Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:47
Na een hele tijd mijn persoonlijke bestanden niet goed te hebben beschermd vond ik het tijd om een backup-strategie te implementeren. Vooral voor de familiefoto's. Ik heb het hele internet rondgestruind voor goede maar ook gebruiksvriendelijke backup plannen. Wat ik nu in gedachten had was het volgende:
1. Alle belangrijke data beschikbaar op 1 computer (Windows 10).
2. File synchronisatie naar Onedrive (off-site).
3. Backup van computer naar externe HDD.

Echter nu komt het: de backuptool (om naar HDD te backuppen) slaat de met onedrive gesynchroniseerde folder over... De folders staan ingesteld als 'Altijd behouden op dit apparaat' en staan dus ook netjes lokaal opgeslagen (ingekleurd groen bolletje met wit vinkje bij folders). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de onedrive folder wél wordt meegenomen in de backup?

Ik heb het geprobeerd met:
- Seagate Toolkit (Backup software meegeleverd et de externe HDD)
- Windows 10 File History

Beide backuppen alles behalve de Onedrive folder en aangezien ik bijna alles heb gesynct met Onedrive is de backup maar iets van 3GB. Schiet niet op.

Ik heb uitgebreid gezocht naar mogelijke oplossingen en zag dat mensen bijvoorbeeld hun onedrive documenten niet lokaal hadden opgeslagen, nogal wiedes dat ze dan niet worden meegepakt. Dat is bij mij dus niet het geval.

Verder is het erg lastig zoeken naar oplossingen hierover want een zoekterm met de combinatie 'OneDrive' en 'Backup' zorgt voor een enorme lijst met artikelen/topics over de backup functie van onedrive.

Wie-o-wie weet hier het antwoord op of heeft nog ideeën om te proberen? Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06

Croga

The Unreasonable Man

Heb je de ingebouwde "Backup" functie van Windows al eens geprobeerd?

Settings - Update&Security - Backup

Als ik daar kijk kan ik aangeven dat hij naar mijn externe schijf moet en kan ik m'n OneDrive folder(s) gewoon selecteren in de Advanced Settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Dat gaat met file history ook, maar hij pakt ze uiteindelijk toch niet mee. Ik heb de backup functie nog niet geprobeerd, dat ga ik zo even doen maar ik vrees dat die hetzelfde gedrag gaat vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe selecteer je je onedrive?
is dat het Onedrive icoon in file explorer. Of c:\users\xxx\onedrive

dus de fysieke locatie op de C schijf. (of waar die ook staat).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
De locatie staat geselecteerd als c:\users\<naam>\onedrive\<afbeeldingen, documenten, etc>. Netjes de fysieke locatie dus.

edit: Intussen heb ik gekeken naar de andere backup optie van Windows. Heel vreemd maar die optie lijkt verdwenen nadat ik File History heb gebruikt, zelfs nu ik die weer uitgeschakeld heb. Ik durf te zweren dat die andere optie (systeem-backup) er eerder wel was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPPdPIvmQcfos_r_MbtoFRKhgZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/luitUNZmTKctyEIbiv9N6Feg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Kevinns op 20-02-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Hmmm OK
dan weet ik het ook niet.
Gebruik voor schoonouders iDrive als backup tool. En die neemt netjes onedrive mee.
Moest daar wel de fysieke locatie meenemen.

Als ik het goed zie kan toolkit wel over weg met documenten en fotos
Heb je die default mappen naar onedrive herleid? Staat standaard niet aan.
Maar move known folders to onedrive zou misschien helpen voor de Toolkit BU software

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik heb even wat extra uitleg nodig denk ik ;)
DarkSide schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:10:
Heb je die default mappen naar onedrive herleid? Staat standaard niet aan.
Windows is nu zo ingesteld dat de standaard documenten, afbeeldingen etc. folders de OneDrive folders zijn. Bedoel je dat?
Maar move known folders to onedrive zou misschien helpen voor de Toolkit BU software
Wat voor functie is dat, move to known folders? Die heb ik nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ik bedoel idd dat de standaard documenten, afbeeldingen etc naar onedrive staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
De optie "altijd behouden op dit apparaat" ken ik niet; wel de optie in OneDrive (rechtermuisknop systray iccon) -> Help&Settings (tandwiel) -> Settings (menu item) -> Settings (tabblad) -> "Files On-Demand - Save space and download files as you use them".

Met deze optie aan (wat de default is) staan de bestanden op OneDrive en worden realtime binnengestreamd als je ze opent, waardoor ze dus niet meer op je harde schijf staan. Daardoor worden ze bijvoorbeeld ook niet mee geindext voor zoekopdrachten met het onvolprezen Voidtools/Everything).

Als je dat uitvinkt gaat OneDrive syncen en zorgen dat alles dat op je OneDrive staat ook echt op je schijf staat. Ik heb zelf geen ervaring met deze back-up oplossingen maar dus wel met bestanden die niet echt blijken te bestaan als je er achterlangs (lees: niet via de Windows Explorer) naar zoekt, en dat was bij mij dit.

Weet niet of het helpt, maar het hielp mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 22:39
One drive is niet altijd even lekker qua benaming.
Test eens als je die locatie als netwerkschijf aanmaakt en die door de backup heen haalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
We zijn ondertussen een jaar verder, maar ik heb het probleem verholpen. Het zou me niet verbazen als er meer mensen zijn met dit probleem dus hierbij de oplossing:

Zorg dat de backup tool start met administrator rechten.

Om een of andere reden is de lokale onedrive folder dusdanig beschermd dat software er niet zomaar bij kan. En als je Windows zo hebt ingesteld dat je persoonlijke folders automatisch worden gesynchroniseerd met onedrive, dan geldt dat dus voor alles van Mijn Documenten tot Afbeeldingen, Video's, etc.

Het heeft mij ruim een jaar gekost om dit toevallig eens te proberen. Ik hoop van harte ik hiermee op z'n minst een paar mensen de tijd en frustratie kan besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skwydor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2022

Skwydor

I use Fedora btw

Heel fijn dat je nog een update doet

Dan ook mijn aanvulling;
Onedrive niet lokaal proberen te backuppen
Is cloudopslag.
Staat bv vaak ook ingesteld dat niet alles offline beschikbaar is,
Dan zou je backuptool alle bestanden opvragen en wordt alles gedownload

Backup van Onedrive maak je vanuit Onedrive
Dat kan oa met Veeam 365 backup (kosteloos tot 10 users)

Je 'lokale' Onedrive map is een speciale map, die je eerder moet zien als lokale cache van de echte map die bij Onedrive staat.

• Kevinns
Ik was helaas iets te voorbarig. De harde schijf ging hard aan de slag en het duurde veel langer dan eerst, met een geschatte tijd van 2 uur. Ik heb ‘m de hele nacht laten draaien. Zodat de backup in de ochtend…

…net zo leeg zou zijn als eerst?!

Goed, de conclusie is dat dit dus ook niet werkt. Ik ga het nog eens proberen met andere software want mijn foto collectie moet wel veilig staan. En vertrouwen in onedrive is beperkt met al die verhalen over afgesloten accounts vanwege een paar kinderfoto’s. Juist vanwege mijn kinderen is het zo belangrijk om die foto’s goed te bewaren!

Met de hand kopiëren en plakken kan ook maar dat is een crime als je af en toe een folder of wat bestanden hernoemt. Of misschien moet de zuinigheid aan de kant geschoven worden en is een NAS een optie die direct onedrive kan backuppen (maar met 1 laptop in het huishouden is een NAS een beetje overkill).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 10-06 09:45

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Excuses dat ik in dit oude topic reageer, maar even het volgende. Om te beginnen een tip voor de topic starter. Ga met je browser (bijvoorbeeld Firefox) naar www.onedrive.com Log hier in op jouw Microsoft account (combinatie e-mail adres met wachtwoord). Daarna ga je naar "Mijn bestanden" en zie je verschillende mappen waaronder Afbeeldingen, Bijlagen, Bureaublad en Documenten. Rechtsklik nu op Afbeeldingen, links klik op Downloaden. Vervolgens verschijnt een bestand Afbeeldingen.zip in je downloads map. In dat bestand staan alle bestanden die in jouw OneDrive account onder je Afbeeldingen map staan. Dit herhaal je voor die andere drie mappen. Vervolgens kun je jouw OneDrive bestanden backupen vanuit jouw Downloadsmap.

Dan nu mijn probleem. Ik heb hier een laptop van iemand anders, waarbij Windows niet meer opstart. Ik heb alle herstelopties al zonder succes geprobeerd. Nu is deze laptop nogal gehavend, de behuizing is bij het scherm gebarsten, dus wil hem liever niet openschroeven om de harddisk eruit te halen. Om hem aan te sluiten als 2e hdd op mijn eigen computer. Uiteindelijk is het de bedoeling om Windows er opnieuw op te zetten, maar zoals ik vaker zie: geen backup aanwezig. Nu ben ik opgestart van usb-stick (Hirens ultimate boot cd), en heb ik veel kunnen backupen, maar nu het eigenlijke probleem.

De map C:\Users\Naam\OneDrive kan ik wel inzien, maar bij kopiëren geen toegang tot de meeste bestanden, heb al geprobeerd om Everyone alle rechten te geven, diverse tooltjes TakeOwnerShip uitgevoerd, maar ik zie de bestanden wel, maar kan ze niet inzien of kopiëren. En zoals ik vaker tegenkom: De gebruiker van deze laptop meldt blijkbaar niet lokaal maar via een Microsoft account aan, maar weet alleen een wachtwoord, geen gebruikersnaam.

Is er een mogelijkheid om die map C:\Users\Naam\OneDrive toch te kunnen kopiëren?

Edit: Door verschillende opties te proberen waaronder op een andere manier aanmelden, zijn Microsoft Accountnaam gezien en opgeschreven. Aanmelden op zijn laptop werkt zoals verwacht niet. Maar wel op www.onedrive.com op mijn computer met zijn Microsoft Account en het wachtwoord wat hij had doorgegeven. Helaas toch nog een probleem. Bij in the cloud inloggen zie ik 5GB en de melding dat die vol is. Maar zijn lokale map is 48GB. Dus ik mis nog 43GB?

[ Voor 10% gewijzigd door cjdijk op 22-11-2022 11:14 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Probeer eens te booten vanaf een Ubuntu Linux usb stick? Daarmee zou je gewoon bij de harddisk moeten kunnen komen en de bestanden kunnen kopiëren naar bijv. Een andere externe schijf of usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

SVMartin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:59:
Probeer eens te booten vanaf een Ubuntu Linux usb stick? Daarmee zou je gewoon bij de harddisk moeten kunnen komen en de bestanden kunnen kopiëren naar bijv. Een andere externe schijf of usb stick.
Ik heb alle bestanden kunnen kopiëren uitgezonderd alles onder die ene C:\Users\Naam\OneDrive map. Ik zie ze wel staan en hoeveel ruimte ze innemen, maar elk willekeurig bestand onder die ene map kopiëren geeft een foutmelding dat ik geen toegang heb. De exacte melding is "Error 0x80070780: The file cannot be accessed by the system". Ik gebruik overigens "Hiren's BootCD PE Windows 10". De laptop draaide ook op Windows 10 (GPT partities). Ook wel apart is dat as ik op zo'n bestand rechtsklik en de beveiliging aanklik dat dan Everyone full control heeft (mogelijk door die TakeOwnerShip tool die ik op die map heb losgelaten), normaal zou dat genoeg moeten zijn om zo'n bestand te kunnen kopiëren.

[ Voor 16% gewijzigd door cjdijk op 23-11-2022 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Jammer dat er blijkbaar niemand kan of wil bevestigen dat de C:\Users\Naam\OneDrive map daadwerkelijk definitief niet meer toegankelijk is zodra Windows ooit besluit om niet meer op te willen starten. Om verder te kunnen heb ik een externe usb harddisk gekocht voor de gebruiker van de betreffende laptop, en met AOMEI Backuper standard een disk clone uitgevoerd van zijn Windows schijf naar die externe harddisk. Dit werkt wel, gezien de beveiligings eigenschappen op deze manier ook mee gekopieerd worden. Op de externe usb harddisk staat nu dezelfde en ook ontoegankelijke C:\Users\Naam\OneDrive map. Die externe harddisk kan nu gebruikt worden om backups bij te schrijven. De laptop kan nu gewist en geherinstalleerd worden. En hij kan met die externe harddisk eventueel een andere ICT'er benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:32

br00ky

Moderator Harde Waren
@cjdijk, vooral jammer dat je je eigen vraag die niets te maken heeft met de topicstart dumpt in dit topic. Mogelijk krijg je namelijk meer reacties als je je vraagt stelt in het daarvoor bestemde subforum Client software algemeen. Daar had het originele topic trouwens ook moeten staan. Daar ga ik nu niet meer aan beginnen, 8 maanden na dato, dus dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.