Dim to Warm: Smartware Led plafondlamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:03
Mijn vraag:
Ik heb via internet een lamp besteld en in de beschrijving stond niet hoeveel Kelvin de lamp was. Nu ik de lamp binnen hebt blijkt het 4500K te zijn. Dit is voor ons beoogde gebruik te wit/blauw. Er staat op de verpakking echter dim to warm (tot 2700K). Nu heb ik wat rondgekeken op internet of het mogelijk is om dit op een goedkope manier (eenmalig) te dimmen. Ik heb het een en ander gelezen over een passieve weerstand of een PWM controller toe te voegen, maar ik kom er niet echt uit wat een betere oplossing is. Hebben jullie een idee? Of kan ik beter de lamp retouren en een warmere lamp zoeken?

Eventueel zou ik het ook aan mijn Home assistant willen toevoegen als dit mogelijk is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Led Plafondlamp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oef, 4500K, RIP
Owios schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:00:
Eventueel zou ik het ook aan mijn Home assistant willen toevoegen als dit mogelijk is.
Als dat het geval is dan is het antwoord redelijk makkelijk, plak er een Shelly Dimmer (of een Zigbee dimmer als je Zigbee draait) ertussen en klaar.

Overigens lijken me dat gewoon GU10 lampen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23
Ik denk dat dat LED heel moeilijk is.

Ouderwets gloeilamp verandert van kleur, naarmate hij feller of doffer brandt, maar LED maakt de kleur met LEDs.
Dus een gedimde LED behoud (vrijwel) dezelfde kleur.
De laatste tijd steek ik meer moeite in LED lampen waarvan je de kleur temperatuur kan wijzigen, zoals Hue White Ambiance.
Bij deze lampen kan je behalve de kleur ook de lichtsterkte regelen.
Maar wel onafhankelijk van elkaar.

Dus ik zou gaan voor optie 2: "de lamp retouren en een warmere lamp zoeken?"
of optie 3: overstappen op lampen waarbij je zelf de kleur temperatuur kan regelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Septillion schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:12:
Oef, 4500K, RIP

[...]

Als dat het geval is dan is het antwoord redelijk makkelijk, plak er een Shelly Dimmer (of een Zigbee dimmer als je Zigbee draait) ertussen en klaar.

Overigens lijken me dat gewoon GU10 lampen of niet?
De lampen zitten vast in het armatuur en zijn niet vervangbaar, maar ze lijken wel op GU10
GarBaGe schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:13:
Ik denk dat dat LED heel moeilijk is.

Ouderwets gloeilamp verandert van kleur, naarmate hij feller of doffer brandt, maar LED maakt de kleur met LEDs.
Dus een gedimde LED behoud (vrijwel) dezelfde kleur.
De laatste tijd steek ik meer moeite in LED lampen waarvan je de kleur temperatuur kan wijzigen, zoals Hue White Ambiance.
Bij deze lampen kan je behalve de kleur ook de lichtsterkte regelen.
Maar wel onafhankelijk van elkaar.

Dus ik zou gaan voor optie 2: "de lamp retouren en een warmere lamp zoeken?"
of optie 3: overstappen op lampen waarbij je zelf de kleur temperatuur kan regelen.
Bedankt voor je reactie. Denk dat je normaal gesproken gelijk hebt, maar in dit geval staat er dim to warm op de verpakking en staat er in het boekje ook dat het mogelijk is tot 2700K te gaan. Er staat alleen niet bij hoe.

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/03/83/3003586_8711658456799-111.png?preset=mediaSliderImageZoomed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik denk dat ik het fout heb voor jouw product.
Hier: https://www.ledwereld.nl/...-to-warm-led-verlichting/
staat dat speciale "dim-to-warm" via dimmers inderdaad een andere kleur kunnen krijgen.
er staat ook bij HOE, namelijk via een "fase afsnijdende led dimmer".

Dan moet je er zoeen zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Owios schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:10:
[...]
staat er dim to warm op de verpakking en staat er in het boekje ook dat het mogelijk is tot 2700K te gaan. Er staat alleen niet bij hoe.
Eh... wat zou je denken van dimmen om van 4500 naar 2700K te gaan? Gewoon met een dimmer geschikt voor LED.

Natuurlijk krijg je alleen 2700K bij de allerlaagste dimstand, reken dan op 10-15% van de lumens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Owios schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:10:
[...]
De lampen zitten vast in het armatuur en zijn niet vervangbaar, maar ze lijken wel op GU10
Ow, dat is jammer, zelfs Hue is niet zo gemeen.

Zoals gezegd zou een Shelly Dimmer of Zigbee dimmer nog steeds moeten werken. Maar 2700K als ondergrens, oef. Dat is bij mij in de woonkamer de bovengrens. Samen met het niet vervangbaar zijn van de lampen zou ik hem terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
GarBaGe schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:15:
Ik denk dat ik het fout heb voor jouw product.
Hier: https://www.ledwereld.nl/...-to-warm-led-verlichting/
staat dat speciale "dim-to-warm" via dimmers inderdaad een andere kleur kunnen krijgen.
er staat ook bij HOE, namelijk via een "fase afsnijdende led dimmer".

Dan moet je er zoeen zoeken :)
Dat artikel had ik ook gezien, maar die dimmer die zij linken kost €50,- en ik hoef niet perse het dimmen te regelen ik wil vooral warmer licht.
Septillion schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Ow, dat is jammer, zelfs Hue is niet zo gemeen.

Zoals gezegd zou een Shelly Dimmer of Zigbee dimmer nog steeds moeten werken. Maar 2700K als ondergrens, oef. Dat is bij mij in de woonkamer de bovengrens. Samen met het niet vervangbaar zijn van de lampen zou ik hem terug sturen.
Het is dan ook een goedkoop product maar wel met lange levensduur dus verwacht eigenlijk niet dat je iets zou moeten vervangen. ja 2700K is bij ons in de woonkamer ook de bovengrens, maar dit gaat om de keuken dus dan is het misschien wel acceptabel tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Juist bij de goedkope lampen wil de levensduur juist nog wel eens tegenvallen :/ En als je besluit een nieuwe lamp te zoeken, zeker voor de keuken (en woonkamer) kan ik alleen maar aanraden voor een lamp met CRI/Ra van >90 te gaan. Ziet je eten er toch net weer wat smakelijker uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Owios schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:40:
[...]
ik hoef niet perse het dimmen te regelen ik wil vooral warmer licht.
[...]
Wat ik begrijp, moet je hem dimmen om hem warmer te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Precies, zoals al gezegd.... het kleurverloop zal ook gebeuren op basis van dimmen.
Dus gewenste kleur is (veel) minder licht.

Kortom, terugsturen en goed de specs lezen (daar staat bij deze onderaan 4500K) voor je een andere koopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Yowzawood op 19-02-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Yowzawood schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:27:
Precies, zoals al gezegd.... het kleurverloop zal ook gebeuren op basis van dimmen.
Dus gewenste kleur is (veel) minder licht.

Kortom, terugsturen en goed de specs lezen (daar staat bij deze onderaan 4500K) voor je een andere koopt.
Ik dacht dat je in dit specifieke geval met dimmen de warmte kon aanpassen en niet de lux, maar volgens jou gaat dit gelijk op?

Die specs stonden wel bij de link die ik had gestuurd, maar niet bij de winkel waar ik hem in eerste instantie had gekocht.
Septillion schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:08:
Juist bij de goedkope lampen wil de levensduur juist nog wel eens tegenvallen :/ En als je besluit een nieuwe lamp te zoeken, zeker voor de keuken (en woonkamer) kan ik alleen maar aanraden voor een lamp met CRI/Ra van >90 te gaan. Ziet je eten er toch net weer wat smakelijker uit. :)
Weer wat geleerd, ik had daar nog nooit van gehoord. Heb die waarde ook nog niet vaak tussen de specificaties zien staan. Daarnaast las ik dat een hoge CRI waarde nog niet perse betekent dat het een natuurlijke weergave is omdat alleen de eerste 8 referentiekleuren worden gebruikt in de berekening.

In de specs van deze lamp staat:
Kleurweergave indx(opgegeven) >80

Zou dat dan de CRI zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
Owios schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:51:
[...]
Ik dacht dat je in dit specifieke geval met dimmen de warmte kon aanpassen en niet de lux, maar volgens jou gaat dit gelijk op?
Altijd.... vandaar dim-to-warm :-).
Owios schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:51:
[...]
Kleurweergave indx(opgegeven) >80
Zou dat dan de CRI zijn?
Dat is het.... goedkope LED's met een standaard lage CRI en meestal dramatische waardes voor rood.
Hogere CRI is nagenoeg wel altijd beter, met een "slechte" weergave kom je gewoon niet hoog. Het zijn ook niet zomaar 8 referentiekleuren natuurlijk. Goede lampen worden vaak ook getoetst met 15 referenties waarvan R9 (de roodwaarde) de moeilijkste is om goed te kunnen weergeven.

Maar hoge CRI ga je niet vinden in de goedkopere armaturen met vaste leds. Koop dan een armatuur met wisselbare lampen dan heb je alle keuze. Over een paar jaar gaan betere lampen de standaard worden tegen de bijbehorende lagere prijs.

[ Voor 70% gewijzigd door Yowzawood op 19-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FYI:

Philips levert o.a. de zogenaamde 'Dimtone' LED lampen.

https://www.lichtunie.nl/...s/wat-is-philips-dimtone/
https://www.lampdirect.nl/blog/wat-is-philips-dimtone

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Dimtone voor MASTER LEDlampen - Hoe meer u dimt hoe warmer het warmer licht

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 19-02-2021 12:02 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1