magneetschakelaar om groep in de meterkast uit te schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.E. Visser
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2021
Mijn vraag
Ik heb meerdere groepen die te samen meer dan het maximale vermogen afnemen.
hoofdzekering 40C
7x ALAuto 16AB
1x ALAutom 16B zonnepaneel
g 1 wasmachine 12,4A
gr 2 Autolader 13A /16A

kan ik bv. een magneetschakelaar gebruiken om bv groep 1 uit te schakelen als groep 2 in gebruik is? in de meterkast?

Ik weet dat een 3 fase aansluiting het probleem ruimschoots oplost. maar zou het ook op deze manier kunnen?

Waarom is het een slechte keuze?

MvG piet (kan pas vanavond jullie adviezen lezzen.)

Beste antwoord (via P.E. Visser op 21-02-2021 23:47)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:24
Dat alle groepen tegelijk te veel zouden kunnen trekken is normaal. Dat is is praktisch elk huis zo.

Het is technisch wel mogelijk om groepen af te schakelen zoals je voorstelt, maar ik zou niet weten waarom je het zou willen.

Die wasmachine die je voorstelt gebruikt weliswaar 10.5A, maar enkel tijdens verwarmen wat hij maar een klein deel van het wasprogramma doet. Hetzelfde voor de oven die na het voorverwarmen af en toe wat bijverwarmd.

De kookplaat zou 12A kunnen trekken (niet veel trouwens), maar dit is alleen als alle pitten volgas draaien. Hoe vaak doe je dat nu voor langere tijd? En hoeveel draait er dan in de praktijk nog erbij?

Stofzuigen is wel continu vermogen, maar is incidenteel, vaak niet zo lang en ook hier: Hoe veel draait er in de praktijk nou tegelijk (en op piekvermogen).

Daar komt bij dat een zekering niet klapt bij de nominale stroom die er op staat. Dat is de stroom waarbij hij nog heel moet blijven. Daarboven gaat hij stuk, maar hoe minder de overbelasting hoe langer dat duurt. In jouw geval, 40-45A kun je ongestraft trekken voor een minuut of 10-15 voordat de zekering ergens over na te denken. En dan zijn de koffieautomaat en oven alweer klaar. Misschien de wasmachine zelfs al.

Voordat je dit zou willen gaan bouwen, zou ik eerst eens beginnen met bepalen hoeveel stroom je nou daadwerkelijk trekt in de praktijk. Grote kans dat het allemaal enorm meevalt (anders blies half Nederland de stoppen er wel uit).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Laadpaal met load balancing voor je auto zal de makkelijkste oplossing zijn. De rest is allemaal niet zo bijzonder qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Autolader met load-balancing nemen.

Dan meet de autolader continu de afgenomen stroom van de hoofdaansluiting, en past daarop de laadsnelheid aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:53
Auto op 16A laden is toch geen probleem. Je geeft aan nu 1 fase te hebben. Dan zetten we de wasmachine (2000 W = 9A), waterkoker en oven aan samen met de auto zit je dan op 3x9 +16= 43A. Dat lijkt meer dan je 35A hoofd zeker ing, maar ditsamengestelde gebruikt is misschien 10 minuten, dat is geen probleem voor de hoofd zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.E. Visser
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2021
oke sorry
Ik zie dat jullie alle gegevens nodig hebben een vereenvoudiging van het probleem leid tot verkeerde antwoorden

mijn aansluiting is 35A de Hoofdschakelaar is 40C type.
de grote verbruikers zijn als volgt.
(- stofzuiger 1400 W koffie automaat 800W)

Was machine..............10,5A
(zp: ...............................10,1A)
auto...............................10A
fornuis Atach ................12,1A
Daaldrop .....................6,6A
SCHUUR ........................6,5A
KEUKEN.........................4,4A
verlichting .....................2,2A

dus alles te gelijk teveel ampères. maar ik gebruik nooit alles tegelijk. nu zou ik willen afdwingen dat als iets loopt een andere groep wordt geblokkeerd.
dus wasmachiena aan is oven geblokkeerd of zoiets

bestaat zoiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
P.E. Visser schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:13:
..dus alles te gelijk teveel ampères.
Dat is bij zo ongeveer iedereen het geval.
..maar ik gebruik nooit alles tegelijk.
Dan is er toch geen probleem? Hoevaak is de afgelopen tijd je hoofdzekering er uitgegaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:24
Dat alle groepen tegelijk te veel zouden kunnen trekken is normaal. Dat is is praktisch elk huis zo.

Het is technisch wel mogelijk om groepen af te schakelen zoals je voorstelt, maar ik zou niet weten waarom je het zou willen.

Die wasmachine die je voorstelt gebruikt weliswaar 10.5A, maar enkel tijdens verwarmen wat hij maar een klein deel van het wasprogramma doet. Hetzelfde voor de oven die na het voorverwarmen af en toe wat bijverwarmd.

De kookplaat zou 12A kunnen trekken (niet veel trouwens), maar dit is alleen als alle pitten volgas draaien. Hoe vaak doe je dat nu voor langere tijd? En hoeveel draait er dan in de praktijk nog erbij?

Stofzuigen is wel continu vermogen, maar is incidenteel, vaak niet zo lang en ook hier: Hoe veel draait er in de praktijk nou tegelijk (en op piekvermogen).

Daar komt bij dat een zekering niet klapt bij de nominale stroom die er op staat. Dat is de stroom waarbij hij nog heel moet blijven. Daarboven gaat hij stuk, maar hoe minder de overbelasting hoe langer dat duurt. In jouw geval, 40-45A kun je ongestraft trekken voor een minuut of 10-15 voordat de zekering ergens over na te denken. En dan zijn de koffieautomaat en oven alweer klaar. Misschien de wasmachine zelfs al.

Voordat je dit zou willen gaan bouwen, zou ik eerst eens beginnen met bepalen hoeveel stroom je nou daadwerkelijk trekt in de praktijk. Grote kans dat het allemaal enorm meevalt (anders blies half Nederland de stoppen er wel uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier pas sinds Q4 2020 van 1x 25A naar 1x 35A gegaan (samen met meter wissels..)

voor die tijd slingerde ik ook rustig mn vaatwasser, Wasmachine en (warmtepomp)wasdroger tegelijk aan...

samen met het overige "standaard" verbruik nooit geen probleem gehad.. als je met regelmaat je 35A zekering er uit gaat frituren zou ik me er pas druk om gaan maken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
P.E. Visser schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:13:
oke sorry
Ik zie dat jullie alle gegevens nodig hebben een vereenvoudiging van het probleem leid tot verkeerde antwoorden

mijn aansluiting is 35A de Hoofdschakelaar is 40C type.
de grote verbruikers zijn als volgt.
(- stofzuiger 1400 W koffie automaat 800W)

Was machine..............10,5A
(zp: ...............................10,1A)
auto...............................10A
fornuis Atach ................12,1A
Daaldrop .....................6,6A
SCHUUR ........................6,5A
KEUKEN.........................4,4A
verlichting .....................2,2A

dus alles te gelijk teveel ampères. maar ik gebruik nooit alles tegelijk. nu zou ik willen afdwingen dat als iets loopt een andere groep wordt geblokkeerd.
dus wasmachiena aan is oven geblokkeerd of zoiets

bestaat zoiet?
Ja zoals de eerste twee reacties waren: Een autolader met load balancing. En natuurlijk, in theorie kan je alsnog de zekering eraf krijgen door alles tegelijk van de andere groepen aan te hebben, maar dat is bij iedereen zo, en in de praktijk is het geen probleem.

En redelijke kans dat het ook geen enkel probleem is met autolader erbij, maar dat kan je dus makkelijk oplossen.

Overigens 500W verlichting? Al weleens overwogen om LED te kopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Jazeker. Ik heb dit thuis voor mijn keramiekoven (1250 graden).
Ik heb een Eltako AR12DX gebruikt hiervoor samen met een Hager ESC125S. Je kan ook direct de groep schakelen met de Eltako maar ik vond dit een wat nettere oplossing. Ik zou dit jou ook gaan aanraden als je echt 16A wilt schakelen. De wasmachine bij mij gaat vanzelf weer verder als de spanning weer terug erop is. (Miele). Je kan ook meerdere groepen schakelen door meerdere ESC125S te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 21-02-2021 22:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:53
Ik heb 1 fase, 35A thuis. De auto laad op 16A. Er zitten nog 14 andere groepen in (Ik hou van afzonderlijk zekeren) . Ovens, magnetron, wasmachine e.d. Tja, dat is geen probleem voor de hoofdzekering. Load balancing voor de auto heb ik ook wel over zitten denken, maar dan om op max 32A te laden. Bij 16A of zelfs 10A is dat gewoon echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Dat is wel erg simpel gesteld. De oven is 13A bij mij maar dat ging toch mooi mis en ik zat ook nog in het hoge tarief :(. Het probleem zit hem erin dat een laadpaal of keramiekoven deze stroom continu trekt. Eigenlijk heb je dus maar een hoofdzekering van 20A voor de gehele woning. Dat gaat best snel mis aangezien ik elektrisch kook. 3 pitten aan + magnetron en de Quooker die opwarmt en het gaat al mis. In de praktijk grijpt die Eltako nog wel eens in, ik hoor hem dan schakelen. Je kan het natuurlijk proberen en kijken hoe het gaat maar ik heb liever gewoon in orde. Aangezien de TS volgens mij over een C40 hoofdautomaat beschikt kun je het wat makkelijker uitproberen dan ik met mijn smelt 35A want dat kost nogal wat :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:37

Theo

moederbord

Je hoofdzekering van 35A sprint er niet gelijk uit zodra je een secode op 35.01 ampere zit :P Je zal nog verbaasd zijn hoeveel zo'n 35A smeltzekering mag hebben voordat deze daadwerkelijk smelt. Een 35A traag smeltzekering tript na:
- 60 minuten bij 45A
- 15 minuten bij 50 A
- 3 minuten bij 75 A
- 1 seconde bij 200A

Als je dus even 5 minuten je waterkoker aanzet (= 10A) waardoor je stroomverbruik voor 5 minuten de 45A aantikt (=10 kW elkectrisch verbruik in huis) is er niks aan de hand. Het enige waar je echt rekening mee moet houden zijn de langdurige grootverbruikers die gedurende lange tijd veel stroom verbruiken. Bijvoorbeeld een half uur stofzuigen (6A) terwijl de auto aan het laden is (13A), je condensdroger aanstaat (14A), je electrische kacheltje continu aanstaat (5A) en je twee luchtontochtigers hebt draaien (2A) zorgt voor een continustroom van 40A gedurende 30 minuten. Daar gaat je zekering niet van stuk. Zet je dan daarbij ook nog eens de oven aan (en je hebt een grote oven, dus 10 minuten bezig met voorverwarmen) dan zit je op 50A voor 10 minuten, en heel dicht in de buurt van de tripwaarde.Maar dit is wel een vrij extreem voorbeeld.

Zo'n 35A smeltpatroom is stiekem een 45A zekering die pas tript wanneer deze een uur lang meer dan 45A krijgt te voortduren :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jim423 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:05:
Dat is wel erg simpel gesteld. De oven is 13A bij mij maar dat ging toch mooi mis en ik zat ook nog in het hoge tarief :(. Het probleem zit hem erin dat een laadpaal of keramiekoven deze stroom continu trekt. Eigenlijk heb je dus maar een hoofdzekering van 20A voor de gehele woning. Dat gaat best snel mis aangezien ik elektrisch kook. 3 pitten aan + magnetron en de Quooker die opwarmt en het gaat al mis. In de praktijk grijpt die Eltako nog wel eens in, ik hoor hem dan schakelen. Je kan het natuurlijk proberen en kijken hoe het gaat maar ik heb liever gewoon in orde. Aangezien de TS volgens mij over een C40 hoofdautomaat beschikt kun je het wat makkelijker uitproberen dan ik met mijn smelt 35A want dat kost nogal wat :)
Ja, als je laadpaal 16A trekt, en je kookt tegelijk elektrisch en magnetron en quooker, dan gaat het mis. Namelijk bij jezelf: je moet je afvragen of je 16A moet laden. Ik laad doorgaans op 5A. Als je elke dag 400km rijdt, 's avonds laat thuiskomt en de volgende ochtend weer vroeg weg moet, dan ontkom je niet aan 16A. Maar de overgrote meerderheid rijdt dagelijks enkele tientallen kilometers, wat je makkelijk bij kunt laden op een laag vermogen.

Cunning linguist.

Pagina: 1