Toon posts:

Schimmel op binnenmuur

Pagina: 1
Acties:

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-03 14:55
Sinds enige tijd hebben we in onze huiskamer, aan de buiten muur, schimmel.

Situatie;
Hoekwoning, bouwjaar 1979.
Naast de woning, hebben een steegje (eigen grond).
In de hoek van deze muur, en de achtergevel, hebben we schimmelvorming op de binnenmuur.
De funderingsbalken zijn nat, dus zeer waarschijnlijk optrekkend vocht.

De funderingsbalken zweven vrij van de zandgrond (Flevoland, alles verzakt lekker...).

Nu kreeg ik de tip om in de steeg, de fundering vrij te graven, en een waterkering aan te brengen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Er werd aangeraden om de dakdekker (ja echt) bitumen er op te laten branden, zelf dacht ik aan Aquablokker.
Daarnaast eventueel extra spouwbeluchting aanbrengen (geen isolatie aanwezig bij mij weten).

Iemand nog tips?
Gezien de steeg toch opnieuw bestraat moet worden, wil ik alles zelf gaan doen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lastig te zeggen waar het vocht vandaan komt, het kan leefvocht van binnen zijn die niet weg kan door ventilatie, het kan doorslaand vocht zijn vanaf de gevel, optrekkend vocht vanaf de fundering, een lekkage op hoger niveau die al dan niet via een ophoping van isolatie zijn waardoor er een brug ontstaat en deze tegen de binnengevel komt etc.

Het kan nooit kwaad om straks als het een beetje lekker weer is om rond je gevel wat tegels weg te halen, een stukje af te graven om in te smeren met bijv. Inertol, een baksteen in de gevel ca 2 lagen boven de grond uit te hakken/boren en een spouw ventilatierooster te plaatsen, de buitenmuren af te spuiten en zodra droog met een ademende impregneermiddel te behandelen.

Het kan ook zijn dat je fundering geen of onvoldoende beluchting heeft waardoor het vocht niet afgevoerd kan worden en dat je extra beluchting rooster moet aanbrengen voor je fundering.

Belangrijk is dus proberen te achterhalen waar het probleem in zit om een adequate oplossing te verkrijgen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• hansie_k
Goed plan, ik ga eerst een voor wat extra ventilatie zorgen, in de muur/spouw.
Was al weken puntje van aandacht, maar laat ik dat eerst een proberen.
Tevens ga ik ook maar even extra gaten laten boren voor kruipruimte ventilatie.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:48

Exigence

dnkroz

Controleer ook je spouw op puin in die hoek.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hansie_k schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:09:
Sinds enige tijd hebben we in onze huiskamer, aan de buiten muur, schimmel.

Situatie;
Hoekwoning, bouwjaar 1979.
Naast de woning, hebben een steegje (eigen grond).
In de hoek van deze muur, en de achtergevel, hebben we schimmelvorming op de binnenmuur.
De funderingsbalken zijn nat, dus zeer waarschijnlijk optrekkend vocht.

De funderingsbalken zweven vrij van de zandgrond (Flevoland, alles verzakt lekker...).

Nu kreeg ik de tip om in de steeg, de fundering vrij te graven, en een waterkering aan te brengen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Er werd aangeraden om de dakdekker (ja echt) bitumen er op te laten branden, zelf dacht ik aan Aquablokker.
Daarnaast eventueel extra spouwbeluchting aanbrengen (geen isolatie aanwezig bij mij weten).

Iemand nog tips?
Gezien de steeg toch opnieuw bestraat moet worden, wil ik alles zelf gaan doen.
Hoeken van een gebouw zijn meestal de koudste plekken, en vocht gaat altijd naar de koudste plek. Het hoeft dus geen optrekkend vocht te zijn.

• hansie_k
Het is inderdaad een dooie hoek, om het zo maar te zeggen.
Aan de ene kant staat een vrij grote kast, aan de andere kant zit de achter deur en hangt het gordijn (wat 's avonds voor de deur gaat).

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-03 12:21

Edgarz

Tweako-active since1986

Heb ik ook op de binnenmuur van mijn huurhuis (ook hoekhuis).

Huisbaas houdt poot stijf dat het een gebrek aan binnen ventilatie is, ondanks dat iedere dag het raam een uur of wat open staat, zomer of winter. Uit de plint op diezelfde muur waai je bij een beetje wind buiten uit je onderbroek, de muur is steenkoud dus dat dit niets met gebrekkige ventilatie te maken heeft lijkt mij helder.

Aanval is de beste verdediging dus om de aandacht af te leiden richt de huurbaas zich op de groene aanslag van de tuintegels en het onkruid in de voortuin (groene mos) en probeert het huurcontract op deze manier te verbreken... Erg goed voor de stemming.

Vrouw in de stress

[Voor 21% gewijzigd door Edgarz op 23-02-2021 14:22]

• Ernemmer
  • Niet online
hansie_k schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:18:
Het is inderdaad een dooie hoek, om het zo maar te zeggen.
Aan de ene kant staat een vrij grote kast, aan de andere kant zit de achter deur en hangt het gordijn (wat 's avonds voor de deur gaat).

[Afbeelding][Afbeelding]
Goed voorbeeld van een koude hoek inderdaad en geen optrekkend vocht.

• hansie_k
Ernemmer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:22:
[...]

Goed voorbeeld van een koude hoek inderdaad en geen optrekkend vocht.
En hoe los jìj dit op? ;) (Vraagt de baas altijd...)
Geval van isolatie, extra radiator in de hoek, ...?

• Ernemmer
  • Niet online
hansie_k schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:10:
[...]

En hoe los jìj dit op? ;) (Vraagt de baas altijd...)
Geval van isolatie, extra radiator in de hoek, ...?
Ik heb het opgelost door in een nieuwbouwwoning te wonen, maar jij kan het oplossen door te zorgen dat die hoek ook warm wordt en er minder vocht in huis is.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nu in de aanbieding bij de bouwmarkt: Flexa Easycare Badkamer. Deze vormt een schimmelbestendige verflaag, biedt weerstand tegen stoom (zal je niet nodig hebben) en 10x beter schrob- en reinigbaar.

Natuurlijk pak je hiermee niet de bron aan, maar mogelijk als je de schimmel goed kan weghalen kan je een laag van deze verf eroverheen smeren. Wellicht helpt het en komt het (op die locatie) niet meer terug.

• hansie_k
Ernemmer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:43:
[...]

Ik heb het opgelost door in een nieuwbouwwoning te wonen, maar jij kan het oplossen door te zorgen dat die hoek ook warm wordt en er minder vocht in huis is.
Haha, ja dat gaat net ff te ver...
Eens kijken of we wat aan de ventilatie kunnen doen, bedankt voor t mee denken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee