Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 14:02
Hallo,

We kijken veel dingen van Netflix, Disney+ en Amazon Prime op onze vertrouwde Lcd-tv van Philips, maar we willen graag een nieuw tv kopen.

Ik zie vele led smart tv's zowel nieuw als 2e-hands en de keuze is reuze! Bij vele modellen praten ze over aantal HZ beginnend van 50 tot ....

Maar er is dus ook 4K UHD, maar met hoeveel HZ is dat dan te vergelijken?

En welke led smart tv hebben jullie in huis staan? En vinden jullie dus top en hoeveel HZ heeft deze dan.

Bedankt alvast voor alle reacties.

Vriendelijke groeten,

Ron :)

Beste antwoord (via FeaR op 21-02-2021 19:39)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

4K UHD is een resolutie geen verversingsnelheid.

aantaal HZ ligt aan de bron.
Film: 24, TV 50, Gamen 30,60, 120 bv.

Je paneel moet dit ook onderstuenen net als de HDMI aansluitingen.

Als je opzoek bent naar een nieuwe TV. Geef dan even je budget op.
Een opsomming wat wij thuis hebben helpt niet direct denk ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

4K UHD is een resolutie geen verversingsnelheid.

aantaal HZ ligt aan de bron.
Film: 24, TV 50, Gamen 30,60, 120 bv.

Je paneel moet dit ook onderstuenen net als de HDMI aansluitingen.

Als je opzoek bent naar een nieuwe TV. Geef dan even je budget op.
Een opsomming wat wij thuis hebben helpt niet direct denk ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo,

Ik zie gewoon bij sommige tv staan beeldkwaliteit 100hz en bij de andere beeldkwaliteit 4K UHD.

Budget tot 800/1000 euro.

Groetjes Ron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16

Kheos

FP ProMod
123Ron schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:23:
Hallo,

Ik zie gewoon bij sommige tv staan beeldkwaliteit 100hz en bij de andere beeldkwaliteit 4K UHD.

Budget tot 800/1000 euro.

Groetjes Ron :)
Toch blijft wat @DarkSide zei geldig: bij sommige tv's pakken ze dus uit met de verversingssnelheid en bij andere met de resolutie. Beide onder het label "beeldkwaliteit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

beeldkwaliteit zegt niets mbt aantal hz.
zoals vermeld. Films zijn meestal gewoon 24fps. Dat is dus laag en dus slecht???

Je vind (bijna) geen HD tv;s meer.
Alles is 4k. En alles is smart.

De beeldkwaliteit haal je uit het paneel.
Persoonlijk Oled Fan. Maar dan moet je je budget bijstellen.
Anders kijken naar de bekende Samsung of Sony modellen die goede LED tv's hebben die binnen je budget vallen.

Zoek even hier op GoT naar soortgelijke topics en vragen.
En maak een shortlist voor je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Kheos schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:27:
[...]

Toch blijft wat @DarkSide zei geldig: bij sommige tv's pakken ze dus uit met de verversingssnelheid en bij andere met de resolutie. Beide onder het label "beeldkwaliteit".
Bedankt voor je reactie Noline ;)

En daarom vindt ik het zeer verwarrend! En daarom ook dus vraag.

Jammer dat de verschillende fabrikanten niet met dezelfde benamingen werken en dus dat iedereen hun "beeldkwaliteit" in HZ aangeeft.

Maar 4K UHD heeft dus helemaal geen betrekking op een bepaald aantal HZ begrijp ik dus :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:15
Wat je nu vraagt is; ik zoek een nieuwe auto die minimaal 130km/u gaat, maar met hoeveel PK is dat te vergelijken?

Beide specificaties komen uit hetzelfde apparaat maar hebben geen directe relatie met elkaar. 4K is de resolutie, of het aantal pixels dat je op het scherm hebt (dat zegt iets over de scherpte van het beeld), terwijl het aantal Hz bepaalt hoe vaak/hoe snel het scherm zijn beeld kan verversen (dat zegt iets over hoe vloeiend je beeld eruit kan zien). Een hoger haalbare Hz betekent kort gezegd vloeiender beeld, maar het hangt ook af van het signaal af dat je doorkrijgt.

Netflix communiceert dat je, om Netflix Ultra HD te kunnen kijken, minimaal 60Hz nodig hebt.

Zoals hierboven al gezegd heeft het aantal Hz niets met de kwaliteit van het beeld te maken, daarvoor moet je weer naar andere dingen kijken. Wil je de juiste keuze maken dan loont het je erin te verdiepen en voor jezelf te bepalen wat jij belangrijk vindt in een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
123Ron schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:12:
[...]
Jammer dat de verschillende fabrikanten niet met dezelfde benamingen werken en dus dat iedereen hun "beeldkwaliteit" in HZ aangeeft.
Ho, dit ligt meer aan de site die je gebruikt dan de fabrikant hoor.
Om het voorbeeld van @Recrush verder te zetten: jij zit op een auto-vergelijkingssite en bij de rubriek 'rijkwaliteit' staat er bij sommige modellen het verbruik en bij sommige de maximale snelheid.

Als de verversingssnelheid (of in het Engels refresh rate) jou interesseert kijk daar dan naar. Maar vergelijk dan niet op basis van beeldkwaliteit want dat zegt dus niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
[b]Recrush in "4K UHD hoeveel HZ is dat.."Zoals hierboven al gezegd heeft het aantal Hz niets met de kwaliteit van het beeld te maken, daarvoor moet je weer naar andere dingen kijken. Wil je de juiste keuze maken dan loont het je erin te verdiepen en voor jezelf te bepalen wat jij belangrijk vindt in een TV.
Dan is de vraag waar moet ik naar kijken HZ of?

Ik stel mijn vraag hier naar aanleiding dat er zoveel keuze is, en ik d8 dat 4K UHD gelijk is aantal HZ

Heb me al wat ingelezen hier op het forum en ook via Google, maar duidelijk wordt het niet.

Vriendelijke groeten,

Ron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
123Ron schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Dan is de vraag waar moet ik naar kijken HZ of?

Ik stel mijn vraag hier naar aanleiding dat er zoveel keuze is, en ik d8 dat 4K UHD gelijk is aantal HZ

Heb me al wat ingelezen hier op het forum en ook via Google, maar duidelijk wordt het niet.

Vriendelijke groeten,

Ron ;)
Wat is er niet duidelijk dan?
Resolutie gaat over aantal puntjes op je scherm en verversingssnelheid over het aantal plaatjes per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Geef dan even aan wat er niet duidelijk is.
Wat je wilt bereiken. En welke andere onderdelen je hebt.

Niet dat je straks ergens een te dure TV vind met nog HDMI 1.4.
En wel straks 4k 60hz wilt gamen met HDR.

Wil je ook HDR gaan kijken.
Lees dan goed de reviews, want niet alle HDR is gelijk aan elkaar.

Het kan idd wel verwarrend zijn.
Want TV A = 4K ,met HDR en 100hz en TV B = 4K met HDR en 100hz. Maar er kan wel 500 (of meer) aan prijs tussen zitten.

Heel plat gezegd: Als je gewoon wat TV kijkt en beetje netflix hoef je niet perse veel geld uit te geven.
Ben je film liefhebber en game je graag met goede HDR> kies dan voor een duurder model.

In de prijsklasse tot 1000 heb je genoeg mooi spul.
En onderzoek ook even of je niet wilt doorsparen voor OLED. De discussie LED vs OLED wil ik niet starten. Beide hebben voor en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Ron
Kheos schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Wat is er niet duidelijk dan?
Resolutie gaat over aantal puntjes op je scherm en verversingssnelheid over het aantal plaatjes per seconde.
Verversingssnelheid = HZ
Resolutie = Zoals 4K UHD of HD ready

Ik snap hem nu bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
DarkSide schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:37:
Geef dan even aan wat er niet duidelijk is.
Wat je wilt bereiken. En welke andere onderdelen je hebt.

Niet dat je straks ergens een te dure TV vind met nog HDMI 1.4.
En wel straks 4k 60hz wilt gamen met HDR.

Wil je ook HDR gaan kijken.
Lees dan goed de reviews, want niet alle HDR is gelijk aan elkaar.

Het kan idd wel verwarrend zijn.
Want TV A = 4K ,met HDR en 100hz en TV B = 4K met HDR en 100hz. Maar er kan wel 500 (of meer) aan prijs tussen zitten.

Heel plat gezegd: Als je gewoon wat TV kijkt en beetje netflix hoef je niet perse veel geld uit te geven.
Ben je film liefhebber en game je graag met goede HDR> kies dan voor een duurder model.

In de prijsklasse tot 1000 heb je genoeg mooi spul.
En onderzoek ook even of je niet wilt doorsparen voor OLED. De discussie LED vs OLED wil ik niet starten. Beide hebben voor en nadelen.
Bedankt voor je reactie en uitleg het is me nu allemaal wel duidelijker geworden en ik moet gewoon veel gaan vergelijken.

Groeten Ron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:39
Wat veel belangrijker is:
Kijkhoek!
Hoe fijn is de interface / hoe snel is de tv?
Geluidskwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
123Ron schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:43:
Bedankt voor je reactie en uitleg het is me nu allemaal wel duidelijker geworden en ik moet gewoon veel gaan vergelijken.
Hopelijk ben je voor nu wat geholpen met de termen. Net dit topic even gelezen en alles liep nogal door elkaar. ;) Dit topic gaat dicht. Mocht je na het inlezen en vergelijken nog vragen hebben, ben je zeker welkom om een nieuw topic te openen. Doe dat dan wel in Consumentenelektronica Aankoopadvies want daar doen we de aankoopadviezen. Je kan daar overigens ontelbare tv-aankoopadvies topics vinden ter inspiratie. Mocht je een nieuw topic starten, vul dan vooral de template in dit je dan voorgeschoteld krijgt. Een goede openingspost, levert namelijk betere adviezen op. Succes.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.