Toon posts:

Stoofprofiel vloerverwarming met 2 pompen.

Pagina: 1
Acties:

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 09:16
Mijn vraag betreft het stookpatroon van mijn vloerverwarming systeem (typo in de titel, geen idee hoe ik dat kan aanpassen. Sorry!)

De installatie:
C.V. is een Remeha Tzerra 28C CW4

Deze voedt twee zones.

Zone A
Oppervlakte is circa 75m2. Er zijn 4 groepen verbonden aan een Grundfos pomp.

Zone B
Oppervlakte is circa 35m2. Ook deze ruimte heeft 4 groepen, twee daarvan staan open en andere twee staan momenteel dicht. Hier is een Wilo vloerverwarming pomp geplaatst.

Het aansturen van de ketels gebeurt met een Plugwise zoneverwarming systeem. De ketelsturing is een ADAH HA en deze ondersteunt Opentherm protocol. De twee zones hebben ieder een LISA thermostaat. Als deze warmtevraag aangeven, gaat de CV aan en wordt de betreffende pomp aangezet met een PLUG.

Zone A laat dit stookgedrag zien:

De ketel gaat dus telkens kort aan, verwarmt het water naar 50 graden en moduleert dan helemaal naar (bijna) 0. En dat herhaalt zich ….

Zone B laat dit stookgedrag zien:

Dit oogt ‘rustiger’.

Is het op deze wijze telkens even aanslaan van de CV normaal? Ik had verwacht dat zone A juist stabieler zou zijn in zijn stookpatroon; daar ligt veel meer slang in de vloer. Dat is echter niet het geval.

[Voor 1% gewijzigd door Eternity_rules op 21-02-2021 16:06. Reden: typo's]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eternity_rules Bij jouw plaatjes denk ik meteen aan "de pendelende ketel". Maar dit is alleen maar een kreet. -
Mijn diagnose op afstand: Het minimum vermogen van jouw ketel is (op dit moment) veel groter dan de warmteafgifte van jouw vloerverwarming. Bij de huidige buitentemperaturen is dit eigenlijk ook geen wonder.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Eternity_rules
Dank voor je reactie @dunklefaser !

ALs beide zones warmte vragen, is het plaatje een stuk 'vlakker'; keurig 10 graden verschil tussen aanvoer- en retourwater. Minder moduleren Dus, ik denk dat je gelijk hebt.

• Eternity_rules
Nog een aanvullende vraag @dunklefaser

Op de pomp van de vloerverwarming zit een radiatorknop. Die staat op 50 graden. Maar, de cv temperatuur heb ik ook al op 50 graden staan. Dus eigenlijk overbodig.

Mag die radiatorknop 'dicht' gezet worden (ja, er is doorstroming via andere radiatoren mogelijk). Dus, mag de aanvoer naar de vloerverwarming pomp helemaal dicht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eternity_rules Waarom zou je de vloerverwarming eigenlijk uit willen zetten?
Een belangrijke vraag: Met welke (maximale) temperatuur gaat het water de vloerverwarmingslussen in?
50°C zou iig veel te hoog zijn! (Meten is weten)
Dat je ook nog radiatoren hebt staat trouwens niet in je openings post.

[Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 08-03-2021 14:51]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Wat denk je van een (ventilatie)WP erbij nemen?
Ik weet niet hoe handig je bent maar boven de 7 graden kan die dan de taak van de ketel overnemen.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Eternity_rules
@dunklefaser

Zal het even toelichten. Ik merkte dat de ketel 'pendelt'. Er verder over nadenkend weet ik (denk ik...) de oorzaak.

De ketel voedt twee vloerverwarming pompen. Een vloerverwarming pomp is er direct onder gemonteerd. De andere vloerverwarming vvp zit ongeveer 4 meter verder. Deze is voor de woonkamer + keuken en dus het belangrijkste!

Al gelang de warmte behoefte schakelt ADAM HA de ketel aan EN de betreffende vloerverwarming pomp. Stel nu dat mijn woonkamer warmte vraagt; dan gaat de ketel aan en de vvp van die ruimte.De andere vvp gaat dan niet aan. Prima. Echter, heet cv water stroomt natuurlijk ook naar de vvp die direct onder de ketel hangt. Die staat weliswaar niet aan, maar er kan natuurlijk cv water doorstromen. En dat hete water komt dan dus direct terug naar de ketel!

Volgens mij is dat de reden van het pendelen!

Nu dacht ik:
- temperatuur van cv laag zetten (bijvoorbeeld 45 graden)
- thermostaatknop van de vvp en vervangen door een TOM of FLOOR

Als er geen warmtevraag is dan gaat die TOM dicht en gaat er dus geen cv water door de pomp. De retour is dan dus niet heet.

PS
Ik heb een handdoek radiator die als overflow fungeert. Die staat altijd open.

@Jim423
Dat gaat over een paar jaar gebeuren!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee