Centerspeaker conversaties te zacht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-07 19:31
Tegenwoordig met de lockdown kijken we veel series en films via netflix of prime. waar ik me steeds meer aan erger is dat de conversaties via de centerspeaker gaan (wat prima is) echter lijkt het volume daar van een stuk lager dan de overige 4 speakers.

Geluid wat harder zetten lost het op maar dan zijn de overige 4 met omgevingsgeluiden en alle andere geluiden weer te hard waardoor je continue met de afstandbediening harder zachter zet.

Ik heb een Sony OLED 55AG9 staan welke met HDMI (e-arc) verbonden is met een Sony str-dn1080 waaraan vervolgens een DALI Zensor 5.1 opstelling op aangesloten zit 2x Zensor 7 voor met de Zensor vokal als center en achter 2x Zensor 5.

Ik heb al zitten spelen geluidsinstellingen van tv, receiver (volume centerspeaker 2,5db hoger etc.) maar het lijkt allemaal niet echt veel te helpen.

Iemand enig idee waar te kijken, aan te passen etc? of is dit gewoon een algemeen iets met Netflix/Prime ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

basjuhh schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:52:
...receiver (volume centerspeaker 2,5db hoger etc.)...
Dat zou toch echt moeten helpen. Zet 'm maar gerust nog een eindje hoger. Uiteindelijk zou de centerspeaker qua volume toch echt op een fatsoenlijk niveau moeten komen.
... Of zet alle andere speakers wat zachter.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat hoger zetten kan idd geen kwaad, meen dat ik op mijn Denon / Klipsch installatie ca 4,5dB verschil heb zitten tussen fronts en center. Nou is mijn center geen kleine jongen (Klipsch C20), maar mijn fronts zijn gewoon groot (Klipsch F3) :+ Dus die center moet gewoon wat meer aan de bak om het spul in balans te hebbn.

Wat verder nog scheelt is hoe het bronsignaal binnenkomt. netflix staat nou niet echt bekend om het aanleveren van een goed discreet 5.1 signaal, en je TV zal er mogelijk ook nog wat mee doen.
Wat voor signaal levert netflix, welke codering krijg je binnen op je receiver, en kan die dat rechtstreeks aan of moet ie het converteren?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Geluidsprofielen heb ik ook al wat mee zitten spelen op de Sony AG9 tv, je hoort inderdaad verschil. helaas zie ik niet een optie om het geluid passthrue of iets dergelijks door te spelen. Liefste heb ik dat de tv niets doet met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van die geluidsprofielen zou ik willen weten of ze betrekking hebben op de interne speakers of ook op externe speakers. Ik zou nl alleen het eerste verwachten. Either way zou ik die gewoon lekker standaard houden en verder niet gebruiken, of je moet heel veel TV kijken zonder installatie er bij en een vreemde plaatsing hebben oid. Maar dan wel zeker weten dat die profielen alleen voor de interne speakers zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
luister nooit naar tv speakers. in de tv staat ook ingesteld dat er een receiver aangesloten is, toch hoor ik goed verschil als ik een ander geluidsprofiel kies. m.a.w. de tv doet dus wel degelijk iets met het geluid ondanks dat je aangeeft dat het extern naar receiver gaat.
The Eagle schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:21:
Van die geluidsprofielen zou ik willen weten of ze betrekking hebben op de interne speakers of ook op externe speakers. Ik zou nl alleen het eerste verwachten. Either way zou ik die gewoon lekker standaard houden en verder niet gebruiken, of je moet heel veel TV kijken zonder installatie er bij en een vreemde plaatsing hebben oid. Maar dan wel zeker weten dat die profielen alleen voor de interne speakers zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 17:08

Jag

basjuhh schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:41:
luister nooit naar tv speakers. in de tv staat ook ingesteld dat er een receiver aangesloten is, toch hoor ik goed verschil als ik een ander geluidsprofiel kies. m.a.w. de tv doet dus wel degelijk iets met het geluid ondanks dat je aangeeft dat het extern naar receiver gaat.

[...]
Dan is je tv het geluid aan het decoderen ipv bitstream door te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Daar was ik al bang voor. Volgens mij kan ik dit ook nergens uitschakelen bij een Sony 55AG9?
Jag schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Dan is je tv het geluid aan het decoderen ipv bitstream door te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 17:08

Jag

Ja dat durf ik dan weer niet te zeggen. Heb je een av receiver? Ik vind zelf de meest praktische manier om alles via de receiver te routen. Dus met hdmi je receiver in en van je receiver met hdmi uit naar je tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 17:20

Sick Nick

Drop the top!

Met een Sony TV en versterker doen die geluidsprofielen niet wat je denkt, als je hem van standaard naar cinema zet bijvoorbeeld gaat je versterker van stereo naar dolby surround bijvoorbeeld. Dus het is meer de profielen op de TV zijn gelinkt aan de profielen op de versterker.

Als je de center gewoon omhoog draait naar wat je maar wilt (als de max van +10dB niet genoeg is kan je altijd nog de rest van de speakers daarna in de - zetten, -3dB op de rest en 10dB op de center bijvoorbeeld.

Dan op de TV lekker die profielen met rust laten, zodra je DD/DTS speelt gaat de versterker automatich naar die stand. De profielen zijn alleen nodig voor je stereo signalen en hoe het speelt, in stereo of in een simulatie van surround (en daar heeft de versterker flink wat opties voor).
basjuhh schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:25:
Daar was ik al bang voor. Volgens mij kan ik dit ook nergens uitschakelen bij een Sony 55AG9?

[...]
Kan gelukkig ook uit:

https://helpguide.sony.net/tv/gaep2/v1/en/01-03-09_02.html

Onder audio output: Sound mode sync
The sound field of the specified audio system will switch automatically when the TV's sound mode changes.

[ Voor 22% gewijzigd door Sick Nick op 19-02-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Thanks heb earc ingeschakeld voor geluid zonder compressie en pcm zonder compressie als doorvoer gekozen. Volgens mij is dit de beste setting zonder dat de tv er iets aan gaat doen.
Sick Nick schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:
Met een Sony TV en versterker doen die geluidsprofielen niet wat je denkt, als je hem van standaard naar cinema zet bijvoorbeeld gaat je versterker van stereo naar dolby surround bijvoorbeeld. Dus het is meer de profielen op de TV zijn gelinkt aan de profielen op de versterker.

Als je de center gewoon omhoog draait naar wat je maar wilt (als de max van +10dB niet genoeg is kan je altijd nog de rest van de speakers daarna in de - zetten, -3dB op de rest en 10dB op de center bijvoorbeeld.

Dan op de TV lekker die profielen met rust laten, zodra je DD/DTS speelt gaat de versterker automatich naar die stand. De profielen zijn alleen nodig voor je stereo signalen en hoe het speelt, in stereo of in een simulatie van surround (en daar heeft de versterker flink wat opties voor).

[...]

Kan gelukkig ook uit:

https://helpguide.sony.net/tv/gaep2/v1/en/01-03-09_02.html

Onder audio output: Sound mode sync
The sound field of the specified audio system will switch automatically when the TV's sound mode changes.
Pagina: 1