Vraag

• Willem - Putten
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 01-06 21:21
Beste mensen,

Mijn vraag:

In Excel houd ik in een spreadsheet mijn bloeddrukmetingen bij.

Ik maak daarvan ook een grafiek. Werkt allemaal prima en inzichtelijk.

Binnen de grafiek zou ik nu een bereik van een aantal cellen met gegevens willen opnemen. Om een idee te geven: Het gaat om cellen met daarin de gegevens als hoogst gemeten, laagst gemeten en gemiddeld gemeten.

Deze gegevens hoeven dus geen deel uit te maken van de grafiek. Het gaat er alleen om dit blokje van cellen te laten zien.

Ik heb wel wat zitten googelen, maar heb in de veelheid van hits het antwoord toch niet kunnen vinden. Iemand enig idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik Microsoft Family 365, betaald abonnement.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dank,

Willem

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Willem - Putten schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:03:
Binnen de grafiek zou ik nu een bereik van een aantal cellen met gegevens willen opnemen. Om een idee te geven: Het gaat om cellen met daarin de gegevens als hoogst gemeten, laagst gemeten en gemiddeld gemeten.

Deze gegevens hoeven dus geen deel uit te maken van de grafiek. Het gaat er alleen om dit blokje van cellen te laten zien.
Ik begrijp niet hoe je dat 'blokje van cellen' wil laten zien. Stel we nemen de hoogst gemeten waarde. Wil je dan in je grafiek dat er op het hoogste punt een rood stipje komt ofzo?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Willem - Putten
Ik denk dat mijn vraag lastig is te begrijpen.

Ik meet dagelijks. De waarden die ik meet zijn: bovendruk, onderdruk en polsslag. Die waarden komen in een lijndiagram.

Binnen het grafiekgebied wil ik een aantal cellen weergeven. Namelijk hoogst gemeten waarde, laagst gemeten waarde en gemiddeld gemeten waarde. Deze waarden worden niet in de grafiek uitgedrukt.

Het gaat er allleen maar om deze cellen in het grafiekgebied weer te geven.

Ik hoop dat deze toelichting e.e.a. verduidelijkt.

Willem

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Willem - Putten schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:47:
Binnen het grafiekgebied wil ik een aantal cellen weergeven.
Ik denk dat je hier specifieker over moet zijn.

Met dummy data heb ik een voorbeeldje gemaakt van wat ik denk jouw situatie is:

Je hebt een lijst met meetgegevens. Daarvan bereken je de max, min en het gemiddelde. De meetgegevens heb je in een grafiek gezet. Nu is je vraag hoe je de berekende waardes in een soort legenda erbij kan krijgen. Klopt dat?

Dus zoiets:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Willem - Putten
Helemaal raak!!!

Ik wil dit blokje in mijn grafiek weergeven. Mooiste is uiteraard als wijzigingen automatisch worden weergegeven.

Wellicht ten overvloede: in mijn spreadsheet heb ik een tabblad met daarin de gegevens.
Een apart tabblad voor de grafiek.

Maar wat ik hier zo lees gloort er een oplossing.

Zou super zijn.

Willem

[Voor 22% gewijzigd door Willem - Putten op 21-02-2021 17:42]

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je kan proberen om meerdere tekstvakken in te voegen over je grafiek heen en ze te laten refereen naar een cel. Zie bijvoorbeeld: https://www.exceltip.com/...a-cell-to-a-text-box.html

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09:19
Toch ook tegelijkertijd de vraag: waarom wil je het in de grafiek tonen? Waarom niet in de cellen daaronder of daarboven of natuurlijk rechts cq. links van de grafiek? Dat lijkt me in dit geval ook een goede optie? Dan hoef je niet zo te "klooien" met maatwerk bovenop je grafiek.

Nog een toevoeging: kun je niet drie extra waarden in de grafiek tonen als rechte, horizontale, lijnen? Min, Max en Gemiddelde. Dan kun je gelijk zien welke metingen boven of onder het gemiddelde zitten. Je kan dan ook een gegevenslabel toevoegen met de waarde, dan is dat ook gelijk zichtbaar. Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar zoiets:
https://trumpexcel.com/dynamic-target-line-in-excel/

[Voor 41% gewijzigd door Arjan90 op 21-02-2021 19:48]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
Waarom wil je dit eigenlijk perse in je grafiekgebied? Kan je het niet met opmaak fixen?
Voor hoogst, laagst en gemiddeld gebruik je 'gewoon' de formule daarvoor neem ik aan?

don't mind me

• Willem - Putten
Waarom wil ik dit?

Ik heb jaarlijks met mijn huisarts een consult wegens mijn bloeddruk. Ik wil hem simpel weg op 1 A4-tje inzicht geven in de stand van zaken. Ik ben van mening dat dit beter is dan de momentopname van zijn meting in zijn spreekkamer

[Voor 4% gewijzigd door Willem - Putten op 21-02-2021 20:07]

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Willem - Putten schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:07:
Waarom wil ik dit?

Ik heb jaarlijks met mijn huisarts een consult wegens mijn bloeddruk. Ik wil hem simpel weg op 1 A4-tje inzicht geven in de stand van zaken. Ik ben van mening dat dit beter is dan de momentopname van zijn meting in zijn spreekkamer
Dat is niet een antwoord op de vraag die @Pindakaas stelt. Hij wil namelijk weten waarom je die waarden per se in het grafiekgebied wil. Waarom volstaat het niet om ze eronder te zetten? Ik zou zeggen dat het zelfs beter is, want dan wordt je grafiek niet heel druk.

• Willem - Putten
Ach, wat heet persė? Ik dacht dat ik mijn wensen zo zou kunnen realiseren, maar liep vast in de uitvoering. Natuurljk zijn er alternatieven te bedenken. Nu gaat het er mij vooral om of wat ik wil kan of helemaal niet. En zo leer ik ook weer wat van Excel.

En natuurlijk is dit ook wel via omwegen te fixen. Ik maak 2 screenshots van hetgeen ik wil weergeven en voeg die in Photoshop samen. Dus ik kom er uiteindelijk wel uit. Nu gaat het mij er om of dit in Excel is te realiseren.

Willem

[Voor 31% gewijzigd door Willem - Putten op 21-02-2021 21:01]

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

de meest simpele uitvoering is domweg het grafiekgebied geen opvulling te geven. Dan blijven onderliggende cellen gewoon zichtbaar. Rasterlijnen uit, beetje rotzooien met celgroottes en plaatsing van de grafiek en je bent helemaal het mannetje.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Willem - Putten
Lustucru,

Ik weet niet eens of ik mijn grafiekgebied een opvulling heb gegeven.

In een separaat tabblad heb ik mijn grafiekje gebouwd. Dat zag er vorig jaar zo uit:

Daarin wil ik dus nu wat gegevens toevoegen.

Willem

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
Dan kan je toch gewoon in de kolom naast de grafiek de waardes neerzetten die je nog extra er op wilt hebben? Vervolgens het afdruk-gebied vergroten zodat die kolom er ook bij op staat.

don't mind me

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Willem - Putten schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:16:
Lustucru,

Ik weet niet eens of ik mijn grafiekgebied een opvulling heb gegeven.
Jij niet, maar de standaardopvulling is wit...
Daarin wil ik dus nu wat gegevens toevoegen.
Dat was wel duidelijk en ik heb je de manier gegeven waarop je dat eenvoudig kunt doen...

Iets complexer is via ontwikkelaars->invoegen->textbox en dan een linked cell instellen.

• Willem - Putten
Ik maak vorderingen maar heb mijn doel nog niet bereikt. In een tekstbox kun je idd de inhoud van een enkele cel weergeven. Het weergeven van een bereik aan cellen lukt mij echter niet.

Iemand nog een oplossing?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat lukt er niet aan de optie om je grafiekgebied geen opvulling te geven? Het plaatje wat ik postte is dacht ik, exact wat je wilde. Met tekstboxjes zul je idd voor elke cel een textbox moeten maken.

• Roodey
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:13
Kun je niet een lijn toevoegen die het gemiddelde toont? Zie je meteen wanneer je veel onder/boven het gemiddelde 'presteert'. Tevens zijn er highlights toe te voegen. Die zou je kunnen gebruiken voor de min/max.

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Willem - Putten schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:44:
Ik maak vorderingen maar heb mijn doel nog niet bereikt. In een tekstbox kun je idd de inhoud van een enkele cel weergeven. Het weergeven van een bereik aan cellen lukt mij echter niet.

Iemand nog een oplossing?
Je hebt toch al een aantal oplossingen gekregen. Die van @Lustucru is zelfs met enkele klikken te realiseren. Wat lukt er niet? Het helpt om specifiek te zijn.
Roodey schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:36:
Kun je niet een lijn toevoegen die het gemiddelde toont? Zie je meteen wanneer je veel onder/boven het gemiddelde 'presteert'. Tevens zijn er highlights toe te voegen. Die zou je kunnen gebruiken voor de min/max.
Visueel gezien zou ik dat niet aanraden. De grafiek is al druk genoeg.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee