Toon posts:

Nas voor automatische backup van video/fotobestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-05 00:44
Hallo!
Ik zou graag automatisch de inhoud van enkele mappen n bestanden automatisch gebackupt willen hebben op een externe locatie in geval van brand of diefstal etc. Ook zou ik de bestanden bij wijze van externe schijf overal ter wereld willen bereiken om te slepen naar mijn video editing programma (davinci resolve). Kan dit laatste? Zo ja, welke Nas moet ik hebben? 2-4 bays volstaan,

Ik heb al gekeken naar Qnap en synology maar weet niet welke de meest chille workflow hebben en waar ik het meeste waar voor mn geld krijg! (en geen overbodige extra's koop)

Ik zat bijv hier naar het 2 of 4 bay model te kijken. Ik wil wel futureproofen dus 32tb per schijf aankunnen is een pre.
https://www.amazon.com/Sy...WxuYKv3kG76RRGGx9Jz2&th=1
Dank voor de hulp!

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 10:22
Videobewerking vanaf een NAS is een slecht idee. Videobewerking via een internetlijn een bijzonder slecht idee.

Wat ik mis is de keuze voor een NAS. Waarom geen online opslag die iemand anders voor je regelt? Onedrive bijvoorbeeld.

while (! ( succeed = try ()));

• aquinox
ik wil geen recurrente kosten. En ja hoor dat het niet al te snel is maar als ik net dat ene bestandje niet bij me heb heb ik het wel op de nas. dan maar iets langer renderen. En ik wil eigenlijk dat ie alleen aanstaat als ik daadwerkelijk iets ervan nodig heb (99% van de tijd dus niet, dat ie voor de rest dus slaapt)

• aquinox
Iemand? Synology lijkt de beste apps te hebben maar zijn die wel relevant voor mijn usecase?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Synology op Qnap maakt op zich niet zo veel uit.
Vind persoonlijk Synology fijn.

Over hoeveel data hebben we het?
En je hebt het over Backups voor het geval van Brand of Diefstal.
Dus je hebt dan sowieso twee nassen nodig. Of toch zaken back-uppen in de cloud.

Je hebt het over 32TB per schijf? Bedoel je dus echt 4x 32TB? of in totaal 32 TB?
32TB voor consumenten is er nog niet.

Wil je daarnaast ook nog redundantie? Zorgt dan voor RAID1.
Dit bepaald dan ook of je 2 of 4 bays moet nemen.

Verder kan je een NAS wel remote benaderen. Dit kan op meerdere manieren.
Maar kijk ook of je het veilig doet. "zomaar" alles open zetten is geen goed idee.

Beter is om iets van VPN op je NAS te zetten zodat je vanaf je werkplek veilig bij de data van je NAS kan.

Ik zou ook niet direct van de NAS werken. Maar de benodigde data dan naar je werkplek downloaden en daar werken. (daarbij is je NAS je backup zeg je. Je data zou je dus lokaal al moeten hebben??)

Een NAS hoeft niet veel te gebruiken. Maar als hij uit staat, staat hij uit.
ik ken geen optie dat je die met iets als WOL aan kunt zetten.
Daarnaast moet hij ook aan staan wil je je data kunnen backuppen.

Zorg verder dat je de backup tooling gebruikt die ook versie beheer heeft.
Dus niet 1:1 kopieën maakt van je laptop en de data overschrijft.
Je wilt terug naar de tijd kunnen waar je bestand nog ok was.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:18

jurroen

Security en privacy geek

Je geeft aan dat je naar een 'toekomstbestendige' oplossing zoekt, waar 32TB disks in kunnen. Die zijn nog niet beschikbaar voor reguliere gebruikers, maar zullen waarschijnlijk zonder issues geslikt worden. Als je kijkt naar het 'toekomstbestendige' aspect ervan, vind ik het wat vreemd dat je zelf op de proppen komt met een budget-NAS.

Voor een goed antwoord mist er informatie:
  • Huidige eisen: de content die je nu edit, wat is de resolutie, wat is de bitrate en hoe zie je het werken vanaf een netwerkschijf voor je? Je snapt (hopelijk) dat het editen van een 480p H.264 hele andere eisen heeft dan 4K raw footage - ook wat betreft throughput van het netwerk en de NAS.
  • Toekomstige eisen: je geeft expliciet aan dat je wilt dat de NAS (...of oplossing) 'toekomstbestendig' is. Waar denk je dan aan? Is het puur de mogelijkheid om de opslagcapaciteit te vergroten? Blijf je de komende jaren met dezelfe apparatuur, formaten en specs werken?
  • Budget: Wat is het beschikbare budget? En is dat voor een diskless oplossing of moeten er binnen dat budget ook schijven aangeschaft worden?

• aquinox
Dank! Ik edit 4k h265 maar het is vooral als backup: als ik in nood een bestand nodig heb dat ik dat zo in resolve kan slepen en dat ie er wel wat langzamer over doet om die clip te renderen, maar ik heb hem iig. Budget is een paar honderd euro. als het daarvoor niet te doen is is afspelen/reviewen van n bestand alvorens downloaden voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Definieer paar honderd euro!

Een DS120J is het goedkoopste model(kan slechts 1 disk in) en vindt je voor ongeveer 100,-.
Dan zit er nog geen HDD in. een 8TB schijf kost je iets meer dan 200,-.

Maar je hebt het over 32 TB.
Dat zijn 3x 12 TB disks bv. Die zijn 400,- per stuk.
Maar dan moet je ook een andere NAS hebben.

En dan heb ik het nog niet over extra disk voor redudantie bv.

Dan nog de vraag hoe belangrijk is je data. En wat is die waard.
Heb je alle data al lokaal staan? En is de NAS extra als backup?

Of plaats je voornamelijk al je data op de NAS?
Plaats je de NAS in huis? Of Off site?

Geef even kort goed weer wat je nu precies wilt bereiken.
Qua storage behoefte, backup, retentie en beschikbaarheid.

Je kan zowat elke NAS wel instellen dat je die remote kunt benaderen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• aquinox
200-350 voor de nas zelf, liefste 4 bays die dus schijven van minstens 32tb aankunnen. Ik plaats deze elders zodat ik dan alles nog heb als mn casa in de fik vliegt :p Ik heb de data allemaal lokaal intern en een externe backup maar wil deze dus ook buitenshuis gebackupt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee