Pwm fans op non-pwm moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pietertt
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-02-2021
Voor mijn computer heb ik een paar (4pins) pwm case fans gekregen. Mijn moederbord Asus P6t ondersteunt alleen 3pins fans.

Kan ik de fans met een fan controller alsnog aansluiten en laten versnellen o.b.v. temperatuur?

Ik zag bijvoorbeeld de corsair icue commander pro. Werkt dat, of is er iets beters?

Beste antwoord (via pietertt op 21-02-2021 05:23)

• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 13:23
Hangt denk ik van je PWM-fans af. Ik heb meerdere PWM-fans van be-quiet (silent wing 3 high speed pwm) en die worden nu door een nzxt sentry 3 aangestuurd (alleen DC-control geen PWM), de snelheid is op zich prima te regelen ermee. De controller varieert van 40 tot 100% en de fans lijken daarop zeer goed mee te gaan.

Ik weet niet of een PWM fan op DC-mode draaien schade toe brengt, maar zolang de spanning hoog genoeg is om de van te starten (dus die 40% waarschijnlijk) denk ik dat het op zich wel moet kunnen.

Dit is de ervaring met mijn config, geen idee of dit net zo soepel werkt als met andere fans.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

nee, als je een 4-pin PWM fan aansluit op een 3-pin header zal de fan op volle snelheid blazen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• pietertt
Ook niet via molex aansluiting en met fan controller?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 13:23
Hangt denk ik van je PWM-fans af. Ik heb meerdere PWM-fans van be-quiet (silent wing 3 high speed pwm) en die worden nu door een nzxt sentry 3 aangestuurd (alleen DC-control geen PWM), de snelheid is op zich prima te regelen ermee. De controller varieert van 40 tot 100% en de fans lijken daarop zeer goed mee te gaan.

Ik weet niet of een PWM fan op DC-mode draaien schade toe brengt, maar zolang de spanning hoog genoeg is om de van te starten (dus die 40% waarschijnlijk) denk ik dat het op zich wel moet kunnen.

Dit is de ervaring met mijn config, geen idee of dit net zo soepel werkt als met andere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertt
Heb hier 4x de Scythe KazeFlex 140 pwm. Ik overweeg die commander pro te gebruiken omdat ik geen drivebay heb.

Bedankt voor het meedenken lolletje08!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik heb een nzxt rgb and fan controller in gebruik. Deze gebruit een sata voor voeding. En een internal usb 2.0 voor aansturing. Ik heb deze gekozen omdat ik een oud dell mobo heb die een eigen andere pin layout gebruit voor de fans. Deze werkt fijn en was niet duur. 23 euro geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 18:34
NickelB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:41:
Ik heb een nzxt rgb and fan controller in gebruik
Welk type heb je ik ben namelijk ook op zoek naar een goede 4 pin fan hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 18:34
pietertt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:54:
Heb hier 4x de Scythe KazeFlex 140 pwm. Ik overweeg die commander pro te gebruiken omdat ik geen drivebay heb.

Bedankt voor het meedenken lolletje08!
Ik ben benieuwd hoe je het hebt opegelost. Heb je de commander pro aangeschaft en aan het werk gekregen in combinatie met jouw Scythe KazeFlex 140 pwm fans?

Ik ben namelijk ook op zoek naar een goede 4 pin fan hub voor minimaal 6 pwm fans.
Pagina: 1