Toon posts:

Wat voor ethernet kabel heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boemklaas
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 08:21
Goedemorgen Tweakers, ik wil een ethernet kabel van de switch in mijn meterkast naar de zolder trekken en ik zie door de bomen het bos niet meer door alle verschillende kabels. Ik heb zo'n 30 meter nodig, de kabel gaat deels door de muur omhoog (de kabel loopt dan in de buurt van stroomdraden) en gaat voor de rest achter/onder plinten lopen en langs een trap.
Ik weet dat er verschillende soorten ethernet kabels zijn in snelheid (cat 5,6,78) maar daarnaast heb je de varianten utp, ftp en s/ftp en ik zou niet weten wat ik daar uit moet kiezen. Is shielding belangrijk of zelfs noodzakelijk?

Ik zoek een?
Ethernet kabel, ik denk cat 6 maar weet dit ook niet zeker. Ik wil gewoon stabiel internet op mijn pc op zolder waar ik nu met een wifi mesh systeem wel goed wifi bereik heb maar een zeer hoge ping wat mijn werkzaamheden niet ten goede komt (video bellen onder andere).
Naast de kabel zelf zoek ik ook betaalbare rj45 connectoren en een simpel gereedschapssetje voor het maken (krimpen heet dat geloof ik? ) van de kabel.

Wat is je budget?
Voor de kabel, rj45 connectors en het gereedschap zo'n 80 euro maximaal als dat realistisch is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De kabel gaat vanuit de meterkast via een gigabit switch diirect naar zolder lopen naar mijn pc, ik heb nu een 50mbit glasvezel abbo en ga dit binnenkort verhogen naar 100 of 200. Meer dan een gigabit hoeft er sowieso dus niet door te kabel te kunnen en ik verwacht dat ook niet in de komende jaren nodig te hebben.

Ik hoop zo duidelijk te zijn,

Alvast bedankt!

Alle reacties

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 15:56
Voor jouw doeleinden is Cat5e in principe al genoeg. In die categorie wordt een maximale lengte van 100 meter aanbevolen en kan dan tot 1Gbit/s. Ik heb zelf niet veel ervaring met unshielded (UTP)/shielded (STP), maar aangezien je aangeeft dat ze in de buurt van stroomkabels lopen zou ik misschien wel voor STP kijken. Afhankelijk hoe dicht deze kabels bij elkaar lopen (samen door een smalle goot of 20 cm uit elkaar) zou ik misschien zelf ook nog wel UTP durven te gebruiken.

Je zou eens hier kunnen kijken om te kijken of je het prijsverschil het waard vindt. Ze hebben daar ook connectoren. Mocht je wat langer kunnen wachten zou ik ook eens bij Ali kijken of zo, die hebben vaak ook veel van dat soort spul. Ik heb daar ook mijn tang en test setje vandaan en dat doet het meer dan prima. 80 euro moet je het zeker mee redden.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Cat6 utp nemen. Cat6 kan tot 10Gbit, dus dan kun je voorlopig even vooruit. Zou jammer zijn als je voor die 5 euro besparing over x jaar weer een nieuwe kabel moet trekken. Doe het gelijk goed :). FTP / STP is zinloos voor thuis. Die paar stroomdraden hebben geen invloed op je datasignaal.

Cunning linguist.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee