Vraag

• valkmarc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-02 14:35
Ik wil ipv ATX form of micro-ATX voor mijn destop eens overgaan op wat kleiners zoals de Mini-itx.

Dit moederbord heeft ongeveer alles wat ik nodig heb.

Ik weet dat er minder Sata6 schijven in kunnen.
Echter bij dit moederbord zijn er 2 M2 slots, dus ik dacht windows10 op 1 van de M2 schijven te gaan zetten.

Bij mijn onderzoek naar bijvoorbeeld Nas-sen heb ik gelezen dat de M2 schijven vaak als performance/geheugen boosters gebruikt worden. Is dat hier ook zo? Of kunnen ze ook als opslag dienen?

Beste antwoord (via valkmarc op 18-02-2021 21:17)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ze kunnen prima als opslag dienen, het zijn SSD's. Voor ruim 100 euro zijn 1TB exemplaren te vinden, bv. Kingston A2000 1TB - dan heb je geen andere SSD of HD meer nodig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Ze kunnen prima als opslag dienen, het zijn SSD's. Voor ruim 100 euro zijn 1TB exemplaren te vinden, bv. Kingston A2000 1TB - dan heb je geen andere SSD of HD meer nodig.

• valkmarc
Dank je, Ik zat nog te twijfelen om voor een Samsung 970 Evo te gaan, maar de Kingston is inderdaad wat meer waar voor je geld. Goede tip.

• valkmarc
Ook een goede kandidaat. Top!

• martyw
  • Nu online
De Kingston is nu weer even duur bij Medinarkt, kortom houd de prijzen in de gaten als je gaat bestellen :)

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-03 08:42
martyw schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:59:
Want 1 TB opslag is voldoende voor iedereen?

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 16:19
De M2 slotten worden idd wel voornamelijk gebruikt voor OS en veel gebruikte Apps/programma's/Games.

Als jij alleen documenten en wat foto's en filmpjes erop wil bewaren dan is dat goed te doen voor dat geld.

Ga je ze gebruiken om 4k bestanden om te editten en opslaan dan is 1 TB vast niet genoeg.

Veel MOBOs hebben 2 * M2 slotten, dus 1 gebruiken voor OS en main apps/games en de andere voor reguliere opslag is goed te doen. Zeker voor het geld.

HDDs in een PCs voor eeguliere opslag zou ik niet kunnen, zou me kapot ergeren aan de beperking van lezen en schrijven

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:02
Op dit moment zijn (budget) M.2 SSD's per gigabyte ongeveer even duur als 2,5" SSD's (heeft tweakers.net onlangs ook nog aangehaald).
Als je echt goedkoop wil per gigabyte dan zijn 3,5" harddisken het goedkoopst, met nadeel dat ze traag en groot zijn.

Zelf heb ik nu een build met 1x1 TB extreem snelle M2 en 1x2TB iets minder snelle SSD (en nog oude 2,5" 750GB ssd). De 2 TB vervangt de oude 1,5 TB disk uit m'n oude systeem.

• valkmarc
ruftman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Want 1 TB opslag is voldoende voor iedereen?
Nee, niet genoeg voor iedereen, afhankelijk wat je er mee doet. Maar 2x 1TB voor de M2's en 1 extra HDD van 4 TB wel voor mij. Heb ook nog 4 x USB 3.0 externe 1TB opslag.

• valkmarc
Ray187 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:03:
De M2 slotten worden idd wel voornamelijk gebruikt voor OS en veel gebruikte Apps/programma's/Games.

Als jij alleen documenten en wat foto's en filmpjes erop wil bewaren dan is dat goed te doen voor dat geld.

Ga je ze gebruiken om 4k bestanden om te editten en opslaan dan is 1 TB vast niet genoeg.

Veel MOBOs hebben 2 * M2 slotten, dus 1 gebruiken voor OS en main apps/games en de andere voor reguliere opslag is goed te doen. Zeker voor het geld.

HDDs in een PCs voor eeguliere opslag zou ik niet kunnen, zou me kapot ergeren aan de beperking van lezen en schrijven
Doe idd nu niets met 4K bestanden bewerken. Zoals je zei doe ik meer met muziek, docs, foto's en films. Wou idd 1 m2 slot voor OS en apps. De andere voor opslag. En 1 HDD ook als opslag. Blijkbaar ben ik al oude garde...irriteer mij niet aan de snelheid. Ooit 1 mp3 bestand met oude modem in 2 weken binnengehaald. Dat was pas ergeren..

Maar goed OS moet wel snel starten...heb mijn normen nu ook wel wat hoger...qua snelheden.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 07:01
aanpalaned vraagje: in mijn mobo zit naast m2 sloten ook 2 optane m2 x4 sloten, kun je daar nog iets mee?

mixing a drink and music

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee