Maakt APFS (gecodeerd) mijn iMac trager?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323221

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe SSD gekocht voor mijn iMac uit 2011. Ik moet de schijf formatteren en ben er al achter dat ik APFS nodig heb. Maar kan ik kiezen voor APFS encrypted? Of liever gezegd, waarom zou ik dit niet doen? Maakt het mijn iMac veel trager?

Relevante software en hardware die ik gebruik
iMac 21” mid 2011 met High Sierra. Crucial MX500 SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled maar geen bevredigend antwoord gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Schijfencryptie kost vooral tijdens het initiële versleutelingsproces wat performance, maar een SSD is snel genoeg dat je daar niet direct hinder van ondervindt. De 2011 iMac heeft volgens mij niet eens SATA 3.0 (6Gbps) aan boord, dus maximaal vermogen zul je toch al niet halen.

Nu nog een keer de videokaart wisselen (niet AMD) en je kan er weer Catalina opzetten ;)

I reject your reality and substitute my own

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou het op een iMac niet direct doen of je moet er echt noodzaak voor hebben dat er bestanden op staan die echt niet in vreemde handen mogen vallen. Een laptop is wat dat betreft echt een ander risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
Gewoon APFS formatteren. Als je na herinstallatie toch encryptie wilt, dan zet je FileVault aan in je systeemvoorkeuren (of tijdens configuratie).

Zoals gezegd, het initiele proices kan wat tijd in beslag nemen, maar je gaat er in de praktijk niets van merken.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204837

https://support.apple.com...lp/flvlt001/11.0/mac/11.0

[ Voor 18% gewijzigd door Geronimous op 26-02-2021 10:50 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:21:
De 2011 iMac heeft volgens mij niet eens SATA 3.0 (6Gbps).
De 2011 iMac heeft wel degelijk SATA 3.0 (6Gbps). Dat las ik hier.

Jammer dat ik net buiten de boot val met mijn 2010 iMac, want de SSD wordt wel 2x zo snel. Ik gebruik hem niet vaak, omdat ik liever mijn 2017 MBP gebruik. Toch valt het me qua snelheid niet tegen en High Sierra werkt ook nog prima.

[ Voor 24% gewijzigd door syltheboy op 26-02-2021 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

syltheboy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:16:
[...]

De 2011 iMac heeft wel degelijk SATA 3.0 (6Gbps). Dat las ik hier.

Jammer dat ik net buiten de boot val met mijn 2010 iMac, want de SSD wordt wel 2x zo snel.
Voor regulier gebruik is het een non-issue echter. En laten we wel wezen, bij een machine van
bijna 11 jaar oud hoef je ook niet meer alles te verlangen, natuurlijk :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@nelizmastr Daarin heb je helemaal gelijk! Dat neemt niet weg dat ik het alsnog een vlotte machine vind. Er valt nog prima mee te werken, wel gebruik ik Edge ipv Safari als webbrowser.
Pagina: 1