat was juridisch in orde. Maar, dat paspoort werd teruggestuurd naar de ambassade van het "oude" land.

Naar ik aanneem, niet 'kaal' in een envelop maar er zal de nodige documentatie bijgevoegd worden. Dan kunnen er toch alarmbellen gaan rinkelen?

Het is niet dat je de nieuwe nationaliteit niet krijgt, of het nederlanderschap kunt behouden, maar meer dat je opeens wel op de radar staat. Ik weet het niet zeker maar zou er goed navraag en onderzoek naar doen.

[Voor 1% gewijzigd door CptKemel op 21-02-2021 21:12. Reden: edits voor typos en details.]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ken een geval van NLer die zijn paspoort opstuurde naar de NLse ambassade voor verlening en die kreeg m niet terug omdat hij NZer was geworden.

Voor de rest weinig gevolgen.

Maar DUO weet je gewoon te vinden, NZ en NL werken op veel vlakken gewoon samen, ook qua opsporing.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:52
Zet anders je 5 jokerjaren in. Kan je er nog 1826 nachtjes over slapen.

• mrFoce
Barrycade schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:16:
Ken een geval van NLer die zijn paspoort opstuurde naar de NLse ambassade voor verlening en die kreeg m niet terug omdat hij NZer was geworden.

Voor de rest weinig gevolgen.

Maar DUO weet je gewoon te vinden, NZ en NL werken op veel vlakken gewoon samen, ook qua opsporing.
Op het formulier van paspoort verlenging staat een vraag of je een andere nationaliteit hebt aangenomen. Als je daar Ja invult, maar niet bij de uitzonderingen zit, ben je automatisch de Nederlandse nationaliteit kwijt. Maar als je nee invult en wel een buitenlandse nationaliteit hebt aangenomen, pleeg je fraude en kan je later alsnog je 'verlengde' nationaliteit kwijt raken als ze erachter komen.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hallo,

Niet alleen moreel wat mij betreft. Als.je goede redenen denkt te hebben dat de schuld zou mogen worden kwijtgescholden, regel dat dan met Duo. Als die redenen er niet zijn ben je op zoek naar hulp bij fraude, dat lijkt me dubieus en nogal dikke vinger naar belastingbetalers en studenten die wel netjes hun schuld afbetalen.

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

bluebear schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:09:
[...]

nee. maar studeren in nieuw zeeland kostte +- $30k per jaar. 5 jaar studeren... reken maar uit.
Het was nooit het plan.. en zoals ik zeg heb ik de afgelopen 3 jaar al terugbetaald. Ik zal ook blijven terugbetalen, hoe moeilijk DUO het ook maakt.
Het idee kwam gewoon op en ik dacht ik vraag het eens.
Dan zal je hiervoor ook gestudeerd hebben? Omdat je op basis van maximaal 1100 euro per maand niet aan 90k kan komen in 5 jaar. Om aan 90k te komen moet je 7 jaar maximaal geleend hebben en uitwonend zijn. Lijkt mij overigens wel tof hoor, studeren in Nieuw Zeeland, maar heeft wel een flinke prijs.

Als het wel 5 jaar is, dan zou ik checken of alles wel is kwijtgescholden waar je eventueel wel recht op had.

[Voor 7% gewijzigd door Zenix op 21-02-2021 21:35]

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ze gaan ook in het buitenland trachten te incasseren. Afhankelijk van hoe lastig dat is in Nieuw Zeeland zullen ze wel of niet doorzetten.

Niet gehinderd door enige kennis van het rechtssysteem verwacht ik dat je wel enig risico loopt aangezien het een vrij geciviliseerd land is. In een bananenrepubliek kun je die schuld rustig vergeten.

• bluebear
Zenix schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Dan zal je hiervoor ook gestudeerd hebben? Omdat je op basis van maximaal 1100 euro per maand niet aan 90k kan komen in 5 jaar. Om aan 90k te komen moet je 7 jaar maximaal geleend hebben en uitwonend zijn. Lijkt mij overigens wel tof hoor, studeren in Nieuw Zeeland, maar heeft wel een flinke prijs.
nee. enkel de 5 jaar. Maximaal lenen + alle aanvullende beurzen etc (uiteraard uitwonend). Daarbij part-time moeten werken om het te kunnen bekostigen.

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:55
Moreel verwerpelijk. Ongelofelijk dat zo'n plan überhaupt in je hoofd opkomt wanneer je 90k van de staat leent. Wij mogen het weer terugbetalen, dat weet je hè?

8)7

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn overigens wel wat uitzonderingen waarbij je je Nederlandse nationaliteit kunt behouden als je een andere nationaliteit aanneemt. Als jij de Nieuw-Zeelandse nationaliteit zou verkrijgen door daar met een local te trouwen, hoef je de Nederlandse nationaliteit niet per se op te geven. EU-paspoorten zijn waardevol en je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik zou er zeker niet te lichtzinnig afstand van doen.

• mrFoce
NY_Giant schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:06:
Er zijn overigens wel wat uitzonderingen waarbij je je Nederlandse nationaliteit kunt behouden als je een andere nationaliteit aanneemt. Als jij de Nieuw-Zeelandse nationaliteit zou verkrijgen door daar met een local te trouwen, hoef je de Nederlandse nationaliteit niet per se op te geven. EU-paspoorten zijn waardevol en je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik zou er zeker niet te lichtzinnig afstand van doen.
Dit is informatie die elke expat krijgt wanneer het paspoort wordt vernieuwd via een ambassade.

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mrFoce schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:08:
[...]

Dit is informatie die elke expat krijgt wanneer het paspoort wordt vernieuwd via een ambassade.
En toch gaat het maar al te vaak mis. ;) Ben je hem eenmaal kwijt, dan is het behoorlijk lastig om hem weer terug te krijgen.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
mrFoce schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Ze vragen gewoon je buitenlandse inkomsten te verklaren, geef je die niet naar tevredenheid door, dan rekenen ze gewoon 'normale' aflossingsbedrag (ie. zonder de inkomensafhankelijke korting).

Verder is de studieschuld gewoon een schuld, heeft niks met Nederlanderschap of NLse inkomsten te maken. DUO kan gewoon betaling vorderen eventueel via een buitenlandse rechter als de benodigde wederzijdse erkenningen er daar voor zijn (goede kans met een land als Nieuw Zeeland) en anders je bij de grens laten aanhouden. De vraag zal meestal vooral zijn hoeveel moeite het allemaal waard is.

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-03 19:49
Ik vond dit na een korte google:

https://www.parlementaire...vij5epmj1ey0/vjbjls25qpxr

Het is dan wel van 2013, maar het lijkt mij aannemelijk dat het nu ook nog wel zo gaat. En de volgende punten lijken mij toepasbaar op jou:
– Inschakelen incassobureaus. In verschillende landen worden ter plaatse incassobureaus ingeschakeld. Dat gebeurt binnen Europa maar bijvoorbeeld ook in Marokko en in de Verenigde Staten.

– Bundeling van krachten met andere overheden. Door het delen van expertise en door uitwisseling van gegevens kan effectiever in het buitenland worden geïnd. Ook in het kader van de Compacte Rijksdienst wordt hierop ingezet.

– Juridische stappen. Het nemen van verdergaande, juridische stappen in het buitenland kost tijd en geld, want om een dwangbevel te verkrijgen moet een proces worden gevoerd en is juridische bijstand in het buitenland nodig. Juridische stappen zullen worden ondernomen in gevallen en landen die het meest kansrijk zijn.
Aangezien je in Nieuw-Zeeland woont en niet een bananenrepubliek zoals iemand al zei, ze waarschijnlijk(?) je adres al hebben als je dat netjes hebt doorgegeven en het feit dat je een vrij hoge schuld hebt van 90k. Lijkt mij de kans groot dat ze er werk van zouden maken en dat je dus ineens een deurwaarder voor deur hebt staan.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
Dus jij leent 90.000 euro van onze belastingcenten, en nu vraag je ons hoe erg we het vinden als je dat niet meer terugbetaalt omdat je daar geen zin meer in hebt. Wat denk je nou zelf?

• bluebear
Anakha schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:51:
Dus jij leent 90.000 euro van onze belastingcenten, en nu vraag je ons hoe erg we het vinden als je dat niet meer terugbetaalt omdat je daar geen zin meer in hebt. Wat denk je nou zelf?
lees de start post nog eens

• Anakha
  • Registratie: September 2004
bluebear schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:00:
[...]

lees de start post nog eens
Speciaal voor jou gedaan. Laat me vooral weten als het onderstaande een verkeerde interpretatie is.

Stap 1: jij leent ruim 90.000 euro van mij en andere Nederlandse belastingbetalers om in het buitenland te kunnen studeren. Daarbij beloof je ons die lening naar draagkracht terug te zullen betalen.

Stap 2: in plaats van dankbaar te zijn dat we je die kans hebben gegeven, vraag je je af of je niet gewoon kunt stoppen met ons terugbetalen, hoewel je genoeg verdient. Je beseft dat je daarmee een middelvinger naar ons opsteekt, maar daar heb je schijt aan.

Stap 3: de komende paar jaar gaat al het geld dat ik aan belasting betaal niet naar betere zorg, onderwijs of infrastructuur, maar naar het 'laat bluebear lekker lanterfanten in Nieuw Zeeland'-fonds.

Vertel, wat maakt jou zo speciaal dat je dat verdient?

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:03
Anakha schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:23:
[...]

Speciaal voor jou gedaan. Laat me vooral weten als het onderstaande een verkeerde interpretatie is.

Stap 1: jij leent ruim 90.000 euro van mij en andere Nederlandse belastingbetalers om in het buitenland te kunnen studeren. Daarbij beloof je ons die lening naar draagkracht terug te zullen betalen.

Stap 2: in plaats van dankbaar te zijn dat we je die kans hebben gegeven, vraag je je af of je niet gewoon kunt stoppen met ons terugbetalen, hoewel je genoeg verdient. Je beseft dat je daarmee een middelvinger naar ons opsteekt, maar daar heb je schijt aan.

Stap 3: de komende paar jaar gaat al het geld dat ik aan belasting betaal niet naar betere zorg, onderwijs of infrastructuur, maar naar het 'laat bluebear lekker lanterfanten in Nieuw Zeeland'-fonds.

Of je probeert eens begrijpend te lezen.
TS wil wel betalen maar DUO en DigiD zitten dwars.

• bluebear
Anakha schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:23:
[...]

inderdaad

Ik ben ontzettend dankbaar, en heb de afgelopen 3 jaar betaald wat DUO zegt dat ik moet terugbetalen. Het DUO maakt het geheel voor 11 jaar al erg moeilijk aangezien alles via post moet. Aangezien ik met het citizenship van Nieuw Zeeland bezig ben, kwam die vraag bij me op en dacht ik het hier te vragen.

niet van toepassing

zie hierboven in de quote mijn antwoorden

[Voor 5% gewijzigd door bluebear op 21-02-2021 23:30]

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:00
Je zou ook gewoon kunnen wachten met je citizenship aanvraag. Behalve als je graag een baan in de politiek wilt, je graag wilt stemmen of graag in een jury wil zitten (wat mij betreft is het een voordeel als je dat niet hoeft) kan je gewoon in PR status blijven. Als je dan over 10 jaar opeens een partner tegen komt en het officieel maakt, kan je een nationaliteit aanvragen zonder je Nederlandse paspoort te verliezen.

In deze hele vraag over DUO is je burgerschap niet zo belangrijk dunkt me. Ook als je niet betaalt, gaat Nederland je je burgerschap hierover niet afnemen (VN verdrag om dat je iemand niet staatsloos mag maken) en verder lijkt het me dat de druk die Nederland op je kan uit oefenen verder niet anders. Volgens mij heeft het hele burgerschap er niets mee te maken.

(Verder is de zaak natuurlijk gewoon duidelijk je hebt een schuld die je hebt te betalen... ik wilde alleen even aanhaken dat als ik jou was ik even zou wachten met je burgerschap op te geven. Je krijgt er weinig voor terug, en in de toekomst is het misschien wel en en mogenlijk).

Only when it is dark enough, can you see the stars

• bluebear
Semyon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:49:
[...]

Je zou ook gewoon kunnen wachten met je citizenship aanvraag. Behalve als je graag een baan in de politiek wilt, je graag wilt stemmen of graag in een jury wil zitten (wat mij betreft is het een voordeel als je dat niet hoeft) kan je gewoon in PR status blijven. Als je dan over 10 jaar opeens een partner tegen komt en het officieel maakt, kan je een nationaliteit aanvragen zonder je Nederlandse paspoort te verliezen.

In deze hele vraag over DUO is je burgerschap niet zo belangrijk dunkt me. Ook als je niet betaalt, gaat Nederland je je burgerschap hierover niet afnemen (VN verdrag om dat je iemand niet staatsloos mag maken) en verder lijkt het me dat de druk die Nederland op je kan uit oefenen verder niet anders. Volgens mij heeft het hele burgerschap er niets mee te maken.

(Verder is de zaak natuurlijk gewoon duidelijk je hebt een schuld die je hebt te betalen... ik wilde alleen even aanhaken dat als ik jou was ik even zou wachten met je burgerschap op te geven. Je krijgt er weinig voor terug, en in de toekomst is het misschien wel en en mogenlijk).
speelt ook mee dat ik al dual citizenship heb met een ander europees land. En uiteraard, ik blijf wel betalen. Zou natuurlijk wel fijn zijn als DUO het allemaal wat makkelijk maakt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Of iets moreel verwerpelijk is, leidt iig niet tot deze sluitpost. Ook deze gesprekken zou je kunnen voeren mits onderbouwd. Dit is een 'gevecht' wat je met DUO zal moeten uitvechten.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee