Momenteel zijn we bezig met de aanschaf van zonnepanelen voor op ons dak. We verbruiken momenteel 2500kwh/jaar, maar mijn verwachting is dat dit in de toekomst meer gaat worden. Bedoeling is dat het westdak (±112°) zo vol mogelijk komt te liggen. Helaas zijn we bij de koop van het huis voor ‘karakter’ gegaan, dus hebben we een nogal onhandig puntdakje. Dakhelling is 45°. Zie hieronder.
Er ziten nog wat obstakels in de weg, te weten een sierschoorsteen en een afvoer van de afzuiger, zie afbeeldingen hieronder. Die laatste hebben we al vervangen door een plat exemplaar. Voor de oplettende kijker, de luchtfoto is niet helemaal actueel, daarna hebben we de schoorsteen onderaan weggehaald, en die bovenaan vervangen door een plat exemplaar.
Met pannentellen hou ik een trapezium over van 5m hoog, 8.35m aan de basis en 2.25m aan de bovenkant. Zaak is nu om dat zo efficient mogelijk vol te leggen. Helaas zit het schoorsteentje in de weg. (ik ga er dan vanuit dat de panelen over de afvoer heen kunnen) Bij de lokale zonnepanelenboer lijken Jinko JKM355M-6TL3-V panelen met 1692x1029mm een fijn compacte maat te hebben. Met een beetje puzzelen krijg ik er tien op het dak. Het lijkt me dan wel verstandig om het paneel achter de sierschoorsteen te voorzien van een tigo
De gele lijnen zijn wat mij een leuk idee lijkt als bevestigingsrails. Voordeel hiervan lijkt me dat de rails in elk geval op sommige stukken op de dakbalken te schroeven zijn (ipv alleen maar aan het beschot), en dat er wat meer verband in het systeem zit. Ook lijkt landscape met verticale rails wat prijsgunstiger te zijn.
Als ik bij de lokale zonneboer een winkelmandje in elkaar klik kom ik op grofweg het volgende:
±€3000 ex btw, inclusief wat kleinmateriaal als een DC schakelaar.
Voornaamste vragen die ik nu nog heb:
Luchtfoto | Straatopname vanuit het Oosten. Gemaakt vanaf ongeveer rechtsboven in de luchtfoto |
Er ziten nog wat obstakels in de weg, te weten een sierschoorsteen en een afvoer van de afzuiger, zie afbeeldingen hieronder. Die laatste hebben we al vervangen door een plat exemplaar. Voor de oplettende kijker, de luchtfoto is niet helemaal actueel, daarna hebben we de schoorsteen onderaan weggehaald, en die bovenaan vervangen door een plat exemplaar.
Sierschoorsteen | Afzuiger-afvoer |
Met pannentellen hou ik een trapezium over van 5m hoog, 8.35m aan de basis en 2.25m aan de bovenkant. Zaak is nu om dat zo efficient mogelijk vol te leggen. Helaas zit het schoorsteentje in de weg. (ik ga er dan vanuit dat de panelen over de afvoer heen kunnen) Bij de lokale zonnepanelenboer lijken Jinko JKM355M-6TL3-V panelen met 1692x1029mm een fijn compacte maat te hebben. Met een beetje puzzelen krijg ik er tien op het dak. Het lijkt me dan wel verstandig om het paneel achter de sierschoorsteen te voorzien van een tigo
De gele lijnen zijn wat mij een leuk idee lijkt als bevestigingsrails. Voordeel hiervan lijkt me dat de rails in elk geval op sommige stukken op de dakbalken te schroeven zijn (ipv alleen maar aan het beschot), en dat er wat meer verband in het systeem zit. Ook lijkt landscape met verticale rails wat prijsgunstiger te zijn.
Als ik bij de lokale zonneboer een winkelmandje in elkaar klik kom ik op grofweg het volgende:
Aantal | Aantal | Prijs |
Jinko JKM-355M-6TL3-V | 10 | 1100 |
SMA Sunny Boy SB3.0-1AV-41 | 1 | 868 |
Valk bevestiging | Zie tekening | 324 |
Tigo TS4-R-O | 1 | 49 |
Installatie 10 panelen | 1 | 1169 |
±€3000 ex btw, inclusief wat kleinmateriaal als een DC schakelaar.
Voornaamste vragen die ik nu nog heb:
- Is dit een realistisch legplan? Kan het mixen van verticale rails zo, of is dat eigenlijk onverstandig?
- Welke omvormer is er nodig? Ik neig naar een SMA Sunny Boy 3.0 wegens europese degelijkheid, maar deze heeft volgens de specs een vrij hoge startspanning (125V). Gaat dat veel opbrengst kosten? Of valt dat in de praktijk mee omdat bij veel lagere startspannig de opbrengst in dat bereik eigenlijk toch minimaal is? Alternatief is bv een Goodwe GW3000-XS, welke volgens de specs een 50V startspanning heeft.
- Biedt een tigo meerwaarde achter de schoorsteen, of wordt dit opgevangen door bypassdiodes in dat paneel?
- Mis ik nog zaken?