LSI 9211-8i flashen naar IT mode.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 11:42
Beste Tweakers.

Ik heb vandaag 2 LSI 9211-8i kaarten binnengekregen die zijn overgenomen van een mede Tweaker. Nu had ik het idee dat ik die zelf wel kon flashen naar IT mode maar het lukt mij gewoon niet. Ik krijg de bekende PAL error.

De kaarten lijken ook niet zichtbaar te zijn op mijn systeem. Ik wil (minimaal 1) van die kaarten draaiend hebben. Mijn systeem heeft een Asus X470-f gaming moederbord met de meest recente bios. Daarop een Ryzen 3700x.

Ik heb het flashen geprobeerd met een ander systeem en dat lukt ook niet.
Ik sta nu bijna op het punt om alles hier met een honkbalknuppel in elkaar te meppen want het gaat de hele dag al niet goed met Unraid en Windows. Ik loop letterlijk tegen alle mogelijke problemen aan die er zijn en wordt het nu echt spugzat.

Wie kan voor mij 2 van die kaarten flashen? Ik woon in Oss en kom bij voorkeur langs. Uiteraard de coronaregels in acht houdend. Maximale reistijd is voor mij een uur. Dus dat is best ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volgens mij heeft die pal error te maken met uefi of legacy flash. Welke heb je gebruikt?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
rikadoo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:37:
Volgens mij heeft die pal error te maken met uefi of legacy flash. Welke heb je gebruikt?
Legacy denk ik. Ik heb een bootable usb gemaakt.

Ik had op internet gevonden dat ik ook de uefi kan gebruiken maar mijn moederbord wil dat niet. Wat ik ook probeer die blijft maar zeuren dat secure boot aan staan en ik kan het niet uitzetten. Zet ik dat op "Other OS" dan werkt het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Op een modern moederbord moet je flashen vanuit de UEFI firmware en niet met de legacy DOS tool. Die heeft geen directe toegang meer tot de kaart.

Voor een handleiding voor de procedure op UEFI borden:

https://forums.serverbuil...th-a-uefi-motherboard/131

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
nelizmastr schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:07:
Op een modern moederbord moet je flashen vanuit de UEFI firmware en niet met de legacy DOS tool. Die heeft geen directe toegang meer tot de kaart.

Voor een handleiding voor de procedure op UEFI borden:

https://forums.serverbuil...th-a-uefi-motherboard/131
Dat klopt maar zoals ik in bovenstaande post aangeef wil mijn moederbord niet de eufi shell openen omdat secure boot problemen blijft geven.

Ik kan overigens de kaart ook niet vinden in de moederbord bios en zie geen scherm van de kaart zelf tijdens het opstarten. Ik heb het idee dat de kaart niet door mijn systeem wordt gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41

nelizmastr

Goed wies kapot

workermaster schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Dat klopt maar zoals ik in bovenstaande post aangeef wil mijn moederbord niet de eufi shell openen omdat secure boot problemen blijft geven.

Ik kan overigens de kaart ook niet vinden in de moederbord bios en zie geen scherm van de kaart zelf tijdens het opstarten. Ik heb het idee dat de kaart niet door mijn systeem wordt gevonden.
Als je niet in de UEFI shell kan, dan kan je deze kaarten helaas niet gebruiken nee.
Althans, niet in HBA modus (IT mode). De option ROM popup zag ik ook niet op UEFI hardware,
maar dat maakt niet meer uit als je eenmaal in IT mode zit.

Je kunt allicht beter naar een echte HBA kijken en niet een RAID controller proberen om te katten.

De LSI 9205-8i (ook als HP H220) is van nature al een HBA en zou prima moeten werken.
Kosten doorgaans €40 per stuk ongeveer.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
nelizmastr schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Als je niet in de UEFI shell kan, dan kan je deze kaarten helaas niet gebruiken nee.
Althans, niet in HBA modus (IT mode). De option ROM popup zag ik ook niet op UEFI hardware,
maar dat maakt niet meer uit als je eenmaal in IT mode zit.

Je kunt allicht beter naar een echte HBA kijken en niet een RAID controller proberen om te katten.

De LSI 9205-8i (ook als HP H220) is van nature al een HBA en zou prima moeten werken.
Kosten doorgaans €40 per stuk ongeveer.
Dank voor het antwoord. Ik heb op internet juist gevonden dat de 9211 goed zou moeten werken. Ik had alleen niet verwacht dat die zo kieskeurig zou zijn om het moederbord waar die op zit. Fijn want nu heb ik voor 110 euro aan hardware hier liggen.

Unraid werkt ook al niet mee. Ik vind het ook allemaal wat te onstabiel en ben het eigenlijk wel een beetje zat. Ik denk dat een vm op Unraid gewoon geen goed idee is. Ik heb nog genoeg oude hardware liggen dus ik ga toch maar 2 systemen bouwen. Hiervoor zal ik denk ik een nieuw draadje op het forum openen.

Oke ik ben toch te eigenwijs. Anyway ik ga een nieuw draadje openen voor de performance problemen. Als die zijn opgelost werkt Unraid best goed.

Ik ga je suggestie voor de kaarten even bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door workermaster op 21-02-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
@nelizmastr Ik heb de kaart opgezocht maar kan daarvan helaas ook veel topics vinden van mensen die het niet op hun moederbord aan de gang krijgen.

Kan ik niet gewoon iedere random hdd controller gebruiken zolang die maar jbod heeft?
Zoals dit:
pricewatch: Startech.com 4-port PCI Express SATA III 6 Gbps RAID (PEXSAT34RH)
of dit:
pricewatch: Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 09:48
workermaster schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:08:
Zo'n basale functie moet werken. Selecteer eens Other OS onder secure boot, save.

Download Shell.efi. Formatteer een USB device FAT32, maak een directory /efi/boot en zet de shell op 2 plaatsen:
  • /shellx64.efi (dus in de root)
  • /efi/boot/bootx64.efi
Vervolgens moet je hem kunnen booten vanuit de UEFI setup. Ofwel via de optie 'launch UEFI shell from USB', ofwel direct als één van de bootopties.
Dat komt waarschijnlijk omdat de kaart alleen een legacy option rom aan boord heeft, die doen het niet onder UEFI mode. Zegt verder niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Thralas schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Zo'n basale functie moet werken. Selecteer eens Other OS onder secure boot, save.

Download Shell.efi. Formatteer een USB device FAT32, maak een directory /efi/boot en zet de shell op 2 plaatsen:
  • /shellx64.efi (dus in de root)
  • /efi/boot/bootx64.efi
Vervolgens moet je hem kunnen booten vanuit de UEFI setup. Ofwel via de optie 'launch UEFI shell from USB', ofwel direct als één van de bootopties.

[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat de kaart alleen een legacy option rom aan boord heeft, die doen het niet onder UEFI mode. Zegt verder niet zoveel.
Toevallig heb ik het net werkend gekregen op een ander moederbord dat hier nog op zolder lag. Ik kan daarop in de efi shell booten maar krijg nu de melding dat er geen LSI sas controller wordt gevonden. De kaarten (heb er 2 van dezelfde verkoper gekocht) knipperen zwakjes met een groen ledje aan de bovenkant van de kaart. De een zwakker dan de ander. De heatsink wordt niet warm en afplakken van pin 5 en 6 werkt ook niet. Ik heb het idee dat ik 2 defecte kaarten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Update. Beide kaarten zijn getest door een mede Tweaker en daar werken ze ook niet.

Ik heb een andere LSI 9211-8i kaart overgenomen en deze werkt wel.
Pagina: 1