Verbouwen van kelder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 15:02
Ik heb een kelder die momenteel (half) afgewerkt is van de vorige eigenaars.

Het huis heeft in de jaren 90 een appartement bijgezet voor "grootmoeder". Nu woont onze "grootmoeder" waar wij voor zorgen maar daar komt binnen 10-20 jaar waarschijnlijk wel verschil in.

Dit is hoe het momenteel eruit ziet. Op het plaatje ziet er veel recht uit, maar alles staat een beetje schots en scheef. Er is ook veel verlies aan de ingebouwde kasten en valse muren. Momenteel gebruiken we de grote kamer als speelkamer en gastkamer. De rode vierkant in het midden is een steunpilaar en dus daar moeten we 'rond' werken. De bruine vierkanten zijn deels de trappen en de rest van de ruimte is verwarming/waterketel/wasmachines waar we toegang hebben via de andere kant van de kelder.

De "doorloop kamer" was blijkbaar ooit van plan om een wasmachine te zetten of gastkamer te maken. De riolering (in geel) van het apartment staat daar nog ~1.5m van de grond en gaat dus 'scheef' naar beneden tot ~0.5m in de valse muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxjF0FzVAMUcvx9i4ldwnhHcoHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZESQKQgIazM3AD6u6h0JcXax.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was van plan om al de binnenmuren te verwijderen en een familiekamer te maken met een gym en algemene ruimte voor feestjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p37ZOew07Ic8uGssoz9lS_5-0Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DTd3gaj4H81Fec69bCLaS7m.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij een beetje dwars zit is de .5M aan valse muur waar de rioleringsbuis zit. Ik wil het gedrocht gemakkelijk(er) repareren indien ooit nodig.

Ik zoek dus:
- een idee om rond de buis te werken zonder veel plaatsverlies maar ook optisch goed eruit zien of tenminste zonder de kinderen aan te moedigen om het als klimrek te gebruiken :P

- ideen om meer licht te verkrijgen in het plafond zonder al te veel hoofdruimte op te offeren (ik kan er momenteel overal staan met ~4cm ruimte boven mijn hoofd, ik meet ~194cm). Gewoon houten balken ~10-15cm diep met een tussenruimte tussen 20 en 40cm maar daar gaat momenteel ook elektriciteit, gas, water etc. door.

- ik had ook graag de vloer (momenteel beton met elke kamer in ander soort tapijt) graag tenminste geïsoleerd ofwel verwarmd omdat de vloer koud is, het probleem is natuurlijk de dikte (zie vorig punt)

- de ruimte is momenteel niet verwarmd. Er zit wel een pijp die van de centrale verwarming komt in de muur met de kasten, maar die is blijkbaar nergens verbonden. Wij verwarmen met een hittepomp en gas als backup maar alles is ingezet om de boven te verwarmen, niet beneden. Radiators en dan het plafond isoleren om verlies te minimaliseren?

- op het plan staat er 1 venstertje, vroeger zat daar waarschijnlijk een deur, maar de pijp zit in de weg, de buitenmuren zijn dik beton (de fundering van het huis) dus vensters kan ik waarschijnlijk niet, bestaat zoiets als een lichtpijp voor een ruimte?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:51
Kan je van die Oled panelen plaatsen? Die geven diffuus licht... Zou je af kunnen werken met een houten rand als zijnde kozijn.
Of maak er een game hol van met rgbstrips en "sissende" schuifdeuren.

Met vloer bedoel je woonkamer vloer (kelder plafond) of keldervloer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12
Guru Evi schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:01:

Het huis heeft in de jaren 90 een appartement bijgezet voor "grootmoeder". Nu woont onze "grootmoeder" waar wij voor zorgen maar daar komt binnen 10-20 jaar waarschijnlijk wel verschil in.
Snap dit stuk niet?

Wil je nu weten hoe je over 10-20 jaar een kelder verbouwt waar nu je oma in zit? Is dit de kelder van het appartement? Of heeft dit gewoon helemaal niets met de vraag te maken? 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 21-02-2021 22:52 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
@99ruud99 de kelder vloer - ik weet echter niet hoe “dik” dit er zal uitkomen. Als verwarming + isolatie + parket meer dan 2 cm toevoegt en een plafond + verlichting al 3cm denk ik dat het iets teveel zal worden. Ik wil liever geen disco ;) ik ga eens zoeken op OLED maar de meeste LED dozen waren relatief dik, ook traditionele ingebouwde spots hadden een ruimte tussen de balken nodig waar oa water en gas zit. Een ingebouwde spot van ~2cm dik zou wel lukken maar als die bestaan weet ik niet.

Mijn grootste probleem is dat als ik alles weghaal, ik ~5cm speelruimte heb om een (zwevend?) plafond en een vloer te steken, het probleem met een zwevend plafond natuurlijk dat er geen ruimte is om de panelen te steken en een vast plafond dat het vast zit en dus toegang tot de leidingen afsluit.

@Cyriel85 wel, het verschil is dat nu alles aan elkaar verbonden wordt, inclusief gas, elektriciteit etc - wij kunnen dus via onze kelder binnenwandelen in de gedeelde kelder en dus naar boven. Als ik binnen 10 jaar dat apartment wil verhuren, wil ik het liever die trap afsluiten om “ongewenste gasten” te vermijden maar toch toegang om een meter erbij te plaatsen of zo. Grootmoeder woont in het apartment (half) boven de kelder die ik wil aanpassen. Het geeft meer context waarom we twee trappen in de kelder hebben, niet direct een vraag.

[ Voor 34% gewijzigd door Guru Evi op 22-02-2021 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:51
Ik heb wel eens gezien dat mensen van LCD schermen nep ramen maken.
Datzfde kan met Oled, diffuus grote vlakken met licht. Hoe dik zouden ze zijn? 2 a 3 cm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12
Ik zou voor licht denken aan :

- Convector put achtige lichtstraat onder raam, van gehard melk glas.

- Of zoals bij oude huizen, zo'n put met rooster buiten en dan een raam onder maaiveld.
Ligt wel aan grond water stand of dat handig is.
lastig met dikke beton

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 22-02-2021 08:05 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Guru Evi schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:05:
de kelder vloer - ik weet echter niet hoe “dik” dit er zal uitkomen. Als verwarming + isolatie + parket meer dan 2 cm toevoegt en een plafond + verlichting al 3cm denk ik dat het iets teveel zal worden. Ik wil liever geen disco ;) ik ga eens zoeken op OLED maar de meeste LED dozen waren relatief dik, ook traditionele ingebouwde spots hadden een ruimte tussen de balken nodig waar oa water en gas zit. Een ingebouwde spot van ~2cm dik zou wel lukken maar als die bestaan weet ik niet.

Mijn grootste probleem is dat als ik alles weghaal, ik ~5cm speelruimte heb om een (zwevend?) plafond en een vloer te steken, het probleem met een zwevend plafond natuurlijk dat er geen ruimte is om de panelen te steken en een vast plafond dat het vast zit en dus toegang tot de leidingen afsluit.
Ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen, verwarming en plafond gaat echt niet lukken in 5cm.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26

pietje63

RTFM

Let goed op de vloer, vaak moet een keldervloer blijven ademen (om vocht kwijt te kunnen) mogelijkheden zijn dan beperkt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:16
Qua vloer: zorg dat je een vloer krijgt die tegen vocht kan, ook al is de kelder 100% droog (Got the t-shirt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 12:24
Die pijp zou je kunnen wegwerken door over de hele lengte van die wand een bank te maken. Zithoogte zal dan wel ietsjes hoger zijn dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 01:08
Ik heb een vraag: zit er ventilatie in de kelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
gron74 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:57:
Ik heb een vraag: zit er ventilatie in de kelder?
Weinig. Ik heb ruimte voor “iets” als we dat venstertje vervangen.

Vandaag inderdaad schimmel gevonden in een van de binnenmuren dus daar moet ik wat aan doen en uitvissen waar de vocht vandaan komt.

De kelder is anders droog. Ook gevonden dat de steunpaal een dwarsbalk ondersteunt die over de lengte van de kelder loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 23-02-2021 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Om op je laatste vraag terug te komen: ja, er bestaat een pijp-achtige constructie voor daglicht: een daglicht spot. Wij hadden deze in het dak van de aanbouw laten plaatsen. Eerste half jaar dacht ik bijna iedere avond wel een keer dat ik een lamp had laten branden...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 01:08
Ik zou me toch als eerste concentreren op ventilatie anders krijg je geen gezond leefklimaat.
Pagina: 1