Vraag

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:25
Momenteel zijn we bezig met de aanschaf van zonnepanelen voor op ons dak. We verbruiken momenteel 2500kwh/jaar, maar mijn verwachting is dat dit in de toekomst meer gaat worden. Bedoeling is dat het westdak (±112°) zo vol mogelijk komt te liggen. Helaas zijn we bij de koop van het huis voor ‘karakter’ gegaan, dus hebben we een nogal onhandig puntdakje. Dakhelling is 45°. Zie hieronder.

LuchtfotoStraatopname vanuit het Oosten. Gemaakt vanaf ongeveer rechtsboven in de luchtfoto

Er ziten nog wat obstakels in de weg, te weten een sierschoorsteen en een afvoer van de afzuiger, zie afbeeldingen hieronder. Die laatste hebben we al vervangen door een plat exemplaar. Voor de oplettende kijker, de luchtfoto is niet helemaal actueel, daarna hebben we de schoorsteen onderaan weggehaald, en die bovenaan vervangen door een plat exemplaar.
SierschoorsteenAfzuiger-afvoer

Met pannentellen hou ik een trapezium over van 5m hoog, 8.35m aan de basis en 2.25m aan de bovenkant. Zaak is nu om dat zo efficient mogelijk vol te leggen. Helaas zit het schoorsteentje in de weg. (ik ga er dan vanuit dat de panelen over de afvoer heen kunnen) Bij de lokale zonnepanelenboer lijken Jinko JKM355M-6TL3-V panelen met 1692x1029mm een fijn compacte maat te hebben. Met een beetje puzzelen krijg ik er tien op het dak. Het lijkt me dan wel verstandig om het paneel achter de sierschoorsteen te voorzien van een tigo

De gele lijnen zijn wat mij een leuk idee lijkt als bevestigingsrails. Voordeel hiervan lijkt me dat de rails in elk geval op sommige stukken op de dakbalken te schroeven zijn (ipv alleen maar aan het beschot), en dat er wat meer verband in het systeem zit. Ook lijkt landscape met verticale rails wat prijsgunstiger te zijn.

Als ik bij de lokale zonneboer een winkelmandje in elkaar klik kom ik op grofweg het volgende:
AantalAantalPrijs
Jinko JKM-355M-6TL3-V101100
SMA Sunny Boy SB3.0-1AV-411868
Valk bevestigingZie tekening324
Tigo TS4-R-O149
Installatie 10 panelen11169

±€3000 ex btw, inclusief wat kleinmateriaal als een DC schakelaar.

Voornaamste vragen die ik nu nog heb:
  • Is dit een realistisch legplan? Kan het mixen van verticale rails zo, of is dat eigenlijk onverstandig?
  • Welke omvormer is er nodig? Ik neig naar een SMA Sunny Boy 3.0 wegens europese degelijkheid, maar deze heeft volgens de specs een vrij hoge startspanning (125V). Gaat dat veel opbrengst kosten? Of valt dat in de praktijk mee omdat bij veel lagere startspannig de opbrengst in dat bereik eigenlijk toch minimaal is? Alternatief is bv een Goodwe GW3000-XS, welke volgens de specs een 50V startspanning heeft.
  • Biedt een tigo meerwaarde achter de schoorsteen, of wordt dit opgevangen door bypassdiodes in dat paneel?
  • Mis ik nog zaken?

Beste antwoord (via T_knoop op 21-02-2021 08:44)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Optie C is leuk gevonden en uitgewerkt.
Optie A en B zijn mijn favorieten.

SMA werkt ook wel met 4 XL panelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• busscherski
  • Nu online
Heeft die eerste foto het noorden boven? Zo nee, kun je het verduidelijken?
Is dit een realistisch legplan? Kan het mixen van verticale rails zo, of is dat eigenlijk onverstandig?
Kun je het dak nauwkeuriger meten?
Welke omvormer is er nodig? Ik neig naar een SMA Sunny Boy 3.0 wegens europese degelijkheid, maar deze heeft volgens de specs een vrij hoge startspanning (125V). Gaat dat veel opbrengst kosten? Of valt dat in de praktijk mee omdat bij veel lagere startspannig de opbrengst in dat bereik eigenlijk toch minimaal is? Alternatief is bv een Goodwe GW3000-XS, welke volgens de specs een 50V startspanning heeft.
De startspanning heb je meteen al zodra er licht is. Maak je daar geen zorgen over.
Biedt een tigo meerwaarde achter de schoorsteen, of wordt dit opgevangen door bypassdiodes in dat paneel?
Ik denk dat het weinig helpt ja. Heel veel kwaad kan het ook niet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• T_knoop
busscherski schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:40:
Heeft die eerste foto het noorden boven? Zo nee, kun je het verduidelijken?
Het noorden is boven, excuus voor de onduidelijkheid.
Kun je het dak nauwkeuriger meten?
Ik ga een poging wagen, maar dat kost wat tijd omdat ik dan het dak op moet. Dat is niet zo heel best bereikbaar. Wordt vervolgt.
Ik ben het dak op geklommen met een rolmaat. Het pannentellen zat er niet heel veel naast, maar scheelt toch her en der een centimeter. Daaruit is de volgende tekening gekomen:

Alle maten in centimeters. Dit is gemeten tot aan de nokvorsten. Er zit nu 2cm ruimte tussen de panelen. Goed idee om 'echt' te meten! Voor m'n gevoel past het best aardig zo :)
De startspanning heb je meteen al zodra er licht is. Maak je daar geen zorgen over.
Goed om te horen, bedankt. Dient zo'n heel lage startspanning een doel, of is het vooral marketingpraat?.
Ik denk dat het weinig helpt ja. Heel veel kwaad kan het ook niet.
Uiteindelijk kost zo'n tigo ook de wereld niet. Ik zal met het beter inmeten van het dak ook de schoorsteen inmeten, dan geeft mogelijk ook meer inzicht in het werkelijk nut van een optimizer.

[Voor 28% gewijzigd door T_knoop op 19-02-2021 15:11. Reden: Nauwkeurige maatvoering toegevoegd]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gaat dit wel goed komen met die ingeslepen dakpannen zo? Vorige week veel berichten gelezen over lekkages in dakkapellen door stuifsneeuw onder de pannen. Met een flinke regenbui loopt het toch zo onder je dakpannen nu, laat staan bij stuifsneeuw :?

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2021 09:31]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• T_knoop
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:30:
Gaat dit wel goed komen met die ingeslepen dakpannen zo? Vorige week veel berichten gelezen over lekkages in dakkapellen door stuifsneeuw onder de pannen. Met een flinke regenbui loopt het toch zo onder je dakpannen nu, laat staan bij stuifsneeuw :?
Er zit een vrij grote flap om de venduct heen, waar de ingeslepen pannen dan weer overheen liggen. Met regen hebben we er nog geen problemen mee gehad. Het is op onderstaande foto wel een beetje te zien hoe dat zit. De pannen zijn ingeslepen omdat deze dakpannen (oud romaans) zo klein zijn dat ze niet zo lekker als 'hele' pannen rondom de afvoer passen. Niet helemaal deftig, maar ik denk functioneel.

Stuifsneeuw is een ander ding natuurlijk. Dit huis heeft geen folie tussen de pannen en het dakbeschot. Er zal stuifsneeuw onder de pannen gekomen zijn, niet alleen bij de ventilatieafvoer. Ik verwacht dat het natte dakbeschot nu langzaam weer opdroogt. Binnen is het, voor zover ik na kan gaan, droog gebleven. Ik heb de hoop dat er niet zo heel vaak stuifsneeuw in Nederland is.

[Voor 6% gewijzigd door T_knoop op 19-02-2021 09:53. Reden: verduidelijking]

• busscherski
  • Nu online
Veel installateurs houden graag 30 cm ruimte tot de dakgoot en nok.
Als je het zelf installeert mag je het zelf weten, maar met 8 cm over aan de onderkant zal denk ik niet alle regen in de dakgoot stromen als het hard regent. (ook sneeuw/ijsschotsen komen gemakkelijker beneden)
En montage van de bovenste dakrail kan lastig zijn omdat je de pan misschien niet gemakkelijk naar boven kunt schuiven.
Goed om te horen, bedankt. Dient zo'n heel lage startspanning een doel, of is het vooral marketingpraat?.
Startspanning is van belang als je korte string hebt. Dat heb je niet (je hebt namelijk 10 panelen).
Uiteindelijk kost zo'n tigo ook de wereld niet. Ik zal met het beter inmeten van het dak ook de schoorsteen inmeten, dan geeft mogelijk ook meer inzicht in het werkelijk nut van een optimizer.
Het lijkt me dat het paneel achter de schoorsteen een best groot deel van de dag geen schaduw heeft? Misschien nog eentje extra leggen dan.

• T_knoop
busscherski schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:17:
Veel installateurs houden graag 30 cm ruimte tot de dakgoot en nok.
[...]

Het lijkt me dat het paneel achter de schoorsteen een best groot deel van de dag geen schaduw heeft? Misschien nog eentje extra leggen dan.
Ik heb een beetje verder lopen knutselen. Grofweg drie opties, elk met wat meer speling onder en boven. Ik heb het idee dat de schoorsteen nog wel redelijk wat schaduw werpt, kan niet zo goed inschatten wat voor effect dat gaat hebben.

Hieronder Optie A, de voorgestelde Jinko355kWP variant met een paneel bij de schoorsteen. Ik heb de portret-panelen aan de bovenkant laten vervallen voor één landschap paneel.

Optie B: 9 stuks iets grotere JA solar JAM60S-20-385-MR-BF panelen. Door er maar drie op de onderste rij te plaatsen hou ik ruimte om de schoorsteen, maar is de plaatsing onder en boven het dak wel gunstiger. Deze optie is €70inc BTW duurder dan optie A.

Optie C: mix en match. Een string van vier enorme 490kWP JA solar JAM66S-30-490-MR panelen, en daar middenin vijf JA solar JAM60S-20-385-MR-BF 385kWP panelen. Is een dikke €300 duurder dan optie A, wat mogelijk deels terugverdient kan worden door wegens korte strings toch voor de goodwe omvormer te gaan.

Zelf ben ik geneigd om voor optie B te gaan. Het ziet er qua dakvulling wat eleganter uit dan A, en ik denk dat iets ruimte rondom de schoorsteen geen kwaad kan. Is dat een logische gedachte?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Optie C is leuk gevonden en uitgewerkt.
Optie A en B zijn mijn favorieten.

SMA werkt ook wel met 4 XL panelen.

• T_knoop
Het is uiteindelijk optie B geworden. De boel is vorige week geplaatst. Ook de zelfgeknutselde modbus datalogger werkt leuk. Kortom, ik ben er blij mee. Nu maar hopen dat de zon schijnt.

Ter inspiratie, wat sfeerfoto's.

Panelen op het dak

Omvormer in de kelder. Het ding bleek veel groter dan wat ik in m'n hoofd had. Zolder was geen optie (ook wegens geen stenen muren om 'm aan te schroeven, wat vanuit de SMA handleiding werd aangeraden ivm vibraties). Dit werkt prima zo.

Laat de zon maar schijnen! Opbrengst van 24-3

[Voor 0% gewijzigd door T_knoop op 25-03-2021 13:08. Reden: typo in datum]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee