Vraag

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:07
Ik ben aan het zoeken naar een vervanger van mijn inmiddels 8 jaar oude 60D. Heb de camera vrij hybride gebruikt, dus zowel voor foto’s als video’s. Ik ben fan van lightpainting en stedelijke fotografie, maar ook van het vastleggen van (vakantie) tripjes en activiteiten.

Ik ben van plan de 60D + 18-135IS + 10-18 te verkopen en er een alternatief voor terug te kopen.

Ik zou de nieuwe camera vooral hybride willen gebruiken, waarbij 4k60 een pre is voor video.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik qua software met name Lightroom en Davinci resolve op een stevige pc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de volgende camera’s bekeken, waarbij m’n budget maximaal €1300,- is inclusief een redelijke zoom lens om mee te beginnen.

Panasonic G9
Fujifilm XT-3

Ik zou graag van jullie advies ontvangen of ik:
- twee mooie keuzes heb geselecteerd
- er andere mooie alternatieven zijn
- er relevante komende acties zijn waardoor de prijzen allicht wat lager uitvallen

Alle reacties

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-03 09:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Welke zoom zou je erbij willen kopen? Er blijft naar mijn idee niet zoveel budget over, of kijk je tweedehands?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• JTfoto
DirtyBird schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:48:
Welke zoom zou je erbij willen kopen? Er blijft naar mijn idee niet zoveel budget over, of kijk je tweedehands?
De Panasonic 12-60mm f3.5-5.6 leek mee een mooie lens om eens mee te beginnen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-03 09:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb zelf de g9 en ben er erg blij mee, maar dat is enkel voor foto's. Voor video wordt deze meestal niet aangeraden omdat hij niet over pdaf beschikt.
Ik zou daar even goed op letten voordat je hier verder naar kijkt.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
De Fuji X-T3 met 18-55 is er nu bij Foto de vakman precies binnen je budget (na cashback): https://www.fotodevakman....&utm_medium=CPC&utm_term=

Ik denk dat voor dat geld de X-T3 qua video wel hele goede specs biedt (foto’s ook overigens). Het enige wat je eigenlijk mist is IBIS, maar er zit wel stabilisatie in de kitlens. Die kitlens is ook echt een goede lens om mee te starten, veel beter dan de naam kitlens doet vermoeden.

De Panasonic G9 is ook een prima optie, maar de lens die je noemt is volgens mij wel minder dan de Fuji lens, sowieso minder lichtsterk. Bij de G9 zou je dan eigenlijk ook voor 12-60 F2.8-4 moeten gaan, maar die zit 200 euro boven je budget. Voordeel van de 12-60 is wel het grotere bereik wat hetzelfde is als 16-80 op de Fuji.

Beide camera’s hebben voors en tegen. De Fuji is APS-C en heeft dus de grotere sensor. Daarnaast heeft Fuji denk ik het betere autofocussysteem, aangezien de G9 geen fasedetectie autofocus heeft. De G9 is qua body zeker niet compacter, maar de lenzen zijn dat wel (door de kleinere sensor). Daarnaast heeft de G9 natuurlijk IBIS, wat wel echt een voordeel is, en nog een aantal handige opties zoals high-res opnames voor foto’s. Beide merken hebben voldoende aanbod van goede lenzen, dus dat maakt niet echt een verschil.

Overall denk ik, op basis van reviews, dat de X-T3 wel iets meer waar voor zijn geld biedt. Zeker met de aanbieding die er nu is, voor dat geld heb je echt een ontzettend goede camera, zowel voor foto als video. Bij Dpreview is de X-T3 nog steeds de beste camera (samen met de Nikon Z5) tot 1.500 dollar. De X-T4 wordt daar ook genoemd als 1 van de beste opties voor specifiek video, de X-T3 mist een aantal zaken tov de X-T4 (met name IBIS), maar veel verschil zit er niet tussen.

In de prijsklasse waarin je zoekt zijn dit volgens mij ook de enige 2 camera’s die 4K/60fps bieden, dus andere opties zie ik ook niet echt.

[Voor 11% gewijzigd door Erwin186 op 21-02-2021 12:12]

• JTfoto
Erwin186 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:01:
De Fuji X-T3 met 18-55 is er nu bij Foto de vakman precies binnen je budget (na cashback): https://www.fotodevakman....&utm_medium=CPC&utm_term=

Ik denk dat voor dat geld de X-T3 qua video wel hele goede specs biedt (foto’s ook overigens). Het enige wat je eigenlijk mist is IBIS, maar er zit wel stabilisatie in de kitlens. Die kitlens is ook echt een goede lens om mee te starten, veel beter dan de naam kitlens doet vermoeden.

De Panasonic G9 is ook een prima optie, maar de lens die je noemt is volgens mij wel minder dan de Fuji lens, sowieso minder lichtsterk. Bij de G9 zou je dan eigenlijk ook voor 12-60 F2.8-4 moeten gaan, maar die zit 200 euro boven je budget. Voordeel van de 12-60 is wel het grotere bereik wat hetzelfde is als 16-80 op de Fuji.

Beide camera’s hebben voors en tegen. De Fuji is APS-C en heeft dus de grotere sensor. Daarnaast heeft Fuji denk ik het betere autofocussysteem, aangezien de G9 geen fasedetectie autofocus heeft. De G9 is qua body zeker niet compacter, maar de lenzen zijn dat wel (door de kleinere sensor). Daarnaast heeft de G9 natuurlijk IBIS, wat wel echt een voordeel is, en nog een aantal handige opties zoals high-res opnames voor foto’s. Beide merken hebben voldoende aanbod van goede lenzen, dus dat maakt niet echt een verschil.

Overall denk ik, op basis van reviews, dat de X-T3 wel iets meer waar voor zijn geld biedt. Zeker met de aanbieding die er nu is, voor dat geld heb je echt een ontzettend goede camera, zowel voor foto als video. Bij Dpreview is de X-T3 nog steeds de beste camera (samen met de Nikon Z5) tot 1.500 dollar. De X-T4 wordt daar ook genoemd als 1 van de beste opties voor specifiek video, de X-T3 mist een aantal zaken tov de X-T4 (met name IBIS), maar veel verschil zit er niet tussen.

In de prijsklasse waarin je zoekt zijn dit volgens mij ook de enige 2 camera’s die 4K/60fps bieden, dus andere opties zie ik ook niet echt.
Ik zag vanwege mijn eigen 4k60 eis ook niet heel veel andere opties dan deze, zeker qua prijs. Mijn twijfel zit 'm inderdaad vooral in IBIS van de G9 vs autofocus van de X-T3. Ik wil qua video ook redelijk wat handheld doen, maar van de andere kant is een goede autofocus ook gewoon erg belangrijk.

Het voordeel van dit dilemma is geloof ik vooral dat je aan allebei gewoon een uitstekende keuze hebt, heerlijk zo'n luxeprobleem ;)

Bedankt in ieder geval voor het advies, ik ga zeker nog even lekker door met lezen en kijken en vergelijken :P

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
JTfoto schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Ik zag vanwege mijn eigen 4k60 eis ook niet heel veel andere opties dan deze, zeker qua prijs. Mijn twijfel zit 'm inderdaad vooral in IBIS van de G9 vs autofocus van de X-T3. Ik wil qua video ook redelijk wat handheld doen, maar van de andere kant is een goede autofocus ook gewoon erg belangrijk.

Het voordeel van dit dilemma is geloof ik vooral dat je aan allebei gewoon een uitstekende keuze hebt, heerlijk zo'n luxeprobleem ;)

Bedankt in ieder geval voor het advies, ik ga zeker nog even lekker door met lezen en kijken en vergelijken :P
Ik zou ook vooral kijken naar het systeem waar je in wilt investeren. Heb je nog andere lenzen die je er in de toekomst bij wilt kopen en wat bieden beide systemen daarin? Uiteindelijk zal Panasonic vooruitgang boeken qua autofocus (verwacht ik) en Fuji heeft al body’s met IBIS (X-T4 en X-S10). Met een upgrade van je body in de toekomst kun je deze nadelen die je nu hebt dus mogelijk oplossen. Qua techniek verouderen body’s relatief snel in verhouding tot de lenzen. Lenzen gaan vaak veel langer mee, dus daar zou ik bij de keuze van systeem meer naar kijken dan naar de verschillen in de body.

En voor wat betreft de afweging.. de Fuji lenzen hebben wel stabilisatie, dus je hebt wel stabilisatie, maar voor video werkt IBIS vaak wel een heel stuk fijner, zeker bij hand-held video’s. De autofocus van de G9 is lastig te ondervangen en zul je het mee moeten doen. Het is de vraag in hoeverre dat in jouw use-case een beperking is.

[Voor 15% gewijzigd door Erwin186 op 21-02-2021 19:03]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-03 22:52
hebben we het al gehad over de fraaie JPG engine van de Fuji? Als je niets aan nabewerking doet is de rendering van de fuji een dikke pré en hoef je geen RAW meer te schieten.

• JTfoto
107mb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:35:
hebben we het al gehad over de fraaie JPG engine van de Fuji? Als je niets aan nabewerking doet is de rendering van de fuji een dikke pré en hoef je geen RAW meer te schieten.
Nabewerking is een van de onderdelen die ik zelf erg leuk vind van fotografie. Niet alleen het juiste plaatje schieten, maar er zelf nog wat final touches op zetten vind ik heerlijk! Ook als er spontaan eens een foto niet helemaal lukt, dat je het enigszins recht kan trekken vind ik wel fijn.

Ik ben zelf in ieder geval goed aan het overwegen welke van de twee het gaat worden, moet zeggen dat de gegeven antwoorden daar zeker bij bijdragen.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
Ik zou me niet blind staren op 4K 60fps.
Als 30fps genoeg is (of 60fps bij full hd) heb je wat meer mogelijkheden.

De Olympus M1.II en M5.III hebben microphone-in, super goede beeldstabilisatie, zijn weather-sealed, enz enz enz.
Vooral de M1.II is een topmodel dat nu aanzienlijk goedkoper te vinden is omdat er een nieuwer model is. Maar hij doet wel gewoon 4K, en 18fps met autofocus. Het is echt een professionele camera.

Ik zou wel wat budgetteren voor lenzen. Als je een 1100 aan een camera uitgeeft wordt de lens een sluitstuk. Terwijl je lenzen veel meer invloed hebben op het eindresultaat dan wat dan ook.

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Er zijn op youtube wel filmpjes te vinden waarin de c-af van de G9 met firmware 2.0 vergeleken wordt met andere camera's.
Dat is het wel waard goed te bekijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee