Toon posts:

hoeveel zonnepanelen nodig om stapje te maken Energielabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:46
Ik heb nu energielabel C en wil graag zo goedkoop mogelijk naar B (of A). Ik woon in een geschakelde 2 onder 1 kap van 126 m2. (is al redelijk geïsoleerd en gewoon dubbel glas overal) Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig om een energielabel stapje te maken?

Eigen verbruik is 3200 kWh per jaar en ik wil alleen mijn eigen verbruik afdekken en dat lukt met 10 panelen. Maar zijn 10 panelen genoeg om een Energielabel stapje te maken, van bijv. C naar B?

En doet een nieuwe hr ketel ook iets voor een energielabel? (ik heb nu een 18 jaar oude HR Nefit)

Alle reacties

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:33
Volgens mij kun je dat gewoon online invullen. Alleen bij het controleren moet je sinds dit jaar wel meer gaan betalen.

https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:09
Sinds 1 januari moet je hier een adviseur voor inhuren.

• Videokeizer
Kan niets invullen... Niet achter te komen?

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:17
Ik heb vorig jaar mijn huis gekocht met label C, zonnepanelen laten leggen en een nieuwe aangevraagd (nu B-label). Daarbij werd niet naar het aantal gevraagd.

Wat ik me afvraag: wat boeit het je? Je geeft aan dat je je eigen verbruik wilt afdekken, dus ik neem aan dat je het (nu) niet voor de verkoop(waarde) doet? Dan maakt die stap in 't label toch niet uit?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ik moest het aantal m2 paneel wel invoeren toen ik eind vorig jaar een nieuw label aanvroeg.
Bleek dat ik zonder PV ook al op label A zat

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Stalensnuitje schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:02:
Ik heb vorig jaar mijn huis gekocht met label C, zonnepanelen laten leggen en een nieuwe aangevraagd (nu B-label). Daarbij werd niet naar het aantal gevraagd.

Wat ik me afvraag: wat boeit het je? Je geeft aan dat je je eigen verbruik wilt afdekken, dus ik neem aan dat je het (nu) niet voor de verkoop(waarde) doet? Dan maakt die stap in 't label toch niet uit?
Mijn hypotheekverstrekker geeft me korting op de rente sinds ik een A label heb. Verdien je de panelen weer nèt wat sneller terug ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:23
haha, wie kijkt er nu naar dat label?
Glashelder schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:27:
[...]

Mijn hypotheekverstrekker geeft me korting op de rente sinds ik een A label heb. Verdien je de panelen weer nèt wat sneller terug ;)
Welke verstrekker is dit,want dit riekt naar discriminatie, sommige mensen kunnen bijna niks doen aan hun "label"..

[Voor 83% gewijzigd door mvrhrln op 21-02-2021 00:34]

• busscherski
mvrhrln schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:29:

[...]

Welke verstrekker is dit,want dit riekt naar discriminatie, sommige mensen kunnen bijna niks doen aan hun "label"..
Beter energielabel -> lagere energiekosten -> minder kans dat je de hypotheek niet kunt betalen -> lager risico voor geldverstrekker.

Sommige geldverstrekkers delen het verschil dan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-03 12:49

NeHoX

Gamer + PV

busscherski schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:03:
[...]

Beter energielabel -> lagere energiekosten -> minder kans dat je de hypotheek niet kunt betalen -> lager risico voor geldverstrekker.

Sommige geldverstrekkers delen het verschil dan.
Beter energielabel -> Hogere WOZ waarde -> Meer gemeentelijke belastingen betalen (OZB). Sigaartje uit eigen doos dus.

23x330Wp op NNO 8gr hellingshoek. Totaal 7590Wp

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NeHoX schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:08:
[...]

Beter energielabel -> Hogere WOZ waarde -> Meer gemeentelijke belastingen betalen (OZB). Sigaartje uit eigen doos dus.
Maar ook een gunstigere LTV dus minder risico voor de bank.

@mvrhrln Vista Hypotheken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02 20:54
Bij Florius krijg je 0,1% hypotheekrente korting bij een energielabel A woning, zie https://www.florius.nl/duurzaamheidskorting

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
mvrhrln schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:29:

[...]

Is dit serieus? Ik denk dat je de /s vergeten bent, als je hier al gaat roepen dat iets discriminatie is...

Back on topic:
@Anoniem: 37297 mijn woning die vergelijkbaar is ging met 17m2 panelen van C naar A vorig jaar. Je moest in de online rekenmodule gewoon invullen hoeveel m2 je had en dan werd het label bepaald.

Is nu helaas anders, voor het antwoord zul je een adviseur in moeten huren. Kost een euro of 300. Als het je om de rente korting gaat sowieso doen die adviseur, heb je in 2 maanden terugverdiend.

• Videokeizer
17 m2 hoeveel panelen is dat?

• busscherski
Paneel afmetingen

Sinds begin dit jaar is het energielabel aangepast. Resultaten van toen gelden niet meer.

https://solarmagazine.nl/...nelen-slechter-beoordeeld

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36
@Videokeizer Waarom wil je een hoger label? Is dat i.v.m. lagere hypotheekrente zoals sommige hier aangeven? Of je heb je een andere motivatie? Als ik zelf toch bezig zou gaan met zonnepanelen dan zou het label mij niet zoveel uitmaken en ik gewoon zo veel mogelijk van die dingen op het dak leggen.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:43
Ik moest bewijzen met fotos dat het meer als 15m2 zonnepanelen heb.

snameroc

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-03 11:06

mark-k

AKA markkNL

busscherski schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:24:
Ik moest het aantal m2 paneel wel invoeren toen ik eind vorig jaar een nieuw label aanvroeg.
Bleek dat ik zonder PV ook al op label A zat
Heb je al een warmtepomp dan? Zonder een van de 2 kreeg ik m niet op A, zelfs als ik alle isolatie etc max invulde.

• busscherski
mark-k schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Heb je al een warmtepomp dan? Zonder een van de 2 kreeg ik m niet op A, zelfs als ik alle isolatie etc max invulde.
Huis uit 2004, is ons verkocht al label B. Maar het was destijds al iets beter geisoleerd dan minimaal verplicht, toen ik dat invoerde was het al label A.
Heb ook een warmtepomp voor verwarming en eentje voor SWW ja (zie mijn signature hieronder), maar beter dan A werd het niet. Vandaar ook dat ik slechts 4650 Wp erbij heb ingevuld. De andere 3295 Wp van de platte daken heb ik niet eens ingevuld (dan kan ik ze eventueel meenemen bij verkoop)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-03 21:53
mark-k schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:11:
Misschien hangt dat ook van je huis (inhoud) zelf af. Ik heb ook A en geen warmtepomp maar wel panelen. Ook geen bijzondere isolatie.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-03 11:06

mark-k

AKA markkNL

jobr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Misschien hangt dat ook van je huis (inhoud) zelf af. Ik heb ook A en geen warmtepomp maar wel panelen. Ook geen bijzondere isolatie.
Nou mijn kleine huis kon ik toch met geen enkele passieve maatregel naar A krijgen. 1 zonnepaneel erop en hij was het wel, maar zonder toch echt niet. je moet of n warmtepomp of panelen hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee