Vraag

• Stanvanmaal
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-03 07:38
Hallo,

Wij zijn voor ons nieuwbouwhuis zonnepanelen aan het uitzoeken. Via de bouwer te duur (€5800 voor 6 310 WP panelen, wel in-dak), dus zelf aan het zoeken. We hebben geen gas in het nieuwe huis, geschat verbruik is 9000kwh per jaar (5000kwh warmtepomp, 4000kwh regulier). In de loop van volgend jaar komt daar een elektrische auto bij.

Geen foto van ons dak, want het dak ligt er pas net op. Dus even een beschrijving met het legpotentieel van ieder dak. De schuine daken hebben een hoek van 60 graden.
  • Op het zuiden: schuin dak (6 panelen), uitbouw (4 panelen)
  • Op het westen: schuin dak (18 panelen)
  • Op het oosten: schuin dak (8 panelen, 4 aan de voorkant zijn relatief ongunstig door schaduw dakkapel buren).
In totaal dus ruimte voor zo'n 36 panelen. Qua schaduw valt het mee, soms tijdelijk schaduw van een ander dakelement. Maar we voorzien nu geen bomen waar we last van gaan hebben.

We hebben nu een aantal offertes binnen. En we vinden het moeilijk om te kiezen. Hieronder de 2 offertes waar we tussen twijfelen (in totaal 6 opgevraagd):

Offerte 1
  • 32x URE all-black panelen 350wp
  • Enphase IQ7+ met Envoy S
  • 10 panelen op zuid, 4 panelen op oost, 18 panelen op west
  • Geschatte opbrengst: 9000kwh per jaar
  • €12400 bruto (de andere offertes met Enphase zijn minimaal €1500 duurder)
Offerte 2
  • 32x DMEGC all-black panelen 325wp
  • Solaredge SE10K
  • 10 panelen op zuid, 8 panelen op oost, 14 panelen op west
  • Geschatte opbrengst: 7900 kwh per jaar
  • €11600 bruto
Heel graag jullie advies hierover. We twijfelen vooral over SolarEdge of Enphase (niks in huis behalve een kabel lijkt ons best fijn). Geen partij raadt SMA aan. En tot slot: over DMEGC kunnen we best wat vinden aan kwaliteitstesten, maar URE minder. Iemand ervaring/meer info over de URE panelen?

Alvast dank!

Edit 1: hoek van daken toegevoegd en aanbod bouwer/aannemer verduidelijkt.

[Voor 4% gewijzigd door Stanvanmaal op 20-02-2021 18:33]

Beste antwoord (via Stanvanmaal op 21-02-2021 11:51)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:07
Toch nog even gaan denken na het bericht van @Gerco-M en nog een string omvormer oplossing bedacht.
De 4 panelen op het platte dak zijn vervallen maar nu geen Panasonic panelen meer. En zelfs geen 3 fase omvormer.
Alles aangesloten op 2 3 kW enkelfase omvormers. Mochten er iets grotere panelen passen van 365 Wp dan mogen het ook 3.68 kW omvormers worden. SMA is niet verplicht maar wel de enige waar ik zeker van weet dat het dubbele aantal Wp per W omvormervermogen toegestaan is.

8 west + 6 zuid op de ene omvormer

10 west + 8 oost op de andere omvormer (er staat partially compatible omdat het aantal Wp meer dan 50% boven het omvormer vermogen is, maar in werkelijkheid mag je van SMA 100% erboven, dus dat is geen issue)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• busscherski
Kun je de hellinshoeken van de panelen erbij schrijven in de startpost?

De geschatte opbrengst hangt af van wat de verkoper ervoor aanneemt. Let daar niet teveel op, maar let op de kosten per Wp. Dat vergelijkt beter.

Allebei niet schokkend goedkoop, maar je hebt ook een vrij ingewikkeld legplan, daar gaat een leverancier niet snel een string omvormer (SMA) in puzzelen.

Als je een SMA wilt kom je al snel uit bij een webshop die ook installeert, en iets dat lijkt op legplan 2.

Edit: 3 richtingen. De meeste string omvormers kunnen 2 richtingen aan dus dan worden het 2 string omvormers.

[Voor 10% gewijzigd door busscherski op 20-02-2021 17:39]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 21:25
Aannemer vroeg hier 36.000 voor?? Lijkt me bizar.

• Stanvanmaal
Hellingshoek van de daken toegevoegd.

En het aanbod bouwer duidelijker gemaakt. We hebben de bouwer, gezien het eerste aanbod, niet gevraagd een aanbod uit te brengen voor 36 panelen. Via de bouwer panelen nemen is in de regel altijd duurder.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52
Denk eraan dat je boven de 10.000Wp geen forfait meer kan toepassen bij de belastingdienst voor btw aftrek. Geen reden om het niet te doen maar dat je het weet.

[Voor 27% gewijzigd door jobr op 20-02-2021 18:49]

• busscherski
60 graden ten opzichte van de grond he? Best steil.
Wel een dak waar de flexibiliteit van micro omvormers of SolarEdge helpt.

SolarEdge heeft wel limieten qua flexibiliteit, vraag in dat geval P404 optimisers (geen P370).
Dan heb je minder optimiser voltage clipping.

• busscherski
Toch maar even de string omvormer puzzel voor je opgelost :)

Hier een oplossing met een 5 kW 3 fase SMA voor oost en west met een 3 kW enkelfase omvormer voor zuid.
Om de voltages en schaduwmanagement helemaal goed te krijgen heb ik er 12 dure Panasonics bij gestopt (die hebben hoog voltage).

Al met al kost het evenveel maar heb je meer Wp (wordt nog iets duurder omdat de installatiekosten bij Winkelman maar tot max 24 panelen gaan). Op deze manier heb je geen electronica op je dak dat kapot kan.

Het nadeel is dat er maar heel weinig installateurs zijn die Panasonic leveren. (Winkelman Hengelo bijvoorbeeld wel, maar dan moet je niet te ver weg wonen, of Solar-outlet in Almere)

SMA is overigens niet noodzakelijk, je kunt ook voor een Chinees merk omvormer kiezen, dan bespaar je +/- 300 euro per omvormer.

edit: Enphase of SolarEdge mag ook hoor

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

En hebben die dure panelen of SolarEdge / Enphase nou echt meerwaarde in dit geval? De jaar opbrengst is misschien heel iets hoger, maar de TVT wel weer een heel stuk langer, en dat is met de oost en west kant zowiezo al wat langer, en 60 graden dak helpt ook niet denk ik.

De meerprijs van die duurdere panelen verdien je niet snel terug denk ik, en zelfde voor Solar Edge en Enphase. Ik heb hier ook 30 panelen voor veel minder geld op een "simpele chinese string omvormer" en die doet samen met de bypass diodes in de panelen de schaduw management al heel netjes. Ik heb niet de indruk dat mijn string er ooit onder lijd, en de panelen zelf simpelweg zeggen "ik doe niet mee" als ze even schaduw hebben. Ik heb dit gezien bij 150 watt vermogen, maar ook bij 7300 watt vermogen.

Ik zie die dure dingen hier zo vaak voorbij komen en dan vaak zonder grote redenen. En dan nog, een Solar Edge kan van schaduw nog steeds geen zon maken.

Ik kreeg ook prachtige offertes voor LG panelen en optimizers, maar ben heel blij dat ik het met veel informatie van dit forum en wat zakelijk inzicht het gewoon heb gedaan op de meest economische manier om gewoon een mooie prijs te hebben en een lage TVT. Ik hoef geen 40% meer te betalen om 4% meer PV opbrengst te hebben. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
Gerco-M schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:08:
En hebben die dure panelen of SolarEdge / Enphase nou echt meerwaarde in dit geval? De jaar opbrengst is misschien heel iets hoger, maar de TVT wel weer een heel stuk langer, en dat is met de oost en west kant zowiezo al wat langer, en 60 graden dak helpt ook niet denk ik.

De meerprijs van die duurdere panelen verdien je niet snel terug denk ik, en zelfde voor Solar Edge en Enphase. Ik heb hier ook 30 panelen voor veel minder geld op een "simpele chinese string omvormer" en die doet samen met de bypass diodes in de panelen de schaduw management al heel netjes. Ik heb niet de indruk dat mijn string er ooit onder lijd, en de panelen zelf simpelweg zeggen "ik doe niet mee" als ze even schaduw hebben. Ik heb dit gezien bij 150 watt vermogen, maar ook bij 7300 watt vermogen.

Ik zie die dure dingen hier zo vaak voorbij komen en dan vaak zonder grote redenen. En dan nog, een Solar Edge kan van schaduw nog steeds geen zon maken.

Ik kreeg ook prachtige offertes voor LG panelen en optimizers, maar ben heel blij dat ik het met veel informatie van dit forum en wat zakelijk inzicht het gewoon heb gedaan op de meest economische manier om gewoon een mooie prijs te hebben en een lage TVT. Ik hoef geen 40% meer te betalen om 4% meer PV opbrengst te hebben. ;)
Dit is een beetje een lastig dak.
Kun je een winkelmandje vullen en hier plaatsen met wat jij precies zou doen?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Dit is een beetje een lastig dak.
Kun je een winkelmandje vullen en hier plaatsen met wat jij precies zou doen?
Nou ik geef toe ik ben wat minder bekend met die materie dan de experts hier maar het lijkt me dat een meer simpel systeem met standaard panelen en omvormers toch een wat lagere TVT heeft. En wel goed montage materiaal en dergelijke natuurlijk.

En inderdaad vanwege verschillende dakvlakken 2 omvormers zodat elk vlak een eigen MPPT heeft.

[Voor 9% gewijzigd door Gerco-M op 20-02-2021 21:54]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Toch nog even gaan denken na het bericht van @Gerco-M en nog een string omvormer oplossing bedacht.
De 4 panelen op het platte dak zijn vervallen maar nu geen Panasonic panelen meer. En zelfs geen 3 fase omvormer.
Alles aangesloten op 2 3 kW enkelfase omvormers. Mochten er iets grotere panelen passen van 365 Wp dan mogen het ook 3.68 kW omvormers worden. SMA is niet verplicht maar wel de enige waar ik zeker van weet dat het dubbele aantal Wp per W omvormervermogen toegestaan is.

8 west + 6 zuid op de ene omvormer

10 west + 8 oost op de andere omvormer (er staat partially compatible omdat het aantal Wp meer dan 50% boven het omvormer vermogen is, maar in werkelijkheid mag je van SMA 100% erboven, dus dat is geen issue)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja dat is een veel mooiere prijs waar de TS hopelijk ook blij van wordt! Het is minder dan ik betaalde voor mijn 30 panelen, met montage op zelfs meer vlakken dus zeker een mooie prijs.
Met een prijs als dit is de TVT nog een beetje te overzien denk ik en zeker een paar jaar minder lijkt me. Is ook door te rekenen ;)

Niets in huis anders dan een kabel is een mooie gedachte ten bate van SolarEdge / Enphase maar daar hangt dan wel een flink prijskaartje aan. En van wat ik hier lees, is er meer kans dat er iets een keer stuk gaat en alsnog een monteur je dak op moet en je systeem downtime hebt. De omvormer die ik hier heb is een prachtig wit ding aan de muur wat ik niet hoor en ook geen last van heb. En ik denk zelf als je daar een (verwijderbare) verticale goot overheen maakt je deze ook niet meer hoeft te zien. En deze nog genoeg convectie koeling krijgt.

• Stanvanmaal
Dankjulliewel voor de info en oplossingen!

Het laatste plan scheelt een hoop geld inderdaad. Winkelman is denk ik iets te ver van ons vandaan, maar ik zal ze maandag eens contacten.

Vroeg me nog wel af of het niet ¨zonde¨ is de uitbouw niet te benutten? Omdat die panelen relatief efficiënt zijn t.o.v. de andere panelen?

• busscherski
Dat laatste plan kan elke leverancier die string omvormers aanbiedt uitvoeren. Maar veel vinden het te ingewikkeld en tijdrovend om er een offerte voor te maken en bieden liever SolarEdge of Enphase aan. Dat snap ik wel. Kijk anders bij Solarbouwmarkt of solaroutlet.

Je zou de 6 steil zuid panelen kunnen weglaten en in plaats daarvan de 4 platte.
Of op west slechts 12-13 panelen, dan is er ruimte voor die 4 op het platte dak. (Of 15-16 icm Fronius enkelfase)

Of er komt nog een derde string omvormer bij te hangen

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee