Toon posts:

Analoge telefoon als deuropener appartement.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Drakendodertje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-12-2022
Hoi,

Ik ben een niet geheel onhandige jongen, maar wel een relatieve leek op elektra (wat verder gaat dan lamp/wcd/dimmer/huishoudapparatuur aansluiten), dus keep that in mind. Maar ik zit met het volgende: nu ik mijn hele huis behoorlijk mooi heb opgeknapt zit ik nog steeds aan te kijken tegen een foeilelijk intercomtoestel waarmee ik de deur open voor mensen die op de begane grond bij mijn appartement aanbellen. Het toestel is een zwaar vergeelde ATEA NOV903.

Nu heb ik gezocht naar een mooi retromodel, maar ik kan eigenlijk niks leuks vinden. Echter, in de analoge telefoon-hoek zijn genoeg opties. Bijvoorbeeld deze wandtelefoon is op zich precies wat ik zoek.

Nu vraag ik me af hoe lastig het is om zo'n telefoon om te bouwen als deurtelefoon, wat dan bijvoorbeeld betekent dat ik de deur openbuzz door op het cijfer '5' te drukken ofzo? Is dat iets waar zelfs een relatieve amateur zich wel doorheen kan slaan, al dan niet gecoacht op afstand in een forum bijvoorbeeld ;) , of onderschat ik dit volledig? Ik zou het mooi vinden als het kan, en ben wel een doorzetter, dus ik val niet meteen om bij de eerste de beste tegenslag. Wie kan mij helpen een realistische haalbaarheidsanalyse te maken? Wat komt er bij kijken?

Alvast bedankt voor eventuele reacties, much appreciated _/-\o_

Alle reacties

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:22

Baggeraar

Wat een gebagger..

Heb er geen ervaring mee;
maar als ik dit schema erbij neem: https://deur-intercom.nl/..._Novo_204_handleiding.pdf
dan moet het, afhankelijk van enkele details, en mits een hoop aanpassingen wel lukken.

enkele bedenkingen:
1) het deurcontact, als de knoppen op die 'nieuwe' telefoon inderdaad echt knoppen zijn (en geen koolstofmembraam) dat moet het lukken om daarmee het deurcontact te sturen (anders zal je iets anders moeten bedenken, transistor bvb die een relais schakelt ivm EMF)
2) microfoons en luidsprekers: deze zullen ergens moeten gaan versterkt worden en het geluid dus ook afgesteld naar de unit aan de deur, ook afhankelijk van de lengte van de kabel enzovoort. Welllicht zal er dus wel een spanning toekomen op de hoornunit (6VDC bvb, maar niet volledig duidelijk op het plan) om die versterking te gaan doen.
3) je wil zowel de luidspreker als de microfoon onderbreken met het hoorncontact; daar moeten dus 2 contacten inzitten, tenzij je voor een common ground zou gaan (nu niet het geval) voor speaker en mic. dan zou je met een enkel contact bvb de ground kunnen afkoppelen.

Wat je ook kan doen is een simpel 2 draads systeempje zoeken dat wel aan je eisen voldoet qua design? misschien dat daar wat meer in te vinden valt?
Nadeel is wel dat je het volledige systeem moet gaan vervangen, en dus niet alleen de indoor unit.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:14

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is het niet makkelijker om de behuizing te behandelen met retr0bright? Of eerst te gronden, wit te spuiten en met een stevige laklaag af te werken?

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het zou kunnen dat het toestel eigendom is van de VVE/verhuurder, het lijkt mij dan niet verstandig daarmee aan de slag te gaan.

Misschien is een tussenvorm van @Baggeraar en @Thijsmans een idee, kijken of je een andere ergens vandaan kan halen en die opknapt of daar de print van gebruiken in een toestel naar eigen keuze ?

[Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 18-02-2021 21:44]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Drakendodertje
Bedankt moderator voor het fixen van de topictitel!

@Thijsmans Het hele ontwerp vind ik niet mooi, ik houd wel van die vintagefeel van die echte retrodesigns, dus de vergeling alleen wegwerken volstaat niet voor mij.

@DukeBox Waarschijnlijk heb je gelijk, maar dat zijn zorgen voor morgen wat mij betreft, want ik heb voorlopig geen verhuisplannen. Het geld dat ik tzt weer even neer moet leggen om zo'n ATEA-toestel terug te plaatsen neem ik dan voor lief.

@Baggeraar Bedankt voor je uitgebreide respons. Ik snap hem nog niet helemaal, maar ik ga wel even mijn huiswerk doen om daar (zo goed en kwaad als het gaat) verandering in aan te brengen.

Meer input is nog steeds zeer gewenst. Bedankt voor alle reacties tot dusver.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat ik zou doen:

Koop op marktplaats een andere nov903.
Haal daar de binnenkant uit.

Haal dan ook op marktplaats een mooi bakelieten wandmodel.
Haal daar ook de binnenkant uit, en bouw die van de nov903 in.

Nu is het ineens niet ingewikkeld, maar een kwestie van de draadjes van de hoorn aansluiten.

De knop voor het openen van de deur kan je de aardingstoets gebruiken die al die oude toestellen hadden.

De oude nov903 leg je dus ergens in een doos, en als je gaat verhuizen zet je die weer terug.

[Voor 10% gewijzigd door teacher op 21-02-2021 11:57]

Wise enough to play the fool

• Drakendodertje
@teacher Bedankt, dit is precies mijn plan geworden. Ik heb intussen via marktplaats een nieuwe nov903 gekocht, die komt over een week of zo binnen. Ik heb ook intussen een prachtige intercomtelefoon uit de jaren 60 gekocht.

De vorm van het toestel is enigszins excentriek te noemen, dus er zullen nog wel wat uitdagingen volgen. Gelukkig heb ik op mijn werk een 3d-scanner en 3d-printer ter beschikking om op maat gemaakte nieuwe houders voor de onderdelen te modelleren en te realiseren.

Het zal nog wel een uitdaging worden, en ik zie nog wel wat obstakels op de weg, maar goed, wie niet waagt die niet wint ;) Ik houd jullie op de hoogte als er wat leuks over te melden valt. Bedankt voor je reactie!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Ik ben heel benieuwd hoe dit project is afgelopen! :)

In de kantoorruimte die ik huur hangt een nog veel oudere Atea, die plakt aan alle kanten. Ik ga 'm eerst eens proberen schoon te maken en anders maak ik er wel een extra kastje omheen. Uit het oog, uit het hart. ;)

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee