Vraag

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-03 18:43

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Mijn vraag
de Macbook van mijn vriendin start niet meer op.
Het is een MacBook Pro 13" 2020 with touch bar core I5 1.4

Ze was aan het videobellen toen de batterij op was en dus logischerwijs ging de laptop uit.
Vervolgens weer aan de lader, maar geen respons na het opladen. Opvallend is dat het lampje van de webcam aan bleef en blijft
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- powerknop 10 seconden ingedrukt (en ook langer tot een minuut ongeveer)
- shift - powerknop voor veilige modus
- NVRAM reset
- SMC reset
- extern toetsenbord aangesloten en extern scherm aangesloten
- batterij leeggedraineerd en vervolgens de toetscombinaties opnieuw geprobeerd.
- apple support bellen

wat wel opvalt is dat het webcam lampje wel even uitgaat op het moment dat ik de powerknop ingedrukt houdt en ook wel meerdere keren dan eventjes uit is, maar vervolgens vanzelf weer aangaat.

Apple support maakt er nu een hardware probleem van, maar daar kan ik niet bij. laptop was gewoon goed en is puur uitgegaan door de batterij. Het lijkt erop dat de laptop in een staat/status is waar ie niet uit te krijgen is.
O ja, overwogen stroom van de accu af te halen, maar gezien garantie toch maar even niet gedaan.

hebben jullie nog ideeën?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Beste antwoord (via Dr C op 07-03-2021 14:52)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:59
Als je een tweede hebt, sluit dan even een USB-C naar USB-C kabel aan op de 2e USB-C poort en start Apple Configurator 2 (gratis) op de 2e Mac op, dan kan je zien of de T2 in recovery mode gegaan is.

Hoewel het er op kan 'lijken' dat het simpelweg een lege batterij was lijkt het me sterk dat een MBP 2020 standaard 'kapot' gaat als je hem gebruikt tot ie leeg is, dan zou iedereen dat wel hebben ;-) Zou dus ook een combinatie probleem of toeval kunnen zijn.

Zolang je T2 niet goed loopt kan je Mac ook niet opstarten en heeft een SMC reset (bestaat eigenlijk niet op T2) en NVRAM wissen niet zo veel zin.

Alle reacties

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Heb je hem wel een tijdje laten opladen? Dus niet gelijk stekker erin en dan het power knopje indrukken? In principe zou dat ook niet echt uitmaken en zou hij gelijk moeten opstarten, maar aangezien hij niet gelijk aan gaat, lijkt het me wel handig om hem even een paar uur aan de kant te zetten met de stekker erin.

Controleer ook wel even of de oplader het doet, door bijv een andere apparaat met USB-C op te laden. Zo weet je ook zeker dat de oplader van de Mac het gewoon doet.

[Voor 64% gewijzigd door MysticX op 21-02-2021 17:28]

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Als je een tweede hebt, sluit dan even een USB-C naar USB-C kabel aan op de 2e USB-C poort en start Apple Configurator 2 (gratis) op de 2e Mac op, dan kan je zien of de T2 in recovery mode gegaan is.

Hoewel het er op kan 'lijken' dat het simpelweg een lege batterij was lijkt het me sterk dat een MBP 2020 standaard 'kapot' gaat als je hem gebruikt tot ie leeg is, dan zou iedereen dat wel hebben ;-) Zou dus ook een combinatie probleem of toeval kunnen zijn.

Zolang je T2 niet goed loopt kan je Mac ook niet opstarten en heeft een SMC reset (bestaat eigenlijk niet op T2) en NVRAM wissen niet zo veel zin.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 16:01
Welke SSD zit er in?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
MysticX schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:26:
Heb je hem wel een tijdje laten opladen? Dus niet gelijk stekker erin en dan het power knopje indrukken? In principe zou dat ook niet echt uitmaken en zou hij gelijk moeten opstarten, maar aangezien hij niet gelijk aan gaat, lijkt het me wel handig om hem even een paar uur aan de kant te zetten met de stekker erin.

Controleer ook wel even of de oplader het doet, door bijv een andere apparaat met USB-C op te laden. Zo weet je ook zeker dat de oplader van de Mac het gewoon doet.
zeker de hele nacht aan de oplader. Wat ik nog niet vermeld heb is dat wel het 'oplaad geluidje' te horen is zodra ik de laadkabel erin doe. dus dat is wel goed

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:32:

helemaal mee eens. ik vond het al wat stom dat apple support dit er dan maar van maakte puur omdat ze het even niet weten. Ik heb zelf ook de indruk dat ie in een staat is geraakt waar ie niet uitkomt. ik ga de apple configurator even proberen. zal dan via een hub moeten naar mijn oudere MacBook Pro, maar dat lukt vermoedelijk wel. ik heb niet zo'n kabel. back to the drawing board
Weet je ook hoe ik em uit de T2 recovery mode kan krijgen? of kan die tool dat doen?

• johnkeates
Je had deze 7-seconden reset al gedaan he: https://support.apple.com/en-gb/HT201295 (volgens mij heb je dat genoteerd als SMC reset?)

Veel T2/DFU recovery opties staan hier: https://mrmacintosh.com/h...-put-a-mac-into-dfu-mode/ maar als je geen tweede Mac met de juiste poorten en geen kabel hebt om dat zelf te doen is het lastig en zal je naar iemand (of een APSP/AASP) moeten die dat wel heeft. Dit is een beetje vergelijkbaar met een microcode issue dat je op AMD moederbordjes hebt/had, als je net geluk hebt dat je andere compatible hardware hebt om de upgrade te doen zal je de deur uit moeten ;)

[Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 21-02-2021 18:21]

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
ja, de 7-seconden reset ook al gedaan.

Inmiddels gelukt betreft een kabel, de MacBook in DFU mode gekregen. Helaas zowel 'revive' als 'restore' (laatste is dus helemaal wissen), hebben niet het gewenste effect gehad. Hij doet nog steeds niks. Jammer, het leek me een logische stap.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Nog even een update (voor de archieven): uiteindelijk de MacBook moeten wegbrengen. Wat ik begrepen heb, is dat zowel het Logic board als scherm en Touch ID gedeelte vervangen is. Helaas ben ik er niet achter wat er nou precies defect was, maar waarschijnlijk is ie gewoon bricked geweest. Het is iedergeval opgelost nu onder garantie. Bedankt voor het meedenken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Dr C schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:54:
Nog even een update (voor de archieven): uiteindelijk de MacBook moeten wegbrengen. Wat ik begrepen heb, is dat zowel het Logic board als scherm en Touch ID gedeelte vervangen is. Helaas ben ik er niet achter wat er nou precies defect was, maar waarschijnlijk is ie gewoon bricked geweest. Het is iedergeval opgelost nu onder garantie. Bedankt voor het meedenken...
Jammer dat we idd niet meer weten. Aan de andere kant ook niet gek; waarschijnlijk gaat een AASP/APSP ook niet verder dan 'welke dingen werken niet meer' en gaat die dan vervangen. Het is de manuren niet waard om iemand low-level naar zo'n probleem te laten kijken, vooral niet als je dan nog niet zeker weet of je de klant met een correct functionerend product blij kan maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee