Toon posts:

Zonnepanelen zuid of zuid/west ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-03 13:26
Hallo Allen,

Ik ben de afgelopen tijd aan het kijken naar zonnepanelen en heb onder tussen al meerdere bedrijven een offerte laten maken. Ik verwacht er de komende week nog een aantal te ontvangen om vervolgens een goede keuze te kunnen maken. Toch ben ik erg benieuwd naar wat jullie van mijn situatie vinden en waar jullie voor zouden kiezen. Mijn verbruik lag afgelopen jaar rond de 3500kWh maar heb begin dit jaar ook een airco laten plaatsen en verwacht dat het dit jaar dus wel wat zal stijgen. Ook vanwege het vele thuiswerken zal dit ook meer zijn dan de voorgaande jaren.

Allereerst even een aantal afbeeldingen van mijn huis, en één van mijn buren die al voorzien zijn van panelen.

De offertes heb ik in de volgende tabel gezet :
Zoals jullie kunnen zien worden alle panelen op het zuiden geplaatst. En zoals te zien is op het bovenaanzicht heb ik het najaar op de hoek van het huis een beetje schaduw. In 2 offertes gaan ze er vanuit dat optimizers niet nodig zijn. Graag hoor ik jullie mening hier over.
Daarnaast hebben mijn buren op het westen ook nog 2 panelen geplaatst.(zie afbeelding bovenin) Wat is jullie mening hierover en zouden jullie dit adviseren.
Ik wil er eigenlijk wel meer op hebben dan 12. Morgen ga ik proberen om de exacte maten van mijn dak te bepalen om zo goed te kunnen gaan puzzelen.

Daarnaast twijfel ik er nog aan om het zelf te plaatsen. Ik denk dat het wel goed te doen is mits de juiste voorzieningen getroffen worden. Maar mocht er een mooie offerte tussen zitten komende week kan het ook zijn dat ik het laat leggen. Schiet vooral op me. Ben nog niet helemaal thuis in de materie en krijg komende week nog verkopers over de vloer. Dus als jullie mij tips kunnen geven die ik eventueel kan meenemen in deze gesprekken dan hoor ik dat graag.

Bij deze nog even een aantal afbeeldingen van de offertes :

Optie 1

Optie 2

Optie 3

Optie 4

Mocht ik iets vergeten zijn of moeten aanvullen dan hoor ik dat graag.
En natuurlijk alvast bedankt voor alle info . _/-\o_

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Om slechts 2 panelen op het westen goed te laten werken moet je haast wel micro omvormers hebben.

Met een string omvormer werkt het niet omdat het een te laag aantal is. Tenzij je 2 Panasonic panelen (hoog voltage) gebruikt plus een klein omvormertje die met laag voltage om kan gaan.
https://www.winkelman-zon...pt-incl-wifi-dc-swit.html

En SolarEdge zal bij die 2 panelen in de namiddag last krijgen van voltage clipping.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Jerry_bboy
Goed om te weten. Hoe merk je dat voltage clipping? Toevallig hebben m'n buren solarEdge zou het eens kunnen navragen of ze er last van hebben.

• busscherski
  • Nu online
Ik heb zelf geen SolarEdge, staat wel uitgelegd in dat topic. Je moet installateursrechten krijgen om die optimiser uitgaand voltage grafiekjes te kunnen zien.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Jerry_bboy
Maar 2 extra panelen met kleine omvormer zorgt waarschijnlijk wel voor een langere terugverdientijd neem ik aan @busscherski .

• busscherski
  • Nu online
En als er echt maar 2 passen maar je toch een string omvormertje wilt lijken me relatief dure Panasonic panelen ook noodzakelijk.

Qua kosten en werking is het meest optimale om die 2 op een APS YS600 micro aan te sluiten (en niet echt aan logging te doen) en de rest op een string omvormer.

Je installateur biedt het liefst SolarEdge aan en hoopt dat je niets door hebt van de optimiser voltage clipping van die 2 panelen.
Sommige installateurs willen wel alles uitvoeren met Enphase micro's dat is op zich het netst met die 2 panelen erbij.

Al met al verwacht ik inderdaad een langere terugverdientijd met die 2 panelen erbij (tenzij je toch al een voorkeur voor micro's had).
Maar wellicht verdien je met het grotere systeem meer geld in de eerste 15 jaar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Meten is weten.
Maar als ik gok, passen er wel 3 op west en 10 op zuid als alles in landscape wordt gelegd.
edit: je hebt geen dakraam op zuid, dus wellicht meer dan 10.

Yingli 345 (micro omvormer) of panasonic 335 (icm stringomvormer of enphase iq7x)
Dat zijn kortere maar iets bredere panelen.

Optie 4 lijkt me de beste maar is onmogelijk (wat hierboven wordt aangegeven)
Met 3 panasonic op west kan dit echter wel omdat die 59 Vmpp per paneel leveren en apart op een ingang kunnen.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 09:20]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Jerry_bboy
Ja heel even kijken of me dat gaat lukken. Heb helaas zo geen ladder. Maar wellicht nog wel deels te doen vanaf het balkon. Maar waarom niet voor 12 panelen op zuid en eventueel nog 3 op west? Of bedoel je dat dat niet mogelijk is als je kiest voor jouw voorstel? En verwacht je problemen met de schaduw rechts onder op mijn dak?
Bedankt voor je info @AUijtdehaag

• AUijtdehaag
  • Niet online
3 "gewone" panelen is maar 99 volt (3x 33 Vmpp)

Die omvormer gaat dan uit, als de zon op west staat.

3 panasonic is 177 Volt (3x 59 Vmpp), de omvormer blijft aan.

Panelen in dezelfde richting en helling mogen op 1 ingang.
Alles wat daarvan afwijkt moet op een andere ingang.

Anders beperkt de ene richting de ander (instraling en stroom)

Schaduw zorgt zeker voor problemen bij laag Vmpp, maar heb je die het hele jaar of enkel in de winter?

Ik moet zo weg, 3 tigos plaatsen bij mijn broer 8)

Edit: als alles panasonic is kun je op zuid 2x 5 maken op 1 ingang en op west 1x 3
Zo omzeil je enigszins de boomschaduw met 2x 5 en een stringomvormer.
Maar qua kosten ben je dan net zo duur uit als micro imvormers icm gewone panelen.
Maar dit is weer gokken zonder maten.

[Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 09:40]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Jerry_bboy
Dankjewel voor de informatie. Afgelopen weken bezig geweest met nog meerdere partijen om uit te zoeken wat ze allemaal aanbieden. Ook is er iemand langs geweest om het huis te bekijken en heeft zijn advies gegeven.

Ik heb nu 10 offertes liggen en eigenlijk is er maar 1 partij die adviseert om optimizers te gaan gebruiken.

Ik neig er dus naar om niet voor optimizers te gaan omdat het merendeel dit niet adviseert op mijn dak.

Toch vraag ik me af hoeveel rekening ik moet houden met de schaduw die ik af en toe heb op mijn dak?
Wat voor advies hebben jullie daarvoor ?

Hoe zouden jullie bijvoorbeeld de strings opdelen ?

Mijn plan zou zijn om te gaan voor 5 - 4 - 3 waarbij rechts onder last kan hebben van schaduw.

Blijf het een lastige keuze vinden.

Welke keuze zouden julie maken op basis van de volgende keuzes :

https://docs.google.com/s...Sx8GDW1zKD4F4w/edit#gid=0

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:01
Ik ga je even een schop onder je kont geven. ;)

Kies zelf, niemand anders zou dat voor je moeten doen, jouw overwegingen tellen mee, niet die van mij of die van iemand anders. Inmiddels heb je alle info, kies gewoon, of laat het geld op de bank staan.

Om antwoord op je vraag te geven en los van of het past en kan, ik zou voor longi + sma gaan.

[Voor 19% gewijzigd door twain4me op 10-03-2021 21:27]

• Jerry_bboy
@twain4me true, maar mensen die ervaring hebben met bepaalde systemen en kennis worden wel gewaardeerd. En aangezien het voor mij nieuw is heb ik het liefst zoveel mogelijk informatie om op basis daarvan een keuze te maken. En omdat ik er erg naar neig om het zelf te gaan plaatsen is alle info die ik krijg extra mooi meegenomen. Waarom ik dus ook vraag of er nog een tip is hoe de strings te leggen.

En vanwaar je keuze voor Longi + Sma?

• busscherski
  • Nu online
Die panelen kunnen niet met 3 in een string, dan is de string te kort.
Met de SMA zou ik in de kortste string 4 panelen wel aandurven, liever 5.

Ik zou voor optie 4 gaan, die is relatief het goedkoopst, en toch een Europees merk omvormer. Wat is het legplan van die aanbieding?
Als alles in dezelfde richting komt, gewoon een string van 12 panelen maken.
Een 4 kW omvormer vind ik erg groot voor 3900 Wp, dan zou ik liever het 3.6 kW model hebben.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:01
Jerry_bboy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:33:
@twain4me true, maar mensen die ervaring hebben met bepaalde systemen en kennis worden wel gewaardeerd. En aangezien het voor mij nieuw is heb ik het liefst zoveel mogelijk informatie om op basis daarvan een keuze te maken. En omdat ik er erg naar neig om het zelf te gaan plaatsen is alle info die ik krijg extra mooi meegenomen. Waarom ik dus ook vraag of er nog een tip is hoe de strings te leggen.

En vanwaar je keuze voor Longi + Sma?
ik snap die string uitleg van je niet, in je overzicht staat dat de panelen op zuid komen dus hoe kom je dan aan 3 strings?
1 paneel in de schaduw lost een goede stringomvormer gewoon op.

sma = persoonlijke overweging, de dag dat ik iets van SE zal toepasen vallen pasen en pinksteren op 1 dag .
Goodwe is een redelijke alternatief, maar als mijn familie weer aan het klagen is over de niet werkende app moet ik altijd even grinneken.. niet dat ik beweer dat sma een geweldige app heeft, waarschijnlijk niet, maar die gebruik ik niet en misschien wel het belangrijkste, hoewel niet voor jou van toepassing want je hebt waarschijnlijk 1 fase, maar sma blauw (3 fase) is een mooie kleur :+

longi = marktleider en lijkt zeer leuk spul te maken voor redelijke prijzen.

Ohw en zonneplan zijn gewoon saj omvormers met een andere sticker en een ander app sausje, daar krijg ik jeuk van. ivm toekomst bestendigheid.

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-04-2021 09:21]

• Jerry_bboy
busscherski schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:36:
Die panelen kunnen niet met 3 in een string, dan is de string te kort.
Met de SMA zou ik in de kortste string 4 panelen wel aandurven, liever 5.

Ik zou voor optie 4 gaan, die is relatief het goedkoopst, en toch een Europees merk omvormer. Wat is het legplan van die aanbieding?
Als alles in dezelfde richting komt, gewoon een string van 12 panelen maken.
Een 4 kW omvormer vind ik erg groot voor 3900 Wp, dan zou ik liever het 3.6 kW model hebben.
Ik bedoel dat ik bijvoorbeeld de onderste 5 panelen als een aparte string zou kunnen aansluiten? Omdat wellicht 3/5 in de schaduw kunnen komen. En dan de overige 7 in een andere string? Bedankt voor de tip voor het 3.6kW model.

• busscherski
  • Nu online
Jerry_bboy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Ik bedoel dat ik bijvoorbeeld de onderste 5 panelen als een aparte string zou kunnen aansluiten? Omdat wellicht 3/5 in de schaduw kunnen komen. En dan de overige 7 in een andere string? Bedankt voor de tip voor het 3.6kW model.
Ik verwacht dat schaduwmanagement met een string van 12 beter werkt.
De panelen met schaduw gebruiken de ingebouwde diodes om het schaduwdeel te ontkoppelen van de rest.

YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Schaduwmanagement werkt beter als het string voltage hoog is (12 panelen), met 5 panelen per string en een deel schaduw zakt het string voltage al heel snel te veel waardoor die 5 panelen helemaal niets meer doen.
Daarnaast doet een string van 12 panelen het veel efficienter dan een string van 5 + 7. Dat scheelt al snel een procent van de jaaropbrengst.

• Jerry_bboy
twain4me schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:43:
[...]

ik snap die string uitleg van je niet, in je overzicht staat dat de panelen op zuid komen dus hoe kom je dan aan 3 strings?
1 paneel in de schaduw lost een goede stringomvormer gewoon op.

sma = persoonlijke overweging, de dag dat ik iets van SE zullen pasen en pinksteren op 1 dag vallen.
Goodwe is een redelijke alternatief, maar als mijn familie weer aan het klagen is over de niet werkende app moet ik altijd even grinneken.. niet dat ik beweer dat sma een geweldige app heeft, waarschijnlijk niet, maar die gebruik ik niet en misschien wel het belangrijkste, hoewel niet voor jou van toepassing want je hebt waarschijnlijk 1 fase, maar sma blauw (3 fase) is een mooie kleur :+

longi = marktleider en lijkt zeer leuk spul te maken voor redelijke prijzen.

Ohw en zonneplan zijn gewoon saj omvormers met een andere sticker en een ander app sausje, daar krijg ik jeuk van. ivm toekomst bestendigheid.
Kijk handige informatie over die zonneplan omvormers. Ik wou ook liever een sma of goodwe. Bedoelde 2 strings en niet 3.1 van 5 en 1 van 7. Maar heb al antwoord waarom ik dat beter niet kan doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerry_bboy
Wil iedereen bedanken voor alle tips.

Ga maandag de producten monteren.
Waarschijnlijk dit weekend alvast het één en ander voorbereiden voor de omvormer.

Spul ziet er top uit. *O*

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jerry_bboy

Gisteren alles geplaatst en vandaag werkend gemaakt.
Set is 3900Wp.

Thanks voor alle hulp. :)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Gefeliciteerd er mee en draaid al aardig mooi blijkbaar! :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Jerry_bboy
Gerco-M schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:44:
Gefeliciteerd er mee en draaid al aardig mooi blijkbaar! :)
Yes hij draait erg mooi. gisteren vanaf 13.30 live maar toch een mooie 14kwh opgeleverd gisteren.
Ben benieuwd wat die vandaag gaat doen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Staat de landsnorm al op nen-en50438 ?

Als die nog op default staat, doorloop even de installatiewizzard
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

Anders zou je vroegtijdig aftoppen. Dit kan normaal gezien alleen in de 1e 10 bedrijfsuren en als installateur ingelogd.

Je kan zelf ook loggen met:
- SBFspot
- Node-red (webconnect)
- Node-red (Modbus TCP/IP)

https://snapshot.raintank...9qExO7J55zbWYelP4mKeQk871

En nog even 5+5 jr garantie claimen
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2021 09:43]

• Jerry_bboy
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:41:
Staat de landsnorm al op nen-en50438 ?

Als die nog op default staat, doorloop even de installatiewizzard
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

Anders zou je vroegtijdig aftoppen. Dit kan normaal gezien alleen in de 1e 10 bedrijfsuren en als installateur ingelogd.

Je kan zelf ook loggen met:
- SBFspot
- Node-red (webconnect)
- Node-red (Modbus TCP/IP)

https://snapshot.raintank...9qExO7J55zbWYelP4mKeQk871

En nog even 5+5 jr garantie claimen
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Thanks nog meer informatie waar ik wat aan heb :)
Ja hij staat op landsnorm nen-en50438 en heb modbus geactiveerd en heb het ondertussen draaien in Home assistant.

Ben nog bezig om de kaartjes helemaal goed te maken.
Maar ziet er nu zo uit.

garantie ook maar even fixen. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee