Netware 5 vs. FreeBSD - het dilemma

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een netwerk met 2 servers: FreeBSD en Netware.

Netware:
Ik heb al jaren een Netware server. Die dient puur als fileserver. (dus met een hoop storage). Begonnen met 3.11, nu 4.11, maar ik wil 5.1 binnenkort installeren.

FreeBSD:
Sinds ik internet heb via de kabel, heb ik ook een internet server. Deze heeft inmiddels wel meer taken gekregen dan alleen firewall en router zijn: fileserver voor Apple Macintosh (netatalk), primaire domain controller (samba), webserver (apache), shell voor als ik op afstand wil klooien, ftp-server en database server (mysql)

Op mijn werkstations draaien vele operatingsystems.
De belangrijksten zijn DOS, Windows, Linux, FreeBSD en Mac OS.

- Voor Unix-achtige clients heb ik een NFS-server op de FreeBSD machine (vooral installaties en packages)
- Voor Macintosh clients heb ik een speciaal Macintosh gedeelte op de FreeBSD machine die via Appletalk te bereiken is

DOS, Windows en OS/2 clients gebruiken gewoon Netware. Linux en FreeBSD kunnen het ook, maar het is niet helemaal "Unix-native". Netware is ontworpen voor drive-letter omgevingen. De Macintosh support voor Netware is slecht, en niet bruikbaar.

Op de FreeBSD server staan:
- Macintosh files
- Unix/Linux support files die je via NFS kunt gebruiken
- Bestanden van de webserver en ftp-server

Op de Netware server staan:
- Support files en software en games voor DOS, Windows en OS/2
- Mijn persoonlijke files
- Mijn MP3's (die het overgrote deel van de storage innemen)

Dit was in het kort ff wat info over hoe het hier georganiseerd is >:)

Nu is mijn dilemma het volgende:
Ik heb 2 opties:
1. Ik ga lekker upgraden naar Netware 5.1
2. Die Netware server wordt een FreeBSD machine

Er zijn 2 factoren die een grote rol spelen bij de beslissing:

1. Beveiliging
Die FreeBSD-server heb ik zo goed mogelijk beveiligd, want deze hangt aan internet. Maar een echte hacker komt er vast wel in, het is nou eenmaal lastig om iets compleet ondoordringbaar te maken, en ik ben geen security expert.
Als deze machine gehackt wordt, is het geen grote ramp. Er staan geen persoonlijke dingen op, en ook geen dingen waarvan het heel erg is, als het vernield zou worden. Het zou me hoogstends een week werk opleveren. Niet leuk natuurlijk, maar het is te overzien.

Die Netware machine is een ander verhaal. Hier staan mijn MP3's en persoonlijke dingen op. Hier mag gewoon nooit iemand bij. Netware loopt hier gewoon nog via IPX, en daar voel ik me wel veilig bij. Die Netware server heeft geen IPX support, dus een hacker moet heel veel handelingen verrichten om bij die Netware server te komen, en daarna nog inbreken..

Als die Netware vervangen wordt door FreeBSD, lijkt mij de kans stukken groter dat er wel wat mis gaat. Maar vooral die persoonlijke files wil ik gewoon 100% beveiligd hebben. Daarin vertrouw ik mijn Netware server meer.

2. Werkstations
Vanaf DOS, Windows en OS/2 werkt Netware geweldig. Maar vanaf BeOS, Mac OS en Unix werkt het niet of brak. Er is dus een beetje een splitsing, zowel mijn Netware machine als mijn FreeBSD machine zijn fileserver voor verschillende platforms, terwijk ik het hele fileserver gebeuren eigenlijk op 1 machine wil hebben.
Netware heeft wel pakketten voor Apple, NFS en Windows support, maar ten eerste vrees ik voor de security en ten tweede moet je er voor betalen. Daarentegen kan FreeBSD gewoon alles en is het voor nop.

Verdere pro's en cons die ik me bedenk:

Netware 5.1 gebruiken:
+ Netware is super betrouwbaar en stabiel, bijna onverslaanbaar
+ In 3 jaar nog nooit een probleem of crash gehad met Netware
+ Zeer hoge performance
+ Gemakkelijk in onderhoud
+ Weinig kans op fatale ongelukken
- Illegaal, ik geef niet de voorkeur aan illegale software
- Macs, BeOS, QNX en Unices hebben geen of gebrekkige support
- Novell zelf support tegenwoordig alleen nog Windows based werkstations
- Nieuwe versies lastig te krijgen, moet illegaal (ik heb geen 20000 piek liggen)
- 0,0 flexibiliteit, voor elk stukje extra functionaliteit moet betaald worden

FreeBSD gebruiken:
+ Zeer flexibel
+ Vrije software
+ Je kunt elk werkstation ondersteunen, of het nou Windows, Mac, Unix of iets anders is, FreeBSD kan elk protocol wel verstaan
+ Oneindig updaten zonder problemen en kosten
+ Stabiel
- Een ongeluk is snel gebeurd (een rm -rf * bv.)
- Door de open aard van het systeem gemakkelijker in te breken
- Met TCP/IP, dus vanaf een evt. gehackte firewall/router een gemakkelijk doelwit.

Wat is jullie mening/tips?

Verwijderd

Ik ben nogal een newbie met netwerken, en ik heb niet zo 1 2 3 een oplossing, maar misschien kun je iets met het principe van een one-way trust in NT Domeinen, dat je wel met je backend bij je webserver kan maar niet met je webserver bij je backend. Door creatief te firewallen is dat vast wel te realiseren (?)

edit:
waarbij het dus om 2x FreeBSD gaat

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Over de client access voor NetWare: NetWare 6.0 ondersteunt naast NCP ook NFS, AFP en CIFS. Dat maakt het een stuk prettiger in non-Windows omgevingen. Misschien leuk om 5 maar gewoon over te slaan dan? :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 15 augustus 2001 00:32 schreef Onno het volgende:
Over de client access voor NetWare: NetWare 6.0 ondersteunt naast NCP ook NFS, AFP en CIFS. Dat maakt het een stuk prettiger in non-Windows omgevingen. Misschien leuk om 5 maar gewoon over te slaan dan? :)
Ik heb pas 5.1 gekregen. 6 zal ik voorlopig niet aan kunnen komen, ik wist niet eens dat het al uit was.
Hier komt dat nadeel van Netware om de hoek kijken dat het commercieel is |:(

[edit]En NW6 is op dit moment nog beta

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Aangezien je toch al ervaring heb met BSD is mischien openBSD of netBSD wel wat om je freeBSD doos te vervangen als firewall/security machine te vervangen.

Zekers openBSD schijnt een super pakket te zijn mbt security (zelf niet zoveel ervaring met openBSD).

Dan kan je op je netware machine gewoon freeBSD zetten als bestanden serveer apparaat.

Slash Care
Mementô