[Online] Gedrukte snelheid glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-03-2021
Goedemorgen
dit topic komt het dichtst in de buurt van mijn probleem
Sinds 2 weken glas van Online.nl (caiw netwerk) via een glasvezel campagne.
Ik begon met 100/100 maar had al ver voor realisatie aangegeven dat ik dat graag zou willen upgraden naar 500/500. Dat kon pas ná oplevering om de 1 of andere reden.
Hoe dan ook, duurde een paar dagen maar toen kwam het bericht dat de upgrade was gerealiseerd en dat ik er per direct gebruik van kon maken. Wel modem even paar minuten van de stroom.

Lang verhaal kort: we zijn 10 tallen herstarts verder EN ik heb vandaag een nieuw modem ontvangen, maar we zitten nog steeds op 100/100 direct gemeten op het modem, alle poorten staan op powermode.

Fritz!box fabrikant geeft aan dat modem nooit knijpt, die staat standaard vol open en snelheid wordt gereguleerd door aanbieder.

Helpdesk provider geeft aan "volgens onze gegevens staat het goed" wat ongetwijfeld zo is, maar iets doormeten kunnen ze niet.

Heb ze net aangegeven het te escaleren richting Caiway aangezien dat het volgende punt in de keten is (bovengrondse verdeelkast).

Iemand hier nog met een deskundige mening, goed idee of ei van Columbus?

dank alvast voor het meedenken.

Henk

Beste antwoord (via hbiesheuvel op 15-03-2021 11:01)

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:42
Jazeker, je bent verbonden met een 1000Mbit poort in de PoP.
Het zit hem dus ergens in het profiel aan de kant van Caiway/Online

Je test wel met een laptop/pc die bedraad rechtstreeks op de Fritz is aangesloten?
Er zit niet ergens nog een 100Mbit switch tussen?

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis-L op 15-03-2021 11:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:32

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@Wistikhermaar , Klopt het is het verdienmodel; fysiek is die glasvezel een Gbit koppeling. De provider heeft een mechanisme om te zorgen dat snelheden kunnen worden aangepast per klant. Zo dimensioneert de provider aan de hand van gelijktijdige belasting de apparatuur die er voor nodig is. Afhankelijk van de techniek heet het traffic shaping, of policing.

@hbiesheuvel betaal je nu ook voor 100/100 ipv 500/500?
Ik denk dat je de juiste stap hebt gedaan (als er goed gemeten is. Heb je geprobeerd om de speedtest 5x tegelijkertijd te draaien? ) om te vragen naar escalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag me dan altijd weer af, wat moet je ermee prive 500/500 daar hangen complete kantoren aan en dan zijn het geen kleine. Behalve dat het kan en ik sponsor graag die arme provider. Als je namelijk gaat doorrekenen dan kan het nooit. Die bandbreedte is er gewoon niet. Maar goed ben dan ook nog van de tijd van inbellen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:53:
... Als je namelijk gaat doorrekenen dan kan het nooit...
Hûh? Als je gaat doorrekenen vind je de overboekingsfactor. Of deden ze dat in jouw tijd niet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Hûh? Als je gaat doorrekenen vind je de overboekingsfactor. Of deden ze dat in jouw tijd niet?
Daar heb je helemaal gelijk, het enige nu wat ik zie als je zo'n snelle verbinding hebt is als je veel 1 op1 verbinding hebt met een gelijke. Of graag heel veel torrents of iets van dien aard wil downloaden (heel veel connecties) Maar de tijd winst ten opzichte van 100/100 is mijn inziens het geld niet waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk, het enige nu wat ik zie als je zo'n snelle verbinding hebt is als je veel 1 op1 verbinding hebt met een gelijke. Of graag heel veel torrents of iets van dien aard wil downloaden (heel veel connecties) Maar de tijd winst ten opzichte van 100/100 is mijn inziens het geld niet waard.
In 1994 had ik een 14k4 modem. Als je daar de wet van Moore op loslaat (√2)27 kom ik op 166 Mbps. Dus je loopt een beetje achter ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
De wet van Moore gaat over processoren en ik had toen al de mogelijkheid tot dual ISDN 128 k.
Maar wat interessanter is nut noodzaak en betaal je niet gewoon heel veel meer voor iets wat je zelden gebruikt. Maar soms krijg ik het idee dat nadenken over je besteding ouderwets is.
Want voor je mobiel moet je ook onbeperkt internet hebben etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:23:
De wet van Moore gaat over processoren...
Hmmz, de wet van Moore gaat over het aantal transistoren per oppervlakte-eenheid. IMHO is een lineair verband met de doorvoersnelheid van routers niet heel erg vergezocht.
... Maar soms krijg ik het idee dat nadenken over je besteding ouderwets is...
Je hebt gelijk; het is vooral de pats-factor

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Wistikhermaar schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:58:
Hallo.
Laatst zou bij ons glasvezel worden aan gelegd, is eerst helaas weer uitgesteld.
Wat bij de eerste reclame opviel dat ze het hebben over 1000mbs.
Toen de echte aanbiedingen kwamen had men het slechte over 100, 150 en 400mbs.
Ze kunnen nog sneller over de hoofdkabels, dat zal ook nodig zijn tussen alle hoofd knoppunten.
Maar nu drukken ze de snelheid naar de klanten toe, daar is dus apperatuur voor nodig om de snelheid lager te maken.
Kan me volgende voorstellen:
Men verzend via 100mbs een bestand die in 10seconden over is.
Dan zou dat bij 1000mbs in 1 seconde over moeten zijn.
Maar het pakket dat over die lijn gaat blijft even groot, dus meent het evenveel belaste kabelverzend ruimte in.
Dan snap ik niet helemaal waar die lagere snelheden goed voor zijn. Laat alles toch zo snel als het gaat doorlopen.
Of het moet een verdienmodel van de providers zijn.
In middel Drenhte is een voorbeeld hoe het zou moeten zijn, niks geen geknijp.
Geen apperaten die knijpen en daardoor ook geen stroom verbruiken.
Die 1000 Mbps is vast de maximale snelheid van de fiber (nu), je ISP bepaalt wat voor snelheden je haalt, up & down. Het pakket gaat dus niet sowieso de lijn op, je modem houdt zich aan de snelheid die je ISP oplegt. Dat knijpen vereist geen aanvullende apparaten, en dus ook geen aanvullende stroom.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:39:
Die 1000 Mbps is vast de maximale snelheid van de fiber (nu), je ISP bepaalt wat voor snelheden je haalt, up & down. Het pakket gaat dus niet sowieso de lijn op, je modem houdt zich aan de snelheid die je ISP oplegt. Dat knijpen vereist geen aanvullende apparaten, en dus ook geen aanvullende stroom.
Niet het glasmodem maar de apparatuur aan de ISP kant bepaalt welk profiel gebruikt wordt (en welke snelheid daarbij hoort). Anders zou iedereen wel zijn eigen router gebruiken in plaats van het glasmodem van de provider. :P

@Wistikhermaar hogere snelheid is meer energie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
Ik denk dat je de juiste stap hebt gedaan (als er goed gemeten is. Heb je geprobeerd om de speedtest 5x tegelijkertijd te draaien? ) om te vragen naar escalatie.
Nu nog voor 100/100. Maar de volgende nota staat al op 500/500, dus dat even in de peiling houden.

En voor wat betreft de vraag van andere gebruiker: ik heb 12 jaar lang zitten tobben op een 2 mb adsl lijn, letterlijk als laatste huis op de lijn. De laatste 2 jaar opgekrikt met een brakke 4g oplossing van KPN. Er zijn dagen dat ik ruim voldoende zal hebben aan 100/100 maar inderdaad, gewoon omdat het kan, een jaartje 500/500. Wellicht daarna ergens de gulden middenweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@hbiesheuvel heb je vraag even naar een eigen topic verplaatst.

Heb je al uitgezocht of je wel op een Gigabit Ethernet PoP zit, of nog op een Fast Ethernet PoP?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:07:
[mbr] @hbiesheuvel heb je vraag even naar een eigen topic verplaatst.[/]

Heb je al uitgezocht of je wel op een Gigabit Ethernet PoP zit, of nog op een Fast Ethernet PoP?
Eerst maar even uitgezocht wat een PoP is ;-) D

Gezien het feit dat er van alles wordt aangeboden, van 100/100 tot 1000/1000, vermoed ik wel dat het een Gigabit PoP is. Heb al aansluitingen werkend gezien van 250 en hoger bij de buren, dus denk dat dat wel snor zit. Maar misschien staat nét mijn draadje van de centrale/verdeelpunt naar mijn huis nog op 100? (Sorry voor de Jip en Janneke taal). Hoe werkt dat in zo'n verdeelpunt? En is dat op afstand te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbiesheuvel
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:55:

5 X speedtest.net via browser: alléén de eerste doet het, de rest blijft op 0 en krijgt of een time out (de 2e die ik start) of gaat pas lopen als de 1e klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
korte update: hoor nu al 3 weken van Online.nl dat 'het onderzocht wordt' en dat ik de 'eerste zal zijn die het hoort als ze wat vinden'. Op mijn verzoek dan nú te vertellen wat de status is, bij welke partij (Online.nl, Caiway, Deltafiber?) de bal ligt krijg ik geen antwoord.

Wie is er een beetje technisch onderlegd qua glasvezel hier en kan mij zeggen wat de meest logische vervolgstap zal zijn als 't bij mij thuis gewoon op orde is? Als leek zou ik zeggen de verdeelkast verderop in de polder, staat daar misschien toevallig mijn poortje op 100 (simpel gezegd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
hbiesheuvel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:33:
korte update: hoor nu al 3 weken van Online.nl dat 'het onderzocht wordt' en dat ik de 'eerste zal zijn die het hoort als ze wat vinden'. Op mijn verzoek dan nú te vertellen wat de status is, bij welke partij (Online.nl, Caiway, Deltafiber?) de bal ligt krijg ik geen antwoord.

Wie is er een beetje technisch onderlegd qua glasvezel hier en kan mij zeggen wat de meest logische vervolgstap zal zijn als 't bij mij thuis gewoon op orde is? Als leek zou ik zeggen de verdeelkast verderop in de polder, staat daar misschien toevallig mijn poortje op 100 (simpel gezegd)?
Een fiber poort is 100Mbit of 1000Mbit, het is vervolgens een profiel dat de snelheid bepaalt.
Als je in je Fritzbox inlogt, wat staat er dan voor snelheid aan de WAN zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
heb je hier iets aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVswo_VFUqyE2YXNUCL0Du-aU2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDJsebZi39auppGIpq3Lo5JL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hbiesheuvel op 15-03-2021 10:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Jazeker, je bent verbonden met een 1000Mbit poort in de PoP.
Het zit hem dus ergens in het profiel aan de kant van Caiway/Online

Je test wel met een laptop/pc die bedraad rechtstreeks op de Fritz is aangesloten?
Er zit niet ergens nog een 100Mbit switch tussen?

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis-L op 15-03-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
Precies.Dat moet dan aan hun kant niet zo'n uitzoekerij zijn zou je zeggen.
Op allerlei manieren getest, uiteraard ook bedraad, direct op modem.
Alle 4 poorten van de Fritz staan in powermode en niet in 'eco'.

Dank voor je reactie!

[ Voor 41% gewijzigd door hbiesheuvel op 15-03-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:15
Misschien heb ik iets gemist, maar is je hardware ook geschikt voor Gbit?
Heb je niet een oude(ere) UTP kabel liggen, of 1 die niet correct afgemonteerd is?
Valt je Eth adapter wel op de Gbit stand of op de 100Mbit stand?

Als ie op 100Mbit staat kun je hopen dat ie er meer doorheen krijgt, maar dat gaat 'm dan niet worden...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Wat staat er in je FRITZ!Box onder Internet > Account Information > Connection Settings > Downstream & Upstream? Kan zijn dat je daarvoor wel Advanced View moet inschakelen (via menuoptie rechtsboven).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
alles geschikt
Gbit ethernet adapter en die staat op 1GB ook voor de bedrade test.

Voor dagelijks gebruik gaat alles via Wifi. Ik kan helaas niet overal kabels heen trekken.
Gaat prima, ook met 100/100, beetje verlies.

Fritzmodem staat in meterkast en een Mesh Friztrepeater in woonkamer en van daar uit weer 2 utp naar tv boxje en een ip camera recorder. Werkt fluitend.

Heb wel direct naast glasmoden een Netgear router hangen, die gewoon exact zelfde snelheid doorgeeft als wanneer ik direct op Fritzbox modem meet.

Gewoon voor de zekerheid overal cat6 bekabeling

Maar zoals gezegd, ook direct met cat6 draad op modem > gigabit ethernet pc = 100/100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
nescafe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:12:
Wat staat er in je FRITZ!Box onder Internet > Account Information > Connection Settings > Downstream & Upstream? Kan zijn dat je daarvoor wel Advanced View moet inschakelen (via menuoptie rechtsboven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFwMtGO6tGcpJRWCTlwvF6wlQeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpgxkNg6sJDFIchIpB3mGMXK.png?f=fotoalbum_large

geen upstream/downstream info? (advanced staat 'aan')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:05

slaay

Natuurbeleven.com

Ik mis nog de vraag; is de Fritzbox het modem dat door de provider is geleverd? Of heb je nog een ander modem?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
direct van provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@hbiesheuvel Als ik bij mijn FRITZ!Box 5490 check, zie ik dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym81PrbRR7GvnHMMpyUyVc3IzhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBBfFwmJuR2Bn5zYEpY4Bnhw.jpg?f=fotoalbum_large

M.a.w. daarmee kan ik zie dat ik in ieder geval een GBit verbinding tussen de wijkPoP en mijn 5490 heb.

En bij de instellingen van LAN poorten op je FRITZ!Box, heb je daar wel GB ingeschakeld?
ik lees terug, dat je dat wel hebt ingeschakeld, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scd-nxVH8tZr-rRRQJPEGrZOoJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO2NwH31tXxrnBJOiSgoatot.jpg?f=fotoalbum_large
En als je op de betreffende PC kijkt, die aan zo'n poort hang; heb je daar ook een GB connectie?

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2021 12:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
ja, Gbit Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Wat betekent Gbit Ethernet? Dat je een Gbit Ethernet-adapter hebt? Of dat de snelheid van de link 1,0 Gbps is?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbiesheuvel
ummm.. cat 5e kabel als test op Gbit poort van Fritz box naar Ethernet port PC, die ook ingesteld staat op 1000 en niet op 10/100.
maar zoals gezegd, ook een wifi verbinding direct met Fritzbox - out of the box - terwijl ik er een meter van af sta, komt niet boven de 100/100 uit.
Ik verwacht echt geen 500/500 maar ergens rond de 350/350 moet ik echt wel halen, ook op pc die ik met wifi verbind en circa 5 meter van OF het modem OF de Netgear router staat. Of ik nu direct met modem verbind of met de router (wifi OF bedraad), snelheid blijft 100/100.
Ga om alles uit te sluiten er vanavond nog een andere laptop aanhangen met cat6, op poort 1 van Fritzbox.

Edit: sorry, zag je andere opmerkingen niet. 8)
1) Ja, ook tussen mij en wijkcentrale 1000/100
2) poorten staan alle 4 op power mode

[ Voor 9% gewijzigd door hbiesheuvel op 15-03-2021 12:45 ]

Pagina: 1