Toon posts:

Ervaring met geluidsmeting nieuwbouwwoning (via Woningborg)

Pagina: 1
Acties:

• laprincespessa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-01-2022
Hallo,

we wonen sinds een paar maanden in een nieuwbouwhuis, opgeleverd dus in 2020. Het is een tweekapper. We ervaren helaas veel hinder van contact- en luchtgeluid. De buren horen ons ook, maar minder omdat wij 'maar' met zijn tweeën zijn. Zij hebben een klein kindje. Nu hebben we een geluidmeting laten doen via woningborg advies. Deze gaf, zoals al gevreesd, aan dat alles binnen de norm valt. In onze veel oudere tweekapper waar we voorheen woonden, hadden we nooit geluidshinder van de buren. Ik had al eerder contact met een (commercieel) geluidsbureau dat aangeeft veel info te missen uit het rapport van de Woningborg geluidmeting.

Mijn vraag; heeft iemand ook ervaring met een geluidsmeting van Woningborg Advies? In hoeverre kan ik er vanuit gaan dat deze onafhankelijk is? Bedankt alvast voor de info.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Metingen voor geluidsoverlast worden in principe buiten aan de gevel gedaan, als die niet te hoog uitvalt dan kun je heel weinig (wettelijk gezien). De kans dat dat het geval is is maar heel klein, want die waarde ligt best hoog en de buitenmuren zijn meestal een stuk beter geïsoleerd dan de muur tussen twee woningen.

Je zou eens door Overlast buren, vooral door dichtslaande deuren kunnen bladeren, heel vergelijkbare situatie. Een van de oplossingen die daar aangedragen is het isoleren van de spouwmuur tussen beide woningen (mits die aanwezig is). Ik zou aan zo'n rapport niet heel veel waarde hechten, maar vooral zoeken naar een oplossing.

• laprincespessa
Beste Oon,

Dank voor je reactie. De geluidsmeting was voor binnen. Ik heb gezien dat die man meetapparatuur in verschillende ruimtes heeft neergezet. De norm ligt ook erg hoog. We hebben zelf net een nieuw gebouwd huis met een ankerloze spouw en daarin wordt juist geen isolatie aanbevolen. Ik zal het andere topic eens doornemen.

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 21:44
Wat waren de kosten voor de meting? Wij gaan ook dat traject in maar ben ook bang dat het binnen de normen valt... Hebben ze wel contactgeluid gemeten ?

• laprincespessa
Deze meting was gratis, want betaald door Woningborg (indirect dus ook door jezelf betaald). Ze hebben lucht- en contactgeluid gemeten. En ja hoor, binnen de norm. Ik heb contact opgenomen met een (commercieel) geluidsbureau. Reken op zeker 1500 euro. Aangezien we nu steeds meer melding krijgen van andere medebewoners over geluidshinder kunnen we wellicht kosten gaan delen voor zo'n onderzoek. Maar we zitten hiervoor nog in de beginfase. Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een akoestisch bureau.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
laprincespessa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:54:
Beste Oon,

Dank voor je reactie. De geluidsmeting was voor binnen. Ik heb gezien dat die man meetapparatuur in verschillende ruimtes heeft neergezet. De norm ligt ook erg hoog. We hebben zelf net een nieuw gebouwd huis met een ankerloze spouw en daarin wordt juist geen isolatie aanbevolen. Ik zal het andere topic eens doornemen.
Met een goed uitgevoerde ankerloze spouw zou je niet veel geluidsoverlast mogen hebben. Zijn het vooral contactgeluiden die je hoort (deuren toeslaan, ballen die op de grond botsen, zware voetstappen, enz.) of vooral luchtgeluiden (praten, gillen, TV, enz.)?

Het kan zijn dat er veel rommel in de spouw ligt waardoor er toch te veel hard contact is. Of de fundering of vloerplaten zijn aan elkaar gekoppeld?

Wij hebben een ankerloze spouw van 12cm met rotswol tussen. Ik hoor zo goed als niets van de buren tenzij het bij ons muisstil is en de buurjongen op volume 11 aan het gamen is. En dan nog moet ik er op letten voor ik het hoor.

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 21:44
laprincespessa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:34:
Deze meting was gratis, want betaald door Woningborg (indirect dus ook door jezelf betaald). Ze hebben lucht- en contactgeluid gemeten. En ja hoor, binnen de norm. Ik heb contact opgenomen met een (commercieel) geluidsbureau. Reken op zeker 1500 euro. Aangezien we nu steeds meer melding krijgen van andere medebewoners over geluidshinder kunnen we wellicht kosten gaan delen voor zo'n onderzoek. Maar we zitten hiervoor nog in de beginfase. Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een akoestisch bureau.
Als het binnen de norm is gemeten, die volgens mij hier staat:
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd3/afd3-4/art3-16
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012[23]/hfd3/afd3-4
weet ik niet of een nieuw meting verschil kan maken? Via bovenstaande links vind ik een norm van 54 of 59 db (weet even niet welke van toepassing is).
Hier zitten we nog in de fase dat Woningborg moet reageren om bij ons een onderzoek te gaan doen. Onze aannemer gaf aan dat als de geluidsoverdracht binnen de norm valt, wij de rekening van het onderzoek gaan krijgen. Is zoiets ook bij jullie gemeld?

• laprincespessa
Kemania_11 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Als het binnen de norm is gemeten, die volgens mij hier staat:
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd3/afd3-4/art3-16
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012[23]/hfd3/afd3-4
weet ik niet of een nieuw meting verschil kan maken? Via bovenstaande links vind ik een norm van 54 of 59 db (weet even niet welke van toepassing is).
Hier zitten we nog in de fase dat Woningborg moet reageren om bij ons een onderzoek te gaan doen. Onze aannemer gaf aan dat als de geluidsoverdracht binnen de norm valt, wij de rekening van het onderzoek gaan krijgen. Is zoiets ook bij jullie gemeld?
De aannemer moet akkoord gaan met het onderzoek. De rekening wordt dan betaald door of de aannemer of Woningborg. Als het binnen de norm valt betaalt Woningborg, anders de aannemer. Wat de aannemer zegt, klopt dus niet.

• laprincespessa
Admiral Freebee schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Met een goed uitgevoerde ankerloze spouw zou je niet veel geluidsoverlast mogen hebben. Zijn het vooral contactgeluiden die je hoort (deuren toeslaan, ballen die op de grond botsen, zware voetstappen, enz.) of vooral luchtgeluiden (praten, gillen, TV, enz.)?

Het kan zijn dat er veel rommel in de spouw ligt waardoor er toch te veel hard contact is. Of de fundering of vloerplaten zijn aan elkaar gekoppeld?

Wij hebben een ankerloze spouw van 12cm met rotswol tussen. Ik hoor zo goed als niets van de buren tenzij het bij ons muisstil is en de buurjongen op volume 11 aan het gamen is. En dan nog moet ik er op letten voor ik het hoor.
Het is zowel contactgeluid als luchtgeluid maar contactgeluid wel het meest. Bij de woningscheidende wand zijn kalkzandsteen lijmblokken gebruikt dus er kan eigenlijk geen specie liggen. De fundering is wel gekoppeld maar dat is standaard (?) bij een tweekapper, dacht ik. De vloerplaten liggen wel los. Er zijn koppelstaven gebruikt maar dat schijnt ook standaard te zijn.

Onze huizen staan wel op palen, daar moeten we ons nog verder in verdiepen. Een gedeelte van de huizen is namelijk op staal op het zandbed gebouwd en het grootste gedeelte op palen. Tot nu toe lijkt het erop dat bewoners van huizen op een zandbed geen hinder ervaren.

• RGM1990
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01 17:18
Het is hier al een hele tijd stil maar ik ben erg benieuwd of dit nog iets heeft opgeleverd. Wij wonen sinds de zomer in onze nieuwbouwwoning en ervaren ook veel geluid en trillingen vanuit onze buren (met name contactgeluid, in mindere mate luchtgeluid). Eigenlijk horen we de hele dag door geluid en kunnen we precies nagaan wanneer ze wel of niet thuis zijn.

Ook bij ons ankerloze spouwmuur, gelijmde kalkzandsteenblokken, vloeren los, gedeelde fundering op palen.

In eerste instantie viel het ons niet op maar de laatste maanden (koud en donker, dus veel thuis en binnen) valt het heel erg op en is het ronduit storend. Ook wij overwegen nu alsnog een geluidsmeting via woningborg te laten uitvoeren, maar die hebben eerder al aangegeven dat ze niet verwachten dat er iets uit komt.

Zou graag horen hoe het er voorstaat bij jullie, zodat ik enigszins weet waar ik rekening mee kan houden qua verwachtingen.

• laprincespessa
Hoi, nou bij ons heeft het helaas niets meer opgeleverd. Er zijn nog wat deskundigen geweest maar eigenlijk concludeert iedereen dat het onderzoek goed is uitgevoerd.

Desondanks hebben we ook nog veel geluidsoverlast. Het is zeker niet minder geworden. De buren hebben wel toegezegd dat ze andere viltjes etc zouden aanschaffen maar of het is alweer versleten of ze hebben het (nog) niet gedaan.

We zitten er nu sterk aan te denken toch een voorzetwand extra te plaatsen. We proberen of de aannemer deze wil betalen, in ieder geval de materialen. Volgens een van de deskundige zouden we beneden dan iets van 5dB minder geluid ervaren. Ik hoop dat we dit snel kunnen doen.

Succes ermee en laat wat weten!

• 20ten
  • Laatst online: 03-01-2022
Een voorzetwand doet niets voor contactgeluid via de vloer of plafonds (of andere muren). Je zult dan een complete kamer-in-een-kamer moeten maken waar de binnenste kamer losgekoppeld is van de rest... niet praktisch, tenzij je een muzikant bent en een geluidsdichte opnamestudio wilt bouwen (zodat de buren JOU dus niet horen...)

Enige is, als je goed met de buren omgaat, om uit te zoeken wat je precies hoort en kijken of ze daar iets aan kunnen doen. Hier (2019 rijtjeshuis) hebben ze de trap naar boven tegen de woonkamermuur vastgebout, als buurman daar met zijn klompen omhoog rent, wordt je hier gek. Dus buurman gevraagd om geen klompen (ja echt) in huis te dragen, of de trap te bekleden met dik tapijt. Liefst beide.

Het appartementen complex waar ik hier voor zat was geen enkel geprek mogelijk met welke buren dan ook. Dat is dus het laatste punt: wegwezen.

Ik ga nu een vrijstaande woning laten bouwen. Ben inmiddels zo allergisch voor burengeluid dat ik er fysiek last van heb. Ook al is buurman een aardige kerel hier.

• RGM1990
  • Laatst online: 30-01 17:18
Intussen is bij ons ook de geluidsmeting achter de rug en hebben we een rapport ontvangen van Woningborg. Heb het ervaren als een waardeloos onderzoek. Alles bij elkaar duurde het net iets meer dan een half uur, inclusief de metingen. Volgens het rapport, waar nauwelijks iets in vermeld staat, voldoet het aan de wettelijke eisen, maar eigenlijk roept het bij mij nog veel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Bij ons komt er het volgende uit:
Luchtgeluid -> 55 DnT,A,k gemeten in db, terwijl dit minimaal 52 moet zijn volgens bouwbesluit.
Contactgeluid -> 46 LnT,A gemeten in db, terwijl dit maximaal 54 mag zijn volgens bouwbesluit.
Beide voldoen volgens deze meting dus aan de wettelijke eisen.

Met name de waarde van het luchtgeluid doet echt mijn wenkbrauwen fronzen.
M.i is dit echt een waardeloos gelet op het feit dat het als volgt gebouwd is:
* Ankerloze spouwmuur kalkzandsteen (120-60-120)
* Verdiepte spouw
* Vloeren liggen los van elkaar.
* Alleen de fundering wordt gedeeld.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Alles in mij zegt dat er iets niet klopt (aan het huis dan wel het uitgevoerde onderzoek).

[Voor 17% gewijzigd door RGM1990 op 18-03-2022 18:08. Reden: tekstueel aangevuld]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee