Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Intel(R) Core(TM) i7 - 1065G7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jordinve
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 20-02 23:05
Mijn vraag
Goedemiddag,

Mijn processor loopt continu naar de 100%, waardoor ik met games spelen lagg-spikes krijg.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel(R) Core(TM) i7 - 1065G7
16GB geheugen
GPU 0: Intel(R) Iris(R) Plus Graphics
GPU 1: NVIDIA GeForce MX250

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Toen ik deze laptop kocht had ik dat ook, echter dacht ik destijds aan mijn geheugen lag die ik daarna van 8 --> 16 heb geupgrade.

Graag jullie expertise hoe ik dit moet oplossen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• L1NO_
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-06 10:55
Welk model/merk laptop is het?

• Jordinve
Het is een HP Pavillion
Model: 15-cs3848nd

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

En welk proces loopt er dan op 100%?

Met een MX250 krijg je een 1065G7 echt niet op 100% in games, de videokaart is daar veel te zwak voor.

I reject your reality and substitute my own

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:39

Tens

functie elders

of je gebruikt de mx250 helemaal niet

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Jordinve
nelizmastr schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:34:
En welk proces loopt er dan op 100%?

Met een MX250 krijg je een 1065G7 echt niet op 100% in games, de videokaart is daar veel te zwak voor.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Doe ff een screenshot van het tabblad processen en selecteer cpu gebruik van hoog naar laag.

• Jordinve
Uszka schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:17:
Doe ff een screenshot van het tabblad processen en selecteer cpu gebruik van hoog naar laag.

Het is vooral als ik een game speel, nu is het minecraft, maar met League of Legends & Mount and Blade II heb ik het ook.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 22:38
Jordinve schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding]

Het is vooral als ik een game speel, nu is het minecraft, maar met League of Legends & Mount and Blade II heb ik het ook.
Begin bovenaan: gooi Java er eens vanaf, want dat gebruikt blijkbaar zo goed als je volledige CPU, en 2GB aan geheugen.

The devil is in the details.

• Jordinve
Hahn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Begin bovenaan: gooi Java er eens vanaf, want dat gebruikt blijkbaar zo goed als je volledige CPU, en 2GB aan geheugen.
Je hebt alleen wel Java nodig om MC te spelen?
En als ik niet game is alles gewoon goed met me laptop, dus het gaat er meer om dat ik niet die lagg spikes wil tijdens het gamen.

[Voor 18% gewijzigd door Jordinve op 20-02-2021 22:58]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 22:38
Jordinve schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:57:
[...]

Je hebt alleen wel Java nodig om MC te spelen?
Ik ben niet zo bekend met Minecraft, maar volgens Google zijn er ook versies die geen Java nodig hebben: https://www.howtogeek.com...re-its-time-to-remove-it/

En ook al heeft Minecraft het wel nodig, test het met andere games, om te kijken of Java de boosdoener is. Lijkt het nu wel op, namelijk.

The devil is in the details.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Minecraft (Java) is praktisch single-threaded, en die CPU is niet de meest snelle er voor. Gooi je render distance eens omlaag, en zet zaken als shaders uit, en installeer optifine.

Dat Java hoog staat is niet zo bijzonder, en ik zou zeker niet aanraden om naar Bedrock over te stappen direct, zeker omdat die doorgaans nog wat trager is dan de Java editie (in alles behalve early-game FPS...). Je zou wel eens kunnen kijken naar een andere JRE, en de JVM tunen om meer geheugen te kunnen gebruiken, maar begin maar eens met meer meten.

Lag is doorgaans een netwerk ding. Of bedoel je gewoon een stutter/FPS drop?

Ga bij een spel als League eens met Afterburner meten waar de problemen zitten. Nogmaals: dit is wel een ultra-low power machientje... echt super veel hoef je er niet van te verwachten.

[Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 20-02-2021 23:02]

• Jordinve
Umbrah schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:01:
Minecraft (Java) is praktisch single-threaded, en die CPU is niet de meest snelle er voor. Gooi je render distance eens omlaag, en zet zaken als shaders uit, en installeer optifine.

Dat Java hoog staat is niet zo bijzonder, en ik zou zeker niet aanraden om naar Bedrock over te stappen direct, zeker omdat die doorgaans nog wat trager is dan de Java editie (in alles behalve early-game FPS...). Je zou wel eens kunnen kijken naar een andere JRE, en de JVM tunen om meer geheugen te kunnen gebruiken, maar begin maar eens met meer meten.

Lag is doorgaans een netwerk ding. Of bedoel je gewoon een stutter/FPS drop?

Ga bij een spel als League eens met Afterburner meten waar de problemen zitten. Nogmaals: dit is wel een ultra-low power machientje... echt super veel hoef je er niet van te verwachten.
Hmm, is het mogelijk om deze laptop beter te maken? Heb er toch bijna €1000 voor betaald 8)7

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit soort laptops zijn ultra-zuinige, lichtgewicht office machientje. De CPU verbruikt max zo'n 15 Watt (en is waarschijnlijk passief gekoeld), en de GPU (verbaas me dat het een DGPU is...) is ultra-lichtgewicht. Een 2060 laptop GPU variant die je óók voor €1000 had kunnen krijgen is ongeveer 8x zo snel dan de MX250 die er in zit, en de CPU's zijn veelal óók een stuk sneller (en met meer/langer turbo).

Als je €1000 hebt neergelegd, om te gamen op deze laptop, dan is het eigenlijk een verkeerde aanschaf geweest: dit is een school/werk/filmpjes kijken laptop -- op z'n best! Veel laptops zijn niet te upgraden, en hoewel ik geen teardown heb gezocht van deze laptop, zal het me niet verbazen als alles behalve de SSD vastgesoldeerd zit.

[Voor 12% gewijzigd door Umbrah op 20-02-2021 23:11]

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor ongeveer €1000 had je idd ook deze kunnen hebben:

pricewatch: ASUS TUF Gaming A15 FX506IV-HN286T

Ryzen 4800H, sneller dan de 1065g7.
RTX2060, veeeeeel sneller dan de mx250
16GB DDR4-3200, 512GB SSD.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True