Toon posts:

Zakelijke laptop maar met GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-03 16:18
Hi,

Doordat ik als freelance consultant werk kom ik veel verschillende type klussen, opdrachtgevers en daardoor verschillende eisen tegen. In de basis ben ik op zoek naar een snelle, stille, niet al te zware laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik de laptop als ZZP'er. Verschillende klussen, waarbij ik bij de één in zwaardere tooling werk (Figma, soms B2B programma's) en bij de ander juist weer prima weg kom met de office suite. Ik ben ook van plan om er af en toe een spelletje op te spelen (COD warzone).

Wat is je budget?
+/- 2500 euro. Mag er onder, mag er ook boven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik werk op locaties van klanten, thuis (pre- en ook post-covid straks) en reis ook af en toe naar het buitenland. Een 14" heeft daarom voor mij de voorkeur, maar 15" is ook werkbaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb jaren ontzettend prettig op een Lenovo X1 carbon gewerkt. Geen grafisch wonder, wel lekker compact en licht wat een voordeel is tijdens het reizen. Ik merk bij mijn X1 dat ik het ontzettend prettig vind om het trackpad in het midden van de laptop te hebben. Bij een vorige klus heb ik een macbook pro 2019 gebruikt, dat was ook een prettige machine, maar ondanks dat ik een iPhone gebruik denk ik dat ik met windows toch veelzijdiger ben dan met macos. Ook qua gaming is windows natuurlijk fijner werken.

Omdat ik de laptop zakelijk gebruik wil ik absoluut geen gamer uiterlijk.

Thuis werk ik op een Lenovo p32u monitor (4k, 32", thunderbolt 3), TB3 lijkt daarom een vereiste? Tenzij ik eigenlijk hetzelfde kan via USB 3.2gen2, daar laat mijn kennis me helaas in de steek.

Mijn shortlist:
pricewatch: HP Envy 15-ep0175nd
pricewatch: Razer Blade 15 Advanced (RZ09-03305E53-R3E1)
pricewatch: MSI Creator 15 A10UGT-004NL
pricewatch: Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HA116T

Ik hoop dat jullie me willen helpen bij deze zoektocht.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou ook kijken naar een Dell. Die hebben in 14" geen laptops met een afdoende videokaart, maar bieden wel een 15" (de G5) die te krijgen is met een 2070 Max Q voor 1470 euro.

Je kunt ook voor de Alienware m15 gaan (die heb ik) als je daar de RGB uitzet heb je best een subtiele laptop en die is te krijgen met een 2070 Super voor 2449.

[Voor 41% gewijzigd door pagani op 19-02-2021 09:57]

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:51
Voor zakelijk gebruik zou ik eerder kijken naar de XPS15. De G5 en Alienware M15 zijn lompe full-size laptops waarvan TS aangeeft dat hij het niet wil. De XPS15 is toch wat subtieler. De GPU is tegenwoordig dacht ik een 1650, genoeg voor een spelletje af en toe.

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:19
Zit in (een beetje) hetzelfde schuitje als jou, al ben ik dan geen zzp'er maar ondernemer met 6 bedrijven. Goede, lichte en razendsnelle laptop nodig voor allerlei werk gerelateerde software... en thuis af en toe een spelletje spelen met vrienden.

Ik heb de Zephyrus G15 gekocht 2 weken terug. Absoluut de beste laptop die ik ooit heb gehad, bouwkwaliteit, snelheid, gewicht, scherm, trackpad, allemaal top-notch. Enige 'nadeel' is dat het geen webcam heeft, maar goed daar hebben we verschillende professionele videoconferencing rooms voor. Ik mis 'm niet dus, daarnaast zou je altijd nog een losse webcam kunnen aanschaffen.

Overigens heb ik niet precies dit model, maar die met 3080 en 32 gb ram. Alleen die kan ik niet meer vinden in de pricewatch.

Zeker een aanrader :)

01010000 01100101 01110000 01100101

• valdi
Dank voor de antwoorden tot dusver, wordt gewaardeerd. Ik heb met een schuin oog naar de XPS 15 gekeken, maar die voelt toch een soort 'oud'? Net op youtube kwam ik een filmpje tegen van Dave2D over de G15, die heb ik nu ook op de shortlist gezet inderdaad, wat een beest. De 3070 versie zou voor mij denk ik voldoende zijn. Blijft wel de vraag of je nog steeds power delivery en scherm etc via 1 kabel aan te sluiten is, als er geen TB3 aan boord is, weten jullie hoe dat werkt?

• Generaal Pep
valdi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:35:
Dank voor de antwoorden tot dusver, wordt gewaardeerd. Ik heb met een schuin oog naar de XPS 15 gekeken, maar die voelt toch een soort 'oud'? Net op youtube kwam ik een filmpje tegen van Dave2D over de G15, die heb ik nu ook op de shortlist gezet inderdaad, wat een beest. De 3070 versie zou voor mij denk ik voldoende zijn. Blijft wel de vraag of je nog steeds power delivery en scherm etc via 1 kabel aan te sluiten is, als er geen TB3 aan boord is, weten jullie hoe dat werkt?
Het is sowieso niet aan te raden om met een dergelijke, energie slurpende, laptop de powerdelivery via usb-c te doen. Dit gaat uit mijn hoofd maar tot max 65W. Dus, als noodoplossing, als je de standaard powersupply niet bij heb, kan je een beetje extra juice aan je laptop geven. Maar de charger wint het niet van de energie slurpende laptop bij zware taken.

TLDR: Je dient echt de meegeleverde 240W powersupply te gebruiken. Je zit dus sowieso met minimaal 2 kabels aan je laptop.

EDIT: Overigens gebruik ik altijd peripherals van logitech (muis, toetsenbord, headset), ethernet kabel, power supply en de hdmi aansluiting. In totaal 6 poorten bezet, vrijwel ten alle tijden. Die heb ik allemaal aan de linkerkant van de G15 zitten, dikke plus want aan de rechterkant waar ik met mijn muis zit heb ik geen enkele obstructie. Voor een dergelijke setup moet je dus wel rechtshandig zijn. (Kan een foto voor je uploaden, mocht je nieuwsgierig zijn?!)

[Voor 17% gewijzigd door Generaal Pep op 19-02-2021 16:14]

• valdi
Dat klinkt eigenlijk wel logisch ja.

Ik ben even in de (hel van de) USB specs gedoken. Usb 3.1 gen 2 (wat de G15 heeft), kan 10 gbit/s aan. Dat wil zeggen, een 4k monitor met 60 fps aansturen, en daarnaast nog een usb 3.1 data kanaal gebruiken.

Voor thuis betekent dat dat ik (als ik niet game) gewoon 1 kabel kan gebruiken. De randapparatuur zit allemaal al in m'n monitor geprikt, namelijk. Op locatie zijn er meer dan genoeg poorten beschikbaar.

Bedankt voor de tip @Generaal Pep , dit zou 'm wel eens kunnen worden. Hoe ervaar jij de "gamerigheid" in het echt? Ik zit te denken aan een zwarte variant, en dan misschien een effen zwarte sticker op de deksel te plakken. En dan natuurlijk nog beschikbaarheid, dat wordt nog een dingetje denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door valdi op 19-02-2021 16:48]

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-03 15:17
Ik heb een jaar lang met een Lenovo X1 (Carbon, 6300U/8GB/256GB) gewerkt, welliswaar op Linux met Figma en diverse wireframing tools, veel browser-tabbladen tegelijkertijd open en veelal VS Code ernaast. Dan is zoiets erg traag.

Daarna heb ik gekeken naar verschillende laptops welke nog steeds op m'n lijstje staan voor aanschaf in gebruik met een eGPU, gezien ze TB4 hebben en een goede i7/i5 11e gen + Iris Xe voor lichte games zoals Dota2, Rocket League:

- HP Envy 13
- Lenovo X1 Nano

Tevens kan ik deze laptops met een enkele kabel verbinden aan m'n scherm (direct) gezien deze 60/65W output heeft via USB-C, zonder bijkomstigheid van een eGPU.

• Generaal Pep
valdi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:47:
Dat klinkt eigenlijk wel logisch ja.

Ik ben even in de (hel van de) USB specs gedoken. Usb 3.1 gen 2 (wat de G15 heeft), kan 10 gbit/s aan. Dat wil zeggen, een 4k monitor met 60 fps aansturen, en daarnaast nog een usb 3.1 data kanaal gebruiken.

Voor thuis betekent dat dat ik (als ik niet game) gewoon 1 kabel kan gebruiken. De randapparatuur zit allemaal al in m'n monitor geprikt, namelijk. Op locatie zijn er meer dan genoeg poorten beschikbaar.

Bedankt voor de tip @Generaal Pep , dit zou 'm wel eens kunnen worden. Hoe ervaar jij de "gamerigheid" in het echt? Ik zit te denken aan een zwarte variant, en dan misschien een effen zwarte sticker op de deksel te plakken. En dan natuurlijk nog beschikbaarheid, dat wordt nog een dingetje denk ik.
Ah, interessant. Bedankt voor de info. Zelf had ik ook even het filmpje van Dave2D gekeken, hij blijkt 100W te kunnen laden via USB-C.

Zelf was ik ook heel erg opzoek naar een zo minimaal mogelijk gamer uiterlijk. Lenovo heeft een zeer interessante laptop op hun schema staan. Even gebeld met Lenovo zakelijk, die gaven aan nog niet te weten wanneer deze uitkomt in NL. Misschien pas in oktober, misschien later zelfs. Toen viel mijn oog door een filmpje van The Tech Chap op de G15. Na een paar dagen de trekker over gehaald. Met net als jou in mijn achterhoofd om wat 3m wrap te halen en zelf de deksel te wrappen. De 'prasmatic reflection' op de deksel valt naar mijn mening erg mee in het echt, best wel een gaaf effect zelfs. Niet percee 'gamer'. Gewoon cool. Wel ga ik nog het zilvere 'REPUBLIC OF GAMERS - EST. 2006' plakkaat afplakken met zilvere 3m folie :). Daar stoor ik me wel aan. Je kan uiteraard ook makkelijk de gehele deksel afplakken.

Beschikbaarheid is inderdaad een dingetje. Helaas nog geen zwarte modellen beschikbaar gezien. Die wou ik zelf ook het liefste, maar deze witte afwerking bevalt ook zeer goed! Ik had snel een nieuwe nodig. Oude laptop had waterschade |:(

• valdi
@Generaal Pep je hebt me echt op een goed spoor gezet denk ik met de G15. De beschikbaarheid is helaas nog om te huilen, daar ga ik de komende dagen even wat meer werk van maken. Misschien heeft iemand nog tips hoe ik dat het best in de gaten kan houden?

Voor wat betreft het afplakken, ben benieuwd hoe jij dat gaat doen. Ik wil net als jij inderdaad ook het liefst geen gaming referentie, maar wel de power van een gaminglaptop. Een zwarte variant heb ik eigenlijk al opgegeven, ik zie ze gewoon nergens, zelfs niet "verwacht".

Blijft eigenlijk het enige minpunt dat er geen webcam op zit, dat is zakelijk wel lastig.

• BelovedAunt
Omdat ik de laptop zakelijk gebruik wil ik absoluut geen gamer uiterlijk.
Ik merk bij mijn X1 dat ik het ontzettend prettig vind om het trackpad in het midden van de laptop te hebben.
Geen van beide zie je terug in de Dell G15, je hebt het zelfs over dingen afplakken :?
In de basis ben ik op zoek naar een snelle, stille, niet al te zware laptop
Met het snelle zal dat wel goed zitten, maar stil en licht is de G15 niet vergeleken met andere laptops, waaronder degene die ik eerder heb genoemd (maar volgens mij compleet genegeerd worden) :P

Ik begrijp niet helemaal waar dit topic naartoe gaat, toch op zoek naar een gaming laptop?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik gebruik de XPS15 (model 7590) ook zakelijk, deze ziet er in mijn opinie zeker niet uit als gamelaptop. Hij wordt ook vaak aangeraden voor met name foto/video bewerking vanwege het uitmuntende scherm.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BelovedAunt schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:48:
[...]

[...]

Geen van beide zie je terug in de Dell G15, je hebt het zelfs over dingen afplakken :?

[...]

Met het snelle zal dat wel goed zitten, maar stil en licht is de G15 niet vergeleken met andere laptops, waaronder degene die ik eerder heb genoemd (maar volgens mij compleet genegeerd worden) :P

Ik begrijp niet helemaal waar dit topic naartoe gaat, toch op zoek naar een gaming laptop?
Hij geeft duidelijk aan een werklaptop te zoeken waarop ook goed te gamen valt. Net Dota kunnen draaien valt niet bepaald onder goed gamen. Op de laptops die je noemt draait CoD Warzone (die hij expliciet noemt in de TS) überhaupt niet.

[Voor 6% gewijzigd door pagani op 20-02-2021 13:02]

• BelovedAunt
pagani schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Hij geeft duidelijk aan een werklaptop te zoeken waarop ook goed te gamen valt. Net Dota kunnen draaien valt niet bepaald onder goed gamen. Op de laptops die je noemt draait CoD Warzone (die hij expliciet noemt in de TS) überhaupt niet.
Dat bedoel ik ook, er is tevens een 14" en 15" model van o.a. HP (15" model heeft hij ook in z'n lijstje staan) met dGPU. Echter had ik ook een eGPU genoemd als alternatief, best of both worlds, zeker met TB4 en het externe scherm dat hij al in bezit heeft. Daarbij onderschat je de Intel Iris Xe, Dota2 speelt heerlijk op 1080p met 70-100fps.

Er is ook een duidelijk verschil tussen "af en toe een spelletje spelen" en "goed gamen".

[Voor 16% gewijzigd door BelovedAunt op 20-02-2021 13:12]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@valdi Kijk even hier en stel evt. wat samen Dell XPS 15

Je zult wat water bij de wijn moeten doen ivm game - krachtige GPU, die worden massaal opgekocht in Azië voor mining.

[Voor 14% gewijzigd door Hackus op 20-02-2021 13:11]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan altijd nog kijken voor een eGPU en extern scherm om daar serieus op te gamen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Generaal Pep
valdi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:07:
@Generaal Pep je hebt me echt op een goed spoor gezet denk ik met de G15. De beschikbaarheid is helaas nog om te huilen, daar ga ik de komende dagen even wat meer werk van maken. Misschien heeft iemand nog tips hoe ik dat het best in de gaten kan houden?

Voor wat betreft het afplakken, ben benieuwd hoe jij dat gaat doen. Ik wil net als jij inderdaad ook het liefst geen gaming referentie, maar wel de power van een gaminglaptop. Een zwarte variant heb ik eigenlijk al opgegeven, ik zie ze gewoon nergens, zelfs niet "verwacht".

Blijft eigenlijk het enige minpunt dat er geen webcam op zit, dat is zakelijk wel lastig.
Ja de pricewatch. Ik had het zelf van de ASUS Site, hier op deze pagina zag ik dat hij beschikbaar was bij de mediamarkt.

Ik meet het plakkaat af, snij het uit een stuk 3m folie en plak het eroverheen. Zit nog te wachten tot de folie binnen is.

• Generaal Pep
BelovedAunt schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:48:
je hebt het zelfs over dingen afplakken :?
We zijn tenslotte tweakers :)

[Voor 10% gewijzigd door Generaal Pep op 20-02-2021 14:38]

• BelovedAunt
Touché.

• kevins93
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-03 18:30
Vergeet de Asus Zenbooks niet mee te nemen in je overweging.
https://www.asus.com/nl/Laptops/For-Home/ZenBook/

Gebruik het zelf ook zakelijk en een spelletje draaien is bij de duurdere modellen uitstekend te doen.
Ik heb een 14 inch scherm 'in een 13 inch behuizing'. Weegt ook bijna niets, heel blij mee.
Laat je niet verleiden door het 2e scherm in het touchpad, ziet er leuk uit maar is geen echte toevoeging.

• Generaal Pep
Overigens stond de MSI G66 Stealth ook nog op mijn shortlist. Echter vanwege recensies over de slechte en energieslurpe standaard software die MSI erop zet er weer afgehaald.

• valdi
@BelovedAunt thanks, ik had even wat tijd nodig om me in te lezen in de eGPU materie.

Dat is inderdaad ook een goede optie, en qua zakelijkheid van de laptop misschien zelfs wel lekkerder. Kom je wel weer op het puntje 'beschikbaarheid', want ook in desktop GPU land is het geen feest op het moment.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ben wel ontzettend geholpen door jullie antwoorden. Het wordt óf de G15 (full spec, als ik 'm kan vinden), of inderdaad weer een X1 met een eGPU. Qua kosten maakt het volgens mij niet ontzettend veel uit. Voor m'n gevoel is de optie met eGPU wat meer 'gedoe', wat duurder en minder toekomstbestendig (want een ultrabook is nu eenmaal minder snel (cpu/mem) dan bijv een G15. Je leest het, ik neig meer naar de G15 op 't moment.. Ik hou jullie op de hoogte.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-03 12:14
De Lenovo Legion 7 heeft toch niet echt een gamer uiterlijk? Dat is ook wel een aanrader
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee