Toon posts:

Optrekkend/condenserend vocht garagevloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
Ik heb een (op het dak en de muur naar de bijkeuken na) ongeïsoleerde garage met een halfsteensmuur, afgewerkt met portlandcement + geelband en een stampbeton vloer. Het huis is van '56, dus die vloer is bepaald niet geïsoleerd en vermoedelijk ook niet echt dik. Wat hij wel is, is ruw en (vooral nu) nat en vooral dat laatste is mijn probleem.

Het vocht zal veroorzaakt worden doordat de laag stampbeton dun is en daardoor er vocht uit de bodem optrekt en er ook nog eens koud waardoor je condensvorming krijgt. Dat laatste merk ik vooral als ik mijn Qlima kacheltje aan zet, want dan zie je de vloer gewoon donkerder en vochtig worden. Ventilatie heb ik wel in de garage via ventilatieopeningen in de muur, twee raampjes (al zijn die natuurlijk vaak dicht) en een niet tochtdichte deur.

Weet iemand of er mogelijkheden zijn om een laag op de vloer aan te brengen om zo dat vocht te verminderen? Ik zou sowieso wel graag de vloer goed glad hebben zodat ik er een keer met een dweil doorheen kan en gemorste olie niet direct in de vloer trekt, maar ik ben bang dat een coating uit de bouwmarkt door dat vocht zo weer los gaat laten. De vloer er uit slopen om dan uit te diepen en van onderaf te isoleren vind ik ook weer een hele heftige onderneming, maar ik heb wel +/- 5,5 cm speelruimte voor ik boven de drempel naar de bijkeuken uit zou komen. Er zou dus wel iets aan isolatie op de vloer kunnen komen, maar heeft dat nut?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Qlima kachel als in oliekachel? Die geven net zo veel vocht af als er aan olie wordt verbrand.

Vocht van onderaf: er zijn wel middelen en methoden om de vloer beter waterdicht te maken. Zoek eens op 'kelder waterdicht maken van binnen uit'.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan niets aanbevelen, behalve dat waterdicht maken van buitenaf een grotere kans op succes heeft.

Vocht in de binnenruimte kan je alleen bestrijden door een combinatie van verwarmen en ventileren. Alleen ventileren met buitenlucht zal met name in de koude jaarperiode vrijwel niets helpen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Aziraphale
JukeboxBill schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:59:
Qlima kachel als in oliekachel? Die geven net zo veel vocht af als er aan olie wordt verbrand.

Vocht van onderaf: er zijn wel middelen en methoden om de vloer beter waterdicht te maken. Zoek eens op 'kelder waterdicht maken van binnen uit'.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan niets aanbevelen, behalve dat waterdicht maken van buitenaf een grotere kans op succes heeft.

Vocht in de binnenruimte kan je alleen bestrijden door een combinatie van verwarmen en ventileren. Alleen ventileren met buitenlucht zal met name in de koude jaarperiode vrijwel niets helpen.
Oliekachel, inderdaad.... En het zou al heel mooi zijn als ik de vloer goed zou kunnen coaten zodat ik hem makkelijker schoon kan houden. Zal eens op die kelders gaan zoeken!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• Magic-Walker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-03 11:32
Ik had hetzelfde probleem van optrekkend vocht uit de bodem wat door de garagevloer omhoogkwam. Ik heb de garagevloer behandeld met hydrablock pro en hierna een bouwmarkt betonsealer gebruikt. Hydrablock pro is echt geweldig helemaal nergens meer last van gehad kwa vocht. Nadeel was wel dat de garagevloer afwerklaag wat minder goed hecht maar dat maakt mij niet zo heel veel uit, het blijft een garage ;) Ik ben iig van het vocht af.

• Aziraphale
Gaan we ook eens naar kijken! Zou het ook nog een optie zijn om te impregneren en dan aan de bovenkant te isoleren? Ik heb immers een 5 cm speelruimte en er hoeft geen auto in te staan

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee