Toon posts:

Seagate opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-06-2022
Goedemorgen,

Ik ben in het bezig van een Seagate Personal Cloud. Dit kastje staat bij ons in de meterkast. Dit gebruik ik puur voor opslag van data, zoals foto's en/filmpjes (dit naar een eerdere crash van mijn externe harde schijf). Nu las ik dat ze vanaf mei stoppen met "Access". Verder vrij weinig verstand van, vandaar de vraag.

- Betekend dat ik geen toegang meer heb van afstand? Bv met de telefoon oid?
- Ik kan wel foto's en dergelijke blijven opslaan? Alleen vanuit huis?

Wat gebeurd er overigens als het kastje kapot gaat? Is dan alle data niet meer toegankelijk? Ben ik dan alles kwijt?

Als dat zo is.. Een externe harde schijf als back-up aanschaffen?

Het moet makkelijk en simpel werken.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-03 14:59
Ik denk dat het alleen om de remote acces, toegang van buiten, gaat. Wellicht is dropbox of Stack een mogelijke oplossing. Bij de laatste betaal je, maar dan word er wel steeds een back-up van je data gemaakt.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
Tino. Beunk schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:50:
- Betekend dat ik geen toegang meer heb van afstand? Bv met de telefoon oid?
Ik ben niet bekend met die dienst, maar daar lijkt het wel op.
- Ik kan wel foto's en dergelijke blijven opslaan? Alleen vanuit huis?
Ja, dat ligt wel voor de hand.

Als je er toch buitenshuis bij wilt, dan zul je een VPN in moeten richten. Gezien de vraagstelling lijkt dit net wat te hoog gegrepen. Mocht ik ernaast zitten: OpenVPN op een Raspberry Pi is relatief (!!) toegankelijk.
Wat gebeurd er overigens als het kastje kapot gaat? Is dan alle data niet meer toegankelijk? Ben ik dan alles kwijt?
Dit soort apparatuur draait meestal op Linux, waardoor bestanden niet zonder meer inzichtelijk zijn als je de harde schijf uit het kastje zou halen en aan een Windowsmachine hangt.

Koud kunstje om de data eraf te halen voor iemand die bekend is met Linux, maar als je hiervoor naar een commerciëel bedrijf stapt ben je honderden euro's kwijt voor iets dat een flesje wijn aan moeite kost.
Als dat zo is.. Een externe harde schijf als back-up aanschaffen?
Ja, een backup maken is altijd verstandig. Het vervelende is dat dit apparaat waarschijnlijk niet zelfstandig backups kan maken, dus dan zul je het met tussenkomst van een PC moeten regelen. Of je dat naar een externe schijf of cloud-service doet mag je zelf weten.

Je kunt ook overwegen om alle data naar een cloud service (Dropbox, Onedrive, etc.) te verhuizen. Wel is het dan zaak om te controleren in hoeverre deze service (automatisch) backups maakt - denk aan ransomware die al je bestanden, inclusief cloud drive versleutelt.

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-06-2022
Thralas schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:19:

Dit soort apparatuur draait meestal op Linux, waardoor bestanden niet zonder meer inzichtelijk zijn als je de harde schijf uit het kastje zou halen en aan een Windowsmachine hangt.

Koud kunstje om de data eraf te halen voor iemand die bekend is met Linux, maar als je hiervoor naar een commerciëel bedrijf stapt ben je honderden euro's kwijt voor iets dat een flesje wijn aan moeite kost.
Dus het komt er op neer dat het eigenlijk hetzelfde werkt, als met een externe harde schijf? Als die kapot is, moet die gerepareerd worden. Ik zal dan inderdaad naar een commercieel bedrijf moeten.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Even correctie: een externe harddisk kan in principe niet worden gerepareerd!
Bij een "reparatie" heb je het over een vriendelijk prijsje, in principe iets onder de honderd Euro.
Bij een defecte externe harddisk waarbij je geen volledige backup van de data voorhanden hebt, ben je in principe aangewezen op datarecovery. Denk dan aan prijzen van 800 Euro en hoger.

Voorzieningen treffen om adequaat belangrijke data te backuppen zijn áltijd goedkoper dan datarecovery!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee