Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokske
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-04 11:31
Beste tweakers,

Onlangs heb ik mijn game pc geupgrade, maar zoals vele ben ik nog steeds aan het wachten op mijn grafische kaart die ik besteld heb. Ik heb echter alle andere onderdelen voor mijn nieuwe pc al gehaald en ook gebouwd. Hierdoor heb ik besloten om mijn oude gtx 960 nog even te gebruiken in mijn nieuwe systeem. Helaas heb ik bij het eruit halen van de grafische kaart de gehele plastic slot van mijn pcie x16 slot meegenomen (zie foto's). Na even op google rondgezocht te hebben las ik dat ik niet de enige was en dat ik de tweede grafische kaart slot gewoon nog kon gebruiken op mijn computer. Dit heb ik dus geprobeerd, maar meteen na het opstarten van de pc ontstond een flits op de plek waar mijn kaart origineel zat. Ook kwam er een beetje rook vanaf. Het bleek dus dat de pinnetjes van mijn x16 slot elkaar aanraakten en daardoor een kortsluiting veroorzaakt hebben. Als laatste oplossing las ik op een ander forum dat de pinnetjes het beste afgebroken kunnen worden zodat ze elkaar niet aan kunnen raken. Dit heb ik dus geprobeerd om te kijken of mijn componenten niet kapot zijn gegaan in de vorige test. Nu blijkt dat het bord het nog doet, ik kom zelfs in de shell bios van mijn processor, maar ik wil toch even vragen of misschien iemand weet of het nog veilig is om dit moederbord te gebruiken of dat ik beter op zoek kan gaan naar een nieuw lga 1150 moederbord. Ik wil namelijk mijn oude pc nog steeds gebruiken ergens anders in mijn huis.

De componenten van mijn pc zijn een moederbord van msi : B85-G43 Gaming, een intel i5 4460, 2 x 4gb crucial sport ddr3 1600mhz en een 650w power supply.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4oEzPlMkNOLskLeRf_FqApSi_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3vSXdCNeYFTUH40yHtzy41yu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1G-eEYxIV6Wd_S8jDgxvz2t5wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TI2mOjNvH9Fa1dYaedbtJ4HW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtHSf4WOKrMhEHfZn49W4g28f6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1S5EYX83YdukvLJ0PhD5mOgG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBLaKcfRKeuUYUXyAV6KCGsle6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TW6Tl5T7jeAPITAqPlFedSrP.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:01
ALS je zeker weet dat niets meer elkaar raakt, dan zal er verder geen schade meer ontstaan.
het kan natuurlijk wel zijn dat je je moederbord reeds gefrituurd hebt, maar je gaf aan dat je hem wel gewoon opgestart kreeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:05
Als er nu geen kortsluiting meer is en de boel start gewoon op dan kan het zeker nog gebruikt worden. Ik zou het wel beperkt houden tot gebruik met de igpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 23:00

Cio

Aangenomen dat de pinnetjes nergens meer contact mee kunnen maken en je niet meer schade veroorzaakt bij het isoleren of verwijderen van de pinnetjes, kan je dit mobo gewoon gebruiken.

Stabiliteitstest lijkt me niet overbodig na zoiets. Zolang er geen open contactpunten zijn is het gewoon veilig. Het kan zijn dat een deel van je PCIe lanes niet meer werken, maar dat merk je vanzelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Cio op 21-02-2021 20:18 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 23:00

Cio

Uszka schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:14:
Als er nu geen kortsluiting meer is en de boel start gewoon op dan kan het zeker nog gebruikt worden. Ik zou het wel beperkt houden tot gebruik met de igpu.
Waarom? Dat 2e slot zit aan de chipset, het risico op rare problemen zit op de PCIe lanes van de CPU. Zolang er geen sluiting meer is kan je de dus veilig een videokaart op het 2e slot inpluggen lijkt me.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokske
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-04 11:31
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga maar eens kijken of ik via de cpu mijn pc volledig kan gebruiken. Als er inderdaad iets gebeurd is met de chipset waardoor hij niet meer werkt dan vervang ik het moederbord. Nu weet ik in ieder geval dat mijn systeem niet in gevaar loopt bij het testen van het mobo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 22:52

Nutral

gamer/hardware freak

het 2e slot is een pci-e 2.0 slot met 4 lanes zo te zien, wat aangesloten is op de PCH? Dat het PCI-e 3.0 is halveert de bandbreedte en met 4 lanes heb je dus vergeleken met elkaar ongeveer 12% van de bandbreedte over.
een beetje videokaart gaat daar niet genoeg bandbreedte aan hebben en zul je dus een groot deel van de gpu niet benutten.
Pagina: 1