Toon posts:

Powerline adapters (of alternatief) kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sspiff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-03 15:35
Ik zoek een?
Setje powerline adapters of een alternatieve oplossing.

Wat is je budget?
Onbepaald, maar ik wil natuurlijk niks onnodigs duurs kopen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen sterke voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb sinds het najaar vorig jaar mijn bureau verhuist naar de zolderkamer. Alles werkt prima, alleen is daar geen bekabeld Internet.

Mijn thuisnetwerk bestaat uit een FRITZ!Box 7490 en twee mesh repeaters (een die met de kabel aan de router hangt, een andere heeft enkel draadloze verbindingen).

Extra ethernet kabels voorzien kan niet. Het is een huis uit de jaren 50 en elektriciteit in de zolder is al een omslachtige affaire geweest destijds (vorige eigenaars hebben dit gedaan).

De elektriciteit en stroomkringen zijn op zn best "ad-hoc" te noemen, maar er zijn in de woonkamer waar de router staat twee stekkers die op dezelfde kring als de stroom op zolder zouden moeten zitten, en ik zou die willen gebruiken om snel en stabiel netwerk naar boven te krijgen. Mijn doel is vooral om stabiel games te kunnen streamen naar m'n laptop in de woonkamer vanop de game PC op zolder. Al de rest werkt al meer dan goed genoeg.

Eens snel Googlen leerde mij dat er verschillende producten bestaan in wild verschillende prijs categorieën met zeer gelijkaardige specificaties op papier en allemaal positieve reviews, dus als iemand die hier niks over weet roep ik de hulp in van de gurus op Tweakers 😊 Waar moet ik nu op letten, en welke producten kunnen jullie aanraden?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:53
90% wordt door kwaliteit van je stroomnet bepaald. Als de draden niet goed het signaal doorgeven heb je sowieso al een probleem.

Voor rest is het puur proberen. Je kan met de wat duurdere setjes proberen maar die lopen tegen dezelfde problemen aan als de wat goedkopere sets.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Is buitenom ook geen optie met een kabel? Mijn ervaring met Devolo 550+ was redelijk toen 2,4 Ghz wifi nog actueel was. Helaas viel de verbinding wel redelijk vaak een paar seconden weg. En een vrij hoge ping van 40 - 120ms Dus bij het bezoeken van een webpagina kon dat nog wel eens iets langer duren.

Ik heb een hele tijd met een router met 5G als AP/Repeater gebruikt en dat ging eigenlijk stukken beter. Weinig storing en veel sneller. Inmiddels een echte repeaters aangeschaft. Het voordeel is dat de installatie een stuk gemakkelijker gaat. Ik zou dan ook aanbevelen om tussen elke verdieping een repeater te plaatsten. Mn ping is nu 9 - 13 ms. Zelf mn server gaat via een dubbele repeater als backup zonder problemen.

• sspiff
[b]Willempie27 in "Powerline adapters (of alternatief) kiezen"
Ik heb een hele tijd met een router met 5G als AP/Repeater gebruikt en dat ging eigenlijk stukken beter. Weinig storing en veel sneller. Inmiddels een echte repeaters aangeschaft. Het voordeel is dat de installatie een stuk gemakkelijker gaat. Ik zou dan ook aanbevelen om tussen elke verdieping een repeater te plaatsten. Mn ping is nu 9 - 13 ms. Zelf mn server gaat via een dubbele repeater als backup zonder problemen.
Mijn laatste ervaring met Powerline was ook gelijkaardig - werkte aardig toen 50Mbps als een goeie snelheid gezien werd. Dat was nog toen ik op een appartement woonde. WiFi N en later AC was beduidend betrouwbaarder en sneller. Echter ga ik er van uit dat Powerline technologie sinds die tijd ook beter geworden is.

Echter, nu heb ik een goeie WiFi setup (overal goed bereik en redelijke ping, en overal hoge snelheden), maar WiFi-to-WiFi netwerk streamen van een gamesessie blijft toch een erg brakke ervaring, daarom dat ik zoek achter een alternatief medium om te zorgen dat door andere gebruikers op het netwerk of storing van omliggende netwerken of wat dan ook, mijn sessie minder geimpacteerd wordt.

Gamen met latency spikes op je input en beeld is echt niet leuk. En als er dan nog eens om de paar seconden blokken verschijnen als gevolg van adaptieve compressie die de slechte netwerkomstandigheden probeert te compenseren.

[Voor 3% gewijzigd door sspiff op 21-02-2021 13:51]

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb afgelopen jaar in een jaren '80 huis 100% thuisgewerkt op zolder met het goedkoopste TP-Link powerline setje wat ik tweedehands hier van V&A had gehaald. Haalde daar ongeveer 50MBit mee met een ping van 7 a 8 ms. In bijna een jaar tijd altijd stabiel internet gehad.

Nu vanwege aanleg glasvezel een iets beter setje (nog steeds goedkoop en 2e hands via V&A met Gigabit snelheid en Wifi gekocht en inmiddels ook al weer ruim een maand dagelijks in gebruik. Haal nu de volledige snelheid van m'n internet op zolder en heb ook 2.4 en 5 Ghz wifi erbij voor alle mobiele devices. Ping is zowel bedraad naar de powerline als via wifi nu tussen de 6 en 8ms volgens speedtest.

Het hangt inderdaad allemaal heel erg af van je electra, maar proberen kun je al voor een paar tientjes gaan doen. Neem dan wel een setje met voldoende snelheid aangezien je in de praktijk er ongeveer 20% van overhoudt :p

• sspiff
[b]EcoR in "Powerline adapters (of alternatief) kiezen"
Het hangt inderdaad allemaal heel erg af van je electra, maar proberen kun je al voor een paar tientjes gaan doen. Neem dan wel een setje met voldoende snelheid aangezien je in de praktijk er ongeveer 20% van overhoudt :p
Precies wat mijn initiele insteek was ook. Mijn huis dateert uit 1955, dus vermoedelijk is de meeste koper in mijn huis nog een stukje slechter dan in dat van jou, maar als ik iets nieuw koop en dan lijkt het niet goed genoeg te werken, kan ik mij nog steeds op het Europese retourrecht beroepen en ben ik niks kwijt.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12
Zijn de stopcontacten van randaarde voorzien? Want dat kan volgens mij behoorlijk is snelheid schelen met powerline adapters. Ik heb ze zelf ook lang gebruikt en dat ging best goed. Maar zo gauw ik de kans kreeg om icm een verbouwing kabels naar de zolder door te trekken, heb ik dat maar gedaan.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sspiff schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:10:
Mijn thuisnetwerk bestaat uit een FRITZ!Box 7490 en twee mesh repeaters (een die met de kabel aan de router hangt, een andere heeft enkel draadloze verbindingen).
Ik heb thuis een FRITZ!Box 7590 met een setje powerline adapters (1220+1260). Werkt prima en de 1260 integreert heel mooi in het mesh-systeem van de Fritz. Het is iets duurder dan de gemiddelde TP-Link of Devolo maar ik ben (een enkele storing daargelaten) heel tevreden.

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:16
@sspiff Heb je op zolder coax liggen?

• sspiff
Nee helaas niet.

• sspiff
TMDC schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb thuis een FRITZ!Box 7590 met een setje powerline adapters (1220+1260). Werkt prima en de 1260 integreert heel mooi in het mesh-systeem van de Fritz. Het is iets duurder dan de gemiddelde TP-Link of Devolo maar ik ben (een enkele storing daargelaten) heel tevreden.
Ik ben erg tevreden van AVM hun netwerktoestellen. Alleen kan ik mijn zolder niet met powerline aan het Fritz netwerk hangen, daarvoor zijn de stroomkringen niet zoals het moet. Op termijn kan ik wel ergens een kort bekabeld bruggetje maken, maar op korte termijn zal de sprong van powerline naar het Internet nog draadloos blijven. Momenteel wil ik dus geen mesh integratie, omdat ik dan niet zeker kan zijn dat mijn laptop<->desktop verbinding slechts een draadloze sprong moet maken.

Bovendien kost een AVM setje wel bijna 3x zoveel als een vergelijkbare setup van TP Link, en dat is toch een behoorlijk verschil.

[Voor 7% gewijzigd door sspiff op 22-02-2021 10:53]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:51
Trek een kabel, het blijft altijd aan kliederen met powerline, desnoods zou ik nog eerder voor WiFi kiezen, eventueel een AP op 1 verdieping hoger zetten doormiddel van een kabel en de zolder stukje met WiFi.

Ik ben inmiddels al bij veel mensen geweest in begin was powerline redelijk maar het was toch elke maand bij sommige elke week weer resetten van apparatuur.

Powerline werkt alleen goed bij niet al te lange afstand en op dezelfde stroomgroep.
Uiteindelijk hebben ze het er allemaal maar uit gedaan en maar een kabel getrokken om er vanaf te zijn.

Maar ik begrijp het door het plafond boren is risicovol ivm kabels raken.

[Voor 81% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2021 11:00]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• TMDC
  • Niet online
sspiff schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:51:
[...]
Alleen kan ik mijn zolder niet met powerline aan het Fritz netwerk hangen, daarvoor zijn de stroomkringen niet zoals het moet.

Bovendien kost een AVM setje wel bijna 3x zoveel als een vergelijkbare setup van TP Link, en dat is toch een behoorlijk verschil.
Maar waarom zou een TP-Link setje dan wel doen wat jij wil? Misschien snap ik het probleem niet zo goed, maar het blijft powerline. Als de stroomkringen niet zijn zoals het moet dan zal de TP-link ook niet goed presteren.

• sspiff
mr_evil08 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:56:
Maar ik begrijp het door het plafond boren is risicovol ivm kabels raken.
Mijn bureau is op het 3de verdiep en aan de andere kant van het huis. Dus dan moet ik een kabel trekken door 3 plafonds en die allemaal netjes in de muur wegwerken. Best een hele onderneming.

WiFi werkt prima voor gewoon gebruik, maar voor streamen van games loopt het voor geen meter helaas.

• sspiff
TMDC schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:06:
[...]

Maar waarom zou een TP-Link setje dan wel doen wat jij wil? Misschien snap ik het probleem niet zo goed, maar het blijft powerline. Als de stroomkringen niet zijn zoals het moet dan zal de TP-link ook niet goed presteren.
Ik wil eerder zeggen - de AVM functies zijn inderaad top, maar ik kan geen gebruik maken van het Mesh systeem voor mijn streaming, want je hebt geen controle langs welke links en access points je verkeer dan loopt.

Als ik bij TP Link (kan uiteraard met Fritz! ook) gewoon een appart netwerk opzet, dan kan ik voor tijdens het streamen kiezen voor het TP Link met een beter verbinding met mijn desktop PC (want dat doet maar 1 draadloze sprong). Door de stroomkringen in mijn huis, kan ik geen verbinding met powerline maken van bij mijn router naar mijn zolder. Enkel van de veranda naar de zolder, want dat is een stroomkring die de vorige eigenaars achteraf bijgemaakt hebben, appart van de stekkers in de andere woonvertrekken.

Wellicht was het duidelijker moest ik de netwerktopologie uittekenen...

• TMDC
  • Niet online
sspiff schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:47:
[...]
want je hebt geen controle langs welke links en access points je verkeer dan loopt.
Ik zie je punt, maar het idee is natuurlijk dat het verkeer in de mesh automagisch via de beste punten loopt he ;)

Hier heb ik geen hoge eisen aan latency dus wdb kan ik je helaas niet verder helpen met info over powerline...

• sspiff
TMDC schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Ik zie je punt, maar het idee is natuurlijk dat het verkeer in de mesh automagisch via de beste punten loopt he ;)
Precies, en in het algemeen werkt dat enorm goed. De vraag is natuurlijk in dit geval: de beste punten waarvoor? In mijn geval is dat heel specifiek: bandbreedte en latency naar mijn desktop. Maar ik denk dat de mesh handoff daar niet voor optimaliseerd, dus moet ik het manueel op een of andere manier de juiste kant uit duwen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee