Toon posts:

Welke cpu en mobo voor eigen router/firewall

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nbdyshldknw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-03 21:39
Hallo Tweakers!

Ik volg op het moment HBO Cyber Security en voor een schoolproject wil ik thuis een simpele router/firewall bouwen. Ik heb al verschillende MBO ICT opleidingen behaald dus ik heb wel het idee dat ik dit aankan maar ik heb de trends van de componentenmarkt weinig gevolgd, ik ben dus ook de draad kwijt welke generatie nou zuiniger is geworden icm welke processoren.

Ik zoek een
energie efficiente moederboard+cpu. Ik zat zelf te denken aan een Asrock QC6000M omdat ik al DDR3 geheugen heb, andere soortgelijke mobos hebben geen SATA-III of genoeg PCI sloten. Kan dit eigenlijk beter met een losse CPU? Scheelt de energie consumptie zoveel vergeleken een losse CPU?

Wat is je budget?
Initieel zat ik op 50,00 maar inmiddels kijk ik al naar 70,00 en nu ben ik zelfs bereid rond de 100,00 uit te geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf zat ik na te denken aan een mobo met onboard cpu omdat het mij energie efficienter leek maar als er een andere (losse)cpu met mobo beter is qua energie efficientie/rekenkracht/prijs hoor ik het graag. Ik heb overigens nog een ATX-PSU, PCIe x1 Ethernet kaart en DDR3 liggen dus dat kan wel handig zijn, maar voor 2 tientjes heb je ook weer DDR4

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor een schoolproject wil ik thuis mijn eigen firewall/router bouwen en dan eigenlijk met het doel om meer te leren van IPTables of NFtables. De machine zal dan in theorie de functies van mijn ziggo modem/router box moeten vervangen. Naast de basale webverkeer wil ik in ieder geval mijn VPN (verbinding naar huis) er door heen krijgen. Daarna wil ik kijken of ik het wel degelijk veilig heb gemaakt door mijzelf van buitenaf te benaderen. Overigens dacht ik ook misschien om de machine om te bouwen naar een andere server als de hardware sterk genoeg blijkt voor andere taken

Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of iemand iets soortgelijks heeft gebouwd!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:33
Kan het niet op een raspberry pi?

• nbdyshldknw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-03 21:39
In principe wel maar ik heb eigenlijk al een project gedaan met een RPI, dus ik probeer daar een beetje vanaf te gaan. Los daarvan wil ik ook andere linux distro's proberen en volgens mij niet onbelangrijk 2 gigabit poorten hebben hehe.

[Voor 3% gewijzigd door nbdyshldknw op 19-02-2021 23:42]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:49
nbdyshldknw schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:41:
In principe wel maar ik heb eigenlijk al een project gedaan met een RPI, dus ik probeer daar een beetje vanaf te gaan. Los daarvan wil ik ook andere linux distro's proberen en volgens mij niet onbelangrijk 2 gigabit poorten hebben hehe.
Staar je niet blind op snelheden; in labs maakt het niet uit of je 10, 100 of 1000 Mbps configureert. Focus op de techniek erachter. Eerste keer dat ik een 10 of 100 Gbps interface configureerde vond ik het heel bijzonder, daarna is het business as usual.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wel iets duurder dan het budget wat jij noemt, maar ik heb destijds een Shuttle DS68U barebone gekozen, ik had nog DDR3L SODIMMs liggen van een laptop en een oud sata schijfje erin gedaan.
Ik wou iets zonder fan, niet te groot, met twee dedicated/gescheiden Intel Gigabit NIC's (om WAN en LAN echt te kunnen scheiden), AES-NI ondersteuning en stevige behuizing.
Deze heb ik aan de VESA beugel in de meterkast hangen en pfSense draait er erg stabiel op, alleen reboots nodig voor patches.
Managed switch achter de LAN zijde en je kunt los met VLAN e.d..

OpenVPN is als package beschikbaar en werkt goed i.c.m. de bijhorende iOS en Android client apps.

Intel NUC of vergelijkbare barebones zou je ook naar kunnen kijken.
Mocht je ook VM's willen gaan hosten dan is een iets krachtigere machine handiger, of op je lokale machine e.e.a. virtueel opzetten...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee