Aangezien het tijd was voor een betere (geen nieuwere) PC voor mijn zelfstandige activiteiten, en ik ook graag wel wat sleutel aan hardware etc is dit project tot stand gekomen maar had ik enkele performance vragen omtrent de PC want deze vallen wat tegen... Deze pc moeten dienen voor algemene kantoordoeleinden, boekhouding, 3D ontwerp (Revit, Winner, beetje Photoshop,..) en basis gaming voor de tieners in huis).
Het is een lange post/vraag maar toch dank voor enige hulp en info.
Ik heb als basis een HP Z600 (V2) workstation 2dehands gevonden met volgende specs:
Processor: DUAL Intel(R) Xeon(R) CPU X5660 @ 2.80GHz 2.79 GHz
RAM: 32Gb 2Rx4 PC3L-10600R DDR3-1333 ECC, Samsung -4x 8GB
GPU: Nvida Quadro 600 - 4GB
HDD: Samsung 120GB
Voeding: 650W
Ik heb hier volgende upgrades aan gedaan:
- Vervanging SSD 120GB door Scandisk 3D SSD 500GB
- Update BIOS naar laatste versie (3.61 Rev.A)
- Vervanging grafische kaart naar Asus GTX1060 Dual OC 6GB
- Clean Windows 10 install op de nieuwe SSD
- Installatie van ALLE laatste drivers
- Extra RAM 16GB (totaal 48GB) -> na benchmarks geïnstalleerd
Ik heb hier dan enkele benchmarks op gedraaid en het resultaat hiervan was moet ik zeggen teleurstellend (zie onderaan links naar resultaten). Ik had hier namelijk meer van verwacht. Of had ik teveel verwacht..?
Dus hierbij enige opsomming wat ik al geprobeerd heb of wou proberen maar enige reactie of info is altijd welkom.
- CPU: deze draait "goed" maar kan beter, geen idee hoe dit te verbeteren aangezien de laatste BIOS en drivers zijn geïnstalleerd.
- Geheugen: in de eerste testen draaide het geheugen echt slechte resultaten (32%in UserBenchmark). Na wat opzoekingswerk te weten gekomen dat bij DUAL processors alle 6 Dimm slots van het geheugen dienen gebruikt te worden. Dus bij de bestaande 4x 8GB RAM heb ik alsook 2dehands 2 extra modules van 8GB gestoken (identiek aan de reeds geïnstalleerde RAM) in de laatste 2 dimm-slots. Perfomance is nu beter (43%) doch niet echt denderend. Maar dit zal aan de kwaliteit en ouderdom van het geheugen liggen.
- Grafische kaart: de GTX1060 met 6GB geheugen is misschien "overkill" en ik ben mij bewust dat deze gebottleneckt wordt door de oudere hardware van de Z600 doch de score is wel zeer laag vind ik. Enig idee om dit te verbeteren?
- HDD: de SSD scoort ook slecht, wat zeker ligt aan het feit het moederbord van de Z600 slechts SATA2 ondersteund(?). Hier is volgens mij zeker meer uit te halen, bv. door een PCI-E Sata3 controller toe te voegen doch de BIOS van deze Z600 geeft mij geen mogelijkheid om te booten vanaf PCI-E
Is hier een workaround voor eventueel?
Test UserBenchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/40060061
Passmark:
Het is een lange post/vraag maar toch dank voor enige hulp en info.
Ik heb als basis een HP Z600 (V2) workstation 2dehands gevonden met volgende specs:
Processor: DUAL Intel(R) Xeon(R) CPU X5660 @ 2.80GHz 2.79 GHz
RAM: 32Gb 2Rx4 PC3L-10600R DDR3-1333 ECC, Samsung -4x 8GB
GPU: Nvida Quadro 600 - 4GB
HDD: Samsung 120GB
Voeding: 650W
Ik heb hier volgende upgrades aan gedaan:
- Vervanging SSD 120GB door Scandisk 3D SSD 500GB
- Update BIOS naar laatste versie (3.61 Rev.A)
- Vervanging grafische kaart naar Asus GTX1060 Dual OC 6GB
- Clean Windows 10 install op de nieuwe SSD
- Installatie van ALLE laatste drivers
- Extra RAM 16GB (totaal 48GB) -> na benchmarks geïnstalleerd
Ik heb hier dan enkele benchmarks op gedraaid en het resultaat hiervan was moet ik zeggen teleurstellend (zie onderaan links naar resultaten). Ik had hier namelijk meer van verwacht. Of had ik teveel verwacht..?
Dus hierbij enige opsomming wat ik al geprobeerd heb of wou proberen maar enige reactie of info is altijd welkom.
- CPU: deze draait "goed" maar kan beter, geen idee hoe dit te verbeteren aangezien de laatste BIOS en drivers zijn geïnstalleerd.
- Geheugen: in de eerste testen draaide het geheugen echt slechte resultaten (32%in UserBenchmark). Na wat opzoekingswerk te weten gekomen dat bij DUAL processors alle 6 Dimm slots van het geheugen dienen gebruikt te worden. Dus bij de bestaande 4x 8GB RAM heb ik alsook 2dehands 2 extra modules van 8GB gestoken (identiek aan de reeds geïnstalleerde RAM) in de laatste 2 dimm-slots. Perfomance is nu beter (43%) doch niet echt denderend. Maar dit zal aan de kwaliteit en ouderdom van het geheugen liggen.
- Grafische kaart: de GTX1060 met 6GB geheugen is misschien "overkill" en ik ben mij bewust dat deze gebottleneckt wordt door de oudere hardware van de Z600 doch de score is wel zeer laag vind ik. Enig idee om dit te verbeteren?
- HDD: de SSD scoort ook slecht, wat zeker ligt aan het feit het moederbord van de Z600 slechts SATA2 ondersteund(?). Hier is volgens mij zeker meer uit te halen, bv. door een PCI-E Sata3 controller toe te voegen doch de BIOS van deze Z600 geeft mij geen mogelijkheid om te booten vanaf PCI-E

Test UserBenchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/40060061
Passmark: