Toon posts:

Na kabelbreuk gebruik van de aderen veranderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R1card1nh0
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-03 12:34
Hi All,

Ik een jaar of 6 geleden tijdens/na een dak opbouw een Cat6 netwerkkabel van begane grond in 1 ruk naar de 2e verdieping gebracht echter niet aangesloten op een outlet. Dit ging redelijk vloeiend zonder veel geweld.

Echter nu er meer moet worden thuis gewerkt en WiFi het niet helemaal stabiel is, kwam ik tot een ingeving.... Ik heb nog zo een kabel lopen ergens (had er gewoon overheen behangen in geval van kleine kinder vingertjes) deze is nu voorzien van een wall outlet en bij het testen met een kabel tester kom ik tot de ontdekking dat groen kabel 6 geen signaal heeft. Dus helaas een kabel breuk. De rest is wel in orde. Helaas is het ook zo dat de kabel muur vast zit en niet kan worden los getrokken. Nu weet ik dat niet alle aders worden gebruikt voor data.

Mijn vraag is kan ik een ander paar gebruiken om voor groen te laten fungeren? En dan toch een stabielere verbinding hebben?

Dank voor de ideen.

M.vr.gr.
Richard

Alle reacties

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 23:13
4 aderige nemen. Pin 123 en 6 maakt niet uit welke 2 paren je pakt als ze maar aan beide kanten het zelfde zijn.

Enige nadeel max 100 mbit maar voor kantoor zaken is dat meer dan zat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een breuk van een enkele ader is heel erg onwaarschijnlijk.
Veel waarschijnlijker is dat je aan een van beide kanten een slechte connectie gemaakt hebt.
Dat zou ik eerst even controleren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:02
Als je nu de kabel op de normale manier aan sluit zal die op 100 mbit werken. Voor normaal internet gebruik best te doen.
Als je toch nog naar gigabit wil zal je helaas een hele nieuwe kabel moeten aanleggen.

• R1card1nh0
Oke, dank allen voor de info.
Beide kanten nieuwe connectors geplaatst maar zelfde resultaat.

Ik ga de draadjes in paren anders draaien.

PS.
Wordt voor GiGabit de volledige parenset gebruikt?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30

lier

MikroTik nerd

Gigabit gebruikt alle 8 de aders (of 4 aderparen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:15

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

R1card1nh0 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:45:
Niet om héél flauw te doen maar het even in Google gooien had je sneller een antwoord gegeven.

[Voor 41% gewijzigd door RobIII op 21-02-2021 13:06]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Ben(V)
  • Nu online
Het aanknijpen van RJ45 connectors is altijd af te raden en de normale RJ45 connectors zijn alleen geschikt voor soepele kabels en vaste bekabeling heeft een stugge kern.
Dus dat werkt helemaal nooit.

In plaats van een RJ45 eraan te proberen te prutsen moet je gewoon een netwerkdoos plaatsen aan beide zijden en daar de kabel op afmonteren.
En de aansluiting naar je apparatuur doe je dan met kant en klaar gekochte patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:51
R1card1nh0 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:45:
Oke, dank allen voor de info.
Beide kanten nieuwe connectors geplaatst maar zelfde resultaat.

Ik ga de draadjes in paren anders draaien.

PS.
Waarom denk je dat je een kabelbreuk hebt en hoe heb je dit getest?

Heb je een stugge kabel (harde kern)? Want dan moet je keystones gaan gebruiken.

[Voor 9% gewijzigd door grote_oever op 21-02-2021 13:17]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:46
Ben(V) schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:11:
Het aanknijpen van RJ45 connectors is altijd af te raden en de normale RJ45 connectors zijn alleen geschikt voor soepele kabels en vaste bekabeling heeft een stugge kern.
Ik monteer al een jaar of 25 zelf RJ45 connectors op kabels, met name kabel met stugge kern, en ik heb zeker de laatste 20 jaar geen connector meer gezien die niet werkt.

• Ben(V)
  • Nu online
Tja altijd hetzelfde non argument.

RJ45's aanknijpen is en blijft prutswerk en moet je aan de fabrikanten overlaten die patchkabel produceren.
Vaste bekabeling monteer je af op Lsa, dus wcd, patchpanel, keystone of als het heel noodzakelijk is een toolless RJ45 (bijvoorbeeld voor wifi accesspoints).

Ik zal het nog een keer uitleggen.
Als je een stugge kabel in een Lsa punched, dan snijden de vorkjes in die Lsa waar die ader tussen geperst wordt die massieve ader een beetje in en zo wordt een koude last gemaakt waar geen corrosie tussen kan komen.
Als je een Rj45 op een soepele kabel knijpt, dan maakt dat alleen contact, want het is een pinnetje die tussen de adertjes geduwd wordt.
Dit contact is niet alleen van matige kwaliteit, maar omdat het geen koude las is ook nog eens onderhevig aan corrosie.

Gevolg vaak slechte netwerk kwaliteit of helemaal geen verbinding (zoals in dit topic) of nog erger in de toekomst ineens een netwerk failure en dan denkt niemand meer aan die kabel, want "het heeft toch altijd gewerkt".

• Drardollan
Ben(V) schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:38:

RJ45's aanknijpen is en blijft prutswerk en moet je aan de fabrikanten overlaten die patchkabel produceren.
Vaste bekabeling monteer je af op Lsa, dus wcd, patchpanel, keystone of als het heel noodzakelijk is een toolless RJ45 (bijvoorbeeld voor wifi accesspoints).

Als je een stugge kabel in een Lsa punched, dan snijden de vorkjes in die Lsa waar die ader tussen geperst wordt die massieve ader een beetje in en zo wordt een koude last gemaakt waar geen corrosie tussen kan komen.
Als je een Rj45 op een soepele kabel knijpt, dan maakt dat alleen contact, want het is een pinnetje die tussen de adertjes geduwd wordt.
Dit contact is niet alleen van matige kwaliteit, maar omdat het geen koude las is ook nog eens onderhevig aan corrosie.

Gevolg vaak slechte netwerk kwaliteit of helemaal geen verbinding (zoals in dit topic) of nog erger in de toekomst ineens een netwerk failure en dan denkt niemand meer aan die kabel, want "het heeft toch altijd gewerkt".
Je belerende toontje is totaal misplaatst.

Het enige wat ik zeg is dat ik er al 25 jaar geen problemen mee heb, al vele duizenden connectors gemonteerd en tot op heden nog 0 kabels gehad die na montage en testen gestopt zijn met werken. Goede kwaliteit kabel, connector en tang doet schijnbaar wonderen.

Ik denk dat TS wel degelijk een kapotte ader heeft overigens en geen slechte connector.

[Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 21-02-2021 14:03]

• Ben(V)
  • Nu online
Tja als iets niet overeenkomt met jouw ideeën is het belerend, maar argumenten heb je niet.
Dat jij het al jaren doet is natuurlijk geen argument.

En je aannames worden steeds vreemder.
Hoe stel je dat voor, een ader binnen een kabel kapot trekken zonder dat de andere aders kapot gaan.
Die aders zijn ook nog eens getwist dus als je aan een ader zou gaan trekken om hem kapot te krijgen gaat er altijd minimaal een extra mee.

• Drardollan
Ben(V) schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:08:
Tja als iets niet overeenkomt met jouw ideeën is het belerend, maar argumenten heb je niet.
Dat jij het al jaren doet is natuurlijk geen argument.

En je aannames worden steeds vreemder.
Hoe stel je dat voor, een ader binnen een kabel kapot trekken zonder dat de andere aders kapot gaan.
Die aders zijn ook nog eens getwist dus als je aan een ader zou gaan trekken om hem kapot te krijgen gaat er altijd minimaal een extra mee.
Prima joh.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:56

[/i]".
Misschien eens in real world een rj45 connector bekijken, voor massieve kabel is het ook een wigje waar je kabel in gedrukt wordt. Dus hetzelfde als bij een lsa strook.Voor stranded kabel is het een wig die door je kabel gaat die gefixeerd is in een passend 'gootje'. Daarom zijn er ook 2 soorten rj45's. Die met wigjes doen het ook prima op stranded kabel en de goede zijn ook certified daarvoor.
En ja ook ik heb in de afgelopen 20 jaar misschien wel zo'n 10.000 connectoren aangeknepen, gaat er wel eens eentje fout maar dat veroorzaak ik dan altijd zelf.. goede tang en goede connectoren gebruiken.
(om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid patchstroken).

Verder heb ik al meerdere malen een kapotte enkele ader 'gevonden'. Zijn meestal kabels waar echt hard aan getrokken is of die ergens in een soort haakse hoek zitten waar ook constant een trekspanning op staat.

Dit alles even ter zijde en een real world experience.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:39

Er zijn gewoon RJ45 connectoren bedoeld voor gebruik bij vaste aders. (link, link, link). Lijkt mij toch sterk dat die allemaal niet zouden werken. Daarnaast zijn er ook gewoon goede scenario's waarbij je zo iets nodig hebt (onlangs: bewakingscamera buiten die je bij voorkeur direct op de kabel uit de muur aansluit).

• R1card1nh0
Ben(V) schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:54:
Een breuk van een enkele ader is heel erg onwaarschijnlijk.
Veel waarschijnlijker is dat je aan een van beide kanten een slechte connectie gemaakt hebt.
Dat zou ik eerst even controleren.
allen bedankt om het probleem te bekijken en beantwoorden met suggesties.
Heb het inmiddels voor elkaar gekregen en het probleem zat aan de gefrabiceerde zijde.
Niet in de kabel/connector maar aan de connector zelf.
Bij toeval eens bekeken met de zoom functie van de telefoon of alles goed aangedrukt zat en kon daar eigenlijk niets fout aan zien. Totdat ik zag dat de connector zelf licht geoxideerd waren dus lichtjes opgeschuurd en taadaa.

dus allen bedankt. _/-\o_

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:08
Ben(V) schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:11:
Ik heb duizenden kabels zo geknepen en nooit problemen mee gehad. De halve AH en Jumbo zitten er mee vol en nog steeds kan je boodschappen doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee