Vraag

• Googlelaar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 12:00
Ik zoek een?
Graag wil ik mijn HP ProBook 430 g4 upgraden met meer opslag.
Ik heb nu slechts 128GB opslag en wil graag naar +/- 500GB.

Wat is je budget?
Max 70 euro. Gewoon een fatsoenlijke snelle SSD

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Volgens de Crucial website kan ik naar de MX500 en BX500. Echter zit er op dit moment een SSD in met M2 aansluiting, dus ik neem aan dat dat ook kan. Welke kan ik nu het beste kiezen? Onderstaand staat een Crucial, maar sta uiteraard ook open voor andere merken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 48,80€ 48,80
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 58,87€ 58,87
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 500GB€ 60,90€ 60,90
Totaal€ 168,57

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het betreft een HP ProBook 430 G4.

Concrete vragen: Welke aansluiting kan ik het beste kiezen? Past deze in mijn ProBook? Is er nog iets anders waar ik op moet letten?

Beste antwoord (via Googlelaar op 20-02-2021 19:39)

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-04 11:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Volgens de foto heeft jouw laptop 1x een 2,5” SATA aansluiting. Toen je de laptop kocht zat er in die SATA aansluiting een adapter, met daarop een m.2 (hoogstwaarschijnlijk sata) ssd, dat zit er nu nog steeds. Als je de ssd wilt vervangen - aangezien je niet kan bijplaatsen- kan je dus of een 2,5” sata ssd kopen, of een m.2 sata ssd. De crucial ssd’s zijn prima, let er wel op dat de BX500 geen dram heeft, daardoor is hij langzamer als je grote (1,5gb+) bestanden gaat schrijven. Als je de ssd alleen gaat gebruiken in “normale” omstandigheden, ga je haast geen verschil merken.

Specs

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:39
de eerste twee zijn sata 2,5 inch disks en die zullen dus fysiek niet eens passen.

aangezien je zelf zegt dat er op dit moment een ssd met m2 ansluiting in zit blijft alleen de derde optie open

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 07:04

MeNTaL_TO

The future is not set

Welke SSD zit er nu in, want wellicht kan er alleen een NVME in dat M2 slot, kijk ook gelijk even naar de afmetingen al denk ik dat je met een 2280 altijd wel goed zit.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Googlelaar
Hierbij een afbeelding van de huidige situatie:

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Je kan alleen een SATA SSD erin friemelen

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
In mijn 420 g3 past een slim sata ssd onder de m2 ssd. Aansluiting zit er al.

Is dat bij de jouwe ook niet zo toevallig?

Edit: er is nog een heel leeg vak over voor een sata ssd, toch?

[Voor 21% gewijzigd door dragon2 op 19-02-2021 20:20]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Volgens de foto heeft jouw laptop 1x een 2,5” SATA aansluiting. Toen je de laptop kocht zat er in die SATA aansluiting een adapter, met daarop een m.2 (hoogstwaarschijnlijk sata) ssd, dat zit er nu nog steeds. Als je de ssd wilt vervangen - aangezien je niet kan bijplaatsen- kan je dus of een 2,5” sata ssd kopen, of een m.2 sata ssd. De crucial ssd’s zijn prima, let er wel op dat de BX500 geen dram heeft, daardoor is hij langzamer als je grote (1,5gb+) bestanden gaat schrijven. Als je de ssd alleen gaat gebruiken in “normale” omstandigheden, ga je haast geen verschil merken.

Specs

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hoiboy19 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:46:
Volgens de foto heeft jouw laptop 1x een 2,5” SATA aansluiting. Toen je de laptop kocht zat er in die SATA aansluiting een adapter, met daarop een m.2 (hoogstwaarschijnlijk sata) ssd. Als je de ssd wilt vervangen - aangezien je niet kan bijplaatsen- kan je dus of een 2,5” sata ssd kopen, of een m.2 sata ssd. De crucial ssd’s zijn prima, let er wel op dat de BX500 geen dram heeft, daardoor is hij langzamer als je grote (1,5gb+) bestanden gaat schrijven. Als je de ssd alleen gaat gebruiken in “normale” omstandigheden, ga je haast geen verschil merken.
Hoezo "zat er een m2 ssd in"? Die zie je toch nog steeds zitten, op de foto?

Oftwel, volgens mij kan er prima een sata ssd naast worden geprikt, toch?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Misschien zie ik een andere foto dan @Ray187 en @Hoiboy19, maar op de foto is zichtbaar dat er 1x een M.2 SSD in zit, die je zou kunnen vervangen, én 1x een 2.5" SATA-connector, die leeg is, waar je ook een SSD op aan kunt sluiten.

Dus volgens mij kan je alles doen wat je maar wilt :P Als het je enkel gaat om schijfruimte erbij te stoppen, dan is een 2.5" SATA-SSD erbij plaatsen het makkelijkste.

Niet goed gekeken, zie latere reacties.

[Voor 8% gewijzigd door Hahn op 19-02-2021 20:36]

The devil is in the details.

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Wat ik op de foto van @Googlelaar zie, is dat er 1x een 2,5” adapter in zit, die hij op de foto eruit heeft gehaald. Volgens mij is er dus maar één 2,5” slot, waar nu een 2,5” naar m.2 adapter in zit.\

Edit (20:33): de adapter is ook niet aangesloten, vandaar

[Voor 12% gewijzigd door Hoiboy19 op 19-02-2021 20:34]

Specs

• Hahn
Hoiboy19 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:32:
Wat ik op de foto van @Googlelaar zie, is dat er 1x een 2,5” adapter in zit, die hij op de foto eruit heeft gehaald. Volgens mij is er dus maar één 2,5” slot, waar nu een 2,5” naar m.2 adapter in zit.
Oh chips, je hebt gelijk :D Ik dacht dat ik naar 2 open gaten in de laptop zat te kijken, maar de groene PCB is uit het bovenste gat gehaald en ligt er los op inderdaad. Soort van optische illusie :+

Dat verandert de zaken :P Maar aangezien er dus een adapter bij zit, kan 'ie dus óf M.2 óf 2.5" gebruiken dus. Alleen maar 1 schijf, en niet 2, inderdaad.

[Voor 6% gewijzigd door Hahn op 19-02-2021 20:37]

• Googlelaar
@Hoiboy19 en @Hahn Thanks voor het checken. Het klopt inderdaad; ik keek nog een keer naar de foto en snap de verwarring ;) , maar het is me duidelijk. Maakt het eigenlijk qua snelheid/prestaties of ik hem vervang voor een 2,5 of M2?

• Hahn
Googlelaar schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:40:
@Hoiboy19 en @Hahn Thanks voor het checken. Het klopt inderdaad; ik keek nog een keer naar de foto en snap de verwarring ;) , maar het is me duidelijk. Maakt het eigenlijk qua snelheid/prestaties of ik hem vervang voor een 2,5 of M2?
De schijven waar je naar kijkt zijn allemaal SATA-600, wat ze in de praktijk allemaal ongeveer even snel zal maken, ongeacht de form factor. Maakt dus weinig uit, alhoewel ik zelf denk ik voor de M.2 zou gaan, zonder per se een goede reden :+

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Ik zou vooral zeggen, kies de goedkoopste, en koop hem bij een winkel die minimaal 3 sterren heeft.

PS. Ik zou het leuk vinden als je nog laat weten welke je gaat kopen, misschien kunnen we nog een betere aanraden.

Specs

• Googlelaar
Top, thanks dan ga ik voor de Crucial BX500 480GB.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee