nieuwe kabel en wandcontactdoos aanleggen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 11:36
Het TV signaal in de woonkamer was al een tijdje matig. Tijd om de 25 jaar oude coax kabel eens te vervangen. Er lag een Cat5 kabel langs. Die ook maar meteen vervangen. Het TV signaal is duidelijk verbeterd, maar het probleem zit 'm nu in de lan kabel.
De kabel loopt achter de plint van de router/modem in de meterkast naar een wandcontactdoos in woonkamer. Een meter of 10.

Ik heb zelf een rj45 stekker er op geknepen.
or-w | or | gr-w | bl | bl-w | gr | br-w| br

Volgens de handleiding zou in de wandcontactdoos (Technetix) de volgorde
or-w | or | bl-w | bl | gr-w | gr | br-w | br
moeten zijn.

Ik heb het net nog eens gedubbelchecked en het *lijkt* alsof de draadjes overal goed zitten.
Klopt bovengenoemd schema?

Als ik een kabel (naar een switch in het TV meubel) aansluit op de WCD blijft het lampje op de router uit. De apparaten worden niet gevonden op het netwerk.

Iemand enig idee wáár het mis gaat? Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met troubleshooten.

Beste antwoord (via 1of6Billion op 21-02-2021 15:00)

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Ik heb ook nog wel eens een vrienden(familie van) klusje waar ik RJ-45 connectoren aan mag knijpen.
Belangrijk is dat elke ader tot het eind van de connector doorloopt, mis je een mm gaat het mis. Doe het zelf wel eens fout en haal ook regelmatig fout geknepen kabels eruit.

ik meen dat ik zelf bij mn eigen huis in de lan wantcontacten ook een kruis fout gemaakt had, het bedrading schema vroeg om een cross, maar de wcd had zelf ook al een cross(5 jaar geleden, dus weet niet precies wat er fout ging). ik had er niet zulke cijfers op als in jouw foto.

illustratie volledige ader in connector

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk6IrcCRU5HatKtRN9J92UbTNqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ucj3bDywg2B003CVnsRi7FDb.jpg?f=user_large

Enkele pointers https://www.bluejeanscabl...terrible-terminations.htm

bij twijfel nieuwe rj-45 knijpen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wandcontact is neem ik aan wél punchdown ? Zo ja, dan is deze altijd kleugecodeerd op A of B en hoef je alleen de codering te volgen.
9,5 van de 10x dat iemand hier iets over post hebben ze gewoon niet goed gepuncht of geknepen. Opnieuw dus. A óf B volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je beide kanten van je UTP op dezelfde manier geknepen? En uiteraard met het lipje naar beneden op deze volgorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:04
In europa altijd B.

Voor de rest, meten is weten. Score even ergens een el cheapo kabeltester en je weet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
KillerAce_NL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:25:
Wandcontact is neem ik aan wél punchdown ? Zo ja, dan is deze altijd kleugecodeerd op A of B en hoef je alleen de codering te volgen.
9,5 van de 10x dat iemand hier iets over post hebben ze gewoon niet goed gepuncht of geknepen. Opnieuw dus. A óf B volgen.
Yep, code B gevolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
PROnline schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:30:
[...]

In europa altijd B.

Voor de rest, meten is weten. Score even ergens een el cheapo kabeltester en je weet meer.
Lastig nu met alles dicht. Ik heb er 1 besteld bij Amazon. Die arriveert morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-07 22:18
ik zou de technetix volgorde is proberen...
grote kans dat de contacten niet in dezelfde volgorde staan, das maar juist hoe ze de printbanen hebben gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
sypie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:27:
Heb je beide kanten van je UTP op dezelfde manier geknepen? En uiteraard met het lipje naar beneden op deze volgorde?
Beide kanten? Van wat? Die volg ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou ook nooit een geknepen kabel doen naar een contactdoos, maar altijd doos-doos. Je wil dat alles wat je vast verwerkt ook vast is. In en uit klikken etc zorgt alleen maar voor mogelijke issues op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, ik ook niet. Verkeerd gelezen. De ene kant van de kabel komt in je modem/router en de andere kant in een WCD. Dus nee, 1 kant knijpen is genoeg.

Dan blijft dus over dat je moet gaan testen en zeker moet zijn van de juiste manier van aansluiten.

Kun je dat doosje eens open werken om te laten zien hoe het een en ander zit aangesloten? Ook duidelijk even het kleurschema er bij op de foto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
sypie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Nee, ik ook niet. Verkeerd gelezen. De ene kant van de kabel komt in je modem/router en de andere kant in een WCD. Dus nee, 1 kant knijpen is genoeg.

Dan blijft dus over dat je moet gaan testen en zeker moet zijn van de juiste manier van aansluiten.

Kun je dat doosje eens open werken om te laten zien hoe het een en ander zit aangesloten? Ook duidelijk even het kleurschema er bij op de foto zetten.
Kleurschema staat in de OP. Foto komt er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:01

lier

MikroTik nerd

Voor WCD's gebruik je solid kabel, patch kabels maak je met stranded. Er bestaan RJ45 stekkers die geschikt zijn voor solid kabel, maar ik verwacht dat je die niet gebruikt hebt? Los van de volgorde heb je (en dat is een aanname) niet de juiste onderdelen gebruik.

Ben (ook) wel benieuwd naar de foto.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
lier schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:09:
Voor WCD's gebruik je solid kabel, patch kabels maak je met stranded. Er bestaan RJ45 stekkers die geschikt zijn voor solid kabel, maar ik verwacht dat je die niet gebruikt hebt? Los van de volgorde heb je (en dat is een aanname) niet de juiste onderdelen gebruik.

Ben (ook) wel benieuwd naar de foto.
Het is Technetix Coax+Cat6 combikabel. Die zou in een Technetix WCD moeten kunnen. Dus als ik het goed begrijp is het idee van een stekker aan de router-kant verkeerd? Moet daar dan ook een WCD komen?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpyX5gnkj7ixIbJstVL0vEPs4Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLMx8hUfcGQD4Hi6z78HIZxv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ondertussen de kabels aan de WCD kant nog eens losgehaald en weer/beter vastgezet. Mijn Sonos Playbar is zichtbaar, maar staat als 'niet geconfigureerd' in de app.

[ Voor 11% gewijzigd door 1of6Billion op 21-02-2021 12:44 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Ik heb ook nog wel eens een vrienden(familie van) klusje waar ik RJ-45 connectoren aan mag knijpen.
Belangrijk is dat elke ader tot het eind van de connector doorloopt, mis je een mm gaat het mis. Doe het zelf wel eens fout en haal ook regelmatig fout geknepen kabels eruit.

ik meen dat ik zelf bij mn eigen huis in de lan wantcontacten ook een kruis fout gemaakt had, het bedrading schema vroeg om een cross, maar de wcd had zelf ook al een cross(5 jaar geleden, dus weet niet precies wat er fout ging). ik had er niet zulke cijfers op als in jouw foto.

illustratie volledige ader in connector

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk6IrcCRU5HatKtRN9J92UbTNqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ucj3bDywg2B003CVnsRi7FDb.jpg?f=user_large

Enkele pointers https://www.bluejeanscabl...terrible-terminations.htm

bij twijfel nieuwe rj-45 knijpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1of6Billion
OK, het is opgelost. :)

Het de volgorde van kleurtjes zoals in de OP aangegeven had ik via google afbeeldingen bepaald. En zo die rj45 stekker vastgeknepen. Toevallig had ik voor vandaag een bestellinkje gedaan bij de bouwmarkt en er 2 utp-stekkertjes bij zitten. Op het doosje stond gewoon dat je ook 'schema B' moest gebruiken. |:( Dus nieuwe stekker er aan en we hebben netwerk!

Aan allen: Bedankt voor de suggesties!
Pagina: 1