Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Kevinns
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-06 12:50
Na een hele tijd mijn persoonlijke bestanden niet goed te hebben beschermd vond ik het tijd om een backup-strategie te implementeren. Vooral voor de familiefoto's. Ik heb het hele internet rondgestruind voor goede maar ook gebruiksvriendelijke backup plannen. Wat ik nu in gedachten had was het volgende:
1. Alle belangrijke data beschikbaar op 1 computer (Windows 10).
2. File synchronisatie naar Onedrive (off-site).
3. Backup van computer naar externe HDD.

Echter nu komt het: de backuptool (om naar HDD te backuppen) slaat de met onedrive gesynchroniseerde folder over... De folders staan ingesteld als 'Altijd behouden op dit apparaat' en staan dus ook netjes lokaal opgeslagen (ingekleurd groen bolletje met wit vinkje bij folders). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de onedrive folder wél wordt meegenomen in de backup?

Ik heb het geprobeerd met:
- Seagate Toolkit (Backup software meegeleverd et de externe HDD)
- Windows 10 File History

Beide backuppen alles behalve de Onedrive folder en aangezien ik bijna alles heb gesynct met Onedrive is de backup maar iets van 3GB. Schiet niet op.

Ik heb uitgebreid gezocht naar mogelijke oplossingen en zag dat mensen bijvoorbeeld hun onedrive documenten niet lokaal hadden opgeslagen, nogal wiedes dat ze dan niet worden meegepakt. Dat is bij mij dus niet het geval.

Verder is het erg lastig zoeken naar oplossingen hierover want een zoekterm met de combinatie 'OneDrive' en 'Backup' zorgt voor een enorme lijst met artikelen/topics over de backup functie van onedrive.

Wie-o-wie weet hier het antwoord op of heeft nog ideeën om te proberen? Bedankt!

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:17

Croga

The Unreasonable Man

Heb je de ingebouwde "Backup" functie van Windows al eens geprobeerd?

Settings - Update&Security - Backup

Als ik daar kijk kan ik aangeven dat hij naar mijn externe schijf moet en kan ik m'n OneDrive folder(s) gewoon selecteren in de Advanced Settings.

• Kevinns
Dat gaat met file history ook, maar hij pakt ze uiteindelijk toch niet mee. Ik heb de backup functie nog niet geprobeerd, dat ga ik zo even doen maar ik vrees dat die hetzelfde gedrag gaat vertonen.

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 06:50

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe selecteer je je onedrive?
is dat het Onedrive icoon in file explorer. Of c:\users\xxx\onedrive

dus de fysieke locatie op de C schijf. (of waar die ook staat).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Kevinns
De locatie staat geselecteerd als c:\users\<naam>\onedrive\<afbeeldingen, documenten, etc>. Netjes de fysieke locatie dus.

edit: Intussen heb ik gekeken naar de andere backup optie van Windows. Heel vreemd maar die optie lijkt verdwenen nadat ik File History heb gebruikt, zelfs nu ik die weer uitgeschakeld heb. Ik durf te zweren dat die andere optie (systeem-backup) er eerder wel was.

[Voor 71% gewijzigd door Kevinns op 20-02-2021 12:07]

• DarkSide

DarkSide

Hmmm OK
dan weet ik het ook niet.
Gebruik voor schoonouders iDrive als backup tool. En die neemt netjes onedrive mee.
Moest daar wel de fysieke locatie meenemen.

Als ik het goed zie kan toolkit wel over weg met documenten en fotos
Heb je die default mappen naar onedrive herleid? Staat standaard niet aan.
Maar move known folders to onedrive zou misschien helpen voor de Toolkit BU software

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Kevinns
Ik heb even wat extra uitleg nodig denk ik ;)
DarkSide schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:10:
Heb je die default mappen naar onedrive herleid? Staat standaard niet aan.
Windows is nu zo ingesteld dat de standaard documenten, afbeeldingen etc. folders de OneDrive folders zijn. Bedoel je dat?
Maar move known folders to onedrive zou misschien helpen voor de Toolkit BU software
Wat voor functie is dat, move to known folders? Die heb ik nog niet eerder gezien.

• DarkSide

DarkSide

ik bedoel idd dat de standaard documenten, afbeeldingen etc naar onedrive staan.

• Kilomeester
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 02-06 01:10
De optie "altijd behouden op dit apparaat" ken ik niet; wel de optie in OneDrive (rechtermuisknop systray iccon) -> Help&Settings (tandwiel) -> Settings (menu item) -> Settings (tabblad) -> "Files On-Demand - Save space and download files as you use them".

Met deze optie aan (wat de default is) staan de bestanden op OneDrive en worden realtime binnengestreamd als je ze opent, waardoor ze dus niet meer op je harde schijf staan. Daardoor worden ze bijvoorbeeld ook niet mee geindext voor zoekopdrachten met het onvolprezen Voidtools/Everything).

Als je dat uitvinkt gaat OneDrive syncen en zorgen dat alles dat op je OneDrive staat ook echt op je schijf staat. Ik heb zelf geen ervaring met deze back-up oplossingen maar dus wel met bestanden die niet echt blijken te bestaan als je er achterlangs (lees: niet via de Windows Explorer) naar zoekt, en dat was bij mij dit.

Weet niet of het helpt, maar het hielp mij :)

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 21:14
One drive is niet altijd even lekker qua benaming.
Test eens als je die locatie als netwerkschijf aanmaakt en die door de backup heen haalt?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True