Toon posts:

Oudere PV installatie: upgraden met power optimizers zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 23:22
Hallo allemaal,

Mijn huidige PV installatie van 3290 Wp (14 panelen, plat dak, WZW) met een SMA 3000-TL20 omvormer is inmiddels ruim 10 jaar oud en heeft in die tijd 26500 kWh opgewekt. Nu heb ik nog een tweede dak, dat ik wil gebruiken om een tweede installatie te plaatsen. Door schaduw heb ik daar plaats voor maximaal 8 panelen.

Een bijkomende complicatie is dat mijn huidige installatie onder een SDE regeling valt. Ik krijg ca. 22 ct subsidie per geleverde kWh.Dus per kWh levert die ca. 45 ct. op

Wat kan ik nu het beste doen? Mijn gedachte:
  1. De oude installatie levert meer op per kWh dan de nieuwe.
  2. Door beschaduwing/verouderende panelen levert de oude installatie niet meer optimaal
  3. De omvormer is waarschijnlijk aan het einde van zijn levensduur (overigens heb ik hier nog geen enkele indicatie van).
Dus had ik bedacht dat het misschien een idee zou zijn om de SMA omvormer door te schuiven naar het nieuwe dak (met nieuwe panelen) en een nieuwe omvormer te plaatsen in de oude installatie. Deze nieuwe omvormer zou ik dan combineren met SolarEdge poweroptimizers, om zo de opbrengst te maximaliseren. Als an de SMA t.z.t. de geest geeft, plaats ik op het nieuwe dak een nieuwe omvormer.

Nu twijfel ik een beetje of dit wel een goede zet is. Een ander alternatief zou zijn om de oude installatie lekker met rust te laten en te wachten tot de omvormer de geest geeft en dan gewoon te vervangen. De terugverdientijd van de power optimizers is niet super, zelfs als ik optimistisch ben en er vanuit ga dat ik 10% win. (Kosten 14x50 = 700 euro, opbrengste 200 kWh/ j = 90 euro, dus ca. 7.5 jaar)

Zien jullie nog betere alternatieven?

Alvast bedankt,

Gerbrand

Beste antwoord (via Zonlichtstad op 21-02-2021 11:24)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Mochten de panelen (of enkele) problemen geven met schaduw dan kun je ook nog overwegen die panelen te voorzien van een TIGO of Honeybee400 optimizer (800 kan ook voor duo panelen). Qua prijs goedkoper en je hoeft dan niet perse naar een SolarEdge omvormer + optimizers voor alle 14 panelen.

Wellicht dat de terug verdien tijd dan wat korter is dan 7,5 jaar.

[Voor 10% gewijzigd door HSA.Solar op 21-02-2021 00:03]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Alle reacties

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-03 15:57
Wat zin de SDE voorwaarden? Gok dat je dan niet mag sleutelen aan de oude set?

• Zonlichtstad
I-King schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:53:
Wat zin de SDE voorwaarden? Gok dat je dan niet mag sleutelen aan de oude set?
Volgens mij moet het aantal Wp gelijk blijven. Anders zou ik inderdaad beter een aantal panelen kunnen bijplaatsen :)

Gerbrand

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Als je een oude omvormer vervangt, zowieso goed controleren of een moderne transformatorloze omvormer uberhaubt geschikt is. (die oude SMA zal er eentje zijn met transformator)
Het zou kunnen dat de plus of min aan de aarde moet.
De panelen moeten er flink slecht aan toe zijn als SolarEdge merkbaar meer gaat opleveren. Het lijkt me dat je er het best niets mee kunt doen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Zonlichtstad
De SMA heeft geen transformator (TL staat voor tranaformer less). Mijn eigen conclusie was ook al dat die optimizers zich nooit terugverdienen. Ik kan beter wachten tot de subsidie verloopt (in 2025) en dan evt alles vervangen. Misschien houdt de SMA dat ook nog wel vol.

• busscherski
Zonlichtstad schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:56:
De SMA heeft geen transformator (TL staat voor tranaformer less).
Ja klopt ik las dat net te laat, vandaar dat ik het heb doorgestreept

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Mochten de panelen (of enkele) problemen geven met schaduw dan kun je ook nog overwegen die panelen te voorzien van een TIGO of Honeybee400 optimizer (800 kan ook voor duo panelen). Qua prijs goedkoper en je hoeft dan niet perse naar een SolarEdge omvormer + optimizers voor alle 14 panelen.

Wellicht dat de terug verdien tijd dan wat korter is dan 7,5 jaar.

[Voor 10% gewijzigd door HSA.Solar op 21-02-2021 00:03]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als de SMA de geest geeft is hij vaak gewoon nog te repareren door een bedrijf in Reeuwijk.

Maar:
1. Ben benieuwd hoe lang die meegaat
2. Ben benieuwd of solaredge echt 6% beter presteerd zoals ze beweren.

Je gaat er niks mee opschieten, enkel een lagere bankrekening.

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2021 02:27]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Zonlichtstad
Bedankt voor het bevestigen wat ik al dacht. Ik kan het geld voor de optimizers beter investeren in een paar extra panelen op het nieuwe dak.

• Zonlichtstad
Hallo,

Bij deze een vervolgvraag over de optimale configuratie van mijn nieuwe installatie. Momenteel verbruiken wij ca. 4600 kWh. Ik kan dus nog ca. 2000 kWh opwekken voor ik netto ga terugleveren. Daarom zat ik eraan te denken om de omvormer "op de groei" te nemen, maar het aantal panelen te beperken

Dus.. eerst : 8x Jinko Solar 355 Wp (of vergelijkbaar) op 1 string van een SMA Sunny Boy 3.6. Volgens Sunny Design ca. 2600 kWh per jaar voor 2840 Wp.

Over een paar jaar (als ik een elektrische auto/WP oid koop), nog 5 panelen erbij (totaal dus 4615 Wp) op de 2e string.

Sunny Design vindt het helemaal prima, al vraag ik me af of de omvormer in eerste instantie niet wat overgedimensioneerd is en in tweede instantie ondergedimenisioneerd. Zijn er betere alternatieven? Ik heb overigens een 3x25A aansluiting, maar de andere zonne-installatie zit natuurlijk al op 1 van de fases.

Gerbrand

• busscherski
Ja dat kan. Houdt er wel rekening mee dat je, op eigen naam, slechts 1x per 3 jaar btw kunt terug vragen.

Ik zou die extra 5 meteen leggen, dan heb je 1500 kWh / jaar extra. Dat overschot is momenteel zo`n 120 euro / jaar waard, zelfs als de stekkerauto er nooit komt verdien je het terug. En je zit niet meer met de moeite die het kost om later uit te breiden.

• Zonlichtstad
busscherski schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:59:
Ja dat kan. Houdt er wel rekening mee dat je, op eigen naam, slechts 1x per 3 jaar btw kunt terug vragen.

Ik zou die extra 5 meteen leggen, dan heb je 1500 kWh / jaar extra. Dat overschot is momenteel zo`n 120 euro / jaar waard, zelfs als de stekkerauto er nooit komt verdien je het terug. En je zit niet meer met de moeite die het kost om later uit te breiden.
Van die BTW wist ik niet. Als ik meteen alles neerleg duurt het een half jaar langer om het terug te verdienen. Dat valt inderdaad wel mee. Ik kom alleen boven de 2000 kWh teruglevergrens uit die je bij Greenchoice in een ander tarief stopt.

Gerbrand

• busscherski
O, als je 2100 kWh overschot hebt is Powerpeers momenteel het voordeligst volgens gaslicht.nl.

Hier nog wat screenshots voor nul op de meter, 1500 kWh overschot en 2100 kWh overschot.

• Zonlichtstad
Hallo,

Bijgaande de installatie zoals ik die nu bij stralendgroen bij elkaar geclickt heb. Volgens Sunny Design ziet het er allemaal prima uit, maar ik wilde het hier nog even laten checken voor de zekerheid.Alvast bedankt voor evt feedback.

Gerbrand

• busscherski
Omdat de helling vrijwel identiek is zou ik het als een lange string van 13 panelen aansluiten. Dan werkt de omvormer iets efficienter en ook in geval van schaduw werkt het meestal beter.
Wel opletten dat je er dan een omvormer bij neemt die de 600 V DC aan kan. Een SMA of Goodwe kan dat wel, Growatt bijvoorbeeld niet.

Sommigen zullen de omvormer van 3.68 kW krap vinden maar volgens Sunnydesign zal er jaarlijks niet veel verschil in opbrengst zijn tov een grotere omvormer. Prima zo.

• Zonlichtstad
De onderste (zuidelijkste) rij heeft in de winter toch wel wat schaduw van het schuine dak. Ik ga dus denk toch voor 2 strings. Volgens Sunny Design scheelt 13 panelen in 1 string 5 kWh/jaar. maar je zit met 567V redelijk dicht op de 600V.

Gerbrand

• busscherski
5 kWh / jaar indien er geen schaduw is. (is trouwens minder dan ik dacht)

Op de momenten dat die 5 panelen tussen 1/3 en 2/3 in de schaduw komen van het schuin dak zal ieder paneel voor 2/3 overbrugd worden door de diodes.

Als het een string van 5 is dan zal de omvormer niets kunnen met 1/3 van het voltage. Dan komt er niet veel vermogen meer van de string.

Of de SMA het snapt op momenten dat er minder dan 1/3 schaduw is (dan heb je 2/3 voltage) en de string als 5 panelen is aangesloten weet ik niet.

Van die effecten heb je geen last met een grote string van 13 panelen. Dan heb je altijd voldoende voltage.
Dat effect bedoel ik toen ik schreef dat ik verwacht dat het ook met schaduw beter werkt.
maar je zit met 567V redelijk dicht op de 600V.
Die 567 V is worst case, daar hoeft geen marge op. Had ook 599 V mogen zijn.

Al met al zal het verschil in jaaropbrengst niet significant zijn maar ik vind het belangrijk dat je begrijpt hoe het precies werkt.
Je kunt overigens heel gemakkelijk aanpassen van 8+5 naar 13. Dat kan gewoon bij de omvormer. Als het als 1 string is aangelegd kun je het niet zomaar aanpassen zonder het dak op te gaan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee