Toon posts:

Defect Tweeter BNS Symphony

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-03 10:20
Hi All,

ik heb al jaren 2 BNS Symphony 120 in gebruik tot grote tevredenheid maar de laatste dagen hoorde ik wat vreemds bij 1 van de 2 en jawel de tweeter is er mee opgehouden:

lijkt me vrij duidelijk einde verhaal...

maar nu komt de uitdaging, deze audax DTW100125F kan ik nergens meer vinden, en nu is mijn audio kennis niet zo mega maar volgens mij als je de tweeter vervangt dien je het filter te vervangen. en misschien ook wel de midrange en sub drivers?

en als je dat links doet, moet je dat rechts ook doen, conclusie: misschien zijn de speakers dan wel afgeschreven?

ik vind op het oog namelijk wel vervangers:
https://shop.speakerenco.nl/audax-tw0-25-a1 bijvoorbeeld, maar kan dat zo maar?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Reloader schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:29:
Hi All,

ik heb al jaren 2 BNS Symphony 120 in gebruik tot grote tevredenheid maar de laatste dagen hoorde ik wat vreemds bij 1 van de 2 en jawel de tweeter is er mee opgehouden:

[Afbeelding]

lijkt me vrij duidelijk einde verhaal...

maar nu komt de uitdaging, deze audax DTW100125F kan ik nergens meer vinden, en nu is mijn audio kennis niet zo mega maar volgens mij als je de tweeter vervangt dien je het filter te vervangen. en misschien ook wel de midrange en sub drivers?

en als je dat links doet, moet je dat rechts ook doen, conclusie: misschien zijn de speakers dan wel afgeschreven?

ik vind op het oog namelijk wel vervangers:
https://shop.speakerenco.nl/audax-tw0-25-a1 bijvoorbeeld, maar kan dat zo maar?
Ik kan op de foto niet zien wat er aan de hand is, jij in het echt wel?

Als je de tweeter vervangt voor een zelfde exemplaar, hoef je niks aan het filter te veranderen (ervan uit gaande dat deze nog goed is, wat meestal zo is). Als je de tweeter vervangt door een ander exemplaar, dan is dat wat minder zeker. Dan is het wel slim om links en rechts te vervangen en eentje te kiezen die dezelfde impedantie heeft als het orgrineel. Maar ook andere eigenschappen ongeveer hetzelfde: sensitity en Fs.Als je bestelt bij een zelfbouw audio shop zoals soundimports, dan kunnen ze je wel op weg helpen.

Maar makkelijker is om een orgineel exemplaar op te snorren ergens!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:26
De tweeter is eigenlijk altijd wel te repareren, bijvoorbeeld bij https://www.total-speaker-repair.nl/

Je kan ook kijken of dezelfde tweeter bij andere types gebruikt word, of gewoon dezelfde luidsprekers tweedehands kopen dan heb je ook een extra paar woofers

https://www.marktplaats.n...ny-luidspreker-boxen.html

[Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-02-2021 14:50]

• Reloader
Jag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:04:
[...]
Ik kan op de foto niet zien wat er aan de hand is, jij in het echt wel?

Als je de tweeter vervangt voor een zelfde exemplaar, hoef je niks aan het filter te veranderen (ervan uit gaande dat deze nog goed is, wat meestal zo is). Als je de tweeter vervangt door een ander exemplaar, dan is dat wat minder zeker. Dan is het wel slim om links en rechts te vervangen en eentje te kiezen die dezelfde impedantie heeft als het orgrineel. Maar ook andere eigenschappen ongeveer hetzelfde: sensitity en Fs.Als je bestelt bij een zelfbouw audio shop zoals soundimports, dan kunnen ze je wel op weg helpen.

Maar makkelijker is om een orgineel exemplaar op te snorren ergens!
ik was in de veronderstelling dat dit een geheel moest zijn?
qua geluid is deze tweeter helemaal dood, komt 0 geluid meer uit
Ik ga eens informeren bij soundimports voor een vervanger! het origineel kan ik dus niet meer vinden (google geeft eigenlijk geen enkel resultaat met het exacte type) :P

• Jag
  • Laatst online: 22:19
Reloader schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:46:
[...]

ik was in de veronderstelling dat dit een geheel moest zijn?
qua geluid is deze tweeter helemaal dood, komt 0 geluid meer uit
Ik ga eens informeren bij soundimports voor een vervanger! het origineel kan ik dus niet meer vinden (google geeft eigenlijk geen enkel resultaat met het exacte type) :P
Ja de twee delen functioneren niet zonder elkaar idd :)

Links is het membraan met eraan vast de spreekspoel. Rechts is de magneet. De spreekspoel valt in de sleuf waarin een magnetisch veld heerst, de spanning die varieert over de spreekspoel creëert een wisselend magnetisch veld waardoor de membraan (plus wat eraan vastzit), gaat bewegen.

Zie je draadbreuk in de spreekspoel? Heb je een multimeter?

• Reloader
in het linkse deel, het membraam zie ik vanaf de aansluitingen 2 mini draadjes naar de opstaande rand lopen, die zijn niet gebroken.

aan de rechterkant zie ik eigenlijk helemaal niks behalve dat gele schuim wat aan het vergaan is.

Ik zie van Visaton de G25 FFL, die komt aardig in de buurt:

origineel: http://www.audax.com/arch...2090-131-1%20Page%206.pdf

FS 1200, 8 Ohm
RE 5.4
LE 44microH

Visaton:
FS 1600 , 8 ohm
RE 5.6

Of

Visaton SC 10 N1
FS 1700
RE 6.9
LE0.04mH

Of:

Audax TW025a1b
FS 1200 8Ohm
RE 5.8

multimeter heb ik :)
op de stand 200 ohm meten meet ik met de pennen tegen elkaar 0.06 op de tweeter helemaal niks

ondertussen nog een VIFA tweeter gesalvaged uit een andere BNS speaker (kleine) en die begint meteen te spelen als ik hem aansluit. dus het is echt de tweeter die is overleden

deze VIFA (D19TD05) geeft een veel aanweziger en sprankelender hoog, maar is wat mij betreft een beetje teveel van het goeie, ik gok omdat deze een RF heeft die wat hoger ligt

[Voor 15% gewijzigd door Reloader op 20-02-2021 17:07]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:26
Het gele schuim is wel behoorlijk verteerd wat reparatie allicht moeilijk maakt, je zou een foto kunnen opsturen naar een reparatie bedrijf.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De waarschijnlijkste plekken waar de draad kan zijn gebroken zijn de verbindingsdraadjes tussen de spreekspoel en frontplaat. Op de spreekspoel zelf breekt hij niet zo snel. Je kan voorzichtig de lak eraf schrapen en meten of je de breuk kan vinden.
Dit zijn tweeters met een (deels) metalen membraan. De kapotte tweeter heeft een stoffen membraan.

[Voor 117% gewijzigd door TBTL op 21-02-2021 13:19]

• Reloader
TBTL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:12:
De waarschijnlijkste plekken waar de draad kan zijn gebroken zijn de verbindingsdraadjes tussen de spreekspoel en frontplaat. Op de spreekspoel zelf breekt hij niet zo snel. Je kan voorzichtig de lak eraf schrapen en meten of je de breuk kan vinden.

[...]

Dit zijn tweeters met een (deels) metalen membraan. De kapotte tweeter heeft een stoffen membraan.
ik morgen eens e.e.a. proberen :)

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 14:07
Misschien gaan ze gewoon richting EOL ;)

• Reloader
caspervc schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:59:
Misschien gaan ze gewoon richting EOL ;)
Tja oudjes zijn het zeker, maar vervangen voor iets wat minstens net zo goed klinkt is ook een duur grapje.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 19:20
Je kunt ook eens kijken bij fabrikant SEAS, die hebben ook best betaalbare tweeters in hun assortiment, waarbij er ook nog fabric dome wordt aangeboden.

Zonder TS parameters er bij te slepen, metingen en filter calculaties, denk ik eigenlijk dat je de gok best wel kunt wagen met een "verkeerd type".

Let op:

- Zelfde impedantie
- Ongeveer even grote dome
- Ongeveer hetzelfde materiaal.
- Krijg je de fontplaat passend?

Ik zou je beste keus gewoon inbouwen, en eens luisteren wat je er van vindt. Waarschijnlijk kun je met een kleine aanpassing van de weerstand (L-pad) ook nog wat spelen met het volume van het hoog. En mijn educated guess zegt dat het dan gewoon dikke vette prima is :)

En ik zou ook even kijken of er electrolytische condensatoren in het filter zitten. Dan zou ik die ook meenemen met de renovatie.

[Voor 20% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-02-2021 19:54]

• Reloader
AtomicShockwave schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:44:
Je kunt ook eens kijken bij fabrikant SEAS, die hebben ook best betaalbare tweeters in hun assortiment, waarbij er ook nog fabric dome wordt aangeboden.

Zonder TS parameters er bij te slepen, metingen en filter calculaties, denk ik eigenlijk dat je de gok best wel kunt wagen met een "verkeerd type".

Let op:

- Zelfde impedantie
- Ongeveer even grote dome
- Ongeveer hetzelfde materiaal.
- Krijg je de fontplaat passend?

Ik zou je beste keus gewoon inbouwen, en eens luisteren wat je er van vindt. Waarschijnlijk kun je met een kleine aanpassing van de weerstand (L-pad) ook nog wat spelen met het volume van het hoog. En mijn educated guess zegt dat het dan gewoon dikke vette prima is :)

En ik zou ook even kijken of er electrolytische condensatoren in het filter zitten. Dan zou ik die ook meenemen met de renovatie.
bedankt, ik zal het filter even zoeken en eens open leggen.

ik had ondertussen deze gevonden:

https://www.monacor.nl/product/dt-107/

deze lijkt in heel veel gevallen heel erg op wat er in zit, alleen de geadviseerde cross-over freq ligt wat lager maar dat is niet zo'n issue volgens mij. bij Seas zal ik nog eens even zoeken bedankt voor de tip!

deze speakers zijn overigens in '86 nieuw gekocht door een familielid dus vandaar dat ik ze nog graag wil opknappen. :)

kun je dat _L-pad verhaal kort toelichten, heb ff gegoogled maar zie niet heel concreet hoe ik dat doe

ik spot zojuist deze:

https://www.soundimports.eu/nl/grs-1td1-8.html

maar dat is wel heel voordelig, kan toch niet goed zijn :/

qua specs redelijk passend

reviews gelezen, niet veel belovend heb de monacor DT-107 besteld.. als ze binnen zijn deel ik mijn bevindingen

[Voor 15% gewijzigd door Reloader op 23-02-2021 11:43]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 19:20
Een L-pad is een weerstandsdeler van twee weerstanden die tegelijk de output van de tweeter verlaagd, en tegelijk een niet veranderde weerstand aanbied aan het crossover.

Ergens in dit epistel staat uitleg: https://sound-au.com/lr-passive.htm :+

Maar ik zou dat eerlijk gezegd nog eventjes achterwege laten. Eerst even kijken hoe het klinkt.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-03 14:15
Het leven is te kort voor slechte speakers.

Koop een set nieuwe, gooi deze op het stort en geniet weer 30 jaar lang.

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Er is een goede vervanger van Audax zelf, de TW025A0: https://shop.speakerenco....-vervanger-voor-hd-100d25. Die heeft alleen geen ferrofluid, de TW025A1 zou helemaal mooi zijn. Oh, en die had je zelf al gevonden zie ik... :F

[Voor 34% gewijzigd door blinkenlights op 23-02-2021 18:05]

• Reloader
blinkenlights schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:00:
Er is een goede vervanger van Audax zelf, de TW025A0: https://shop.speakerenco....-vervanger-voor-hd-100d25. Die heeft alleen geen ferrofluid, de TW025A1 zou helemaal mooi zijn. Oh, en die had je zelf al gevonden zie ik... :F
als dit niks is, ga ik die zoeken was niet op voorraad geloof ik

• Reloader
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:55:
Het leven is te kort voor slechte speakers.

Koop een set nieuwe, gooi deze op het stort en geniet weer 30 jaar lang.
dus met een nieuwe tweeter zijn ze slecht? prijsverschil tussen een set nieuwe is ook nogal significant natuurlijk :+

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als de originele tweeter ferrofluid heeft, zou ik er liever eentje uitzoeken die dat weer heeft. Ferrofluid haalt namelijk grotendeels de pieken in de impedantiekarakteristiek weg. Als de tweeter wel pieken heeft, werkt het scheidingsfilter niet meer goed.
Reloader schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:09:
reviews gelezen, niet veel belovend heb de monacor DT-107 besteld.. als ze binnen zijn deel ik mijn bevindingen
De Monacor DT-107 heeft ferrofluid, te oordelen naar het onbreken van een piek. :)

[Voor 38% gewijzigd door TBTL op 24-02-2021 09:55]

• Reloader
TBTL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:52:
Als de originele tweeter ferrofluid heeft, zou ik er liever eentje uitzoeken die dat weer heeft. Ferrofluid haalt namelijk grotendeels de pieken in de impedantiekarakteristiek weg. Als de tweeter wel pieken heeft, werkt het scheidingsfilter niet meer goed.

[...]

De Monacor DT-107 heeft ferrofluid, te oordelen naar het onbreken van een piek. :)
Ik wist niet dat dat zo belangrijk was, maar had er inderdaad een uitgezocht met fluid, om zo dichtmogelijk bij het origineel te blijven :)

bedankt voor je reactie :)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-03 14:15
Reloader schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:39:
[...]

dus met een nieuwe tweeter zijn ze slecht? prijsverschil tussen een set nieuwe is ook nogal significant natuurlijk :+
Alsof een nieuwe tweeter het meteen een top systeem maakt?

Ook de mid, woofer en filters zijn inmiddels 35 jaar oud.

Ik zou gewoon nieuwe speakers kopen. Heb je jarenlang plezier van. Ervan uitgaande dat je er 30 jaar mee kunt doen, kost een set speakers van 1000 euro nog geen 3 euro per maand.

• Reloader
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Alsof een nieuwe tweeter het meteen een top systeem maakt?

Ook de mid, woofer en filters zijn inmiddels 35 jaar oud.

Ik zou gewoon nieuwe speakers kopen. Heb je jarenlang plezier van. Ervan uitgaande dat je er 30 mee kunt doen, kost een set speakers van 1000 euro nog geen 3 euro per maand.
tja, als je er budget voor hebt zou ik dat zeker doen, voor nu zit er een nieuwe tweeter in en speelt het dikke prima en ben ik er content mee.

De monacor paste precies dus het was een kwestie van stekkers erop en gaan, meteen wereld van verschil zonder tweeter naar met tweeter.. meteen de 2e ook vervangen en dit geeft het hoog toch wel een flinke boost qua helderheid gevoel dus ik ben content. bedankt iedereen voor de tips en het meedenken!
op hoog en laag volume is het zuiver en de klant is zoals ik het graag wil.

een zware mcintosh met KEF REFERENCE klinkt inderdaad beter maarja dan ben ik 10k verder :+

we zien wel zolang dit in de WAF zone van mijn W valt blijft dit nog ff staan 8)

[Voor 15% gewijzigd door Reloader op 24-02-2021 14:15]

• Spees
  • Laatst online: 21-02 14:27
De tweeter had je kunnen repareren met 'originele' onderdelen:

https://www.rumoh.eu/spea...audax-hd12x9d25/hd12x8d25
https://www.rumoh.eu/spea...foam-for-audax-tw025a0/a1

Spleet goed schoonmaken en verse ferrofluid er in.

Ik speel met custom BNS Combo's en heb dure moderne Monitor Audio's het audiohok weer uitgegooid.

Dat het hoog met de nieuwe tweeters helderder en/of frisser klinkt ten op zichte van de oude heeft ook te maken met het feit dat de oude ferrofluid stroop wordt. Ik heb net twee van deze Audax tweeters opgefrist en de grote MKT condensator in het wisselfilter vervangen, die parallel over het hoog zit, en je weet niet wat je hoort. :9~

• Reloader
Spees schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:30:
De tweeter had je kunnen repareren met 'originele' onderdelen:

https://www.rumoh.eu/spea...audax-hd12x9d25/hd12x8d25
https://www.rumoh.eu/spea...foam-for-audax-tw025a0/a1

Spleet goed schoonmaken en verse ferrofluid er in.

Ik speel met custom BNS Combo's en heb dure moderne Monitor Audio's het audiohok weer uitgegooid.

Dat het hoog met de nieuwe tweeters helderder en/of frisser klinkt ten op zichte van de oude heeft ook te maken met het feit dat de oude ferrofluid stroop wordt. Ik heb net twee van deze Audax tweeters opgefrist en de grote MKT condensator in het wisselfilter vervangen, die parallel over het hoog zit, en je weet niet wat je hoort. :9~
Jammer 😁 maar nu speelt t ook weer lekker en volgens mij heb ik al afscheid genomen van de defecte 😂

• Spees
  • Laatst online: 21-02 14:27
Heb je de oude nog liggen? Ik ben wel geinteresseerd namelijk.

• Reloader
Nee helaas niet meer
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee