Vraag

• Maverick192
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2021
Ik mijn taakbeheer staat bij toegewezen 30 gb ram maar als er bij in gebruik staat er dat het tot 16 gb kan gebruiken. Weten jullie toevallig hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen.

Tweede probleem is mijn ram snelheid is 2133 mhz maar mijn moederbord kan makkelijk 3200. Als ik het bijvoorbeeld op 2966 mhz dan werkt dat niet en start mijn pc niet op hoe kan ik dit ook oplossen.

Mijn moederbord: Gigabyte AB350-Gaming 3
Mijn ram: Team Group DDR4 Vulcan 2x8GB 3000
Mijn ram: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB

Ik heb 2 verschillende ram dit heb ik vandaag binnen gekregen, maar de ram heeft de zelfde status. Zal dit het probleem zijn of kan je wel 2 verschillende ram erin hebben

Alvast bedankt

Alle reacties

• Maverick192

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:50
2 verschillende merken ram is nooit aangeraden. Staat het in bios op single channel? Dual channel verwacht ik dat het sowieso niet zal werken.

De snelheid is gemaximaliseerd op de laagste ram.

[Voor 17% gewijzigd door corporalnl op 19-02-2021 22:04]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Een eerste generatie AM4 bord met vermoedelijk een 1e of 2e generatie processor, 4 DIMM's en gemixte setjes. Dit is echt een recept voor ellende.

Generaties van voor Zen3 wilde je eigenlijk geen 4 DIMM's bij hebben als je 3200 of hoger wilde halen.
Op deze config zou ik niet hopen op meer dan 2666.

I reject your reality and substitute my own

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:24
Welke cpu heb je?

Dikwijls 1866 MT/s gezien in AM4 systemen met 4 dual rank dimms en 1e gen Ryzen. Verder kwamen ze 'in den beginne' niet.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:34
Zullen we eerst op het probleem fixeren dat de pc van de ts 16GB gereserveerd staat voor de hardware en dat al de software maar 16GB kan gebruiken.

Edit @Maverick192 je zou dit eens kunnen proberen https://answers.microsoft...b7-48ca-9071-9c8a160fd5da

[Voor 43% gewijzigd door Damic op 19-02-2021 22:36]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:36

Audione0

Strijdt der titanen

Wellicht een idee om je bios instellingen hier neer te zetten voordat we iets zinnigs kunnen zeggen..

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Maverick192
@corporalnl waar moet het op staan dan single channel of Dual channel.

Mijn processor is amd ryzen 7 1700
En het best is om een nieuwe moederbord en nieuwe processor te halen om beter settings te krijgen.
omdat ik best een oude processor heb.
En @Damic is zal dat wel even proberen

• Maverick192
@corporalnl Hoe kan ik hem veranderen naar single channel

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:34
Als er nu dual channel staat dan zijn het dezelfde chips dat op de geheugen stick zitten en zo oud is je cpu nog niet. Er gaat gewoon ergens iets mis waardoor windows maar 16 van je 32GB gaat gebruiken en de rest reserveert voor hardware :/

Trouwens je kan al veel zien in CPU-Z wat je geheugen is en welke snelheid/dual-single channel/...

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08

MsG

Forumzwerver

Even een andere invalshoek; draai je wel Windows 10 professional? Windows 10 home laat je maar max. 16GB gebruiken.

Excuus, dat geldt blijkbaar niet meer. Was met Windows 7 altijd zo.

Wellicht staan hier nog oplossingsrichtingen: https://amp.reddit.com/r/..._available_but_only_16gb/

[Voor 49% gewijzigd door MsG op 20-02-2021 05:18]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens of je met elke aparte 16gb kit wel kunt opstarten en dan alle 16 ziet, steeds.

Vorige week op een X58 bordje iets vergelijkbaars gehad. Er werd 12GB gedetecteerd, maar 4GB bruikbaar. 2 van de 6 DIMM’s bleken dood.

I reject your reality and substitute my own

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:24
Aangezien het met een Ryzen 1700 en 4 dimms toch nooit lekker gaat lopen:stuur de nieuwe kit terug en koop een 32GB kit. Plaats die in je systeem en verkoop je oude kit op V&A. Daarna kijken of het probleem nog steeds aanwezig is. Met 1e gen Ryzen is een hardwareprobleem beter op te lossen met 2 dimms dan met 4 dimms.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:50
Maverick192 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 01:23:
@corporalnl Hoe kan ik hem veranderen naar single channel
Dit kan je door het geheugen zo te plaatsen dat ze in single channel staan. ( hiervoor moet je in de handleiding kijken )

Maar belangrijkste is dat je 2 verschillende merken hebt. Dit is een ticket tot problemen.
Volg de tips van medetweakers hierboven. Zorg dat je 1 merk en model geheugen hebt.

[Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 20-02-2021 08:53]

• Maverick192
Ah top dankjewel voor alle reacties
heb het ram terug gestuurd en ga eerst een upgrade doen met mijn processor en moeder bord. Heb gezien dat ik dat wel nodig heb

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Werkgeheugen werkt niet

Hoe kan dat nu, het heet toch werkgeheugen :P

Gelijke modules gebruiken, en ik denk dat je met B350 moet terug-clocken op 2666 met 4 modules

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee