Toon posts:

Keuzes wat betreft isolatie en warmte in jaren '30 woning

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:36
Goedemorgen allemaal. Ik zou graag jullie mening en tips horen over de volgende situatie:

Wij hebben een prachtige vrijstaande jaren '30 woning gekocht (231m2 en 788m3 woonoppervlak en inhoud) wat helemaal ons droomhuis op een prachtige plek is. Echter is deze woning qua inrichting en isolatie zwaar gedateerd. Er is deels wat oud dubbel glas aanwezig maar daar is het dan ook mee gezegd. Echt het hele huis gaat op zijn kop en zal volledig gerenoveerd worden. Uiteraard ga je dan goed nadenken over isoleren maatregelen en hoe je het huis van warmte wil voorzien. De woning wordt nu verwarmd met een CV-ketel en gaskachels. Uiteraard gaat dat er allemaal uit. Nu zijn we met een aannemer en installateur in gesprek over hoe we het het beste aan kunnen pakken qua verbouwing. We worden naar ons idee erg goed en duidelijk geadviseerd door de installateur en we hebben veel vertrouwen in hem. Het grote punt waar we over blijven twijfelen zijn de isolerende maatregelen en de manier waarop we het huis gaan voorzien van warmte. Doen we er wel goed aan?

Het volgende is het voorstel qua isolatie:
- De dakconstructie is prima ondanks zijn leeftijd. Deze met PIR platen isoleren vanuit de binnenzijde.
- De woning is volledig voorzien van spouwmuren (geen idee of ze schoon zijn van binnen). Echter om een betere isolatiewaarde te halen wil de aannemer voorzetwanden aan de binnenzijde gaan zetten.
- Alle kozijnen worden vervangen met HR++ glas.
- De vloer is nu deels hout / deels beton. Deze gaat er volledig uit en wordt daarna geïsoleerd en voorzien van nieuw beton.

Er liggen 4 voorstellen wat betreft verwarming:
- De traditionele CV-ketel type Nefit 9000i HR 35 met 120 liter boiler
- Warmtepomp installatie lucht/splitsysteem type Metro Therm + 300 liter tapwater (is er nog niet maar komt binnenkort op de markt).
- Warmtepomp Brine/water Alpha Innotec + 303 liter boiler
- Warmtepomp lucht water Alpha Innotect+ 303 liter boiler

Extra:
Daarbij komt in alle gevallen een Zehnder 950 Enthalpie WTW.
Daarnaast wordt de volledig woning voorzien van vloerverwarming (en koeling).

Uiteindelijk zijn we gister samen met de installateur tot de keus van de lucht/splitsysteem type Metro Therm + 300 liter tapwater gekomen in combinatie met de bovenstaande isolerende maatregelen en WTW systeem. Natuurlijk zijn de andere twee warmtepomp opties mooier maar ook gelijk weer veel duurder.

Echter blijft het in ons hoofd zitten of we er wel goed aan doen om het zo aan te pakken. Ik heb zelf niet zoveel met voorzetwanden. Het idee dat het geen steens muur is voelt voor mij vreemd. Ik zou eerder voor het naisoleren van de spouw kiezen maar ik snap dat je niet zulke hoge isolatiewaarden kunt halen. Daarnaast zijn voorzetwanden duurder en nemen ze iets aan ruimte weg in huis.

Doen we er goed aan om het zo rigoureus aan te pakken? Of zouden jullie adviseren om het nog even aan te kijken en op het gas te blijven?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Altijd voorzetwanden, beter voor de vochthuishouding in de gevel en veel hogere isolatiewaarde mogelijk. Laat dan wel de oude spouw zoals hij is (leeg) om vochtproblemen te voorkomen. Eventueel muren van gipsplaten + osb plaat onderlaag zodat zaken ophangen e.d. veel gemakkelijker is.
Aandachtspunt; koelingsmogelijkheden bovenverdieping bij hoge isolatiewaarden. Goede zonwering is stap 1. Let ook op de warmtedoorslag van de dakisolatie...
Waarom geen triple HR+++ glas? Geeft veel meer comfort (geen koudeval) bij lage verwarmingstemperaturen zoals bij een warmtepomp.

[Voor 38% gewijzigd door Tele op 19-02-2021 08:52]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:07
isoleer je spuw zowiezo als die schoon is. Voorzetwanden leveren eenvoudig een hoge isolatiewaarde op. Zeker als je dat met PIR doet ipv metalstud en steenwol zoals aannemers vaak doen. er zijn prachtige wandsystemen met pir en gips afwerking ineen, Faay wall in one bijvoorbeeld. Maar je kunt ook zoals @Tele zegt er eerst nog een laag osb opzetten, daar kun je vanalles in ophanegen en schroeven. Het kost je rondom tegen alle gevels in ieder geval 10cm ruimte. Maar het geeft enorm comfort en een lage energierekening en mooie brede vensterbanken!
Glas zou ik voor triple gaan, kleine meerprijs, voor het vervangen van kozijnen met ttriple glas in nu 100 euro per m2 aan subsidie op te halen. Voor HR++ glas maar 35 euro.
Vloerverwarming op de bovenverdieping zou ik zelf niet doen. Een paar goede convectoren in de kamers en het wordt daar prima warm, en hoe vaak stook je nou eigenlijk op een bovenverdieping?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:36
Bedankt voor jullie reacties. Dus jullie zouden zeker voor voorzetwanden gaan? Het klopt dat subsidie voor HR+++ glas met nieuwe kozijnen veel hoger is dan voor HR++ glas. Echter zit er een max aan van 15.000 euro per huis als ik het goed begrijp. Daar zitten we al aan als we alle isoleren maatregelen nemen.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:58
Heb geen ervaring met voorzetwanden, maar als de 10 cm/wand ruimteafname geen probleem is, zou ik het wel zo laten maken dat je er evt iets stevigs tegenaan kunt schroeven (grote OLED TV om maar eens iets te noemen). Later kabels wegwerken wordt lastig, dus van te voren goed over nadenken.

Ten aanzien van verwarming boven ook rekening houden met evt toekomstig boven studerende kinderen.

De performance data van de warmtepomp komt mij vreemd over. Metroair bestaat al langer en heeft een affiliatie met Nibe (bekend van warmtepompen), maar hun video laat vooral tank/boilerfabrikage zien.
Als je dan de performance data van de 12 kW WP vergelijkt met die van een Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA (een 11,2 kW) warmtepomp, dan valt op dat de Metroair flink in vermogen daalt bij lagere temperaturen.
Ook raar dat ze bij +7 buitentemperatuur een aanvoer van 45 graden noemen, maar bij +2 en -7 weer 35 graden. Maar vergelijk de waarden met de onderstaande van Mitsubishi Electric. In hun Databook (te vinden op internet) staan zeer uitgebreide Performance data.

Bij 35 @2 doet de Metroair 6,91 kW met COP 3,86
De Mitsu kan 11,2 met COP 3,22 of b.v. 9,0 met COP 4,72

Bij 35@-7 doet de Metroair 9,0 met COP 2,75
De Mitsu kan 11,2 met 3,34 of b.v. 9,0 met 3,53

Dat zijn flinke verschillen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:59
231 m2, dan kan er wel een voorzetwand van 10 cm van af lijkt me. Bij 80 m2 snap ik dat je voorzichtiger bent. Ik heb ook weleens multipor bekeken, als je niet het gevoel van 'gipsplaatwandjes' wilt hebben maar dat spul is naar mijn idee onevenredig duur.

Ik weet niet of het verantwoord is om PIR te gebruiken voor de wanden? Dan zit je met 10 cm lekker op een Rd van 4,5.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

BazzH

Kei-goed...

Spouw vullen kun je prima doen, zolang deze altijd schoon en droog is. Anders loop je wel risico op vochtproblemen. Maar ik vraag me serieus af of je het in het geval van een vrijstaande woning daarmee gaat redden. Wij hebben de spouw laten vullen na een inspectie met zo'n endo camera. Conclusie was: kurkdroog en volledig schoon. Ook binnen in de woning is geen sprake van (tekenen van) vochtproblemen.

Als daar twijfel is, zou ik er niet zomaar aan beginnen.

Think smart........ Act stupid........

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:18
Mijn twee onder een kap van 1988 had in de spouw van 10cm, 5cm glaswol. Dit heb ik nageisoleerd met pur. Tevens heb ik overal een voorzetwand met 8cm glaswol geplaatst. Het dakbeschot met 5cm tempex is nageisoleerd met 10cm pir. Het gas verbruik van de vorige bewoners was gemiddeld 2200m3. Dit is gereduceerd tot een kuub of 700. Bij mij hebben al deze maatregelen niet geleid tot enig probleem.
Vwb HR++ glas, dit heb ik nu ook maar met de koude van vorige week gaf dit toch nog een vervelende koudestraling af. Als je de keus hebt zou ik voor triple glas gaan.
Op de slaapkamers is wandverwarming ook nog een mogelijkheid. Geen lelijke radiatoren aan de muur, en nog redelijk snel op temperatuur.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-03 02:29
@Sunri5e
jo en hier wil je een goed antwoord op krijgen, nou succes zal lastig worden.
(vele meningen vele opties, pas op dat je het bos nog ziet door de bomen. ;) )

de meer je isoleert de beter het is, maar ook de duurder het word.
maar laat je dat zeker niet weerhouden om het zo deftig mogenlijk te doen.

als je de hout en beton vloer er uit gaat halen, leg dan meteen er vloerverwarming er in.
vloerverwarming is lage temperatuur verwarming (verder LT of HT genoemd).
die kun je met gas(HT), warmtepomp(LT) of hybride verwarmen.
het is meer een keuze hoever je budget kan gaan als wat kan.
in LT verwarming investeren is toekomst bestendiger, dus doe die wel.

verder is isoleren en kierdichting erg verstandig, maar op een gegeven moment komt er gewoon te weinig verse lucht binnen.
bedenk ook dat mensen vocht uit ademen, en koken allemaal vocht oplevert.
dus een ventilatie plan maken is zeker ook niet onverstandig. (is gewoon goed voor de gezondheid maar daar dachten ze in de jaren 30 nog niet aan.)
heb je mazzel, dan kun je denken aan een WTW ventilatie (Warmte Terug Win), dan verwarm je de inkomende lucht met de uitgaan de lucht.

(en als je de badkamer gaat aanpakken, denk dan ook aan een WTW in het douche water.
perfecte warmte door het putje spoelen hoe slim is dat?)

de meeste van deze dingen weet je al, dus goed bezig.

heb je ook al eens gekeken naar Multipor-isolatieplaten voor binnen muur isolatie?
https://www.xella.nl/mult...e_isolatieplaten_5443.php
heb je binnen toch een stenenmuur binnen maar wel wat isolatie.
dit misschien combineren met spouw muur isolatie, geeft nog een redelijke isolatie.
(mits mogenlijk, vooral vocht en de afwerking er van, kan soms dingen mogenlijk maken of niet.)

jaren 30 woning, check ook goed de fundering.
die zijn vaak gemetseld en niet van beton maar baksteen.
baksteen zuigt vocht uit de grond op, die verdampt, dan blijft er een beetje zout achter wat weer nieuw water aantrekt. etc etc... na vele jaren geeft dit nog al eens problemen en zeker als je de vloer vervangt voor beton.
(dit zie je dan vaak doordat de stuc van de muren af valt net boven de plinten, zie je dit op meerdere plekken in huis, dan pak die fundering meteen ook aan nu het kan.
dat doe je met speciale fixeer middelen, en gaat een stuk beter als de vloer er uit is. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:35
Ik heb ervaring met het verbouwen van een jaren 30 woning , wel wat kleiner dan die van jouw maar de basis is wel hetzelfde.

Ik heb destijds gekozen om het dak volledig te isoleren met gutex houtvezel, volledig dampopen en is veel beter in staat de warmte in zomer buiten te houden. ( Warmteopslag capaciteit is velen malen hoger dan pir )

Bij het maken van voorzet wanden is het goed om na te te laten reken waar je dauwpunt komt te liggen, je wilt immers niet dat je balk koppen weg rotten.
Wij hebben daarom de keuze destijds gemaakt om houtvezel platen met kalk te verlijmen tegen het binnenblad , hier wandverwarming met een leemstuc als afwerking.

Succes met de keuzes die je maakt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee