Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring met geluidsmeting nieuwbouwwoning (via Woningborg)

Pagina: 1
Acties:

• laprincespessa
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 13-06 14:45
Hallo,

we wonen sinds een paar maanden in een nieuwbouwhuis, opgeleverd dus in 2020. Het is een tweekapper. We ervaren helaas veel hinder van contact- en luchtgeluid. De buren horen ons ook, maar minder omdat wij 'maar' met zijn tweeën zijn. Zij hebben een klein kindje. Nu hebben we een geluidmeting laten doen via woningborg advies. Deze gaf, zoals al gevreesd, aan dat alles binnen de norm valt. In onze veel oudere tweekapper waar we voorheen woonden, hadden we nooit geluidshinder van de buren. Ik had al eerder contact met een (commercieel) geluidsbureau dat aangeeft veel info te missen uit het rapport van de Woningborg geluidmeting.

Mijn vraag; heeft iemand ook ervaring met een geluidsmeting van Woningborg Advies? In hoeverre kan ik er vanuit gaan dat deze onafhankelijk is? Bedankt alvast voor de info.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Metingen voor geluidsoverlast worden in principe buiten aan de gevel gedaan, als die niet te hoog uitvalt dan kun je heel weinig (wettelijk gezien). De kans dat dat het geval is is maar heel klein, want die waarde ligt best hoog en de buitenmuren zijn meestal een stuk beter geïsoleerd dan de muur tussen twee woningen.

Je zou eens door Overlast buren, vooral door dichtslaande deuren kunnen bladeren, heel vergelijkbare situatie. Een van de oplossingen die daar aangedragen is het isoleren van de spouwmuur tussen beide woningen (mits die aanwezig is). Ik zou aan zo'n rapport niet heel veel waarde hechten, maar vooral zoeken naar een oplossing.

• laprincespessa
Beste Oon,

Dank voor je reactie. De geluidsmeting was voor binnen. Ik heb gezien dat die man meetapparatuur in verschillende ruimtes heeft neergezet. De norm ligt ook erg hoog. We hebben zelf net een nieuw gebouwd huis met een ankerloze spouw en daarin wordt juist geen isolatie aanbevolen. Ik zal het andere topic eens doornemen.

• Kemania_11
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:23
Wat waren de kosten voor de meting? Wij gaan ook dat traject in maar ben ook bang dat het binnen de normen valt... Hebben ze wel contactgeluid gemeten ?

• laprincespessa
Deze meting was gratis, want betaald door Woningborg (indirect dus ook door jezelf betaald). Ze hebben lucht- en contactgeluid gemeten. En ja hoor, binnen de norm. Ik heb contact opgenomen met een (commercieel) geluidsbureau. Reken op zeker 1500 euro. Aangezien we nu steeds meer melding krijgen van andere medebewoners over geluidshinder kunnen we wellicht kosten gaan delen voor zo'n onderzoek. Maar we zitten hiervoor nog in de beginfase. Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een akoestisch bureau.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
laprincespessa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:54:
Beste Oon,

Dank voor je reactie. De geluidsmeting was voor binnen. Ik heb gezien dat die man meetapparatuur in verschillende ruimtes heeft neergezet. De norm ligt ook erg hoog. We hebben zelf net een nieuw gebouwd huis met een ankerloze spouw en daarin wordt juist geen isolatie aanbevolen. Ik zal het andere topic eens doornemen.
Met een goed uitgevoerde ankerloze spouw zou je niet veel geluidsoverlast mogen hebben. Zijn het vooral contactgeluiden die je hoort (deuren toeslaan, ballen die op de grond botsen, zware voetstappen, enz.) of vooral luchtgeluiden (praten, gillen, TV, enz.)?

Het kan zijn dat er veel rommel in de spouw ligt waardoor er toch te veel hard contact is. Of de fundering of vloerplaten zijn aan elkaar gekoppeld?

Wij hebben een ankerloze spouw van 12cm met rotswol tussen. Ik hoor zo goed als niets van de buren tenzij het bij ons muisstil is en de buurjongen op volume 11 aan het gamen is. En dan nog moet ik er op letten voor ik het hoor.

• Kemania_11
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:23
laprincespessa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:34:
Deze meting was gratis, want betaald door Woningborg (indirect dus ook door jezelf betaald). Ze hebben lucht- en contactgeluid gemeten. En ja hoor, binnen de norm. Ik heb contact opgenomen met een (commercieel) geluidsbureau. Reken op zeker 1500 euro. Aangezien we nu steeds meer melding krijgen van andere medebewoners over geluidshinder kunnen we wellicht kosten gaan delen voor zo'n onderzoek. Maar we zitten hiervoor nog in de beginfase. Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een akoestisch bureau.
Als het binnen de norm is gemeten, die volgens mij hier staat:
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd3/afd3-4/art3-16
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012[23]/hfd3/afd3-4
weet ik niet of een nieuw meting verschil kan maken? Via bovenstaande links vind ik een norm van 54 of 59 db (weet even niet welke van toepassing is).
Hier zitten we nog in de fase dat Woningborg moet reageren om bij ons een onderzoek te gaan doen. Onze aannemer gaf aan dat als de geluidsoverdracht binnen de norm valt, wij de rekening van het onderzoek gaan krijgen. Is zoiets ook bij jullie gemeld?

• laprincespessa
Kemania_11 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Als het binnen de norm is gemeten, die volgens mij hier staat:
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd3/afd3-4/art3-16
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012[23]/hfd3/afd3-4
weet ik niet of een nieuw meting verschil kan maken? Via bovenstaande links vind ik een norm van 54 of 59 db (weet even niet welke van toepassing is).
Hier zitten we nog in de fase dat Woningborg moet reageren om bij ons een onderzoek te gaan doen. Onze aannemer gaf aan dat als de geluidsoverdracht binnen de norm valt, wij de rekening van het onderzoek gaan krijgen. Is zoiets ook bij jullie gemeld?
De aannemer moet akkoord gaan met het onderzoek. De rekening wordt dan betaald door of de aannemer of Woningborg. Als het binnen de norm valt betaalt Woningborg, anders de aannemer. Wat de aannemer zegt, klopt dus niet.

• laprincespessa
Admiral Freebee schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Met een goed uitgevoerde ankerloze spouw zou je niet veel geluidsoverlast mogen hebben. Zijn het vooral contactgeluiden die je hoort (deuren toeslaan, ballen die op de grond botsen, zware voetstappen, enz.) of vooral luchtgeluiden (praten, gillen, TV, enz.)?

Het kan zijn dat er veel rommel in de spouw ligt waardoor er toch te veel hard contact is. Of de fundering of vloerplaten zijn aan elkaar gekoppeld?

Wij hebben een ankerloze spouw van 12cm met rotswol tussen. Ik hoor zo goed als niets van de buren tenzij het bij ons muisstil is en de buurjongen op volume 11 aan het gamen is. En dan nog moet ik er op letten voor ik het hoor.
Het is zowel contactgeluid als luchtgeluid maar contactgeluid wel het meest. Bij de woningscheidende wand zijn kalkzandsteen lijmblokken gebruikt dus er kan eigenlijk geen specie liggen. De fundering is wel gekoppeld maar dat is standaard (?) bij een tweekapper, dacht ik. De vloerplaten liggen wel los. Er zijn koppelstaven gebruikt maar dat schijnt ook standaard te zijn.

Onze huizen staan wel op palen, daar moeten we ons nog verder in verdiepen. Een gedeelte van de huizen is namelijk op staal op het zandbed gebouwd en het grootste gedeelte op palen. Tot nu toe lijkt het erop dat bewoners van huizen op een zandbed geen hinder ervaren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True